Ei tuo Malisen aloitusprosentti nyt niin hälyttävä ole. Itse olen tosin kyllä pitänyt häntä Järvistä huonompana aloittajana. Kun ottelussa on kuitenkin sata prosenttia aloituksia ja jompi kumpi puoli voittaa yli 50 ja toinen alle 50% niistä. Joku 46% on ihan ok lukema sinänsä, ei se kaikilla voi olla 65. Mutta totta on, että ihan liikaa noita hävitään.
Malisen aloitusprosentti ei itsessään ole hälyttävä, mutta Tapparan senttereiden osalta se on hälyttävä kokonaisuutena. Itse tosiaan olen aina pitänyt Järvistä huonona aloittajana ja siihen nuo tilastotkin nyt viittaavat.Tutkiskelin hieman tarkemmin tämän hetkisiä aloitustilastoja koko liigan osalta ja tällaisia huomioita:
- Seitsemän joukkuetta jolla väh. 3 sentteriä joilla aloitusprosentti yli 50 % vs. Tappara jolla 1
- Viisi joukkuetta jolla väh. 2 sentteriä joilla aloitusprosentti alle 40 % vs Tappara jolla ainoana 3
- Joukkueilla keskimäärin 2,5 sentteriä joilla aloitusprosentti yli 50 %
- Joukkueilla keskimäärin 1 sentteri joilla aloitusprosentti alle 40 % vs. Tappara jolla 3
- Tapparalla liigan 2. paras aloittaja
- Tapparalla liigan huonoin aloittaja (yli 10 aloitusta ottaneista)
- Parhaan ja huonoimman aloittajan ero isoin Tapparassa (Green vs. Peltola)
- Tapparan 2. paras aloittaja eli Malinen oli liigan tasolla noin sijoilla 40 eli ts. Malinen olisi aloitustaidoiltaan lähinnä 4. sentteritasoa joka joukkueessa (paitsi Jypissä jossa jokaisella vakisentterillä väh. 50 % aloitusprossa). Mahtuisi 2-3 seuraan liigassa aloitustaidoiltaan kolmossentteriksi
- Järvistä heikompia aloittajia, näistä ns. kärkiroolin senttereistä, oli vain muutama (Mika Niemi, Tommi Paakkolanvaara)
- 8:lla muulla liigaseuralla huonoin aloittaja oli parempi kuin Tapparassa 2.eniten aloituiksia ottava Järvinen
- Hifk, Pelicans, Sport, Tappara ja Ässät ainoat joukkueet joilla ei ollut neljää aloittajaa vähintään yli 40%. Näistä Hifkilla, Pelikaaneilla ja Ässillä kuitenkin 3 aloittajaa joilla yli 50%
- Tappara ja Sport näyttäisivät olevan huonoimmat joukkueet aloittajien osalta. Kalpa siinä sitten seuraavana jonossa, jossa ongelma lähinnä selkeän kärkialoittajan puute
Lukemat tietysti vasta 2-3 pelin jälkeen joten syytä palata asiaan uudelleen n. 10 pelatun kierroksen jälkeen. Mutta kyllä näidenkin perusteella aika selkeästi voi tehdä päätelmät että:
- tarvitaan se yksi uusi sentteri jolla aloitus-% vähintään yli 50
- Malisen pitää nostaa lukemia siihen 50 pintaan tai yli
- Järvisen pitää nostaa lukea yli 40, mieluusti yli 45%