Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 392 226
  • 2 131

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kahdeksalta tosiaan ainakin päivityksen mukaan on aamukerho alkanut aiemmin. Jos vanhemmat menevät aiemmin töihin, niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin kello soimaan koska pitää lähteä kouluun.

Säästetty summa on merkittävä, ei tuollaisia ole helppoa muulta löytää, kun niissä tehdään säästöjä ihan samalla tavalla.
No näemmä! Itsekin huomasin että tuotakin on jo heikennetty alkaen klo 8!

Onneksi itse muutin tänne maalle missä homma ainakin vielä toimii ja lapsen voi viedä klo 6.30 töiden niin vaatiessa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Tänään varmistui, että Tako suljetaan pysyvästi. Toivottavasti tuolle alueelle saadaan järkevää ja tehtaan perinteitä kunnioittavaa jatkokäyttöä.

Tehtaan loppuminen on täysin ymmärrettävää firman näkökulmasta, mutta kaupunkikuvalle ja -identiteetille tämä on raskas isku. Jo pelkkä piipuista pystysuoraan nouseva vesihöyry pakkasaamuna on ollut omasta mielestäni niin majesteettinen ja lumoava näky, että sen poistuminen muuttaa maisemaa surullisen paljon.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sit vaan tehdasrakennukset maantasalle, katetaan koski Hämeensillasta alarantaan ja rakennetaan siihen kovan valuutan taloja. Semmoisia Torni Hotellin korkuisia. Alakerroksiin vois tulla vaikka joku ostoskeskus? Niille on kuitenkin Tampereella kysyntää...
 
Mitkähän noista Takon rakennuksista on suojeltuja? Joku ehdotti tässä ketjussa aikaisemmin että joku keinotekoinen höyry olis siisti.

Paikkahan sopisi datakeskukseksi. Sähkövirta ja jäähdytysvesi löytyy jo valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sit vaan tehdasrakennukset maantasalle, katetaan koski Hämeensillasta alarantaan ja rakennetaan siihen kovan valuutan taloja. Semmoisia Torni Hotellin korkuisia. Alakerroksiin vois tulla vaikka joku ostoskeskus? Niille on kuitenkin Tampereella kysyntää...
Eikös nuo ole suojeltuja? Veikkaan loft-asuntoja..
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Koskenvarren maisemaan ei taatusti kosketa, samoin Kirkkokadun tiiliseinämä jää taatusti. Sit siä on se toimistorakennus, joka taatusti historiallisena rakennuksen säilytetään. muuten siä keskellä on kyllä mahdollisuus rakentaa uuttakin...

Nyt ekana toimena tietty kun tehdas syksyllä lopettaa, niin tuo Laukontorin Takon parkkis pitäs vihdoin poistaa ja muutenkin tehdä Laukontorista yhtenäismepi kun rekkaralli loppuu
 
Lähiaikoina Tampereella vapautuu valtavasti tonttimaata keskustan liepeillä kun keskuspuhdistamo Viinikasta, Metso Hatanpäältä ja poliisilaitos Sorilta muuttavat kauemmaksi. Tako vielä lisänä.

Positiivinen ongelma kun Keskusta tihenee ja laajenee. Mitähän kaikkea noiden tilalle tulee?
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Jos Aamulehdessäkin aina välillä väläytelty Viinikan tavararatapihan siirto Pirkkalan metsiin lentoaseman lähelle toteutuu, niin aika monen raiteen tilalle noussee siinäkin kohdassa taloja. Toki tuo nyt menisi vähintään 2030-luvulle ellei jopa 2040-luvulle ja vaatisi melkoisen massiiviset maamassojen siirrot ratapihan kohdalta. Ties mitä maahan on valunut ajan saatossa.

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suuri mahdollisuus integroida Viinikka ja Hatanpää osaksi keskustaa. 10 000 uutta asuntoa ratapihalta vapautuvalle alueelle, sekä lähitienoon täydennysrakentamisena. Konsultaatioapua lienee saatavilla Helsingistä, missä vähän samanlainen projekti toteutettiin, kun Keski-Pasila vapautui rakentamiselle.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Takon tulevaisuudelle on seuraavia vaihtoehtoja:

1) Teollisuus. Olisi perinteiden kannalta hienoa, että tilalle tulisi teollisuutta, mutta se lienee nykymaailmassa epätodennäköistä. Mitään saatanan kauppakeskusta yms. Tampere ei enää tarvitse.

2) Sara Hildenin museo sopisi tähän kuin nenä päähän, mutta sitoutuiko se jo Särkänniemeen kun Finlaysonin muutto peruuntui?

3) Tampereelta puuttuvat seuraavat palvelut: ooppera, kasino ja kv. tason bordelli. Ooppera on lahtaripaskaa joten sitä ei tänne tule ja kasino vaatisi 300 000 lisäasukasta seudulle.

Mutta kv. tason bordelli olisi paikallaan, se toisi turisteja ympäri maailman. Takosta tulisi Suomen Punaisten lyhtyjen alue. Osaavan henkilökunnan saatavuus on näin sota-aikana haastavaa, mutta ajan kanssa tämäkin korjaantuu.

4) Kevyiden huumeiden käyttöhuoneet.

En ole koskaan käyttänyt huumeita eikä kukaan niitä edes ole tarjonnut, mutta haluaisin kokeilla. Mutta haluaisin kokeilla turvallisessa tilassa kuten Pennuli aikoinaan.

Mannermaalla kevyiden huumeiden käyttöhuoneet ovat juuri nyt kuuminta hottia. Paikalla olisi osaavaa henkilökuntaa, happinaamareita, sydäniskureita sekä valmius iskeä piikillä kuten Pulp fictionissa.

Olisi huikeaa vetää jointtia posket lommolla kosken äärellä jorma perseessä. Ruoho on uusi höyry.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Lähiaikoina Tampereella vapautuu valtavasti tonttimaata keskustan liepeillä kun keskuspuhdistamo Viinikasta, Metso Hatanpäältä ja poliisilaitos Sorilta muuttavat kauemmaksi. Tako vielä lisänä.

Positiivinen ongelma kun Keskusta tihenee ja laajenee. Mitähän kaikkea noiden tilalle tulee?

Viinkanlahden kaava on hyväksytty ja valmis toteutukseen.


Sorin poliisitalon alueen kaavaprosessi on alkanut


Metson saati Takon alueesta ei ole viä tehty mitään suunnitelmia

...ja ratapihaa tuskin siirretään kovin nopsaan, sillä kustannukset on järjettömän suuria, sitä ei rakennusoikeudella ainakaan toistaseksi kuitata. Mitään metsään tehtäviä ohitusraitetakaan ei toteuttetane, sillä samalla hinnalla saa asutuksen läpin meneviin lisäraiteet henkilöliikenteelle (ihan eri pontiaali maksumiehille).
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts

Tampere on pilkkomassa Hirvitalon tontin, ja myymässä kolme tonttia pientaloille. Ei ole hyvä juttu, ja josta alueen ihmiset ovat nyreissään, niin rikas väestönosa kuin köyhempi kulttuuriväki. Hirvitalo ympäristöineen on ollut moninainen kohtaamispaikka ja ikäänkuin tori alueen ihmisille. Ymmärrän, että Tampere tarvitsee rahaa mutta mielestäni tämä ei ole hyvä asia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tampere on pilkkomassa Hirvitalon tontin, ja myymässä kolme tonttia pientaloille.

Pispalan suhteen on iso ongelma, että siä haluttas tehdä pisnestä tonteilla ja taloilla, mutta oikeasti alue ei sitä kaipas eikä identiteetti oikein kestäisi. Kaava tehtiin 15 vuotta ja sen imo katastrofi kun lisärakennusoikeutta annettiin jopa suojeltujen talojen tonteille. Tähän kun yhdistä sen, että kaavamääryksenä on, ettei saa tehdä vanhan näköstä taloa ja se, että kaikilla taloilla on oltava vähintään yksi autopaikka (sinne kapeille kaudille nyt EI kasvattas lisää liikenettä, nykystäkin on liikaa... autopaikan voikorvata pysäköintilaitospaikalla.. fakin 300m päässä, eli ei mitenkään)

Mutta kokkareiden* mielestä tontit on yksityisomaisuutta joilla pitää voida tehdä rahaa. Ja poikkeusluvin ennen kaavaa sai rakentaa ihan järkyttäviä tönöjä jopa rinteeseen. Nyt Hirvitalon viereen kolme modernia kuutiota lisää.. kyllä, koska vanhan näköstä EI saa rakentaa, se on kielletty. Tontinomistajat väittä YLEä myöden, että "sovitetaan se tähän suojeltuun ympäristöön" vaikka kaavamääräyksessä se estetään.

Tampere ei ole ymmärtänyt, että Pispala/Tahmela alueesta ois voinu tulla se "vanha kaupunki" johon turisti rynnii ihmetteleen rinteeseen rakennettua sekamelskaa. Onhan se edelleen omanlaisensa, mutta arkkitehtuurisen kerroksellisuuden vaatiminen on hölmöläisten hommaa ja lisärakentaminen pohjaa ahneuteen ja sellaisin arvoihin, että ”rahaa itää saada tehdä muusta piittaamatta"

*kokkarit.. kyllä, aivan katstrofi oli kun Jäntti johti yhdyskuntalautakuntaa ja käärmettä pyssyyn halus tukea lisärakentamista haluava omistajaa. Päätös kaatu ainakin 4 kertaa hallinto-oikeudessa museoviraston vastustaessa (punasen tukkitien keissi jos jotain kiinnostaa). Koska alueen arvoilla ei ole merkitystä jos se on ristiriidassa ”OmaisuusEnsin” arvon kanssa.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA
Onko kellään tietoa Siilinkarin majakasta? Onko siis avattu kun kelit sen viimein sallisi. Netistä löydän vaan että on auki ja ei ole auki.
Ois vaan kiva lähtee munkki kahville käppäilemään, muttei huvittaisi ajella erikseen katselemaan tilannetta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Onko kellään tietoa Siilinkarin majakasta? Onko siis avattu kun kelit sen viimein sallisi. Netistä löydän vaan että on auki ja ei ole auki.
Ois vaan kiva lähtee munkki kahville käppäilemään, muttei huvittaisi ajella erikseen katselemaan tilannetta.
Kuun alussa hinattu kahvila pois jäältä. Yrittäjän mukaan ei poissuljettua että hinaa takaisin jos kelit suosii.

 

axe

Jäsen
Kahvila on raahattu takaisin Siilinkarille ja on tänään auki. Ajankohtainen tieto löytyy Facebookista, päivittävät tiiviisti.

 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA
Näin toivoinkin että josko vielä avaisivat näille keleille, ja kun en facea käytä niin jää nykyään monesta muustakin tiedosta paitsi.
Kiitos ylle tiedoista ja huomenna sinne sitten kun vieläpä lupailee aurinkoista päivääkin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Nyt kun Hatanpäällä on jotain ruuhkan tynkää ratikkatyömaan vuoksi, he ketkä kyynelsilmin muistelee miten Hämeenkadulla oli niin ihanaa ruuhka-aikaan olla jonossa, voi mennä sinne Hämeenkatu-simulaattoriin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun Hatanpäällä on jotain ruuhkan tynkää ratikkatyömaan vuoksi, he ketkä kyynelsilmin muistelee miten Hämeenkadulla oli niin ihanaa ruuhka-aikaan olla jonossa, voi mennä sinne Hämeenkatu-simulaattoriin.

Juuri äskettäin bussin kyydissä linja-autoasemalta siihen Nesteen kulmalle kesti noin viisi minuuttia. Nopeasti laskettuna siinä mentiin n. 2.5 km/h.

Ensin mietin, että kestääkö tätä riemua jonnekin Viinikan liittymään asti, mutta ei onneksi. Heti tuon uuden ratikkatyömaa-kiertoliittymän jälkeen alkoi liikenne sujua.

Eiköhän tuo ruuhka jonkin verran helpota, kun ihmiset oppivat etsimään uusia reittejä. Alkuun varmasti tätä kaaosta piisaa.
 

peksa

Jäsen
Juuri äskettäin bussin kyydissä linja-autoasemalta siihen Nesteen kulmalle kesti noin viisi minuuttia. Nopeasti laskettuna siinä mentiin n. 2.5 km/h.

Ensin mietin, että kestääkö tätä riemua jonnekin Viinikan liittymään asti, mutta ei onneksi. Heti tuon uuden ratikkatyömaa-kiertoliittymän jälkeen alkoi liikenne sujua.

Eiköhän tuo ruuhka jonkin verran helpota, kun ihmiset oppivat etsimään uusia reittejä. Alkuun varmasti tätä kaaosta piisaa.

Toi on aluueena niin perseestä kun olla ja saattaa kun tilaa ei ole.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
En tiedä onko liikennesuunnittelijoilla Tampereella mitään vastuuta, kun Hatanpään sekaannuksen ohella kohta suljetaan sekä Rautatietunneli että Erkkilänsilta autoliikenteeltä. Suunnittelijoiden ratkaisu asiaan on etsikää kiertoreitit. Autot seisovat jonoissa tulevaisuudessa uskomattoman paljon ja samalla ihmetellään mikä huonontaa kaupungin ilmanlaatua. Ja millä ihmeelllä tuolla pääsee hälytysajoneuvo nopeasti kohteeseen yksikaistaisessa jonossa??

Käyttäkää joukkoliikennettä alkaa olemaan niin väsynyt vastaus linjastomuutosten jälkeen. Liian monella matka-ajat ovat ratikan myötä pidentyneet ja vain tietyillä alueilla on hyötyä ratikasta. Kerran yritin mennä tuohon Lentävänniemen ratikkaan, mutta kun se oli survottu täyteen kuin Intian junat ja seuraavaa tai sitä seuraavaa olisi pitänyt odottaa määrittämättömän ajan, niin saivat pitää tunkkinsa.

Yksityisautoilu ei ole vähentynyt. Tähän luulisi liikennesuunnittelijoiden panostavan ensin ja miettivän mistä se voi johtua. Ratikan käyttäjämäärä varmasti kasvaa, kun lopetetaan bussivuorot tai pakkoliitetään bussivuorot ratikkaan. Nämä kivalta näyttävät valetilastot eivät kuitenkaan vähennä sitä yksityisautoilua.
 
Viimeksi muokattu:

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Yksityisautoilu ei ole vähentynyt. Tähän luulisi liikennesuunnittelijoiden panostavan ensin ja miettivän mistä se voi johtua.
Ei ole vähentynyt, koska monelle oma auto on edelleen se ykkösvaihtoehto liikkumiseen. Koska kaupunki kasvaa, myös yksityisautoilu lisääntyy. Jos ratikan kaltaisiin joukkoliikenneratkaisuihin ei kasvavassa kaupungissa panostettaisi, yksityisautoilu lisääntyisi vieläkin enemmän ja aiheuttaisi vieläkin enemmän ruuhkia ja pullonkauloja.

Tampereella asuu 260 000 ihmistä. Naapurikunnista muodostuvalla kaupunkiseudulla asuu yli 420 000 ihmistä. Kasvuvauhti on oikeasti hurjaa. Viisi vuotta sitten Tampereella oli 238 000 asukasta, kymmenen vuotta sitten 225 000 ihmistä. Vuonna 2000 asukkaita oli 195 000 eli 25 vuodessa Tampereen väkiluku on kasvanut 65 000 asukkaalla. Se on kolmasosa vuoden 2000 asukasluvusta.

On harmillista, että rautatieaseman seudulle osuu nyt monta remonttia yhtä aikaa. Se on valitettavasti kehittymisen hinta ja joskus nuo sillatkin pitää kuitenkin huoltaa ja korjata. Mieluummin suunnitellusti kuin Turun tyyliin vasta sitten hätäisesti, kun silta on jo romahdusvaarassa.

Käyttäkää joukkoliikennettä alkaa olemaan niin väsynyt vastaus linjastomuutosten jälkeen. Liian monella matka-ajat ovat ratikan myötä pidentyneet ja vain tietyillä alueilla on hyötyä ratikasta.
Kieltämättä bussilinjat ovat muuttuneet ratikan seurauksena runsaasti ja itsekin on täytynyt opetella linjastoa uudestaan, kun vuosikymmeniä johonkin tiettyyn osaan Tamperetta kulkeneet linjanumerot menevätkin nyt ihan muualle. Eiköhän me tamperelaiset kuitenkin opita nuo viimeistään 25 vuodessa, kuten yleensä. :)

Kerran yritin mennä tuohon Lentävänniemen ratikkaan, mutta kun se oli survottu täyteen kuin Intian junat ja seuraavaa tai sitä seuraavaa olisi pitänyt odottaa määrittämättömän ajan, niin saivat pitää tunkkinsa.
Itsekin kuljen ykkösratikalla paljon etenkin linjan itäpäädyssä. Lentävänniemen liikennöinnin alku on todellakin näkynyt linjalla etenkin ruuhka-aikoina aiempaa täydempinä ratikoina. Ja onhan se toki suomalaiselle ja tamperelaiselle inhottavaa, kun ei ole ympärillä kolmen metrin turvavyöhykettä tyhjää. Ehkä toivo ei ole kuitenkaan menetetty ja me voidaan vielä oppia. Tai sitten jos maailman muuttuminen ympärillä ahdistaa, pitää muuttaa jonnekin haja-asutusalueelle inhottavan joukkoliikenteen ulottumattomiin.

Hervannan kolmosratikka olikin jo aiemmin yleensä ykkösratikkaa täydempi. Hyvänä puolena voidaan todeta, että täysi ratikka on tehokasta verovarojen käyttöä. Määrittämätön odotusaika on suurimman osan päivästä 7-8 minuuttia, mikä on yleensä ratikan vuoroväli ja vielä ihan siedettävä odotusaika. Itsellä käy välillä Kaupin Kampuksella vähän inhottavasti, kun jatkoyhteysbussia voi joutua odottamaan yli vartinkin. Sitten voi joko odottaa tai valita toisen linjan bussin, jonka pysäkiltä on pidempi kävelymatka kotiin.

Yhden kokemuksen perusteella ei välttämättä kannata vielä muodostaa kantaa koko liikennevälineen toiminnasta ja merkityksestä koko kaupungin liikennejärjestelmään ja kasvuun. Tietenkään joukkoliikennejärjestelmä ei ole koskaan täydellinen, vaan siinä on aina varaa optimointiin, jota joudutaan muutenkin tekemään rajallisten resurssien vuoksi. Ratikan hyvä puoli on ainakin siinä, että sen linjaa ei kovin helposti poliitikkojen tai virkamiesten mielivallalla muuteta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ei ole vähentynyt, koska monelle oma auto on edelleen se ykkösvaihtoehto liikkumiseen. Koska kaupunki kasvaa, myös yksityisautoilu lisääntyy.

Yksityisautoilu ei ole vähentynyt. Tähän luulisi liikennesuunnittelijoiden panostavan ensin ja miettivän mistä se voi johtua. Ratikan käyttäjämäärä varmasti kasvaa, kun lopetetaan bussivuorot tai pakkoliitetään bussivuorot ratikkaan. Nämä kivalta näyttävät valetilastot eivät kuitenkaan vähennä sitä yksityisautoilua.


Autoilun kasvu ei ole mikään luonnonlaki. Tämä on oleellinen osa kaupunkisuunnittelua. Miten palvelut, työpaikat ja asuminen kaavoitetaan, eli onko tarvetta sille autolle.
Msitään valetilastoista ei ole kyse, vaan esim induced demand on selkeä tutkittu ilmiö, eli jos lisäät autokaistoja, lisääntyy liikenne, ja ruuhkat palaa. Tätä on tutkittu jo 1930 luvulta lähtien USA:ssa ja kaikki tutkimukset osottaa tän ilmiön. (lisäkaistoilla ja autoilun ”sujuvoittamisella” ei siis ole onnistuttu ratkaisemaan ruuhkia missään koskaan ikinä)
Samoin siis lisäämällä pyöräilyväyliä, niin pyöräily lisääntyy , kävelyreittejä, kävely jne jne. ja tietty Suomessa tähän liittyy talvikunnossapidon priorisoinnit jne.

Kun tarvittava on ns 15 min kävelymatkan sisällä, ihminen ei hanki autoa. Tampereella tämä toteutuu pitkälti jo keskustassa, eli esim Tammelassa suurin osa asuntokunnista on autottomia ja muuallakin keskustassa noin puolet.
Lähiörakentamisessakin pitäsi tukeutua osakeskus ajatteluun, mutta koska kaupunkeja tehdään vuosikymmenten, jopa vuosisatojen aikajänteellä, on vanhat rasitteet edelleen olemassa. Viä 70 -luvulla uskottiin klustereihin ja siksi meillä on esim Lielahden kauppa-alu täysin irrallaan asutuksesta tai peltsu ilman palveluita. Tesomaa on alettu kehittään nykymallin mukaisesti, jossa voisi pärjätä ilman autoa.

Autojen määrä on kuitenkin ratkaiseva. Kun se kerran perhekuntaan hankitaan, sitä aletaan käyttään myös lyhyillä matkoilla (siis suurin osa autolla kuljettavissa matkoista on n 5 km)

Tampereella kaupunkisuunnittelua ja siihen liittyvää liikennesuunnittelua pääsääntösesti on tehty nimenomaan tutkittuun tietoon pohjaten, vaikka nyt Kummolan aikana on sitten vesitetty vaikka mitä juurikin ihmisten tuntemuksen ”autoilijoita on kuritettu jo liikaa” tunteen takia. Ja kas meillä on Areenan ympäristössä ruuhkia ja ongelmia (koska Sorin siltaa ei voinu sulkea autoilta koska ”kirtettu liikaa”) tai Puutarhakatu toteutetaan nyt ”kummoalaisten” halusta huonoksi kaikille (myös niille autoille, koska suunnitelman nimessä sattu oleen sana ”pyörä” joka tuli lakitekstistä jossa määritellään pyöräkatu). Tai miksi piti laittaa miljoonia Tavara-aseman siirtoon.. koska autolla piti päästä suoraan, mutkia ei suvaita, koska ”autoilijoita on kuritettu jo liikaa”

Vaalit tulossa, toivottavasti ihmiset äänestää niitä, jotka nojaa siihen tutkittuun dataan kaupunkisuunnittelussa. Kaikissa puolueissa näitä on PS:ää lukuun ottamatta (tia no tre kepuliinit on puhdas autopuolue)



seuraavaa olisi pitänyt odottaa määrittämättömän ajan, niin saivat pitää tunkkinsa.

Siinä on pyskällä semmonen reaaliakainen tieto koska seuraava ratikka tulee. Niin on muuten kaikille busseillekkin, kunhan vaan kaivat sen kännykkäs käteen ja asennat Nysse sovelluksen. Siinä ne kaikki pyrii karttapohjalla reaaliajassa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Siinä on pyskällä semmonen reaaliakainen tieto koska seuraava ratikka tulee. Niin on muuten kaikille busseillekkin, kunhan vaan kaivat sen kännykkäs käteen ja asennat Nysse sovelluksen. Siinä ne kaikki pyrii karttapohjalla reaaliajassa.

Mistä saa reaaliajassa tiedon, että seuraava ratikka on tupaten täynnä, joudut odottamaan myöhempiä ratikoita?

Jos ratikan käyttäjämäärä kasvaa muun joukkoliikenteen lopettamisen seurauksena ja tätä kehdataan vielä mainostaa, on kyseessä tällöin vain ja ainoastaan valetilasto.
 
Viimeksi muokattu:

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Jos ratikan käyttäjämäärä kasvaa muun joukkoliikenteen lopettamisen seurauksena ja tätä kehdataan vielä mainostaa, on kyseessä tällöin vain ja ainoastaan valetilasto.
Eihän sitä muuta joukkoliikennettä ole lopetettu, vaan reittejä on muutettu ja päällekkäisyyksiä on poistettu. Kun yksi raitiovaunu (104 istumapaikkaa ja yhteensä maksimissaan 264-364 matkustajaa seisovien matkustajien seisomistiheydestä riippuen) vie yksinkertaistettuna noin kolmen bussin määrän matkustajia, niin se ratikka kannattaa laittaa kulkemaan sellaiseen käytävään, jossa ne kolmen eri linjan bussit ovat ajaneet aiemmin jonossa. Sitten ne bussilinjat on muutettu syöttämään lähiöistä jne. matkustajia ratikan solmukohtiin, kuten Sammonkadun eteläpääty, Kaupin kampus, Hiedanranta jne.

Tällä tavalla on taas saatu nyt jo mm. Hämeenkadulle, Itsenäisyydenkadulle, Sammonkadulle jne. tilaa siltä bussirallilta, jossa bussit joutuvat ruuhka-aikana jonottamaan päästäkseen pysäkille. Monessa paikassa oli tullut jo raja vastaan bussimäärien lisäämisessä. Vastaava muutos tapahtuu ratikkaverkon kasvaessa myös Hatanpään valtatielle, Nuolialantielle, Teiskontielle jne.

Olisi silkkaa hölmöyttä ja rahan haaskaamista ajattaa ratikan vierellä myös samaan suuntaan meneviä busseja. On ihan totta, että joillakin matkustajilla linjojen muuttuminen pidentää matka-aikaa, joillakin lyhentää. Näissä pitää kuitenkin ajatella asiaa kokonaisuutena, eikä tuijottaa vain oman navan läpi. Joukkoliikennejärjestelmä muuttuu edelleen ja pahimpiin havaittuihin ongelmiin yritetään varmasti reagoida. Perusteltua rakentavaa palautetta kannattaa siis antaa. Joissakin tapauksissa muutokset eivät kuitenkaan ole kovin helposti mahdollisia. Sitten nykyiseen yhteyteen tyytymätön yksittäinen matkustaja joutuu miettimään kulkutapaansa tai muuttamista paremman yhteyden ääreen. Näissä ratikan solmukohdissa on myös autoille liityntäparkkipaikkoja, joten sekin on yksi vaihtoehto ja vähentää ruuhkia sekä parkkiongelmia keskustassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös