Tapaus Zidane vs. Materazzi - Onko Marco oikeasti tyhmä?

• 42 872
  • 400

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Miten näin yksinkertainen asia voi olla näin vaikea tajuta.
snumi kirjoitti:
Materazzi itse on jo myöntänyt solvauksen, sinäkin voisit myöntää sen.
Olen myöntänyt sen jo useaan otteeseen.

snumi kirjoitti:
Mieti nyt itse: jos kerran Zidane jouksee pois, niin tottakai katsomon meteli huomioon ottaen Materazzin on pitänyt karjua se solvaus Zidanen perässä juosten, jonka vuoksi sitten Zidane kääntyi takaisin ja näytti mitä mieltä siitä oli.
Kahden tunnin karjumisen jälkeen + peli oli vihelletty jo poikki, yleisö ei varmasti pitänyt niin kovaa meteliä, ettei kaksi ihmistä kuulisi toisiaan parin metrin etäisyydeltä. Karjumisella ja puhumisella on eroa, kun et näköjään sitä tiedä. Jos Mate olisi pää punaisena karjunut, olisi Zidane saattanut ajatella, että ei saamari mikä pelle. Mutta kun Razzi vastasi Zidanen kuittiin tyyliin "minkäs minä sille mahdan, että olet terroristihuoran lapsi" ja kun tuon sanoo ihan normaalina heittona, niin saattoi Zidanella napsahtaa.

Edelleen, myönnä jo ettei Materazzi huuda tai karju tilanteessa, niin kuin varmasti itse näetkin. Miten jaksat jauhaa jotain, vaikka tiedät olleesi väärässä? Myönnä se vain, niin tämä jo turhaksi mennyt ketju ei saa entistä surkuhupaisempia piirteitä.

snumi

Jäsen
Fifa selvittää

Fifa on kutsunut kuulusteluun Materazzin, eli mitä tämä kuiskasi/sanoi/huusi tuossa tilanteessa.

Itse olen sitä mieltä että jos yksi pelaaja juoksee poispäin täydellä MM-finaaliareenalla jolla on kymmeniätuhansia tilannetta mylvien kommentoivia faneja niin ihan tavanomainen äänenkäyttö edes 3m takaviistossa olevalta pelaajalta ei yleisessä hälinässä kuulu.

Minusta Materazzi oli varsinainen anti-kristus fairplayn kannalta eli nipistelee ensin toisen tissiä ja sitten vielä latoo rivouksia päälle. Selitä tuo nyt sitten junnuille, jotta pelaisivat reilua futista...

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
snumi kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että jos yksi pelaaja juoksee poispäin täydellä MM-finaaliareenalla jolla on kymmeniätuhansia tilannetta mylvien kommentoivia faneja niin ihan tavanomainen äänenkäyttö edes 3m takaviistossa olevalta pelaajalta ei yleisessä hälinässä kuulu.
Paha mennä sanomaan, kun en tuolla tasolla pelaa. Mutta hyvin Zidane näytti kuitenkin Materazzin jutustelun kuulevan.
snumi kirjoitti:
Minusta Materazzi oli varsinainen anti-kristus fairplayn kannalta eli nipistelee ensin toisen tissiä ja sitten vielä latoo rivouksia päälle. Selitä tuo nyt sitten junnuille, jotta pelaisivat reilua futista...
Miten sitten junnuille selitetään tuo pääpusku? Tuskin pikkunaperot hirveästi jaksavat miettiä lehdistön olettamia Materazzin sanoja. Sen sijaan he näkivät väkivaltaa heidän suosikkipelaajaltaan. Zizou tässä huonomman kuvan itsestään jätti.

Tuamas

Jäsen
snumi kirjoitti:
Fifa on kutsunut kuulusteluun Materazzin, eli mitä tämä kuiskasi/sanoi/huusi tuossa tilanteessa.

Minusta sinulta ja muutamalta muulta kirjoittelijalta on todellisuudentaju hämärtynyt aivan kokonaan.
Edelleen, Zidane petti joukkueensa ja Materazzi saattoi sanoa jotakin erittäin epäurheilijamaista.

