Tappava influenssa uhkaa maailmaa

  • 170 769
  • 886

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kipuja ei sen kummemmin ole, joten siinä mielessä tämä tauti ei ainakaan normaali flunssa ole. Normaalisti olen nimittäin flunssan yhteydessä kärsinyt erityisesti pää-, kurkku-, ja lihaskivuista, mutta hyvin harvoin kovin korkeasta kuumeesta.

Ei siis oireista päätellen normi-flunssa, mutta kylläkin melko normi-influenssa. Uskoisin, että sinulla oli nyt sikatauti, joten taisit selvitä koettelemuksestasi hengissä. Onnittelut.
 

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
Pojan (lähes) koko luokka sikataudissa tällä hetkellä. Oma poika myös. Tauti testein todettu. Vaimolla samat oireet päällä, samoin meidän 2,5v:llä. Heitä ei kuitenkaan testattu. Saa nähdä miten itselle käy. Onneksi kaikkien oireet sillä tasolla, että rauhassa voi kotona sairastaa pois.
 
Mielenkiintoista luettavaa oli Niemisen Jounin blogissa, että joku 18 vuotias kiekkojunnu oli kupsahtanut kahdessa päivässä tautiin, vaikka oli pelannut vielä edellisenä päivänä normaalisti peliturneessa. Tauti siis voi äityä melko tappavaksikin.
 

pöljä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tammela-01
Kyllähän nyt kovakuntonenkin jannu tipahtaa kunnon flunssaan joten turhaa nostatusta. Tässähän ny on kyseessä melkein tavallinen influenssa jonka tulee tappaan vaan murto-osan siitä mitä esimerkiksi syöpä tappaa vuodessa. Ottakaa ny hyvät ihmiset järki käteen näissä pelotteluissa!
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Kyllähän nyt kovakuntonenkin jannu tipahtaa kunnon flunssaan joten turhaa nostatusta. Tässähän ny on kyseessä melkein tavallinen influenssa jonka tulee tappaan vaan murto-osan siitä mitä esimerkiksi syöpä tappaa vuodessa. Ottakaa ny hyvät ihmiset järki käteen näissä pelotteluissa!

Nämä sikainfluenssakuolemat tosin tulevat noiden syöpä- ja normiflunssakuolemien päälle, ja mikä ikävintä osa näistä tulevista kuolemista olisi vältettävissä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Tämä on jotenkin pelottavaa ajatella miten helposti ihmiset uskovat Internetin huhuihin ja miten paljon väärää tietoa on liikkeellä. Vai onkohan tämä sama kuin salaliitoissa, halutaan uskoa niihin vaikka tiedetään ettei ne pidä paikkaansa.

Minulle riittää jo aivan yksin se, että lääkärit ja hoitohenkilökunta ottavat nämä rokotteet. En minä aseta omaa tietämystäni heidän tietämystään vastaan.
 

El Crushero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eisbären Berlin, Kühnhackl
Tämä on jotenkin pelottavaa ajatella miten helposti ihmiset uskovat Internetin huhuihin ja miten paljon väärää tietoa on liikkeellä. Vai onkohan tämä sama kuin salaliitoissa, halutaan uskoa niihin vaikka tiedetään ettei ne pidä paikkaansa.

Minulle riittää jo aivan yksin se, että lääkärit ja hoitohenkilökunta ottavat nämä rokotteet. En minä aseta omaa tietämystäni heidän tietämystään vastaan.

Niin no itsehän on keskustellut tästä 3 eri lekurin ja 2 sairaanhoitajan kanssa. Mihinkään salaliittoon en usko mutta rokotteen tehosta ei ole minkäänlaisia todisteita joten en näe tällä hetkellä mitään syytä tuota rokotetta ottaa.

