Knower kirjoitti:
Kiitos napakasta yhteenvedosta. Jotenkin musta vielä tuntuu, että Zidanen kuuppa on aika monessa paineessa keitetty eikä ihan helposti kiehahda yli. Mutta esitit asiasi niin vakuuttavasti, että eiköhän tämä ole tässä.
Ja vielä rautalangasta,
Olen itse ainakin käsittänyt että täällä ns. Pro Zidane -lahkon edustajat (johon sitten ilmeisesti itsekin kuulun) ovat täsmälleen sitä mieltä, että punainen oli täysin oikea ja hyvä tuomio tilanteesta. Kaikki ovat sitä pitäneet myös tyhmänä, itse asiassa täysin järjettömänä tekona tuossa tilanteessa. On kuitenkin tuotu esille, että Zidanen tekoa ymmärretään, koska oletettavaa on Materazzin sanoneen jotain äärimmäisen vittumaista tuossa tilanteessa. Ymmärretään, ei hyväksytä, pidetään tyhmänä jne.
Capish? (tai sinne päin...)
Totta.
Kysymyshän ei todellakaan ole siitä, etteikö Zidane olisi tehnyt väärin, ansainnut rangaistuksensa ja etteikö teko olisi tuomittava.
Kysymys on mielestäni lähinnä siitä, että Materazzi ylitti normaalin pelin sisällä tapahtuvan psyykkauksen ja provosoimisen rajat menemällä mitä ilmeisimmin hyvin henkilökohtaisiin asioihin, jotka saavat eri ihmisissä aikaan erilaisen reaktion --> ja Zidanessa tässä tapauksessa hyvin voimakkaan.
Materazzin härskin ja yli rajojen menneen provosoinnin seurauksena Zidanen ylilyönti on paremmin ymmärrettävissä, mutta ei missään nimessä hyväksyttävissä.
Olen varma, että jos Materazzi olisi ensin fyysisesti koskenut Zidaneen, pukkaus olisi muuttunut - ei hyväksyttäväksi - mutta huomattavasti paremmin ymmärrettävämmäksi monien nyt toista mieltä olevien ihmisten mielestä. Nyt teot eivät ole niin helposti rinnastettavissa ja sitä kautta toisensa "kumoavia", se näyttää aiheuttavan hämmennystä.
Monen on ilmeisesti vaikea käsittää, että myös verbaalisesti voi ylittää rajan. Näppäimistön takana on vaan niin helppo "muka samastua" tilanteeseen ja tapahtumiin.
Tuntuu, että osa todella uskoo liikuttavan vilpittömästi, että Materazzi ei sanonut mitään normaalista pelissä tapahtuvasta psyykkauksesta ja provosoinnista poikkeavaa.
Zidane vain sekosi ilman mitään erityistä syytä, kerran jo maailmanmestaruuden ratkaisseen miehen hermot vain pettivät.
Mikäs siinä, uskokoon ken haluaa.