Mutta aika helvetin naiivi asenne saa olla, jos oikeasti joku muka kuvittelee ettei huipputasolla vittuilla vastustajille todella rankasti silloin tällöin. Ja vielä naiivimpi asenne on jos joku oikeasti kuvittelee, että Materazzin nännäri oli jotenkin poikkeuksellisen törkeä tai peliin kuulumaton. Noita vastaavia pieniä nipistelyjä ym. esiintyy oikeastaan lajissa kuin lajissa, jossa pelataan kontaktipeliä ja varusteita ei ole kauhean paljoa (esim. Koripallo, jalkapallo, salibandy...). Ja tällaiset pienet koiruudet kuuluvat aivan ehdottomasti puolustavien pelaajien temppuihin.

Ja kyllä, Zidane petti joukkueensa. Vähän vastaava tilanne kuin Peik Salmisella salibandyfinaalissa Globenissa, kaikki tietävät että tilanteesta voi provosoitua, mutta oikeasti MM-finaalin jatkoajalla ei provosoiduta vaikka vastustaja tekisi mitä. Aivan turha puhua mistään Zidanen aiemmista voitoista, niin kuin ne oikeuttaisivat mitenkään tätä tekoa joukkuepelaajan näkökulmasta.

Toki asiahan olisi ollut aivan eri jos kyseessä olisi ollut yksilölaji, mutta nyt Zidane kusi suoraan koko muun joukkueen muroihin.

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Tuamas kirjoitti:
Ja kyllä, Zidane petti joukkueensa. Vähän vastaava tilanne kuin Peik Salmisella salibandyfinaalissa Globenissa, kaikki tietävät että tilanteesta voi provosoitua, mutta oikeasti MM-finaalin jatkoajalla ei provosoiduta vaikka vastustaja tekisi mitä. Aivan turha puhua mistään Zidanen aiemmista voitoista, niin kuin ne oikeuttaisivat mitenkään tätä tekoa joukkuepelaajan näkökulmasta.

Toki asiahan olisi ollut aivan eri jos kyseessä olisi ollut yksilölaji, mutta nyt Zidane kusi suoraan koko muun joukkueen muroihin.

Tai kuten eräs Nylander-niminen jääkiekkoilija teki katselijalle Helsingin jäähallissa jokunen kausi sitten. ;-)

Minua hieman häiritsee median kertomat "totuudet" Zidane/Materazzi -jupakassa. On kerrottu terroristi-solvauksista (jotka Zidane myöhemmin itse kumosi) tai muista äitiin ja sisareen liittyvistä solvauksista. Tarvitsemmeko tietää tasan tarkkaa mitä Materazzi sanoi? Solvaukset ei kuulu urheiluun kuten ei kuulu normaaliin elämään. Ken siihen ryhtyy on paskanaama ja saakoon siitä rangaistuksensa. Media väitti myös Zidanen sanoneen, että mikäli hän ei olisi tehnyt mitä teki olisi se osoittanut, että Materazzi oli sanoissaan oikeassa. MITÄ????!!!! (Todennäköisesti suomi-medialle on käännetty haastattelu päin persettä).
Jos tällainen väite kuitenkin pitää paikkansa on Zidane tosi hölmö.

Edit: Nipistelyä harrastetaan hyvin yleisesti esim. käsipallossa.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Svante kirjoitti:
Solvaukset ei kuulu urheiluun kuten ei kuulu normaaliin elämään. Ken siihen ryhtyy on paskanaama ja saakoon siitä rangaistuksensa.
Eikös tämä "paskanaama" sitten ole solvaus?

Kaivanto

Jäsen
Cube kirjoitti:
Väitän, että koko puskua ei välttämättä oltaisi edes nähty, jos -98 ei olisi koskaan tapahtunut.

Epäilen. Spontaani tunnereaktio on määritelmällisesti sitä, että siitä puuttuu järki, joka taas on määritelmällisesti syiden ja seurausten puntarointia; koska 1998 x, niin y...

Vielä vahvemmin epäilen, että järkevänä ihmisenä pitämäni Zidane perheineen olisi päätynyt järkiperäisen harkinnan jälkeen valitsemaan järjettömän väkivaltaisen reaktion, joka ei tuonut hänelle tai hänen läheisilleen pitkällä tähtäimellä mitään positiivista eikä ottanut loukkauksesta mitään pois, oli se millainen tahansa.

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Cube kirjoitti:
Silloin he ovat käsittäneet viestini väärin. Onhan se nyt saatana iso asia varmasti, mutta ei kuitenkaan niin big deal kuin mitä olisi silloin, jos tuota mestaruutta ei mieheltä jo löytyisi.

Ja Materazzin solvaus oli niin big deal että se ajoi MM:n edelle?

Cube kirjoitti:
Väitän, että koko puskua ei välttämättä oltaisi edes nähty, jos -98 ei olisi koskaan tapahtunut.

Ja miten niin "vähän aukoo päätään"?

Herää jo hyvä mies. Eiköhän tässä ole kysymys yksittäisen pelaajan pannun kestämättömyydestä ja katujen kasvattina opituista tavoista ratkaista tällaiset tilanteet.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Menee 'aavistuksen' huvittavaksi, jos Materazzia rankaistaan tilanteesta. "Marco, solvasitko Zidanen aitiä ja siskoa?", "Eiei, sanoin Zidanea vain kakkapyllyksi ja surkeaksi jalkapalloilijaksi...". Ja kolme peliä pelikieltoa epäurheilijamaisesta käytöksestä.

Tulevaisuudessa voidaankin liittää mikit jokaisen pelaajan paidankaulukseen, että kuullaan että siellä puhutaan vain ja ainoastaan korrektisti.

Ai niin joo, ei se sovi tämän perinteisen lajin luonteeseen.

Cube

Jäsen
On se vaikea näköjään ymmärtää mitä tarkoitan. Ja vielä vaikeampaa tietyn nimimerkin sulattaa sitä, että näen tämän asian eri tavalla.

Kyseessä oli toki spontaani tunnereaktio, mutta se ei poista sitä mahdollisuutta, että ratkaiseva tekijä viimeisen oljenkorren katkeamiseen oli Zidanen pikanen kelailu siitä, että "fuck it, olen jo voittanut kaiken ja urani loppuu tähän, enkä saa enää koskaan mahdollisuutta rankaista näitä idiootteja, jotka eivät osaa lopettaa ajoissa".

Edelleen, Zidanen tempaus ei ollut mikään maailman järkevin teko, mutta minä en ainakaan koe olevani oikeutettu tuomitsemaan häntä, koska Materazzin sanat eivät koskeneet minun perhettäni.

Lisäisin vielä ties kuinka monenteen kertaan, että Zidanen punainen ei ratkaissut peliä.

Cube

Jäsen
Yleinen kysymys vielä kaikille: Saako kentällä sanoa ihan mitä tahansa vastustajalle? Ei pelkästään tähän tapaukseen liittyen vaan ihan yleisesti.

Salama44

Jäsen
Svante kirjoitti:
Media väitti myös Zidanen sanoneen, että mikäli hän ei olisi tehnyt mitä teki olisi se osoittanut, että Materazzi oli sanoissaan oikeassa. MITÄ???
Eli jos joku solvaa perheenjäsentäsi perättömästi etkä lyö takaisin niin solvaaja on oikeassa!!! Aika uskomaton väite. Puskeminen on fyysistä väkivaltaa, jolla voi olla vakavat seuraukset. Tässä tapauksessa selvittiin ilman vammoja, mutta pahemminkin olisi voinut käydä. Myös Materazzi voisi syyttää Zidanen äitiä laittomasta uhkauksesta, koska tämä halusi Materazzin kulkuset lautasella. Pelkkien sanomisten vuoksi ei kyseiseen operaatioon liene oikeutusta.

Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Cube kirjoitti:
Yleinen kysymys vielä kaikille: Saako kentällä sanoa ihan mitä tahansa vastustajalle? Ei pelkästään tähän tapaukseen liittyen vaan ihan yleisesti.