Ja jos sinulle riittää syyksi että lääkärit ja hoitohenkilökunta ottaa rokotteen niin tiedoksi vaan että sairaaloissa ja terveyskeskuksissahan oli todella reilu ja rehti meininki kun ruvettiin "uhkailemaan" ja syyllistämään niitä jotka pohtivat etteivät rokotetta ota.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Ja jos sinulle riittää syyksi että lääkärit ja hoitohenkilökunta ottaa rokotteen niin tiedoksi vaan että sairaaloissa ja terveyskeskuksissahan oli todella reilu ja rehti meininki kun ruvettiin "uhkailemaan" ja syyllistämään niitä jotka pohtivat etteivät rokotetta ota.

Jep, tällä työllisyystilanteella työnantaja ei varmasti uhkaile lääkäreitä millään. Pohja putosi.

Ota säkin se rokote vaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mihinkään salaliittoon en usko mutta rokotteen tehosta ei ole minkäänlaisia todisteita joten en näe tällä hetkellä mitään syytä tuota rokotetta ottaa.

Tuskin minkään influenssarokotteen tehosta on todisteita ennen kuin se otetaan käyttöön. Sen sijaan todennäköisyys toimivuudesta on, enkä usko, että asiantuntijat niin maailmalla kuin Suomessakin rokoitetta suosittelisivat, jos sen toimivuudelle ei olisi tieteellisiin seikkoihin perustuvaa suurta todennäköisyyttä.

Ei sitäkään tiedetty, mahtuuko Oasis Of The Seas sillan ali, koska sillan alitus perustui laskelmiin, mutta niin vain se viime yönä puolen metrin marginaalilla ali sujahti.

Omituisia ovat nämä netti-ilmiöt. Harvat kieltäytyvät syöpähoidoista, vaikka niistä on todistetusti haittaa, mutta niiden tehoavuudesta ei kuitenkaan ole varmuutta. Sikainfluenssan suhteen sen sijaan monet ovat hylänneet todennäköisyysajattelun ja vetävät raa'asti tunteella.
 

El Crushero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eisbären Berlin, Kühnhackl
Omituisia ovat nämä netti-ilmiöt. Harvat kieltäytyvät syöpähoidoista, vaikka niistä on todistetusti haittaa, mutta niiden tehoavuudesta ei kuitenkaan ole varmuutta. Sikainfluenssan suhteen sen sijaan monet ovat hylänneet todennäköisyysajattelun ja vetävät raa'asti tunteella.

Eniten minua ihmetyttää se ettei avointa keskustelua aiheesta voi käydä ilman että leimaantuu joko lampaaksi tai salaliittoteorioiden kannattajaksi.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ja jos sinulle riittää syyksi että lääkärit ja hoitohenkilökunta ottaa rokotteen niin tiedoksi vaan että sairaaloissa ja terveyskeskuksissahan oli todella reilu ja rehti meininki kun ruvettiin "uhkailemaan" ja syyllistämään niitä jotka pohtivat etteivät rokotetta ota.

Jep, tällä työllisyystilanteella työnantaja ei varmasti uhkaile lääkäreitä millään. Pohja putosi.

Itse satuin tuossa jokunen viikko sitten kuulemaan erään sairaalan eräällä osastolla sivusta, kun ko. osaston ilmeisesti osastonhoitaja puhui puhelimeen noista (siinä vaiheessa) tulevista rokotteista. Kertoi siinä, että hänen osastoltaan oli 2/3 kieltäytynyt tulevista rokotteesta. Kun rokotukset hoitohenkilökunnalle sitten alkoi, kerrottiin julkisesti, ettei yksikään kieltäytynyt niistä. Toki voidaan uskoa, että kaikki siellä tuli "järkiinsä", mutta vähintään yhtä helppoa on uskoa, että jonkinlaisia painostustoimia on käytetty.

