Kiva jos pääsitte. Mää kun en sinänsä mitään yhteisymmärrystä hakenut, koitin vain esittää yksinkertaiseksi ja selkeäksi - ilmeisen erheellisesti - kuvittelemani mielipiteeni.
Jos nyt vielä kerran sitten, että minähän en siis arvostellut tässä Tapparan peliä "vittu mitä paskaa" millään sävyllä, vaan sitä että jokaisella pitää olla oikeus arvostella peliä haluamallaan tavalla vaikka sanomalla "vittu mitä paskaa", jos pelin sellaiseksi kokee ilman, että palstan konsensus edellyttää, mitä mieltä pitää olla ja miten.
Ja eihän sitäkään tiedä, vaikka joskus tuhannen sanan usein jo toistetun ali-, yli ja ohianalyyttisen jiirajaaran voisi tiivistää yksinkertaisesti ja tehokkaasti alinavallisella ilmaisulla. Jos esmes maksava katsoja luovuttaa kesken pelin kuvaten poistuessaan pelin tasoa - toistuvasti ja ehkä hieman aggressiiviseenkin sävyyn - mainitulla termillä, sen palautteen ydinsanoma ei muutu vaikka sen käärisi myöhemmin kuinka hienojen sanojen sellofaaniin. Ehkä joskus ruma sana on vaan paree sanoa niin kuin se on.
Toki se on omaa turhautumista. Mutta onko oman turhautumisensakaan ilmaiseminen - sikäli mikäli se ei ole jatkuvaa jankuttamista - aina poikkeuksetta väärin ja huonoa keskustelua? Monesti kysmykseen 'oliko hyvä peli' kuvaavimman vastauksen antaa mainittu alatyylinen rahvaisu kuin loputon jaarittelu träppiinjumittamisista, rännikiekoista ja kulmiinhyökkäämisistä.
Niin, kukapa haluaisikaan käydä dialogia keskustelupalstalla tyhjiöön huutamisen sijasta...
Mutta, vakavasti ottaen, toisteluistasi huolimatta minä tai kukaan muukaan ei ole halunnut missään vaiheessa rajoittaa ilmaisuvapautta eikä sellaista ole tapahtumassakaan. Ehkä moderaattoreita lukuun ottamatta. Halusin käydä läpi syitä, miksi minä ja mahdollisesti joku muukin kokee tämän negailun pitkälti hyödyttömäksi keskustelun kannalta ja miksi siihen saatetaan reagoida nihkeällä ja kyllästyneellä vastaanotolla etenkin ottaessa huomioon joukkueen kokonaistilanteen. Lieveilmiönä täälläkin on tältä osin ollut havaittavissa kahtiajaon syntymistä, missä tietyt kirjoittajat leimautuvat vastapuolen silmissä yltiöpäisiksi yhden asian jankuttajiksi ja keskustelu kohdistuu sisällön sijasta kirjoittajaan.
Impulsiiviset voimasanat ovat varmasti tuttuja kaikille niin pelien aikana kuin niiden loputtuakin, mutta en ole koskaan ymmärtänyt hyötyä niiden siirtämisessä tällaiselle alustalle muussa kuin turhautumisen purkamisen tarkoituksessa. Kirjoituksen pituus ei luonnollisesti ole mikään laadun tae, mutta arvostan itse silti jokaista yritystä osallistua keskusteluun ajatuksella enemmän kuin voimasanojen viljelyä, sillä niitä olen saanut kuulla jo tarpeeksi ihan omasta suusta lähtien.