Mutta aiheesta toiseen, toivottavasti saavat lisää vaunuja noihin ratikoihin.
Ne on tilattu...
Tämä oli tiedossa jo ennen ratikkapäätöstä, mutta lyhyempiin mentiin koska pitemmillä ei olisi saatu laskennallista tulosta nollatasolle. Kun saatiin, lähti kokoomus mukaan. Samasta syystä, että tilattiin lyhemmät, jäi kaksi pysäkkiä lyhyiksi, eikä niille voi pitemmällä ajaa (no totta kai voi, sitä on vaan päättövaunu josta ei pääse tasasella pois) eli koskipuisto ja rautateisasema.
Tämä toki korjaantuuu kun asemaremppa lähtee käyntiin ja rautatieaseman ratikkapysäkki tulee tunneliin ja koskipuisto siirtyy korttelin verran rautatieassalle päin. Kustannussyistä ei ole myöskään yöliikennettä Lentäväniemeen, eikä ihan vähää aikaan tule. Sillain ymmärrän alkuperäisiä kantoja kustannuksista, mutta kyllä näistä matkustajamääristä ja niiden kehittymisestä oli ihan ennusteet, mutta vastustajat toitotti, että ratikalla kulkee vaan työttömät ja opiskelijat ja autopuolueen väki nyt on sitä mieltä että joukkoliikenne on köyhille.
Totuus sit taas iskee päin pläsiä ja jotkut pääsee sanoon "mitä mää sanoin".
Bussilinjaston ois nyt pakko sopeutua tähän tilanteeseen, koska pikahelpotusta ei tule, joten jotain rinnakkaislinjoja on pakko kehittää, kenties kehälinjaa tms. Katotaan...
TAKO poistuminen on kaupunkikehityksen kannalta positiivinen, kunhan Verkatehtaan kohtalo vältetään ja toteutetaan asioita vähän viksummin kuin Tampellassa tahi Finlaysonilla. Koskenvarren rakennukset pysyy taatusti maiseman takia, samoin Kirkkokadun varsi. Muuten saakin nähdä mitä ideoidaan. Parasta tietysti on Laukontorin kehittymismahdollisuus kun se TAKO parkkipaikka lähtee ja rekkaralli loppuu.
TAKO henkilöstölle tietty tragedia, mutta onhan tästä nyt toistakytävuotta vähän odoteltu ja vääjäämättömänä pidetty. Sinänsä iso asia on, että Tampereen tehdaskaupunkihistoria siis päättyy tän myötä.