Mikään ei koskaan ole yksinkertaista
Viestin lähetti axe
Se on varmaan tätä laumasieluutta sitten, ettei uskalleta kertoa mielipiteitään ennen kuin kaikki muutkin tekee samoin. Nyt hirvittävän moni kirjoittaja on meille kertonut, että ovat olleet jo pari vuotta sitä mieltä, että Tappara kahvaa rumasti ja paljon. Jostain syystä eivät vain silloin sitä ääneen maininneet.
Mun mielestä näitä ketjuja on kiva lukea ja naureskella sille kuinka vakavissaan ihmiset luottavat omaan näkemykseensä ja asiantuntevuuteensa, vaikka oikeasti myötäilevät vain enemmistön ja varsinkin joidenkin auktoriteettien mielipiteitä.
Tuossa edellä kuvaamallasi ajattelulla Tappara olisi laskenut tai ainakin saisi itselleen kaikkien aikojen smoke screenin toimintansa peittämiseksi.(Siis jos sillä on jotain peiteltävää. En ota tässä kantaa itse kahvaukseen vaan puhun yleisen ajattelun tasolla.) Asiasta ei enää saisi puhua ja porukan on määrä vaieta sillä, että heidän mielipiteensä leimataan auttamatta vääräksi ja saatetaan naurunalaiseksi. "Jos sillä vihdoin vaikenisivat."
Nytkö meidän pitäisikin ajatella, että "eihän Tappara tee mitään väärää. Minä olenkin vain ajatellut väärin, matkinut johtajaa ja tullut nenästä vedetyksi. Kaipaisin optikkoa sekä ehkä psykiatria, joka auttaisi minua tulkitsemaan näkemääni".
Ikävä asia pitäisi vaieta kuoliaaksi. Sinä ajattelet niin ja haluaisit tavallaan kaikkien "ottavan sinut" auktoriteetiksi. Sinä näet asian niin kuin näet, mutta et millään voi kiistää esim. Suomi-Salamalta hänen omien näköhavaintojensa ja kokemustensa todenperäisyyttä yhtä vähän kuin minäkään voin tietenkään kiistää sinun näköhavaintojasi ja tuntemuksiasi tässä asiassa.
Minusta on hyvä, kun asioista puhutaan. Tällä keskustelulla, kun sitä käydään oikeassakin kiekkoelämässä, voidaan auttaa kiekkoa kehittymään oikeaan suuntaan. Sitä vartenhan keskustelua yleensäkin käydään ja mielipiteitä vaihdetaan. Ei se keskustelu Tapparaa pysty tuhoamaan, tai sitten Tappara saakin tuhoutua. Niin kauan kuin esim. jääkiekkoa pelataan, joku tai jotkut koutuvat aina suurennuslasin alle, milloin mistäkin syystä. Monesti syynä on kateus tai se saattaa olla laumasieluisuuskin, halua päästä haaskalle ja kyykyttää "jo kyykyssä olevaa". Yhtä kaikki kohde vaihtuu ja kotkottajat vaihtuvat.
Minä taisin nostaa tässä ketjussa esiin käsitteen laumasieluisuus. Uudistanpa tässä aiemman kysmykseni siitä, että miksi meistä, ja tarkoitan ihan meitä kaikkia, niin moni kokee tehtäväkseen puolustaa kannatamaansa jääkiekkoseuraa joiltain kuvitelluilta tai todellisiltakin hyökkäyksiltä? Miten täällä käyty keskustelu oikeasti vahingoittaa Tapparaa? Tai joku muu keskustelu Kärppiä tai Ilvestä?
Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Joskus kun luen tätä palstaa, niin mieleen tulee ajatus, että kun jo jääkiekkokin saa tunteet näin kuohumaan ja porukan tiukasti jakaantumaan, hyökkäämään ja puolustautumaan, ei ole ihme, että maailmassa syttyy sotia.
PS. Älkää ampuko minua kannatamani seuran mukaan.