Tamin Audi pois täältä!

  • 947 357
  • 3 295

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Muut ovatkin tuohon laajempaan asiakokonaisuuteen jo vastanneet, niin jos itse keskittyisin nyt ihan suoraan nimiin ja vastaamaan tuohon Siffan kysymykseen.

Kysynkin nyt rekufalta ja muiltakin, kenet olisitte jättäneet hankkimatta täksi kaudeksi Sportiin, että Sportin omilla A-junioreilla olisi ollut enemmän peliaikaa Mestiksessä? Toinen kysymys on sitten se, että kenen sopimuspelaajan sopimus olisi pitänyt ostaa ulos, jotta omat A-juniorit olisivat saaneet enemmän peliaikaa?
Noista neljästä uudesta pelaajasta täksi kaudeksi hyökkäyspäähän olisin jättänyt pihalle ainakin toisen kaksikosta Kuusisto/Bergman, jos ja kun alakertamme kapeus olisi ollut tiedossa, niin ennemmin olisin satsannut sinne nuo pelimerkit. Tai sitten jättänyt kokonaan hankkimatta, kun tämä taloudellinen tilanne on se mikä se on. Myönnettävä on, että todennäköisesti Bergmanin olisin jättänyt sopimuksen tekohetkellä ulos, vaikka tällä hetkellä valintani kohdistuisi hinta/laadultaan Kuusistoon.

Lisäksi olisin aijemmin tehnyt erinlaisia sopimuksia siten, että ainakaan kaikki tästä porukasta (Suonpää, Sihvonen, Jämsä, Laitinen) eivät olisi meillä jatkaneet kaudella 09-10
. Sanotaan nyt mutu-heittona, että yhdelle-kahdelle noista olisi voinut sorvata jatkoa. Yhden olisi voinut korvata junnulla ja yhden muualta tulevalla nälkäiseltä ja urallaan eteenpäin menevällä pelaajalla. Noita neljää pelaajaa yhdistää se, että kaikki alkavat olemaan enemmän tai vähemmän uransa ehtoopuolella. Tällaisia pelaajia meillä on yksinkertaisesti liikaa. Niin ja lisäksi minä kyseenalaistan myös Cabanan jatkon. Itse en todennäköisesti olisi jatkoja tehnyt - oletan myös sopimuksen olevan "ei sieltä edullisimmasta päästä".

Näin muutamalla fiksulla peliliikkeellä, halvempi, nuorempi ja väitän myös että parempi joukkue. Ei se voi olla niin vaikeeta. Esimerkkipelaajia korvaajiksi en nyt alkanut luettelemaan, mutta sanotaan nyt, että mielenkiintoisia, nälkäisiä ja taitavia pelaajia on ollut pelaajamarkkinat täynnä.

Alakertaan en olisi hirveitä muutoksia tehnyt. Sen takia en siihen ota nyt niinkään kantaa. Tosin karkeasti sanottuna Immosta + yhtä kädellistä pakkia tuollainen minun ja talouden reaaliteettien raameissa oleva dream-tiimini alakerta kaipaa. Luutavasti määrällisesti se menisi siten, että esim. Erholtz ei olisi meillä jatkanut ja hänet oltaisiin korvattu uudella puollustajalla. Ja sitten Immonen liittyisi myöhemmin joukkueeseen, kuten nyt on kenties tapahtumassa. Puollustus olisi minun joukkueessani kenties jokusen euron kalliimpi kuin nykyinen, sen verran, mitä Erholtzin ja uuden kiekollisen yv-pakin palkan erotus olisi ollut. Tämä siis kaikki niin, jos ei Erholtzille olisi tehty optioita sisältävää sopimusta.

EDIT:
Pointti on se, että jos Sportista kasvaa kerran kolmessa vuodessa pelaaja, joka voi jo nuorena kolkutella liigajoukkueen pelipaikkaa, ei Sport pysty tätä pitämään. Ei edes siinä tilanteessa, että edustus pyrkii riskillä liigaan.
Koko kirjoitus oli mainio, mutta lainataan nyt vain tätä kappaletta. Eli juurikin noin, oli nyt kuinka riskiä pyrkiä liigaan tai ei, niin tietyt erittäin lahjakkaat pelaajat saattavat lähteä jokatapauksessa.

Kyllä meillä lahjakkaita tulijoita junnuista olisi varmasti, vaikka Mestis joukkueen tavoitteet sillä hetkellä olisivatkin hieman maltillisemmat, kuin vaikka mitä on tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
2010-2011 kokoonpano voisi näyttää seuraavalta.

Jämsä-Mcgregor-?
Pernaa-Heikkinen

Koivisto-Takala-Bergman
Uitto-Hofer

Hakomäki-Hietaharju-Sundman
Peltola-?

