@PunainenKukko merkittävä virhe jokaisessa keskustelussa on olettaa muiden puolesta. Jokainen ihminen saa valita juuri sen joukkueen, joka on itselle sopiva. Subjektiivisesti jokaisella on oma käsityksensä siitä, mitä hän joukkueelta ja peliltä haluaa. Usein kuitenkin nämä syyt ovat sellaisia tunnesotkuja, että niiden arvuutteleminen ulkoa on täysin järjen köyhyyttä - usein valinnat myös tehdään ennen kuin asiaa varsinaisesti edes ajatellaan. Kun ihmiset saavat valita itse vapaa-aikansa, kannatuksensa, rakkautensa ja miten tahansa asian haluaakin ilmaista niin silloin jokaiselle taiteilijalle saa antaa oman vapautensa näiden toteuttamiseen.
Taloudellisesti on selvää, että joukkueen menestyksellä on merkittävää vaikutusta sen kiinnostavuuteen. Asiaa on jopa tutkittu ja sinänsä tuossa ei ole mitään uutta; lähes jokaisessa eurooppalaisessa jääkiekkoliigassa seikkailee vähintään yksi Red Bull -joukkue. Ne ovat isolla rahalla rakennettuja, tarkasti brändättyjä urheilutuotteita, joilla "varastetaan" jonkun joukkueen historia ja ammattilaiset brändäävät sen. Silti näillä joukkueilla on kannattajia - Saksassa, Itävallassa jne. jne. Toinen on se, että harvoin se suosikkijoukkue vaihtuu toiseen - valintojen kanssa eletään.
Jokaisella joukkueella on omat tapansa, tyylinsä ja ihmisensä. Se on se, mikä yhdistää minut rakastamaan Tapparaa ja sinut rakastamaan Ilvestä. Kummassakaan ei ole mitään väärää - aikuisten on turha kilpailla "mun isillä on isompi kuin sun isillä" -tyyppisillä argumenteilla. Se, että Ilveksellä menee sekä kaukalossa että sen ulkopuolella hyvin ei saa minut kuin hymyilemään. Toivon, että Tappara tekee omaa hommaansa, mutta uskon edelleen siihen, että suora vertaaminen on paitsi tyhmää myös erittäin hyödytöntä. Ei minulla ole tarvetta "kokea tai tuntea" kateutta tai nostella Ilvestä yhtään ylemmäs tai laskea sitä yhtään alemmas kuin se on. Ilveksellä kulkee nyt sekä yleisössä, taloudessa että urheilussa paremmin kuin Tapparalla. Ilves saa nostoapua boomista, joka elettiin Tapparassa jo kymmenen vuotta sitten.
Jos on tarvetta mittailla ja vertailla niin sen aika on sitten, kun kausi on paketissa ja katsotaan, mitä siellä on puolin et toisin viivan yläpuolella ja miten se viivan yläpuolella oleva on käytetty taas ensi kaudella. Suljen kommenttini tähän kehään, jolla sen aloitin: jokaisella joukkueella on ihmisensä, omien mieltymystensä kanssa. Subjektiivisesti sinun rakas Ilveksesi voi olla jollekin toiselle ruminta, mitä tietää. Ihan niin kuin minun kaunis ja uljas Tapparani on sinulle pelkkä pahvinen kone. Kummastakaan ei kuitenkaan voi päätellä edes yhtä ihmistä pidemmälle, mitä se on muille.