Täytyy sanoa, että "Suomineito" on oikein hellinny esim. sairaanhoitajia tässä viime aikoina. Ensin säädetään laki, jolla pakotetaan heidät töihin ja sen lisäksi ainakin osalle "määrätään" piikki.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kuis moni Suomessa jo on heittänyt lusikan nurkkaan nimenomaan possunuhan takia? Alkaa saada aikamoisia joukkohysterian oireita tämä keskustelu taudista jo jokapuolella. Itse kuulun ryhmään, joka ei rokotetta ainakaan toistaiseksi saa, enkä olisi kyllä ottamassakaan. Suomessa nyt vaan on tapa nostaa hirveä haloo tälläisista taudeista, sama oli aikoinaan lintuinfluenssan kanssa. Toki jokainen toimii ihan kuten tahtoo ja mielipiteitä on monia, mutta mä en tätä niin kauhean pelottavana vielä pidä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuis moni Suomessa jo on heittänyt lusikan nurkkaan nimenomaan possunuhan takia? Alkaa saada aikamoisia joukkohysterian oireita tämä keskustelu taudista jo jokapuolella.

Totta. Ainakin iltapäivälehdillä on ilmeisesti pyrkimys tehdä jokaisen vähänkin tunnetumman henkilön flunssatartunnasta KOHAHDUTTAVA OTSIKKO. Onko tässä nyt uusi julkkistauti, jolla pääsee lehtien palstoille? Muutaman viime vuoden ajanhan on ollut trendikästä kärsiä masennuksesta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kuis moni Suomessa jo on heittänyt lusikan nurkkaan nimenomaan possunuhan takia? Alkaa saada aikamoisia joukkohysterian oireita tämä keskustelu taudista jo jokapuolella. Itse kuulun ryhmään, joka ei rokotetta ainakaan toistaiseksi saa, enkä olisi kyllä ottamassakaan. Suomessa nyt vaan on tapa nostaa hirveä haloo tälläisista taudeista, sama oli aikoinaan lintuinfluenssan kanssa. Toki jokainen toimii ihan kuten tahtoo ja mielipiteitä on monia, mutta mä en tätä niin kauhean pelottavana vielä pidä.

Tähän mennessä on todellakin havaittavissa enemmän savua kuin tulta. Yksi varma kuolemantapaus sekä etelään levinnyt epidemia-aalto - epidemiaksi tätä voitaneen jo kutsua ihan hyvin. Seuraavat viikot kuitenkin vasta näyttävät sen mihin suuntaan todella ollaan menossa. Sanoisin, että maltti on valttia tässä vaiheessa ja toivoisin, että lehdistö - etenkin sensaatiolehdistö - käsittelisi asiaa oikeassa mittasuhteessa. Jos ennusteet pitävät paikkansa (muistaakseni 50-100 kuolonuhria), ei minusta kannata ryhtyä liiaksi panikoimaan.

Itse en tiedä otanko rokotteen vai en. Jos opintojen puolesta saan sen ilmaiseksi niin saatanpa ottaa. Enkä oikein osaa pelätä, että saisin kovinkaan vakavia haittavaikutuksia kun aiemminkaan saamistani kausi-influenssarokotteista en sellaisia ole saanut mutta toki huomioitava se, että tämä on ihan uusi rokote. Tiedossa on kuitenkin se, että rajujakin haittavaikutuksia rokote on saanut aikaan (varma lähde).

vlad.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällähetkellä itse kuoleisuus ei varmaan ole edes se pelottavin juttu vaan mahdolliset taloudelliset ja muut ongelmat mitä tauti voi aiheuttaa jos todella moni joutuu samasta firmasta tai työpaikasta jäämään kotiin tautia sairastamaan. Jos esimerkiksi kaikki saman firman bussikuljettajat joutuisivat jäämään viikoksi kotia kuka ajaa linja-autoja? tai jos jonkun kaupan tai kuljetusfirman kaikki työntekijät sairastuvat samaan aikaan? Tai jos koulun kaikki opettajat sairastuvat kuka opettaa?

Jos puhutaan n. 100 ihmisestä jotka voivat kuolla tähän tautiin niin ei se paljolta kuulosta yli 5M asukkaan maasta. Tosin en ota kantaa sitten köyhempien maidan kohtaloihin mitä tauti niistä voisi aiheuttaa, mutta jos katsotaan Suomen kannalta niin uhriluvat ovat tässä ehkä ne pienimmät ongelmat, tosin jos tauti muuntautuu uhrien määrä voi nousta, mutta jos puhutaan alle 1000 ihmisestä niin yksi pienimpiä ongelmia tällähetkellä.

Suurin ongelma siis tulee siitä kun on lama päälä ja työnantajat joutuvat etsimään kotiin jäävien työntekijöiden paikalle sijaisia ym.. jotka taas aiheuttavat turhia kustannuksia jo taloudellisien ongelmien kanssa painiville yrityksille
 

Belenoss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Ottawa ja Real Madrid
Astmaa "sairastavana" lienee pakko hakea rokotus, erityisen voimakkaana se kuulemma iskee astmapotilaisiin. Muuten toki olen perusterve ja hyväkuntoinen nuorimies... Siis "pahinta" riskiryhmää :)
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Sveitsin viranomaiset ovat tyhmiä.

Niin, siellähän sitten valittiin vain rokote, jolla saadaan rahat pysymään Sveitsissä. Ei oltu kokonaan rokottamatta, kuten uutisesta kuvan sai. Toimittajat on tyhmiä. Yle varsinkin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tällähetkellä itse kuoleisuus ei varmaan ole edes se pelottavin juttu vaan mahdolliset taloudelliset ja muut ongelmat mitä tauti voi aiheuttaa jos todella moni joutuu samasta firmasta tai työpaikasta jäämään kotiin tautia sairastamaan.

Taloudellisten ongelmien lisäksi on terveydenhuollon resursseihin liittyvät ongelmat. Tauti näet tuntuu kaatavan aika taajaan, kun se kohdalle osuu. Tampereen Teiskossa koululaisista on poissa melkein kolmasosa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tällä "foliohatulla" on jonkinlainen pöpö iskenyt sisuksiin. Jo pari viikkoa ollut aamuisin kurkussa outo tunne, ja keuhkoja on jotenkin aristanut. Sunnuntaina silmät alkoivat seistä päässä enemmän kuin tavallisesti. Olo on flunssainen ja hieman nuhainen. Lihaksia särkee. Ei kuumetta.

Kotipaikkakuntani kuuluu tällä hetkellä kuumimpaan sikainfluenssaepidemia-alueeseen.

No, loppuviikko vapaata, joten enköhän pian korkkaa rommipullon. Ties vaikka sitten näkisi niitä ufojakin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Olkoon sitten vaikka uskonasia, mutta itse luotan rokotteeseen.
Kaverilta (sisätautilääkäri, ei ottanut rokotetta) aika tiukkaa settiä rokotteesta facebookissa: 95% työpaikalla rokotteen ottaneista on saanut vähintään lieviä sivuvaikutuksia rokotteesta, yli puolet on nyt kuumeessa, yhdellä näkökyvyssä vakavia häiriöitä. Rokotetta ottamattomissa ei mitään muutosta viime viikkoon.

Siitä sitten, luottamaan rokotteeseen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Siitä sitten, luottamaan rokotteeseen.

Kaverilta (immunologian tohtori) kuulin, että rokote ei ole aiheuttanut yhtään peruuttumatonta sivuoiretta. Sikainfluenssa sen sijaan on todistetusti tappanut satoja terveitä ihmisiä - siitä yhtälöstä voi jokainen tehdä omat arvovalintansa. Sivuoireet ovat samat kuin normaalissa influnessapiikissä, joka reagoi eri tavoin eri ihmisillä. Hän otti rokotteen ja rokotekohta oli poikkeuksellisen pitkään kipeä - siinä se. Hänen työpaikallaan on tätä laajalti otettu ja mitään tämän vakavampia ongelmia ei ole ollut. Aina siis vähän riippuu kuka näitä tarinoita kertoo ja mistä näkökulmasta.

Itse piikin kyllä otan - sitten joskus juhannuksena 2010 kun on oma vuoro.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös