@McTorso, ymmärtääkseni sinulla on kovat odotukset Kärppien nuoria(kin) pelaajia kohtaan ja luotat heidän tason nostoonsa. Tapparasta puhuttaessa tuntuu siltä, ettet näe heidän pelaajissaan kovin isoa kasvun potentiaalia. Olenko ymmärtänyt oikein?
Kemiläisen, Rantakarin ja Hrachovinan potentiaalin näen. Jokainen heistä voi olla keväällä aivan Liigamme huippua. Näistä ehkäpä Hrachovinalla on ainakin minun silmissäni eniten todistettavaa, sillä niin untuvikko hän vielä on. Tämän trion ulkopuolella en hirveän suurta mahdollisuutta merkittävään tasonnostoon näe. En ainakaan niin merkittävään, että Kuuselan ja Laineen jättämä aukko saataisiin paikattua. Kärppien tilannetta olen pohtinut paljon ja sitä voidaan halutessasi jatkaa tuolla Kärppien osiossa.
Järvinen, Peltola, Ilomäki, Savinainen, Karjalainen, Haapala ja kumppanit ovat kuka kauemmin, kuka vähemmän aikaa olleet kakkos/kolmosviulun soittajia Tapparassa, sellaisia 30-35 pisteen miehiä useampi. Nyt Kuuselan ja Laineen lähdön jälkeen kaikille on isoa tonttia tarjolla ja sauma ottaa vielä askel eteenpäin urallaan.
Tasonnostajille on tosiaan Tapparassa nyt tilausta. Minä en kuitenkaan näe yhdessäkään noissa mainitsemassasi pelaajassa potentiaalia Kuuselan ja Laineen tasolle. Jokaisella on mahdollisuus hitusen tasoaan nostaa, mutta mahdollisuus on myös tason laskulle. En ole samanlainen Tapparan pelaajien asiantuntija kuin sinä. Kolmen viime vuoden aikana olen kuitenkin saanut seurata Tapparan otteluita aika paljon johtuen yhteisestä pudotuspelihistoriastamme. Sen tähden tohdin lyhyesti kuvailla yksitellen jokaisen mainitsemasi pelaajan tilannetta tason noston suhteen:
Järvinen on jauhanut jo pidempää tutulla ja turvallisella liigatasolla. En kyllä mitenkään pysty näkemään, että hän tuosta uudelle tasolle nousee, ainakaan ilman mitään ulkoista muutosta. Nythän käsittääkseni kaikki jatkuu aikalailla ennallaan. Hän on kakkossentteri, samassa valmennuksessa, samassa vanhassa joukkueessa.
Peltola on loistava liigapelaaja ja arvostan häntä kovin. Hän pelasi viime kaudella runkosarjassa elämänsä peliä hyökkäystehojensa suhteen. Pudotuspeleissä hän palasi siinä suhteessa tutumalle tasolleen. En kyllä mitenkään näe hänessä enää mitään yllättävää ja piilevää hyökkäyspotentiaalia.
Ilomäki on kehityskelpoinen pelaaja. Hän elää hyökkäspelin onnistumisista ja olisi hieno nähdä hänen nousevan uudelle tasolle. Onnistuuko se Tapolan työteliäässä joukkueessa, onkin sitten se iso kysymys. Hän tarvitsisi vierelleen maalintekovoimaa, jota ei tällä hetkellä hänen laidoilleen ole tyrkyllä. Yhtäkaikki, hän on näistä ehkä se potentiaalisin oman tasonsa nostaja. Kuinka korkea se taso on, jää nähtäväksi.
Savinainen on loistava duunari. Hyökkäyspotentiaalia en hänessä juurikaan näe. Hän ei missään nimessä ole ratkaisu hyökkäyksen kärjen puuttumiseen. Kova kaveri kuitenkin omassa roolissaan.
Karjalainen räpsäytti viime kaudella runkosarjassa tyylikkäästi 18 maalia. Kova suoritus. On erittäin mielenkiintoista katsoa, mihin suuntaan tämän vipeltäjän ura jatkuu. Nouseeko hän aivan Liigan huipulle korvaamaan Kuuselan, vai valahtaako hän onnistuneen kauden jälkeen perusliigapelaajaksi. Minä ennakoin kultaista keskitietä, enkä usko suuren tason laskuun tahi nousuun.
Haapala on nostanut tasoaan tasaisesti ja oli viime kaudella jo 30 pisteen mies runkosarjassa. 18 pudotuspeliä toivat tehot 3+3. Haapala nostaa jopa todennäköisesti tasoaan ensi kaudella ja pystyy omalta osaltaan pienentämään Kuuselan ja Laineen jättämää aukkoa. Mikään Liigan tähtipelaaja hän mielestäni kuitenkaan tule olemaan, ainakaan vielä ensi kaudella.
Edit. Karjalaisen maalimäärä.