Tapparan kahvaus ja Suomi-kiekon filosofiset koulukunnat

  • 11 215
  • 164

Hakkuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham
Viestin lähetti Mane

Tällainen kommentti on jo surullinen.

Koeta nyt kuitenkin kestää, minä taas koen kommentin aika hyväksi. Etten sanoisi kertakaikkiaan erinomaiseksi!!

Aikani näitä juttuja tutkailtuani olen tullut seuraavaan päätelmään:

"KAHVAUS ON KATSOJAN SILMÄSSÄ" Onneksi ei kuitenkaan maila... :D
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Siis onko nyt niin, että ihan oikeasti jonkun mielestä Tappara kahvaa keskimäärin vähemmän kuin keskimääräinen SM-liigajoukkue? Tai jopa kaikista liigajoukkueista vähiten kuten polvipetteri täällä kirjoitti mielipiteenään, Hakkurin "erinomainen kommentti"-arvosanoin? ("ei kahvaa enempää kuin MIKÄÄN muukaan SM-liigajoukkue")

Minusta ainoa sana mikä tulee mieleen jonkun jääkiekkoa seuranneen tultua vilpittömästi tällaiseen johtopäätökseen on "surullista".
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
hassua lukea...

Joka kerta kun rakkaasta armeijasta tulee lomille saa lukea samanlaisia tekstejä. Nytkin vain tuota nimenvääntelyä ja yleisiä toteamuksia "onhan yleisesti tiedossa että Tappara kahvaa muita eniten" "Tappara voittaa vain kahvaamalla, jne."

Edelleen kuka jaksaa edes lukea tekstejä, joissa tärkeimpänä elementtinä tuntuu olevan pelaajien/joukkueiden nimien vääntely. Itse en jaksa tuollaiseen sortua ja muutenkin ei tuollaisia tekstejä jaksa lukea.

Tässäkin ketjussa on muutamia fiksuja tekstejä ollut. En jaksa nyt erikseen alkaa mainita, mutta sanotaan niin että tiettyjen henkilöitten mielipiteisiin(ja nyt puhun muista kuin oman joukkueen faneista) luotan selvästi enemmän, kun näihin "yleisesti tiedossa on että Tappara voittaa ottelunsa vain kahvalla", ja heidän mielipiteisiinsä luotan olivat ne sitten omaa joukkuetta kohtaan negatiivisia tai positiivisia.

Mitä tulee Henrikssonin&Saarisen taitoihin tuomarina, niin sanoisin näiden miesten tarvitsevan vielä huomattavasti kokemusta tuomarina, ennenkuin heistä on SM-liiga tason tuomareiksi.

Niin ja vielä kerran se yksi asia. Ison miehen kahvauksen aina huomaa paremmin, kuin pienen. Ja kerta kiellon päälle, jos joukkue pelaisi vain kahvaa, tuskin siellä olisi Barkoveita, Ojasia ja Hassisia.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
back to the point?

En nyt jaksanut lukea loppuun asti tätä perinteistä "kommentointia" puolesta ja vastaan,
eli siis sitä mikä täällä muuttuu aina jossain vaiheessa keskinäiseen herjailuun tai vanhojen keppihevosten
piiskaamiseen mutta mieleni teki kuitenkin heittää yksi kommentti tähän tapparan kahvamaineeseen.

Näkisin sen niin että koska pojat ovat isokokoisia ja siten suht vahvoja, tapparalaisten kahvaus
KOROSTUU koska se on niin tehokasta. Kaveri ei pääse siitä ohi ellei ole vielä vahvempi tai nopeampi.
Alatalo teki maalin vaikka oli apina niskassa puolen kenttää, mutta vastassa oli heikompi pakki. Sekin kahvasi mutta sen ei ollut
lopulta niin väliä koska ei onnistunut ottamaan vauhtia pois tarpeeksi.

Edelleen koska se on niin tehokas ase, tapparalaisten kannattaa käyttää sitä.
Olen nähnyt tapparalta yhden pelin tänä kaudella. Ja siinä ne kahvasivat kun kerran saivat.

Jj
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Velaatan kanuuna
Tapparan kahvaaminenhan on jo yleisesti hyväksytty tosiasia - ei mikään vastustajajoukkueiden kannattajien ajojahti. Päätuomarina aloittanut Hannu Henrikssonkin totesi Ylöjärven Sanomissa Tapparan käyttävän mailahäirintää huomattavasti enemmän kuin muut joukkueet. Uskaltaako joku kyseenalaistaa pitkän uran pelanneen ja tuomarinuransa loistavasti aloittaneen luottopakin asiantuntemuksen?

Ohhoh. Ensinnäkin Tapparan kahvaaminen ei ole mikään yleisesti hyväksytty tosiasia, vaikka niin sanotkin. Sotkeudut täysin faktojen vääristelyyn ja pönkität sen takia omaa mielipidettäsi. Yhtälailla teet virheen vedotessasi Hannu Henrikssoniin. Se, että joku auktoriteetti on sitä mieltä, että Tappara kahvaa, ei tee väitteestä totta. Yhtä hyvin voi olla toinen SM-liigan tuomari tai vastaava auktoriteetti, joka sanoo, että Tappara ei erotu muista joukkueista. Henrikssonin uskottavuutta laskee lisäksi Ilves -tausta. Lisäksi monet tuntuvat yrittävän tehdä Tapparan kahvaamisesta tosiasiaa jatkuvalla toistolla. Kaikkia tämä ei kuitenkaan hämää, mutta jotkut alkavat pitämään Tapparan kahvaamista tosiasiana ja toistoa käytetäänkin todisteena Tapparan kahvaamisesta, mikä on melko naurettavaa.

Lisäksi täällä yleisesti päätellään virheellisesti, että Tappara putoaisi mahdollisesti jopa pudotuspelien ulkopuolelle tuomarilinjan tiuketessa. Naurettava väite, sillä jos pelitavalla ja väitetyllä kahvaamisella olisi näin suuri vaikutus otteluiden lopputuloksiin, niin miksi muut joukkueet eivät käyttäisi mailahäirintää. Tappara on taitava joukkue, jossa pelaa useita maajoukkuetason pelureita. Samat kaverit onnistuvat myös maajoukkueessa, jossa järjestelmällistä kahvakiekkoa ei tunnusteta olevan.
 
Viimeksi muokattu:

Huuhaa

Jäsen
Re: Re: Kylläpä tästä nyt keskustellaan....

Viestin lähetti Hakkuri


Joo, eihän me suomalaiset. Mutta nykyään siellä naapuriseuran puolella sitä porukkaa kun on ihan riittämiin... Mistähän johtuu. Tappara voittaa kun se kahvaa, TBK:lla ei oo mitään tekemistä Tapparan kanssa, Tapparalla ei oo imagoo, Tappara ei oo kaksinen joukkue, kahvara, tuppura, jyppara, porkkanat, mitä vielä... tuska taitaa olla aika kova. :D

Sanottakoon, että minä en ole muistaakseni koskaan puhunut mitään tuollaista miten tuossa yleistät Ilves-fanit. Sen myönnän, että jossain vaiheessa lapsellisesti olen haukkunut Tapparaa, kuten viime kauden pleijareissa, ja välillä olen haukkunut Tapparaa Kahvaraksi yms. turhaa, mutta nyt olen luopunut tuosta ajatuksesta, että "Tappara voitti, koska se kahvasi", sillä se on periaatteessa melkein kokonaan vailla totuuspohjaa, kun sanotaan kahvaamisen muka olevan Tapparan voiton ns. avain. Toki kahvaaminen voi auttaa voittoon, mutta ei pelkällä kahvaamisella TODELLAKAAN mitään pisteitä oteta, ja se on jämpti!
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laumasielujako olemme? Ja vähän kahvauksestakin

Minusta kahvaamisen syvimmät syyt johtuvat kiekkoilussa nykyisin vallitsevassa "puolustus ensin" -ajattelussa. Valmentajat puhuvat koko ajan, kuinka oma peli lähtee puolustamisesta: "Annetaan vastustajan tehdä virheet ja kytätään niitä. Meille riittää yksi maali yhdestä vastahyökkäyksestä, kun vastustaja ei tee yhtään. Ei sillä ole väliä, onko pelimme kaunista tai viihdyttävää."

Miksi vain puolustetaan? Koska se on helpompaa, kuin rakentaa ja hyökätä. Valmentajilla on koko ajan niskassaan paineet, jotka ovat seurausta seurajohdon, fanien ja joskus joukkueenkin epärealistisista haaveista tyyliin "kyllä meidänkin joukkue voi tapella mestaruudesta siinä missä Jokerit ja Tepsikin".

Monelle joukkueelle ainoa keino pärjätä "huonolla joukkueella" tai saavuttaa mitalit "keskinkertaisella joukkueella" tai todella viimeisen päälle varmistaa Kanada-malja "hyvällä joukkueella" on ensisijaisesti rikkoa vastustajan peliä ja antaa hölmömpien tehdä virheet. Siis kahvata. Ainakin se on helpoin tapa.

Niin kauan kun valmentajien taholta puhutaan virheiden minimoinnista ja "totaalisesta jääkiekosta", niin kauan kun valmentajat alistuvat muiden tahojen mestaruus- ja menestyshaaveisiin riittämättömälläkin joukkueella, niin kauan kahvataan. Antaisin vastuun kahvauksesta nimenomaan valmentajille ja pikkuisen pelaajille.

Jos tuomarit alkaisivatkin viheltää kaiken kahvan pois, valmentajat eivät sittenkään olisi tyytyväisiä, vaikka kahva-aikana niin olisivat vakuuttaneet. Paras keino aiheuttaa vastustajalle niitä kaivattuja virheitä ja saada itselle se yksi ratkaiseva vastaiskun paikka olisi peruuttamattomasti poissa. Paras tapa pysäyttää vastustajan rynnistys ja tasoittaa joukkueiden epätasaisia voimasuhteita olisi poissa. Helpoin tapa pelata olisi poissa. Helpointa tapaa inhimillisen peruskaavan mukaan kuitenkin haluttaisiin käyttää.

Joukkueen valmentaminen kävisi heti vaikeammaksi, sillä kahvaamaan oppii kuka vaan, mutta kiekonriisto alkuperäisten säntöjen mukaan vaatiikiin jo parempaa henkilökohtaista taitoa. Okei, kyllä joku yksilö tietysti kahvaakin toista taitavammin, siis osaa vaiheuttaa riittävää vahinkoa vastustajan pelille saamatta kuitenkaan jäähyä. (Ja ehkä sitäkin voi opettaa, mutta keskitytäänkö silloin jo vääriin asioihin jääkiekko-nimisessä pelissä.)

Minusta muutos lähtee valmentajista, rohkeista valmentajista, jotka näkevät muutoksen tarpeelliseksi ja kahvauksen tarpeettomaksi. Muutos lähtee niistä valmentajista, joilla on uskallusta sitoutua kahvattomaan pelitapaan, vaikka oma riittämättömällä taitokapasiteetilla varustettu joukkue ei voittaisikaan mitaleja. Muutos lähtee seurajohdosta, joka hyväksyy edellisen. Muutos lähtee pelaajista, jotka pystyvät sitoutumaan kahvattomuuteen.

Liiga voi pistää tuomarit viheltämään kahvat pois, mutta ilman valmentajien ja pelaajien sitoutumista muutoksesta ei tule pysyvää. Sitoutuminen on avainsana, ja se ei onnistu pakottamalla.

Minun veikkaukseni: kahvaus on ja pysyy, määrä ja muoto vain vaihtelee. Jääkiekko(kin) tuntuu kuitenkin olevan peli, kappale inhimillistä elämää, jossa näkyy nykyajan meininki. Pieni vilppi hyväksytään, kunhan siitä vain ei jäädä kiinni. Pelin henki on se, että ovelin "viilaa linssiin" tyhmempiä, joiden osa on hävitä. Ovelin palkitaan, ehkäpä Kanada-maljalla.


Ja nyt siitä propagandasta, vaikka sen onnettoman Ilveksen, Tampereen luuserijoukkueeen, kaupungin selkeän kakkosen, kannattajana minun pitäisi lähinnä kai hävetä väkivaltakiekkoa pelaavaa joukkuettani ja pitää turpani kiinni.

En malta olla ihmettelemättä sitä, kuinka Tapparan pelityyliin kohdistunut arvostelu, olkoon se sitten aiheellista tai kuinka aiheetonta, käännetään joissakin jutuissa aivan 1930-luvun hengessä jonkun tietyn kansanryhmän, koko ryhmän, syyksi.

Asia ei pysy millään asiana. Omaan porukkaan kohdistuvaa arvostelua ei millään osata hyväksyä, antaa tarvittaessa mennä vasemmalta sisään ja oikealta ulos. Ei pystytä hyväksymään sellaista perusprinsiippiä, että asiat voi nähdä eri tavalla, eikä kaveria aina pysty taivuttamaan omalle kannalle. Vastineissa ei tyydytä asiasyihin, oman mielipiteen esittämiseen asiassa, vaan pyritään löytämään ja ennen kaikkea osoittamaan syyllinen jostain muualta. Syyllisen löytäminen vapauttaa, se puhdistaa. Psykologiaa.

Ollaan loukkaantuneita oman ryhmän saamasta huomiosta. Koska saatu huomio tuntuu väärältä, loukkaavalta, epäoikeudenmukaiselta ja mahdottomalta, se huomio on suunnattava muualle. Jollakin keinolla. Joku toinen ryhmä on löydyttävä, osoitettava, joka kantakoon syyllisyyden. Väliäkö sillä, vaikka se huomio tuntuisi siellä yhtä loukkavalta, väärältä tai epäasialliselta. Psykologiaa tämäkin.

Jos joku sanoo, että Ilves kahvaa, ja vielä perustelee asian, niin Ok. Siis minun mielestäni. Joku näkee asian niin, enkä minä voi aukottomasti todistaa asiaa vääräksi. Mutta miksi minä menettäisin siitä yöuneni? Minä voin siihen vastata, että ei kahvaa ja perustella väitteeni. Mutta miksi minä syyttäisin heti suoralta kädeltä kaikkia Kärppä-faneja ajojahdista ja saman tien Kärppiä rikollisesta pelityylistä. Parantaako se oloani? Viekö se keskustelua jotenkin eteenpäin? Aiheenahan oli Ilveksen mahdollinen kahvaus.

Toivottavasti saitte jotain tolkkua, ketkä tänne asti jaksoitte lukea. Minua vain ihmetyttää tietynlainen herkkähipiäisyys oman joukkueen suhteen. Tämä kahvauskeskustelu on taas hyvä esimerkki kirjoittaa asiasta, vaikka taustani valitettavasti leimannee taas tuttuun tyyliin sanomaani. Minä en vain millään tavoita sitä ylevää ajatusta, että minun tehtäväni olisi täällä jotenkin puolustaa Tampereen Ilvestä minun mielestäni aiheettomilta kommenteilla ja minun mielipiteeni vastaisilta hyökkäysiltä. En minä ole Ilves, eikä Ilves ole minä. Käyn vain katsomassa Ilveksen pelejä, ja tykkään jos se menestyy. Siinä kaikki.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin...

Eipä tässä itseäni ärsytä paljoakaan omaan joukkueeseen kohdistunut kriitiikki, kunhan se on asiallista. Mietitään kuitenkin kommentteja. Suurin osa tässäkin ketjussa on ollut tasoa "Pappara kahvaa, koska se kahvaa" "Kahvara on liigan pahin kahvaaja, sen ainoan ottelun perusteella mitä olen liigaa nähnyt kaudella, niin sehän oli Lukko-Jyp". Jne. Jos tekstit olisivat asiallisia ja perustuisivat faktoihin, niin hyvä, mutta kun eivät ole.

Kuten sanoinkin edellä(aikaisemmassa viestissä), niin edelleen luotan enemmän kirjoittajiin, joilla on normaalistikkin faktat suht. objektiivisia, eivätkä viestien sisältöjen tärkein anti ole nimien vääntely.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jip Piille

Eikö sinua yhtään harmita olla Tampereen Ilveksen kannattaja tällä hetkellä? Luulisi että nyt sentään pikkuisen sinua harmittaa kun luet minkä määrän paskaa kolleegasi ovat Tapparan suuntaan heittäneet tässä viime aikoina! Kun fakta on se että Tappara on huippujoukkue tällä hetkellä ja Ipa on ns. keskitason joukkue niin osaatko sinä sanoa, mikä siinä on että ipalaiset eivät sitä voi rehellisesti myöntää? Minä en ipalaisten ajatusmaailmaa voi missään nimessä ymmärtää mutta siitä huolimatta kun yritän niitä teikäläisten viestejä lukea niin jotenkin minulle jää sellainen kuva että sinä olet sentään sieltä fiksummasta päästä väärää leiriä joten olisiko mitenkään mahdollista että saataisiin tästä asiasta vaikka jonkinlainen keskustelukin aikaan? Paljon olisi minulla kysymyksiä esitettävänä joihin haluaisin vastauksia joten sopisiko pieni palaveri?
 

AJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jip Piin viestistä

Pitkä ansiokas mielipide. Muutamasta asiasta olen kyllä eri mieltä. Osoitat syyttävällä sormella valmentajien ja pelaajien suuntaan kun haetaan syyllisiä tälle niin rumalle, mutta samalla myös tehokkaalle kahvaamiselle.

Mielestäni syy siihen, että kahvakiekkoa harrastetaan on vain ja yksin tuomareissa. Jos tuomarilinja sen sallii onko valmentajien tai pelaajien syy, jos he käyttävät hyväkseen tätä rumaa, mutta tehokasta pelitapaa.

Mainitsit myös, että omaan porukkaan kohdistuvaa arvostelua ei millään osata hyväksyä. Näinhän se tietysti usein on. Tapparan kannattajana on todellakin välillä vaikea hyväksyä täälläkin usein tulevia väittämiä tyyliin; Tappara ei ilman kahvaa pärjäisi, tuskin olisi edes playoffeissa, jne. Kukaan jotain jääkiekosta ymmärtävä ei voi vakasti tälläisiä kirjoitella, muuta kuin provosointi mielessä.

Mainitsit, että syytä asioille haetaan herkästi muualta kuin varsinaisesta totuudesta. Voisiko olla niin, että joillekin on mahdotonta tunnustaa, että Tappara vain yksinkertaisesti on tällä hetkellä todella hyvä joukkue, joka taistelee jopa mestaruudesta. Jos/kun Tappara kahvaa eniten liigassa, on aivan varma juttu, että sitä tekevät enemmän tai vähemmän kaikki muutkin joukkueet. Jos yleinen mielipide täällä on (niin kuin tuntuu usealla olevan), että Tapparan menestys perustuu vain ja ainoastaan ("sallittuun") kahvakiekkoon niin metsässä ollaan ja pahasti.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Juuri nähdyn Blues - Tappara matsin perustella voisin sanoa että kyllähän se Tappara pitää sitä mailaa siellä vastustajan kainalossa, eli miespuolustus on tarkka, näin siis siellä oman maalin läheisyydessä, mutta ei Tappara ainoa ole. Tuomareiden vikahan se on jos eivät tuomitse pariluistelua pois. Muutamasta tilanteesta olisi voinut jo jäähynkin tiputta.

Hyökkäyspäässä Tappara sen sijaan pelaa ihan mukavaa agressiivista kiekkoa.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Jip Piin viestistä

Heittelen kehään seuraavssa muutamia vastauksia. Nissä saattapi olla hieman toistoa edelleisestä viestistäni, mutta selvennän siinä esittämiäni pointteja.

Viestin lähetti AJL
Mielestäni syy siihen, että kahvakiekkoa harrastetaan on vain ja yksin tuomareissa. Jos tuomarilinja sen sallii onko valmentajien tai pelaajien syy, jos he käyttävät hyväkseen tätä rumaa, mutta tehokasta pelitapaa.

Olen edelleen eri mieltä. Minusta ongelma on hyvin pitkälle pelaajien ja valmentajien suunnassa, osittain myös ihmimillisissä ominaisuuksissa. Halutaan nimenomaan olla ovelia, ovelampia ja osaavampia kuin toiset. Ovelin näet voittaa, ja voitostahan liigassa pelataan. Jos kukaan ei halua pelata sääntökirjan mukaisesti, vaan koko ajan halutaan laajentaa omia oikeuksia, venyttää sääntöjä, on ongelmaa vaikea kitkeä pois.

Esimerkki elävästä elämästä. Maantiellä on 60 km/h nopeusrajoitus. Kaikki näkevät liikennemerkin ja kaikkien pitäisi autokoulun käytyään tietää, mitä se tarkoittaa. Osa haluaa kuitenkin olla ovelampi kuin muut ja ajaa 70 tai 80 lasissa. Jos ainoa keino tällaisen toiminnan kitkemiseen olisi jatkuva ja jokaisella suoralla toimiva poliisin nopeusvalvonta, ongelma ei poistu koskaan. Jos (kaikki) autoilijat eivät itse osaa mieltää rajoituksen merkitystä ja sen noudattamisen tärkeyttä, ylinopeudet eivät poistu koskaan. Kuten eivät poistukaan.

Sama pätee kiekkoaskiinkiin. Jos kaikki pelaajat ja valmentajat eivät pysty mieltämään kahvattomuuden etuja ja merkitystä verrattuna kahvaamiseen, siis sitotumaan kahvattomuuteen, ongelma ei poistu koskaan. Sitä ei voi ylhäältä päin aukottomasti määrätä. Uskon ja luulen, että valmentajat tai pelaajat eivät oikeasti haluakaan viedä itseltään ja omalsta joukkueeltaan mahdollisuutta jarruttaa vastustajan vauhtia mailalla, siis helppoa tapaa pelata. Muuten se muutos olisi jo tehty ja tapahtunut.

Viestin lähetti AJL
Tapparan kannattajana on todellakin välillä vaikea hyväksyä täälläkin usein tulevia väittämiä tyyliin; Tappara ei ilman kahvaa pärjäisi, tuskin olisi edes playoffeissa, jne. Kukaan jotain jääkiekosta ymmärtävä ei voi vakasti tälläisiä kirjoitella, muuta kuin provosointi mielessä. [/B]

Kyllä voi. Joku näkee asian ihan oikeasti niin. Mutta se on sitten heidän pienuuttaan. Ja yritetään olla provosoitumatta. Yritin kuitenkin edellisessä kirjoituksessani viestittää sitä, että yhtälailla kun Tapparan kannattajasta voi olla ärsyttävää se, että Tappara leimataan joksikin tai kaikki tapparalaiset leimataan kahvaajiksi, niin en minäkään halua tulla kenenkään (esim. Tapparan kannattajan) toimesta nimitetyksi idiootiksi vain sen takia, "koska KAIKKI ilvesläiset kumminkin ovat sellaisia".

Toteamukseni "minä en ole Ilves eikä Ilves ole minä" kuvastaa aika hyvin ajatteluani. En halua leimautua minkään tietyn porukan tai tietyllä lailla toimivan jengin jäseneksi, vaikka kannatankin yhtä ja tiettyä jääkiekkoseuraa. Minusta minun ajatusmaailmaani tai toimintatapojani ei voida lukea kannattamani jääkiekkoseuran nimestä. En ole muiden saman seuran kannattajien kanssa kloonattua massaa, en hyvässä enkä pahassa.

Viestin lähetti AJL
Mainitsit, että syytä asioille haetaan herkästi muualta kuin varsinaisesta totuudesta. Voisiko olla niin, että joillekin on mahdotonta tunnustaa, että Tappara vain yksinkertaisesti on tällä hetkellä todella hyvä joukkue, joka taistelee jopa mestaruudesta. [/B]

Tähän sanoisin, että johtajan osa on aina olla kadehdittu. Tapparalla on mennyt hyvin ja suunta on selvä; tulevaisuudessa häämöttää se grand prize. Totta kai muut ovat jossain määrin kateellisia. Ottakaa kahvakeskustelu kehuna, suuruutenne osoituksena. Tämä on muiden tapa tunnustaa eräänlainen ihailunsa. Älkää ottako sitä Tappara-instituution, tradition, koko organisaation haukkumisena. Ei se sitä ole. Yhtä vähän kuin Ilves tarvitsee minua puolustamaan itseään, yhtä vähän Tappara tarvitsee "puolustajia".

Karavaani kulkee, koirat haukkuvat. Matkustajat vaihtuvat, koiratkin vaihtuvat.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Samoilla linjoilla

Eli samaa mieltä kuin Tapio. Onhan se maila siellä aika säännöllisesti, mutta älkää syyttäkö minua tästä lauseesta, voi olla että on Bluesillakin. Minä nyt en vaan sitä huomaa, mutta te ehkä huomaatte. Ehkä katson matsia sinisten lasien läpi. Mielestäni kuitenkin Tappara oli se kahvaavampi. Ja mua alkoi tosissaan vituttamaan se nuhjaus mitä tänään pelattiin ensimmäinen erä. Miksei tehdä niin, että tuomarit jakavat jäähyn automaattisesti joka ikinen kerta kun maila hipaseekin vastustajan kainaloa. Siellähän sen ei koskaan pitäisi olla. Eli jäähyjä varmaan tulisi helvetisti alussa, mutta kyllä se siitä normalisoituisi ajan myötä.

Lisäksi voitaisiin yrittää kitkeä tätä helvetin kiekottoman miehen estämistä. Topperi mainitsi asiasta vajaa vuosi sitten haastattelussa, että kun siitä päästiin eroon P-Amerikassa niin "game improved immensly". Eli mitä jos yritettäisiin siitäkin samalla päästä eroon. Tämä on hyvin nähtävissä, kun kiekollista miestä pitävä pakki tai hyökkääjä pelataan ulos toisen kiekottoman toimesta. Tällä tavoin saadaan hyviä paikkoja, mutta ei tämäkään mielestäni aina kuulu kiekkoon. Ja minua harmittaa myös se, ettei Blues mielestäni aina osaa käyttää tätä itse hyödykseen tarpeeksi hyvin. Tappara todellakin osaa. Ja niin kauan kun se sallitaan, sitä pitää jumaliste käyttää hyväksi. Ja en kyllä edelleenkään tiedä miten Blues pelaa vieraissa (paitsi Helsingissä) joten en sano siitä mitään.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Jip Piille

Viestin lähetti TM
Eikö sinua yhtään harmita olla Tampereen Ilveksen kannattaja tällä hetkellä?

Tämä oli helppo. Ei nyt eikä koskaan. Ilves on ollut kyydissä jo pitkään minun elämässäni enkä aio sitä pois heittää. Tietänet itsestäsi & Tapparasta?

Viestin lähetti TM
Luulisi että nyt sentään pikkuisen sinua harmittaa kun luet minkä määrän paskaa kolleegasi ovat Tapparan suuntaan heittäneet tässä viime aikoina!

Minua ei sinänsä harmita, mitä muut Ilveksen kannattajat Tapparasta kirjoittavat. Eikä ainakaan hävetä, sillä ne eivät ole minun kirjoittamiani juttuja enkä voi olla veljieni vartija. Enkä haluakaan olla. Ilveksen kannattaminen ei saa ihmisiä ajattelemaan samalla tavalla eri asioista, ei siis tee meistä yhdenmukaista massaa. Vain yksi ajatus on meille yhteinen, mutta esim. Tapparan kahvaamisesta ja monesta muusta Tapparaankin liittyvästä asiasta meillä on yhtä monta mielipidettä kuin on ilvesläisiäkin. Mikä minua siis harmittaa , on se, että minut ollaan tuntevinaan, minut voidaan lokeroida tai minua voidaan syyttää vain sen perusteella, että ilmoitan kannattavani Tampereen Ilvestä.

Viestin lähetti TM
Kun fakta on se että Tappara on huippujoukkue tällä hetkellä ja Ipa on ns. keskitason joukkue niin osaatko sinä sanoa, mikä siinä on että ipalaiset eivät sitä voi rehellisesti myöntää?

Pistetään tähän, että Tappara on juuri tällä hetkellä Suomen huippua ja Ilves valitettavasti hyvää keskitasoa. Myönnetty. Moni muukin varmasti pystyy tähän. Oikeastaan varmaan kaikki, jotka seuraavat kiekkoa ja katsovat sarjataulukkoa. Ilves on kuitenkin minusta parempi. Got the point? Ilveksenkannattajan rooliin sopii Tapparan ylistäminen yhtä vähän kuin tapparalaiselle Ilveksen ylistäminen. Tässä kahvauskeskustelussakin alkaa jo olla puurot ja vellit sekaisin ja tunteet sekä väärät tulkinnat ohittavat järjen juttuja luettaessa. Ja kirjoitettaessa.

Viestin lähetti TM
...olisiko mitenkään mahdollista että saataisiin tästä asiasta vaikka jonkinlainen keskustelukin aikaan? Paljon olisi minulla kysymyksiä esitettävänä joihin haluaisin vastauksia joten sopisiko pieni palaveri?

Meinaatko julkista kohtaamista vai vedetäänkö verhot eteen? Kumpikin käy.
 

Ali Voima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kahvapeli nykykiekkoa?

Kahvapelistä sanotaan että se on nykykiekkoa ja näinhän se onkin. Mutta se jäis historiaan, jos siitä laitettaisiin äijä pihalle ts. jäähylle heti kun on aihetta.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jip Piille: Minulle käy ihan kumpi vaan jos palaverin päätämme pistää pystyyn. ;) Ethän sinä tietenkään voi siihen vaikuttaa, mitä asiattomuuksia Tapparasta muut kirjoittaa. Myönsit tosiasiat huippujoukkue vs. keskitason joukkue kuten ne meneekin. Se valtava katkeruus vaan on mennyt joidenkin kohdalla niin ylitse että pitää Tapparasta joka on sarjan kärkipäässä (tällä hetkellä toisena) kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo kun samaan aikaan ei yhtään tule mieleen että se oma joukkue on toistakymmentä pistettä jäljessä siellä sarjataulukossa.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Paikan päällä nähtyä

Tappara pelasi Oulussa, kuten odotinkin, maila lähes koko ajan kiekollisen miehen kainalossa. Ei siinä mitään, sehän oli tiedossa.

Ässät pelasi samalla tavalla, mutta huomattavasti törkeämmin. Koko pelin kestävä kestokoukku vastustajan kainalossa. Tuomarit eivät välittäneet mitään, mikäpä siinä.

Kummassakin pelissä kuitenkin jos valkoinen käytti vähän mailaa sinisten tai punaisten toppahousun kauluksessa, nousi käsi välittömästi. Eri säännöt eri joukkueille, no tähänkin on totuttu. Samoilla säännöillä ei olisi kotijoukkueelle kuulunut yhtään jäähyä. Hassua sekin, että jäähytilaston viimeisenä (onko vielä?) oleva Kärpät saa jokaisessa yksittäisessä pelissä vastustajaa enemmän jäähyjä, ainakin siihen asti kun pelin voittajasta on epäselvyyttä.

SaiPalaiset taas ovat kehittäneet huippuunsa pikkusikailun. Jatkuvaa pientä poikittaista ja huitomista, jolla vastustaja otetaan pois pelistä, mutta joka on liian näkymätöntä tuomarien silmiin. SaiPaa varten voisikin lisätä sääntöihin yhden minuutin jäähyn, kun kaksi minuuttia tuntuu tuomarien mielestä olevan liian tyly rangaistus.

Summa summarum: Tappara koukkii, mutta ei pahiten. Ässät on pahempi. SaiPa pelaa muuten törkeimmin, heillä kaikki muut ronkkii ja Machulda tekee maalit.

Kahvaaminen = maila vastustajan kainaloon ja vauhti pois = koukkaaminen = jäähyn arvoinen rike. Elementary, my dear Watsons.
 

axe

Jäsen
Re: Paikan päällä nähtyä

Viestin lähetti Dave
Kummassakin pelissä kuitenkin jos valkoinen käytti vähän mailaa sinisten tai punaisten toppahousun kauluksessa, nousi käsi välittömästi. Eri säännöt eri joukkueille, no tähänkin on totuttu. Samoilla säännöillä ei olisi kotijoukkueelle kuulunut yhtään jäähyä.

Miksei kukaan järjestä tästä äänestystä? "Mitä joukkuetta tuomarit sortavat eniten?" Hmm, pystyykö joku rehellisesti ilmoittamaan, että äänestäisi muuta kuin omaa suosikkijoukkuettaan?
 

Hade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tappara kahvaa selvästi eniten SM-liigassa. Se on kai jo tullut kaikille selväksi. En millään voi uskoa, että 12 seuran kannattajat ovat niin kateellisia, kun Tappara johtaa (johtaako vielä Blues-nolla-maalia-tappion jälkeen?) ja sitä varten vain hehkuttavat kahvaamisesta.

HPK ei juurikaan kahvaa. Eilen se pelasi Ilvestä vastaan ehkäpä puolustusvoittoisemman ottelun kuin yleensä, mutta puolustaminen ei tarkoitannut kahvaamista. Kiitokset HPK:lle, että tarjosi eilen Tampereella puhdasta jääkiekkoa.

Joku raja siinä Ilveksen kannattajien mustamaalaamisessakin pitäisi olla. Mekö tämä valtakunnallinen "Tappara kahvaa järkyttävän paljon" -projekti ollaan saatu käyntiin? Tapahtuiko tämä koko Suomen aivopeseminen ilves.comissa, täällä vai molemmissa paikoissa? Onko meillä NÄIN paljon vaikutusvaltaa? Itse tiedän muutaman henkilön, jotka eivät piruuttaankaan mene katsomaan paikallispelejä naapurin ikävän pelityylin takia. Ne jatkuvat paikallispelitappiot eivät vaikuta tähän asiaan. He osaavat myös hävitä ja myöntää kaverin olleen parempi. Tämä juttu on tosi.

Tämä viestiketju on osoittanut jatkoaikalaisten mielipiteet Tapparan pelitavasta. Kansa on puhunut.

Hade
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Hade
En millään voi uskoa, että 12 seuran kannattajat ovat niin kateellisia, kun Tappara johtaa (johtaako vielä Blues-nolla-maalia-tappion jälkeen?) ja sitä varten vain hehkuttavat kahvaamisesta.

Eikö Hade osaa edes lukea sarjataulukkoa? Ilmeisesti ei. No ymmärrettäväähän se on. HPK:lle annan omasta puolestani mitä parhaimmat kiitokset eilisestä. On jo pelkästään oikeus ja kohtuus että Ilves kannattajat saavat kokea vitutusta kun otetaan huomioon se, millä tavalla he Tampereen ykkösjoukkuetta eli Tapparaa vastaan nitä törkyviestejään tässäkin viestiketjussa ovat kirjoitelleet.
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Kansa on todellakin puhunut. Davekin oli pari viestiä sitten, sitä mieltä että Tappara ei ole suinkaan pahin kahvaaja. Ilves on muuten kahvaus äänestyksessä toinen Tapparan jälkeen. Miksette te lopeta kahvaamista ?
 

more

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
TM

Ainakaan minulla ei ole kumpikaan tamperelaisjoukkueista mieluisempi,molemmat ovat yhtälailla Kerhon vastustajia. Arvostan joukkueita niiden pelitavan ja hyvin koko organisaatiotasolla toimivan homman perusteella. Sekä Tappara että Ilves ovat hienoja seuroja, joilla on komea historia ja pitkät perinteet. Uskon, ettei kukaan valitse omaa suosikkijoukkuettaan pelkän tämänhetkisen menestyksen perusteella, mitä kannattajauskollisuutta se nyt olisi? Siksi se vahingonilo, jota esität Ilves-faneja kohtaan tuntuu oudolta. Tapparan menestys ei ole keneltäkään muulta, ei Ilvekseltäkään pois, päinvastoin. On hienoa, että te (siis suosikkijoukkueesi) menestytte, mutta kaltaistesi kannattajien vahingonilo vie valitettavasti siltä pohjaa.

Koeta muistaa, että pelit tulevat ja menevät, ja niin katoaa se mainen kunniakin. Aina ei voi voittaa, ei Kerho viime kaudella, ei Ilves juuri tällä hetkellä. Silti kukin joukkue on kannattajilleen se ainoa oikea, tuli menestystä tai ei. Kaikki kunnia niille faneille, jotka jaksavat reilusti kannatta omiaaan, oli sarjataulukko millainen tahansa, ja samalla jättävät toisten mollaamisen sikseen. Se on paitsi lapsellista myös aivan turhaa. Kaikki kunnia Tapparalle, mutta aika aikaansa kutakin. En jaksa ymmärtää, ettei omien pärjääminen riitä, täytyykö kicksit saada toisten painamisesta?
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
morelle

Totta kai minulle Tappara on se kaiken A ja O. Niin voitot, tasapelit kuin tappiotkin peli kerrallaan katsotaan ja niiden mukana mennään kaudesta toiseen. Siihenhän tämä koko jääkiekon seuraaminen minulla perustuu. Aika mitätön asiahan se on lopulta kuinka Tampereen toinen joukkue pelaa. Eilenkin vasta bussissa paluumatkalla sain tietää lopputuloksen. Se pahansuopaisuus kuitenkin mitä sieltä toisen leirin taholta Tapparaa kohtaan tulee harva se päivä, häiritsee kuitenkin minua jonkin verran kun olisi paljon mukavampaa, jos molempien seurojen kannattajat keskittyisivät vain omien joukkueidensa tekemisiin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinpä niin

Dave. Jos olet nähnyt yhden Ässien vieraspelin ja sen, minkä verran lisäksi olet mahdollisesti nähnyt Ässiä televisiosta, niin otoksesi on aika pieni. Voin vakuuttaa, että ainakaan kotipeleissä Ässät ei kovin hurjasti kahvaa. Tai no toki sen "pakollisen", mitä jääkiekkoon näyttää nykyään kuuluvan. Se kuuluuko kahvaus kiekkoon onkin jo ihan eri asia, mutta nykyistä pelitapaa se vain vahvasti leimaa.

Uskon, että huonona ja kankeana vierailijana Ässät taatusti yrittää käyttää vastustajan pysäyttämiseen myös mailaa (Ainoa näkemäni vierasottelu on tv-ottelu Tappara-Ässät). Valitettavan huonosti näyttää siinä vain tuloksellisesti onnistuvan.

Saman voisin sanoa Tapparan mollaajillekin. Kuinka paljon olette loppujen lopuksi nähneet Tapparan pelejä? Mihin te niitä vertaatte? Kuinka monessa pelissä on ollut oma suosikkijoukkueenne toisena osapuolena?

Ei kahvaaminen ole mikään uusi asia. Sitä on harrastettu samoin kuin vaikkapa blokkaamista ja ns. susikättä jo pitkään. Kuka enemmän ja kuka vähemmän. Nyt se vain on nostettu äänekkäästi esiin.

Luonnehtisin tätä samansuuntaiseksi hysteriaksi kuin jo laimenemassa oleva sika-hysteria, jolloin suurimpina sikailijoina kauhisteltiin kaksikkoa S&W (Hifk, Jokerit) ja myöhemmin myös Ilvestä. Yleinen huolestuminen SM-liigan väkivaltaisuudesta on tuotu mediassakin esiin. Mitä niin kamalan kummallista peleissä oikeasti on tapahtunut, mikä on aiheuttanut lähes hysteeriset kannanotot? Siis muutakin kuin että kaverilta kuulin ja muutkin ovat sitä mieltä, joten onhan sen niin oltava.

Polvipetteri heitti hyvän kommentin siitä, että seuratkaa, kuinka usein tuomari on pelaajien tiellä. Jos juuri tuota muuten alkaa seurata, niin koko ajanhan joku niistä väärässä paikassa ja pelaajien jaloissa toikkaroi. Etenkin oman joukkueen pelaajien jaloissa.

Jos kahvaamista ajatellaan yleisellä tasolla, olisi toki valtavan hienoa, jos kahvaaminen saataisiin loppumaan. Näitä asioita pitää miettiä tosissaan, pohtia pelaamisen tasoa ja mahdollisia epäkohtia. Tämä on niin pelaajien, valmentajien, tuomareiden kuin meidän katsojienkin asia. Aina joku kuitenkin lipeää kaikilla edellämainitun "ketjun" tasoilla. Emmekä puhtaimpia pulmusia ole todellakaan me katsojat, joille hienojen periaatteitten sopotuksen keskellä, yksittäisissä pelitilanteissa oma etu onkin aina ainoa etu. "Buu, ei tuosta jäähyä puusilmä. Kyllähän nuokin..."

Asioista pitää keskustella, mutta ei vain enemmän tai vähemmän puolueelliselta mutu-kannalta. Kaikenlaista hysteriaa tai "nyt on muotia olla tätä mieltä tai nähdä asiat näin" - ajattelua on aina syytä välttää.

Axe:"Miksei kukaan järjestä tästä äänestystä? "Mitä joukkuetta tuomarit sortavat eniten?" Hmm, pystyykö joku rehellisesti ilmoittamaan, että äänestäisi muuta kuin omaa suosikkijoukkuettaan?"

Aivan.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
En ole lukenut ainuttakaan kommenttia tästä keskustelusta, koska olen lopullisen kyllästynyt tähän kahvaus-keskusteluun. Jos Tappara olisi runkosarjassa sijoilla 5-8, joukkuetta ei varmasti syytettäisi sen enemmän kuin muita. Mutta se nyt on sarjakärjessä kestettävä katellisten panettelut ja sillä sipuli. Maailmassa näitä valittajia tuntuu riittävän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös