Tänään taas YLE:n Aamu-TV:ssä eräs asiantuntija sanoi, että todennäköisesti sikainfluenssa on huomattavasti lievempi sairaus, kuin SARS tai lintuinfluenssa, joskin vakavampi siinä mielessä, että se leviää tehokkaammin.
Huomiotani kiinnitti tämän asiantuntijan lausunnoissa lauseet ja sanat:
”Välttämättä, saattaa, tiedetään liian vähän”
Olen varmaan kylmä ihminen, mutta lähinnä vituttaa ja raivostuttaa tämä paniikinlietsonta tällä(kin) asialla. Jokainen voi varautua taudin sairastamiseen sen minkä voi, mutta jos tämä nyt on varmistetusti tappanut Meksikossa sen parikymmentä ihmistä, kaiken maailman belenossien ja muiden mouhottaminen keskustelupalstoilla suunnilleen maailmanlopusta lähinnä vituttaa.
Kuolleita on Meksikossa jo yli 150, varmistettuja sikainfluenssasta taitaa edelleen olla alle 30, mutta se johtuu lähinnä testien hitaudesta ja resurssien vajavaisuudesta.
Minusta mitään maailmanloppuja ei ole maalaillut ainakaan mikään media mitä itse olen seurannut. Toki paskalehtiä en seuraa, mutta jos joku niiden varaan rakentaa maailmankuvaansa niin sitten se on peilin paikka.
Paniikkiin ei ole vielä syytä, mutta uhka on olemassa ja tähän uhkaan kansainvälinen yhteisö reagoi, kuten minusta pitääkin. Jos vaihtoehtona olisi se ettei tehdä mitään, kun ”ei kai tää nyt kumminkaan..” niin mieluummin reagoidaan jykevämmin. Itse asiassahan tähän on reagoitu varsinaisten toimenpiteiden tasolla hyvin niukasti. Ei matkustuskieltoja, ei rajojen kiinnilaittamisia ei mitään.
Suomen uutisointia olen seurannut lähinnä Ylen kautta ja sehän on enemmän ollut tuollaista rauhoittelevaa. Ei hätää, tuskin käy mitenkään, ei varmaankaan koske Suomea jne. Muutamat ulkomaiset lähteethän ovat maalanneet huomattavasti synkempääkin kuvaa, erityisesti Meksikon tilanteesta, mutta totuus on tuolla jossain.
Paljon puhutaan tässä yhteydessä lintuinfluenssa ja SARS tapauksista. Jotka eivät lopulta levinneet kovinkaan vakaviksi uhkiksi. Voi myös miettiä olisi se johtunut osaltaan siitä, että niihin oikeasti reagoitiin vahvasti ja toimenpiteitä tehtiin, ei jääty miettimään ja ihmettelemään, että jaksaisko. Kuka tietää mitä niistä olisi voinut tulla, ilman toimenpiteitä, ilman ihmisten omatoimista suojautumista jne.
Pandemiahan tästä voi ihan hyvinkin tulla, mutta nyt kannattaisi kuitenkin pitää pää kylmänä. Hongkongilainen ja aasialainen eivät olleet mitään katastrofaalisia. Moni kyllä sairastui ja sitä myöten myös kuolleita tuli, mutta eivät ne niittäneet satoa siinä määrin, mitä espanjantauti, joka oli hyvin poikkeuksellinen.
Toki pääkylmänä, muttei nyt kannata mihinkään valheelliseen turvallisuuden tunteeseenkaan tuudittautua. Ja se on vähän makuasia, että monenko miljoonan kuolleen jälkeen voi todeta, että ehkä kyseessä nyt oli kuitenkin pieni katastrofi.
Espanjantauti oli poikkeuksellinen, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö poikkeuksellista tautia voisi tulla uudestaankin.
Seurataan tilannetta ja reagoidaan sen mukaan.
Johonkin täällä kuollaan joka tapauksessa ja on huomattavasti mediaseksikkäämpää kuolla sikainfluenssaan kuin jäädä esim. rattijuopon yliajamaksi. Todennäköisyys on vaan valitettavasti rattijuopojen hyväksi vielä 100-0.
Toki, mutta valitettavasti uusi pienikin kuoleman uhka ei pienennä samalla muiden uhkien määrää vaan kumulatiivisesti lisää kuoleman vaaraa, mikä ei ole kiva juttu.