Onhan noista rasistisista kommenteista vastustajille annettu pelikieltojakin ympäri Euroopan. Taisi Eremenko Jr. saada Veikkausliigassakin suoran punaisen kortin vastustajan herjaamisesta. Jalkapallon sääntöjä sen kummemmin tuntematta voin siis melko varmasti väittää, että ei saa.

Cube

Jäsen
E kirjoitti:
Onhan noista rasistisista kommenteista vastustajille annettu pelikieltojakin ympäri Euroopan. Taisi Eremenko Jr. saada Veikkausliigassakin suoran punaisen kortin vastustajan herjaamisesta. Jalkapallon sääntöjä sen kummemmin tuntematta voin siis melko varmasti väittää, että ei saa.
En oikeastaan tarkoita sääntöjen mukaan, koska sehän on selvä, että niiden mukaan ei saa. Ennemminkin utelen muiden omia mielipiteitä asiasta, koska joistain viesteistä heijastuu asenne, että ei ole olemassa mitään rajaa, jota voisi ylittää. (En myöskään tarkoita, että tuon rajan ylittäminen olisi joku oikeutus fyysisen koskemattomuuden rikkomiselle.)

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Salama44 kirjoitti:
Eli jos joku solvaa perheenjäsentäsi perättömästi etkä lyö takaisin niin solvaaja on oikeassa!!! Aika uskomaton väite.

Samaa mieltä. Jos joku minulle tuntematon solvaisi äitiäni niin ei kai siinä voisi ajatella kuin, että on siinä mieleltään köyhä kaveri.

Jos solvaaja olisi joku joka tuntee äitiniä, voisi tilanne olla toinen.

Maailmassa sanotaa jatkuvasti yhtä ja toista pahaa. Jos jokainen imaisi hernettä nenään Zidane-tyyliin olisi tämä paha paikka. On kai toki nyt jo.

Suosikkijoukkue
Jyp, Arsenal, Sens, sympatiat Madridin joukkueille
Svante kirjoitti:
Media väitti myös Zidanen sanoneen, että mikäli hän ei olisi tehnyt mitä teki olisi se osoittanut, että Materazzi oli sanoissaan oikeassa. MITÄ????!!!! (Todennäköisesti suomi-medialle on käännetty haastattelu päin persettä). Jos tällainen väite kuitenkin pitää paikkansa on Zidane tosi hölmö.

Kävin tsekkaamassa Le Monden-sanomalehden nettisivuilta ranskankielisen vastauksen ja kyllä se suomalainen käännös on asiasisällöltään oikein. Näin ZZ sanoi: "Je ne peux pas regretter mon geste car ce serait reconnaître qu'il avait raison de dire ce qu'il a dit" ELI suomeksi: "en voi katua tekoani, sillä se tarkoittaisi, että myöntäisin hänen (=Materazzin) olleen oikeassa sanoessaan sen, mitä sanoi."

Vaikka musta ja susta sekä suurimmasta osasta suomalaisista tuollainen äidin haukkuminen ei saisi olla syynä noin käsittämättömälle teolle, niin islamilaisessa perheessä se saattaa hyvinkin olla paljon vakavampi asia kuin meillä. Eli vaikka teko on meistä käsittämätön, niin se saattaa olla pakollinen kunnianpalautus esim. jonkin algerialaisen ZZ:n fanin mielestä. Tähän asiaan liittyen taisi joku jo tässä ketjussa jotain kirjottaakin.

Tää kunnianpalautusaspekti auttaa ehkä vähän paremmin ymmärtämään meille noinkin irrationaalista tekoa. Asiaan liittyen vielä alla oleva linkki, jonka mukaan ZZ:n mutsi oli todenut: "tuokaa mulle Materazzin pallit, jos hän on oikeasti haukkunut meidän Zizouta terroristihuoran pojaksi." Tämähän se varsinainen nimittelysana ilmeisesti ei ollut, mutta tässä jutussa tulee ehkä vähän kuitenkin ilmi tuo islamilaisten (tai ainakin ZZ:n perheen) erilainen näkemys asiaan.

http://in.sports.yahoo.com/060712/139/65tvo.html

Lopuksi vielä totean, että tilanne oli harmillisen ikävä lopetus mestarin uralle.

Suosikkijoukkue
Jyp, Arsenal, Sens, sympatiat Madridin joukkueille
raipe kirjoitti:
Ja juuri tästä syystä Ranskan maajoukkue ei valitettavasti nauti kotimaassaan sellaista suosiota, kuin pitäisi. Eli pitäisi nähdä se malka omassa silmässä ensin.

Sori, kun puutun asiaan näin parin pvän viiveellä, mutta en kommentiasi aiemmin huomanut. Mitä oikein tarkoitat tuolla: "Ranskan maajoukkue ei nauti kotimaassaan sellaista suosiota kuin pitäisi." Mihin oikein perustat väitteesi? Itse olen kyseisessä maassa asunut ja seuranut pari kertaa ranskalaisten kanssa Ranskassa futiksen arvokisoja ja kyllä siellä oikeasti les Bleusin kannatus näkyy lähes joka paikassa.

Kuten aiemmin jo toiseen ketjuun (ketju MM-välierä Portugali-Ranska, sivut 5-7) kirjoitin Ranskan joukkue on Ranskassa oman käsitykseni mukaan hyvinkin suosittu. Ranskassa selkeä enemmistö (väriin ja etniseen taustaan katsomatta) kannustaa maajoukkuetta, poislukien tietenkin Le Pen ja äärioikeistolaisen FN-puolueen ydinkannattajat.

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Cube kirjoitti:

Ei saisi, mutta mites estät. Tietty "Tiki"-suunsoittohan menee vielä, mutta kyllä pitäis tosiaankin keksiä vähän omaperäsempää kun esim. rasismi.

L'égalisation kirjoitti:
Vaikka musta ja susta sekä suurimmasta osasta suomalaisista tuollainen äidin haukkuminen ei saisi olla syynä noin käsittämättömälle teolle, niin islamilaisessa perheessä se saattaa hyvinkin olla paljon vakavampi asia kuin meillä. Eli vaikka teko on meistä käsittämätön, niin se saattaa olla pakollinen kunnianpalautus esim. jonkin algerialaisen ZZ:n fanin mielestä. Tähän asiaan liittyen taisi joku jo tässä ketjussa jotain kirjottaakin.

Mr. X:llä (tai jollai) tais olla hyvä kirjotus tuolla aikasemmin ja tuossahan se on vähä niiku lyhennettynä... propsit sinne.

Kaivanto

Jäsen
Cube kirjoitti:

Ei.

Rasismi ja törkeät henkilökohtaisuudet pois.

Tuomiot langettaa riippumaton taho eli tuomarit. Asianosaisten, jäävien, osapuolten osallistuminen oikeuden jakamiseen on jalkapallossa yhtä hölmö ajatus kuin jääkiekossa.

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Cube kirjoitti:
On se vaikea näköjään ymmärtää mitä tarkoitan. Ja vielä vaikeampaa tietyn nimimerkin sulattaa sitä, että näen tämän asian eri tavalla.

Kyseessä oli toki spontaani tunnereaktio, mutta se ei poista sitä mahdollisuutta, että ratkaiseva tekijä viimeisen oljenkorren katkeamiseen oli Zidanen pikanen kelailu siitä, että "fuck it, olen jo voittanut kaiken ja urani loppuu tähän, enkä saa enää koskaan mahdollisuutta rankaista näitä idiootteja, jotka eivät osaa lopettaa ajoissa".

Edelleen, Zidanen tempaus ei ollut mikään maailman järkevin teko, mutta minä en ainakaan koe olevani oikeutettu tuomitsemaan häntä, koska Materazzin sanat eivät koskeneet minun perhettäni.

Lisäisin vielä ties kuinka monenteen kertaan, että Zidanen punainen ei ratkaissut peliä.

Ok. Näet asian eri tavalla, ja hyvä niin. Meidän keskustelumme ja erimielisyytemme tässä ketjussa on luonnollisesti 90%sti spekulointia asioista joista emme tiedä.

Ei kukaan voi sanoa mihin yksittäiseen tilanteeseen peli ratkesi. Grosson rankkari pelin ainakin lopetti. Eikä kukaan tiedä muisteliko ZZ vuoden -98 päällä puskettua finaalin voittomaalia Materazzia puskiessaan.

Silti minusta tuntuu uskomattomalta että joku voi hyväksyä ja pitää oikeana sitä minkä ZZ teki, varsinkin kun jo pennusta asti olemme oppineet ettei haukku haavaa tee ja VARSINKIN kun emme kukaan tiedä mitä Materazzi sanoi.

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Cube kirjoitti:

Niin, mutta onko Materazzi haukkunut Zidanen perhettä? Onko Zidanen pitkään kestänyt lausunto absoluuttinen totuus? Vai pitääkö Materazzin väite, ettei hän ikinä haukkuisi kenenkään äitiä, kun omansa menetti 15-vuotiaana paikkansa? Oli niin tai näin, täällä lienee turhaa tuomita ketään minkään sanomisen perusteella, kun ei voida tietää, mitä ketäkin on sanonut. Ainoa todellinen typerys on kuitenkin Zidane, jolle näitä on sattunut ennenkin.

Powell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps,New Jersey Devils,Arsenal
Kyllähän se ZZ:n teko aika saatanan ruma oli, mutta silti kyllä ainakin minä sen ymmärrän. Tuollaiset perheen loukkaukset otetaan vähän rankemmin islamilaisissa kulttuureissa, kuin esim. Suomessa. Vaikkei Materazzi olisikaan haukkunut Zidanen mutsia tai uskoa ni mun mielestä sais jätkä silti hävetä. ZZ oli ja tulee aina olemaan parempi ku yksikään Italialainen futari, joten sietäis poika vähän kunnioittaa yhtä kaikkien aikojen suurimpaa pelaajaa. En ainakaan kehtais ite sanoa sil jätkäl mitään vaik kuin vituttais tai vaik oliskin mm finaali. Eikä se ulosajo sitä peliä ratkassu. Italia oli vaan onnekkaampi mut Ranska oli ehdottomasti parempi.

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Powell kirjoitti:
Kyllähän se ZZ:n teko aika saatanan ruma oli, mutta silti kyllä ainakin minä sen ymmärrän. Tuollaiset perheen loukkaukset otetaan vähän rankemmin islamilaisissa kulttuureissa, kuin esim. Suomessa. Vaikkei Materazzi olisikaan haukkunut Zidanen mutsia tai uskoa ni mun mielestä sais jätkä silti hävetä. ZZ oli ja tulee aina olemaan parempi ku yksikään Italialainen futari, joten sietäis poika vähän kunnioittaa yhtä kaikkien aikojen suurimpaa pelaajaa. En ainakaan kehtais ite sanoa sil jätkäl mitään vaik kuin vituttais tai vaik oliskin mm finaali. Eikä se ulosajo sitä peliä ratkassu. Italia oli vaan onnekkaampi mut Ranska oli ehdottomasti parempi.

Parempi kuin yksikään italiainen futari, aika vahva väite. Niin ja tuurillahan ne laivatkin seilaa. No huonolla tuurilla Italiakin on menettänyt ainakin yhden maailmanmestaruuden ja yhden euroopan vastaavan.

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Powell kirjoitti:
Tuollaiset perheen loukkaukset otetaan vähän rankemmin islamilaisissa kulttuureissa, kuin esim. Suomessa.
Vahan eri mielta.
Katollisissa maissahan mutsin aseman on myos erittain tarkea ja varmaan siita johtuen suurin osa vittuiluista kohdistuukin aitiin, eli hijo de puta, hijo de la chingada jne. Koska kyseessa on niin yleinen tapa, ei kukaan sita ota henkilokohtaisesti.

Itse en arabiaa tai-mita-hyvansa-ne-rattipaat-puhuvatkaan ymmarra mutta
juttelin asiasta yhden islamilaisen kanssa ja hanen mielestaan homma toimii samalla tavalla islamilaisissa maissa eli mutsiin kohdistuvat kuittailut ovat niin yleisia etta kukaan ei ota niita henkilokohtaisesti.

P.S. Suomikin tarvis pari tollasta Matarazzin tapasta kaveria puolustukseen ja keskikentalle.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy