Ei ole vähentynyt, koska monelle oma auto on edelleen se ykkösvaihtoehto liikkumiseen. Koska kaupunki kasvaa, myös yksityisautoilu lisääntyy.
Yksityisautoilu ei ole vähentynyt. Tähän luulisi liikennesuunnittelijoiden panostavan ensin ja miettivän mistä se voi johtua. Ratikan käyttäjämäärä varmasti kasvaa, kun lopetetaan bussivuorot tai pakkoliitetään bussivuorot ratikkaan. Nämä kivalta näyttävät valetilastot eivät kuitenkaan vähennä sitä yksityisautoilua.
Autoilun kasvu ei ole mikään luonnonlaki. Tämä on oleellinen osa kaupunkisuunnittelua. Miten palvelut, työpaikat ja asuminen kaavoitetaan, eli onko tarvetta sille autolle.
Msitään valetilastoista ei ole kyse, vaan esim induced demand on selkeä tutkittu ilmiö, eli jos lisäät autokaistoja, lisääntyy liikenne, ja ruuhkat palaa. Tätä on tutkittu jo 1930 luvulta lähtien USA:ssa ja kaikki tutkimukset osottaa tän ilmiön. (lisäkaistoilla ja autoilun ”sujuvoittamisella” ei siis ole onnistuttu ratkaisemaan ruuhkia missään koskaan ikinä)
Samoin siis lisäämällä pyöräilyväyliä, niin pyöräily lisääntyy , kävelyreittejä, kävely jne jne. ja tietty Suomessa tähän liittyy talvikunnossapidon priorisoinnit jne.
Kun tarvittava on ns 15 min kävelymatkan sisällä, ihminen ei hanki autoa. Tampereella tämä toteutuu pitkälti jo keskustassa, eli esim Tammelassa suurin osa asuntokunnista on autottomia ja muuallakin keskustassa noin puolet.
Lähiörakentamisessakin pitäsi tukeutua osakeskus ajatteluun, mutta koska kaupunkeja tehdään vuosikymmenten, jopa vuosisatojen aikajänteellä, on vanhat rasitteet edelleen olemassa. Viä 70 -luvulla uskottiin klustereihin ja siksi meillä on esim Lielahden kauppa-alu täysin irrallaan asutuksesta tai peltsu ilman palveluita. Tesomaa on alettu kehittään nykymallin mukaisesti, jossa voisi pärjätä ilman autoa.
Autojen määrä on kuitenkin ratkaiseva. Kun se kerran perhekuntaan hankitaan, sitä aletaan käyttään myös lyhyillä matkoilla (siis suurin osa autolla kuljettavissa matkoista on n 5 km)
Tampereella kaupunkisuunnittelua ja siihen liittyvää liikennesuunnittelua pääsääntösesti on tehty nimenomaan tutkittuun tietoon pohjaten, vaikka nyt Kummolan aikana on sitten vesitetty vaikka mitä juurikin ihmisten tuntemuksen ”autoilijoita on kuritettu jo liikaa” tunteen takia. Ja kas meillä on Areenan ympäristössä ruuhkia ja ongelmia (koska Sorin siltaa ei voinu sulkea autoilta koska ”kirtettu liikaa”) tai Puutarhakatu toteutetaan nyt ”kummoalaisten” halusta huonoksi kaikille (myös niille autoille, koska suunnitelman nimessä sattu oleen sana ”pyörä” joka tuli lakitekstistä jossa määritellään pyöräkatu). Tai miksi piti laittaa miljoonia Tavara-aseman siirtoon.. koska autolla piti päästä suoraan, mutkia ei suvaita, koska ”autoilijoita on kuritettu jo liikaa”
Vaalit tulossa, toivottavasti ihmiset äänestää niitä, jotka nojaa siihen tutkittuun dataan kaupunkisuunnittelussa. Kaikissa puolueissa näitä on PS:ää lukuun ottamatta (tia no tre kepuliinit on puhdas autopuolue)
seuraavaa olisi pitänyt odottaa määrittämättömän ajan, niin saivat pitää tunkkinsa.
Siinä on pyskällä semmonen reaaliakainen tieto koska seuraava ratikka tulee. Niin on muuten kaikille busseillekkin, kunhan vaan kaivat sen kännykkäs käteen ja asennat Nysse sovelluksen. Siinä ne kaikki pyrii karttapohjalla reaaliajassa.