Pahkala-Kujanpää-Iloviita

Rossi
Peltonen

Tuollakin jengillä pitäisi pystyä kotiedusta taistelemaan, jos penkin taakse saadaan pätevä valmentaja. Yksi laitahyökkäjä ja pakki pitäisi hankkia muualta, mieluiten PK-seudulta koska sielä on niin suuri massa, ja kaikki eivät mahdu kyseisen seudun Liigajengeihin, plus kaikki sieltä Sportiin nuorina tulleet jannut ovat olleet helvetin hyviä pelaajia. Veskariosasto on suurin kysymysmerkki.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
2010-2011 kokoonpano voisi näyttää seuraavalta.

Jämsä-Mcgregor-?
Pernaa-Heikkinen

Koivisto-Takala-Bergman
Uitto-Hofer

Hakomäki-Hietaharju-Sundman
Peltola-?

Pahkala-Kujanpää-Iloviita

Rossi
Peltonen

Ainut tässä on vaan se ongelma, että tuohon joukkueeseen eivät jäisi McGregor, Pernaa, Heikkinen, Koivisto, Takala, Bergman, Uitto, Hofer ja Pahkala. Kaikilla näillä on tähtäimenä SM-liiga tai SM-liigaan nousua yrittävä joukkue. Vaasalaisilla on ihmeellisiä kuvitelmia eteenpäin urallaan pyrkivistä nuorista pelaajista. Tämän tason pelaajat katsovat aina, ketä sinne joukkueeseen on jäämässä/tulossa ennenkuin tekevät sopimuksen seuraan.

Hyvä viritelmä kuitenkin fågelilta sen vuoksi, että kertoo niistä ongelmista, mitä Mestis-seuroilla on, kun joukkeita aletaan koota.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Et vissiin ole Tami fantasioista kovinkaan kauaksi katsonut, sen verran karkeita virheitä listassa on. Ensinnäkin jos et ole huomannut niin Peltonen on edelleen Sportissa. Peltola ja Riska pelasivat jo viime kaudella. Peltola muuten ehkä Mannerin paras/parhaita hankintoja koskaan.

Lisäksi Kujanpää ja Sundman on pelannut koko ikänsä Sportissa

Kyllä. Viime ja tällä kaudella ovat joukkueessa olleet nimettyinä Riska ja Peltonen. Sen sijaan Peltolasta en löytänyt tilastoista mainintaa viime kaudelta. Kujanpää ja Sundman eivät pelanneet viime kaudella ykkösessä, mutta on nostettu nyt ylös.

Oliko sinulla itse asiaan vastausta, eli keiden kanssa et olisi tehnyt ennen kauden alkua sopimusta Sportiin?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Kyllä. Viime ja tällä kaudella ovat joukkueessa olleet nimettyinä Riska ja Peltonen. Sen sijaan Peltolasta en löytänyt tilastoista mainintaa viime kaudelta. Kujanpää ja Sundman eivät pelanneet viime kaudella ykkösessä, mutta on nostettu nyt ylös.

Mihin ihmeeseen tarvitset tilastoja jos seuraat et pelkästään pelit vaan myös treenitkin ja edelleenkin olet Johtavan Analyytikon mielestä Suomen parhaiten informoitu Sportin asioista? Tietysti on se mahdollisuus olemassa että nämä sinua paremmin asioista perillä olevat ovat sujuvasti Suomea puhuvia Pajalan vanhojapoikia, joiden intohimojen ykkönen on Vaasan Sport. Veikkaisin kuitenkin ettei näin. Tosin mitään lähteitä minulla ei ole esittää.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Noista neljästä uudesta pelaajasta täksi kaudeksi hyökkäyspäähän olisin jättänyt pihalle ainakin toisen kaksikosta Kuusisto/Bergman, jos ja kun alakertamme kapeus olisi ollut tiedossa, niin ennemmin olisin satsannut sinne nuo pelimerkit. Tai sitten jättänyt kokonaan hankkimatta, kun tämä taloudellinen tilanne on se mikä se on. Myönnettävä on, että todennäköisesti Bergmanin olisin jättänyt sopimuksen tekohetkellä ulos, vaikka tällä hetkellä valintani kohdistuisi hinta/laadultaan Kuusistoon.

Tämä on selkeä vastaus. Hyväksyt kalliit Prudden-Aikins/Dickenson-McGregor sopimuskuviot. Tässä olet siis Tamin ja Sportin johdon kanssa samoilla linjoilla, etkä näin ollen arvostele pelaajabudjetin suuruutta, koska optionsa käyttäneet pelaajat olivat jo tiedossa ennen ulkomaalaisten pelaajien ratkaisuja. Kuusisto oli laajasti hyväksytty hankinta Sport-kannattajien keskuudessa. Bergman jää ainoaksi "säästökohteeksesi" ja hänen tilalleen olisit hankkinut puolustajan. Tulkitsinko sinua oikein?
 

ShitBreak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, NHL
Kyllä. Viime ja tällä kaudella ovat joukkueessa olleet nimettyinä Riska ja Peltonen. Sen sijaan Peltolasta en löytänyt tilastoista mainintaa viime kaudelta. Kujanpää ja Sundman eivät pelanneet viime kaudella ykkösessä, mutta on nostettu nyt ylös.

Oliko sinulla itse asiaan vastausta, eli keiden kanssa et olisi tehnyt ennen kauden alkua sopimusta Sportiin?
Tiesin nämä asiat joo, mutta ilmeisesti et ymmärtänyt oikein mitä itse edes kirjoitit siinä edellisessä viestissä. Tai mä en ymmärtänyt oikein. Itse ymmärsin näin, että Kujanpää, Sundman, Peltola jne. oli hankittu A-junnuihin, jossa ne kaikki pelasivat viime kaudellakin.

Ja pois joukkueesta olisin jättänyt ennen kauden alkua. Laitisen, Erholtzin ja Suonpään näin etunenässä. Lisäksi olisin toisen maalivahdin jättänyt pois. Niin ja tietenkin Bergman
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Ainut tässä on vaan se ongelma, että tuohon joukkueeseen eivät jäisi McGregor, Pernaa, Heikkinen, Koivisto, Takala, Bergman, Uitto, Hofer ja Pahkala. Kaikilla näillä on tähtäimenä SM-liiga tai SM-liigaan nousua yrittävä joukkue. Vaasalaisilla on ihmeellisiä kuvitelmia eteenpäin urallaan pyrkivistä nuorista pelaajista. Tämän tason pelaajat katsovat aina, ketä sinne joukkueeseen on jäämässä/tulossa ennenkuin tekevät sopimuksen seuraan.
Mitähän nyt selität. Tottakai he voivat jäädä! Mestistason pelaajille pelipaikka on Mestis, ja Sport houkuttelisi siitä huolimatta näitäkin kavereita, vaikka meillä alemmissa kentissä olisikin hieman nuorempaa ja halvempaa verta. On olemassa lukuisia esimerkkejä, jotka noudattavat pitkältä tuossa Fågelin esimerkki joukkueessa olevaa linjaa. Lisäksi kun nämä luettelemasi pelaajat eivät ole Sm-liiga pelaajia, niin sinne noista tuskin kukaan missään tapauksessa mahtuisi. Meinaan, että samat nimet voisivat aivan hyvin pelata meillä tälläkin kaudella, vaikka meillä olisikin hieman toisenlainen runko. Fågelin joukkue voisi aivan hyvin olla mahdollinen! Tosin jopa itse näen, että jos nousua yritetään, niin kenties hiukan liian köykäiseksi tuo porukka jää, ja muutaman täsmähankinnan sinne tekisin. Tosin tuo nyt ei varmaankaan ollut se Fågelinkaan pointti.

Mielestäni sinulla on ihmeellisiä kuvitelmia joukkueen rakentamisesta. Noista pelaajista kun tuskin kenelläkään olisi ollut liigaan asiaa, niin väittämäsi mukaan ainut vaihtoehto heille olisi sitten ollut käytännössä KooKoo, jos näet että he olisvat menneet "vain SM-liigaan tähtäävään joukkueeseen".

Hätäisesti kirjoitettu vastine, toivottavasti pointti selvisi.

Sen sijaan Peltolasta en löytänyt tilastoista mainintaa viime kaudelta. Kujanpää ja Sundman eivät pelanneet viime kaudella ykkösessä, mutta on nostettu nyt ylös.
Jaa-a, kyllä nyt alkaa viimeistään vaikuttaa siltä, että et ole joukkueemme/seuramme tilasta yhtään niin hyvin perillä, mitä välillä yrität vakuuttaa. Joka nyt yhtään tarkemmin/lähemmin Sportin toimintaa seuraa, niin varmasti tietää case-Peltolankin ilman sen kummempia "tilastojen tonkimisia".

Tämä on selkeä vastaus. Hyväksyt kalliit Prudden-Aikins/Dickenson-McGregor sopimuskuviot. Tässä olet siis Tamin ja Sportin johdon kanssa samoilla linjoilla, etkä näin ollen arvostele pelaajabudjetin suuruutta, koska optionsa käyttäneet pelaajat olivat jo tiedossa ennen ulkomaalaisten pelaajien ratkaisuja. Kuusisto oli laajasti hyväksytty hankinta Sport-kannattajien keskuudessa. Bergman jää ainoaksi "säästökohteeksesi" ja hänen tilalleen olisit hankkinut puolustajan. Tulkitsinko sinua oikein?
Kyllä tulkitset minua näiden tapausten kohdalla oikein. Mutta se suurin mutta, nämä optiot ja surkeat sopimukset jo eräiden meillä olleiden pelaajien kanssa. Ei voi enempää pihalla olla, kun näitä sopimuksia on aikoinaan Suonpäille, Erholtzeille ja kumppaneille laadittu!

Toisaalta, siinä mielessä mun täytyy hieman korjailla, että jos olisin taloustilanteen tiennyt, ja Suonpään ja muiden jatko olisi ollut väistämätön surkeasti tehtyjen optiollisten sopimusten johdosta, niin en varmasti olisi ottanut edes Kuusistoa. Hieman vaikea sanoa, kun minä en ole ollut sopimuksia tekemässä, ja ne jotka niitä tekivät, varmasti tiesivät meidän taloudellisen tilanteen.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Diablon Dream-Team 09-10

Laitetaan nyt vielä sellainen esimerkki joukkue, jolla oltaisiin tähänkin kauteen voitu lähteä edullisemmin ja kenties paremmin menestyen! Tämä siis olettaen, että esimerkiksi noita p*ska-optioita ei olisi sopimuksiin sorvattu, ja jos vaikka itse olisin tuola aikanaan noita sopimuksia yrittänyt neuvotella.

1. Dickenson - Mcgregor - Koivisto
2. Jämsä/X0 - Takala - X1
3. Pahkala - Hietaharju - X2
4. Riska/Iloviita - Kujanpää - Sundman/X3

X0 = Jussi Tapio, Tuukka Pulliainen, Roope Ranta jne.
X1 = Jussi Tapio, Tuukka Pulliainen, Roope Ranta jne.
X2 = Eero Elo tai muu vastaava eteenpäin pyrkivä huippujunnu, jonka pelipaikkana on kuitenkin vielä Mestis. Esimerkiksi tämän hetkisestä U20 joukkueesta tähän paikalle olisi ollut potentiaalisia ja realistisia jätkiä.
X3 = Oma tai muualta tuleva potentiaalinen A-junnu.

Näin hyökkäyksestä olisivat poissa: Cabana, Sihvonen, Suonpää, Kuusisto, Bergman, (Jämsä)

Lasketaan nyt sen mallin mukaan, että Jämsä olisi jatkanut meillä:

X1 "Tapio": Lasketaan karkeasti sanottuna samaan hintakoriin, mitä Suonpää täältä oletettavasti nostaa. Eli ne menee yksi yhteen. Tosin mallia "Tapio" pelaajan voisi saada Suonpäätä halvemmallakin.

X2 "Elo": Varmaan Bergmanin sopimus lähempänä, mutta halvemmallakin Suomen maalta tod.näk. tänne potentiaalisen junnun saisi.

X3 "Junnu": Olisi erittäin halpa. Pelaa hurmiossa, kunhan kämpät maksetaan ja hiukan voita leivän päälle.

Uskoisin että X2 ja X3 palkat olisivat = Bergmanin palkka.

Säästöä hyökkäyksestä SIHVOSEN, KUUSISTON ja CABANAN palkan verran. Lisätä taas täytyisi Hietaharjun pienen palkan verran. Säästöä päivänselvästi vähintään 100k, luutavasti rutkasti enemmän.

1. Pernaa - Uitto (/Immonen, joka liittyy myöhemmin)
2. Salmu - X4
3. Kinos/Heikkinen - Peltola/Hofer
4 . Peltola/Hofer - X5

X4 = Kiekollinen huippu pakki mallia Pasi Järvinen.
X5 = Oma tai muualta tuleva potentiaalinen A-junnu.

Puollustuksesta poissa: Erholtz, Kinos/Heikkinen.
Tupaan sisään "ilmainen" junnu ja "Järvinen".

Sisään otettavan pakin tasosta riippuen, mutta todennäköisesti pikkuisen voiton puolelle, säästöjä kuitenkin korkeintaan vain joitain kymmeniä tuhansia euroja.

Myöhemmin ehdottomasti tuohon Immonen "ulkopuolisella rahoituksella" mukaan, kuten nyt ollaan tekemässä. Tosin nyt taas kun tilanne on mikä on, niin on eri asia, onko tuo enää järkevää.

Maalivahtiosaston olisin pitänyt käytännössä tälläisenaan.

1. Suomalainen
2. Peltonen/Rossi

Tälläisella joukkueella olisimme säästäneet ison pinon euroja ja uskoisin, että pelillinen menestys olisi ollut parempaa. Joukkue olisi lisäksi nuorempi ja nälkäisempi. Vaasalaiskatsojille tulisi myös riemun hetkiä omien nuorten tsemppaavien pelaajien muodossa. Tälläisen joukkueen minä haluaisin nähdä. Sekoitus hieman kaikkea.

Siffa, mitä mieltä olet joukkuemallistani. Olisko tuollainen sinun mielestäsi hyvä runko SM-liigaa tavoittelevalle joukkueelle, joka haluaa kuitenkin hieman karsia kuluista ja järkevöittää toimintaa?

Keskustellahan voidaan sitten aina siitä, olisiko tuota munkin joukkuetta voinut vielä aina vaan nuorentaa ja halventaa. Minä pidin laadun joukkueessa aika korkealla. Nämä katsottaisiin sitten toki aina rahapussin mukaan. Korostankin, että näin olisi pitänyt toimia jo aikaisempina vuosina, silloin ollaan tehty ne virheet, joista nyt saadaan taloudellisellakin puolella kärsiä.
 
Viimeksi muokattu:

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Ainut tässä on vaan se ongelma, että tuohon joukkueeseen eivät jäisi McGregor, Pernaa, Heikkinen, Koivisto, Takala, Bergman, Uitto, Hofer ja Pahkala.

Miksi eivät jäisi? Kaventuneiden kokoonpanojen ansiosta Heikkiset ja Takalat eivät Liigaan tällä hetkellä mahdu. Eivätkä näillä näytöillä sinne ole ensi kaudeksi pääsemässäkään. Sportissa on pelannyt kovempiakin nimiä suljetun sarjan aikana, kuin nuo sun mainitsemat.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viimeistään keväällä KooKoossa ei pelaa ainuttakaan omaa A-junioria. Pari Kookoo-taustaista omaa poikaa joutuu jäämään pelaavan kokoonpanon ulkopuolelle. Lehkonen hankituttaa KooKoohon vielä pari kovaa vahvistusta (Järvisen lisäksi). Kouvolassa peli omien juniorien ja omien poikien suhteen kovenee Lehkosen aikana.

TuToa valmentaessaan Lehkonen kokosi yhden timanttisen viisikon, toisen joka ei ollut nimiltään kovinkaan ihmeellinen sekä kaksi viisikkoa, jotka hän käytännössä itse koulu laadukkaiksi Mestis-pelaajiksi turkulaisesta massasta. Tämän lisäksi Lehkonen nosti rosteriin lukuisia nuoria pelaajia.

Jos ja kun KooKoolla on laittaa pätäkkää tiskiin ja kiire ylös, Lehkonen toteuttanee heidän toivettaan ja rosteri on erilainen.

Pointtini on se, että Lehkonen on kiinnostunut nuorten pelaajien kehittämisestä ja hänellä on siitä kiistattomat näytöt. Sportilla olisi ollut juuri Lehkoselle sopiva projekti.

Molemmat kirjoittavat ihan asiaa. Junioreille ei ole enää tällä kaudella luvassa vastuuta Kouvolassa, kuten siffakin totesi. Mutta mendietan pointti saattaa silti sekin päteä myös KooKooseen. Kantsii muistaa, että KooKoo ja Ika puhelivat alun perin projektista, joka alkaisi tämän kauden jälkeen. Kun Lehkonen sitten tulikin jo kesken tämän syksyn penkin taakse, niin painotti erikseen että tämä loppukausi on erillinen projekti tuosta tulevasta.

Eli ainakin itse tulkitsin sen käytännössä niin, että muiden työtä jatkamaan tullut Lehkonen hakee nyt parasta mahdollista menestystä osin omin ja osin vierain voimin. Mutta oletan, että Lehkonen vastaa itse ensi kauden joukkueen kasaamisesta. Panostaa varmasti kärkiosaamiseen parinkin kentän verran, mutta reseptissä saattaa olla silti samoja aineksia kuin TuTossa. Täällä on puheltu mm. siitä, että jokunen lahjakas B-junnu olisi nousemassa edustuksen rinkiin jo ensi kaudeksi.

Eli voipi olla että Kouvolastakin löytyy aika passeli projekti Lehkoselle.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Ihan kelpo viritelmiä jäsenillä fågel sekä diablo.
Kummassakin mielestäni silti muutama korjattava/huomioonotettava seikka.

fågelilta puuttui kokonaan Dickenson rosterista, mutta McGregor taas oli. Itse ottaisin molemmat, mutta jos vaan toisen saisi, olisi se ehdottomasti Dickenson.
diablolla taas oli Jaska maalissa, kun fågelilla oli A.Peltonen. Itse olisin mennyt hintalapun mukaan fågelin rosterilla tuon osalta.


Mutta siihen huomioonotettavaan, eli noihini aukkoihin sekä junnuihin rosterissa. Kummankin rosterissa oli aivan liikaa junnuja. Näin siksi, että noin monen poissaolo A-junnujen ringistä edustuksen pelien vuoksi / loukkaantumismahdolisuuden kasvaessa A-junnuissa tulisi pelata todella paljon B-junnuja ja se taas söisi A:n menestystä sekä tietty B:nkin.
Lisäksi nuo rosterit tuskin olisivat hirveästi halvempia, mitä se nyt on. Olettaen, että esim. 1- ja/tai 2-ketjujen "aukkoihin" istutettaisiin "valmiita" pelaajia.

Lisäksi itse en palkkaisi Jämsää enää ollenkaan joukkueesen. Mielestäni Erestä ei ole olut joukkueelle yhtään mitään hyötyä pitkään aikaan. Valitettavasti.
Mutta nämä tietenkin mun näkemyksiäni...
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Laitetaan nyt vielä sellainen esimerkki joukkue, jolla oltaisiin tähänkin kauteen voitu lähteä edullisemmin ja kenties paremmin menestyen! Tämä siis olettaen, että esimerkiksi noita p*ska-optioita ei olisi sopimuksiin sorvattu, ja jos vaikka itse olisin tuola aikanaan noita sopimuksia yrittänyt neuvotella.

Itse sen tässä kirjoitat heti, että haaveilet sellaisesta, mitä ei ole ollut olemassa. Sport sai koottua vuosia jatkuneiden yritysten jälkeen viime kaudeksi joukkueen, mikä voitti Vaasaan sinne kauan havitellun Mestis-mestaruuden. Osittain optiojärjestelmän Vaasaan houkuttelema joukkue oli lähellä nousta SM-liigaan. Urheilullisesti kaikki meni nappiin. Nuo optiot olivat osa Sportin menestys-huumaa ja ne on otettava huomioon silloinkin, kun jälkeenpäin kaavailet muutoksia tämän kauden joukkueeseen. Joukkueen kokoaminen lähtee jälkeenkin päin tosiasioista eli perustana ovat ne pelaajat, joilla oli 1+1 tai 1+2 sopimukset omalla optiolla. Sehän on lähtökohta sille, että tällä toisella kaudella Sport on jälleen vahva ehdokas Mestis-mestariksi ja sitä myöten SM-liigakarsintoihin.

Niinkuin Everton myös tietää todistaa, niin Lehkosen Ikan KooKoossa, mikä pyrkii SM-liigaan, ei omilla junioreilla eikä kaikilla nykyisillä omilla pojilla ole tilaa kokoonpanossa. Tämä pätee tähän kauteen, mutta erikoisen hyvin ensi kauteen, jolloin KooKoo lisää pyttyä pesään kohti SM-liigaa. Tämän tulee Evertonkin näkemään. Kesäringissä Ikalla pyörii tottakai paljon KooKoon omia junioreita.

Edit: Ensi kauden joukkuetta lähden arvailemaan sitten, kun selviää sarjataso, millä Sport pelaa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ensi kauden joukkuetta lähden arvailemaan sitten, kun selviää sarjataso, millä Sport pelaa.
Veikkaan että Sport ei tipu Suomi-Sarjaan, vaan säilyttää paikkansa ja uskon että Tammisen mukana lähtee marionettinsa Sihvonen ja pari muuta pelaajaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Viimeistään keväällä KooKoossa ei pelaa ainuttakaan omaa A-junioria. Pari Kookoo-taustaista omaa poikaa joutuu jäämään pelaavan kokoonpanon ulkopuolelle.

Sen verran ohi aiheen kommentoin tätä eli Kolek kuitenkin (tai ainakin Vladon toiveiden mukaan) kokosi tämän vuoden joukkueen, johon myös ilmeisesti panostettiin kohtuullisesti pelimerkkejä. Tätä taustaa vasten rosterin ollessa suht koht terveenä, ei varmasti A-junioreja nähdä ja eiköhän se Aapokin nakkia pure katsomossa. Varsinaisesti en näe silti suoraa yhteyttä tällä Ikaan ellei ukkoja sitten aleta istuttaa itsetarkoituksellisesti tai myydä ennen siirtotakarajaa. Parhaat pelaa ja katsellaan sitten ensi vuonna Lehkosen opein koottua joukkuetta ja sen edellytyksiä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Sen verran ohi aiheen kommentoin tätä eli Kolek kuitenkin (tai ainakin Vladon toiveiden mukaan) kokosi tämän vuoden joukkueen, johon myös ilmeisesti panostettiin kohtuullisesti pelimerkkejä. Tätä taustaa vasten rosterin ollessa suht koht terveenä, ei varmasti A-junioreja nähdä ja eiköhän se Aapokin nakkia pure katsomossa. Varsinaisesti en näe silti suoraa yhteyttä tällä Ikaan ellei ukkoja sitten aleta istuttaa itsetarkoituksellisesti tai myydä ennen siirtotakarajaa.

Ika ja Frimodig hankkivat vielä tälle kaudelle pelaajia KooKoohon (Järvisen lisäksi), joten Ikalle eivät riitä Kolekin hankkimat pelaajat. Siinä mielessä tämä liittyy tänne Tami-keskusteluun, kun Tamia on verrattu Ikaan joukkueen kokoamisessa ja peluuttamisessa. Eli Tami peluuttaa Sportin A-junioreita ja Ika hankkii lisää valmiita pelaajia KooKoohon ja sitä mukaa KooKoon A-junioreilla ei ole asiaa Mestisjoukkueeseen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ika ja Frimodig hankkivat vielä tälle kaudelle pelaajia KooKoohon (Järvisen lisäksi), joten Ikalle eivät riitä Kolekin hankkimat pelaajat.

Ihan mahdollista, mutta toistaiseksi puhdasta spekulaatiota. Toki Pablo taisi olla aikalailla suora korvaaja mahdollisesti lopulliseen reserviin siirtyneen Alastalon tilalle eli tässäkin mielessä Lehkonen on toiminut aikalailla Kolekin rosterilla. KooKoon A-junioreissa ei vain tällä hetkellä ole ketään, jolla olisi realistisia mahdollisuuksia nousta edustukseen kaikkien ollessa terveenä. Syyt tähän ovat toki moninaiset, mutta vähiten ne nyt taitavat Lehkoseen viitata. Koska Lehkosella ei ole ollut osaa eikä arpaa tähän tilanteeseen, niin hieman erikoista "syyllistää" miestä siitä, että peluuttaa ykkösrosteria. Kuten jo kirjoitin, niin katsotaan ensi syksynä mikä on tilanne. Toistaiseksi hieman yksinkertaistat ja oijot mutkia tässä asiassa, mutta se toki perjantai-iltaan sallittakoon.
 

URM-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, URM
Ika ja Frimodig hankkivat vielä tälle kaudelle pelaajia KooKoohon (Järvisen lisäksi), joten Ikalle eivät riitä Kolekin hankkimat pelaajat. Siinä mielessä tämä liittyy tänne Tami-keskusteluun, kun Tamia on verrattu Ikaan joukkueen kokoamisessa ja peluuttamisessa. Eli Tami peluuttaa Sportin A-junioreita ja Ika hankkii lisää valmiita pelaajia KooKoohon ja sitä mukaa KooKoon A-junioreilla ei ole asiaa Mestisjoukkueeseen.

Nyt Siffa puhuu asiaa, edustuksen pukkaria on jo "siivottu" A-junnut palautettu omaan koppiin oppimaan jääkiekon saloja ja varsinkin opettelemaan sitä mitä urheilijan kuluu tehdä ja miten. A-junnuja ei paljoa jatkossa nähdä Mestis peleissä, ellei ihan mahdotonta loukkaantumis sumaa nähdä.

Veljekset F kera Ikan painavat tosissaan, liigatason pakkia jo katseltiin, ei kuitenkaan kelvannut, tai halunut Kouvolaan tulla ja enpäs usko, että olisi Alastaloa korvannut. .. Väitän, että ennen kuin siirtoaika loppuu löytyy KooKoo rosterissa muutama todella yllättävä pelimies Mestikseen...

Väärässä osiossa tässä KK juttuja kertoilen mutta täällä Sport palstalla tuntuu olevan kovempi tieto / taito näihin asioihin. Suuri kiitos Siffalle, joka muuttanut Seinäjoelle kuitenkin tuntien Kouvolankin kiekkohistoriaa. Kiva niin!
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Miksi eivät jäisi? Kaventuneiden kokoonpanojen ansiosta Heikkiset ja Takalat eivät Liigaan tällä hetkellä mahdu. Eivätkä näillä näytöillä sinne ole ensi kaudeksi pääsemässäkään. Sportissa on pelannyt kovempiakin nimiä suljetun sarjan aikana, kuin nuo sun mainitsemat.
Tuo minuakin totisesti ihmetytti. En nyt ymmärrä, miten niin nuo kaverit eivät voisi tuossa tilanteessa meillä pelata. Todennäköisesti pelaisivat jokaikinen. Varsinkin kun mm. rahapussi on mestiksen valioluokkaa. Siffa ei ole tähän vastannutkaan. Enkä ymmärrä ollenkaan Siffan pointtia tuon asian suhteen.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
fågelilta puuttui kokonaan Dickenson rosterista, mutta McGregor taas oli. Itse ottaisin molemmat, mutta jos vaan toisen saisi, olisi se ehdottomasti Dickenson.
diablolla taas oli Jaska maalissa, kun fågelilla oli A.Peltonen. Itse olisin mennyt hintalapun mukaan fågelin rosterilla tuon osalta.


Mutta siihen huomioonotettavaan, eli noihini aukkoihin sekä junnuihin rosterissa. Kummankin rosterissa oli aivan liikaa junnuja. Näin siksi, että noin monen poissaolo A-junnujen ringistä edustuksen pelien vuoksi / loukkaantumismahdolisuuden kasvaessa A-junnuissa tulisi pelata todella paljon B-junnuja ja se taas söisi A:n menestystä sekä tietty B:nkin.
Lisäksi nuo rosterit tuskin olisivat hirveästi halvempia, mitä se nyt on. Olettaen, että esim. 1- ja/tai 2-ketjujen "aukkoihin" istutettaisiin "valmiita" pelaajia.

Lainasin pari kohtaa.

Ensimmäiseen. Jätin Dickensonin sen takia pois kokoonpanosta, koska miehellä on vuoden sopimus meille, ja näillä näytöillä hinta nousee taas sen 10.000€, jos halutaan ensi kaudeksi kiinnittää. Valitsin Mcgregorin sillä perusteella, että Bryanilla on nykyisestä jengistä parhaat eväät pelata ykkösen keskellä, sekä pyörittää toimivaa ylivoimaa.

Toiseen. Suomalaisen jätin vain ja ainoastaan hintalapun perusteella pois. Jos Suomalaisen hinta tällä kaudella on 35K€-40K€, niin Peltonen saadaan varmasti jollain 10K€-15K€.

Jos pelkästään Suomalaisen ja Dickensonin vaihtamisella halvempiin saadaan arviolta 40K€ säästöt. Toki aina voi miettiä niitä säästökohteita. Olisi tietysti helvetin hienoa, jos näihin Suomalaisiin ja Dickensoneihin olisi oikeasti rahaa, enkä mäkään mielelläni parasta pistemiestä ja yhtä sarjan parhaista veskareista pois päästäisi. Tilanteen pakottamana näin on mun silmissä kuitenkin pakko tehdä.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse en Peltonen-Rossi parilla lähtisi kauteen. Pakko hankkia kokenut ja voittava ykkönen. Se natsasi Sportissa ekan kerran Jaskan kanssa ja heti viiri kattoon.

Pakkeja ja kolmos-nelosketjujen hyökkääjiä vaihtamalla saataisiin isot säästöt ja silti olisi varaa Suomalaiseen ja Dickensoniin. Eikä joukkueen taso siitä juuri putoaisi, jos siis putoaisi ollenkaan. Nyt on ihan liian kalliita miehiä pelisuorituksiin nähden. Esim. Kinos ja Erholtz ovat toivottavasti lähdössä tämän kauden jälkeen palkkalistoilta. Miro Laitinen ei tee tällä hetkellä kentällä oikein mitään sellaista mitä joku yli puolet halvempi A-junnu ei tekisi. Teemu Kuusiston seitsemän maalia on aivan liian vähän.
 

Fordél

Jäsen
Lehkonen lähti Kookoohon toteuttamaan KooKoon nostamista SM-liigaan. Viimeistään keväällä KooKoossa ei pelaa ainuttakaan omaa A-junioria. Pari Kookoo-taustaista omaa poikaa joutuu jäämään pelaavan kokoonpanon ulkopuolelle. Lehkonen hankituttaa KooKoohon vielä pari kovaa vahvistusta (Järvisen lisäksi). Kouvolassa peli omien juniorien ja omien poikien suhteen kovenee Lehkosen aikana. Kunpa Sport ymmärtäisi hankkia Tuomas Immosen vastineeksi Lehkosen aggressiiviselle pelaajahankintapolitiikalle

Lehkosen agressiivisen pelaajapolitiikan myötä joukkueeseen on tullut kolme pelaajaa, joista pakki (Järvinen) oli täysin pakkohankinta Alastalon loukkaantumisen ja muutenkin vajaavaisen pakiston takia. Ei vienyt siis kenenkään paikkaa, koska Järvisen tapaista kärkiosaamista ei junnuilta löydy. Metsola tuli taas paikkaamaan maalivahtipeliä, joka ei valitettavasti ole ollut riittävällä tasolla. Metsola tuskin tulee pelaamaan KooKoossa joulun jälkeen ja maalivahtina ei ole ollut ainuttakaan junnua. Lehkosen myötä tulevina vuosina tuoltakin tontilta voi löytyä jatkossa oma kasvatti. Ei siis vaikutusta junnuihin. Ainoastaan Eero Elo on sellainen pelaaja, jonka voidaan sanoa vaikuttavan junnujen pelaamiseen. Tosin kuten hänkin on osoittanut, on selkeä vahvistus joukkueelle, joten ei voida suoranaisesti viedä junnujen pelipaikkoja alemmista kentistä. Niitä KooKoossa vievät pakeista Lehtonen ja Tarkiainen, hyökkääjistä Huilla, Miettinen, Koskelainen, Veistola jne. Jokainen voi sitten itse pohtia kuinka monta junnua voisi korvat noita janppoja ilman, että menestys kärsii.

Jep, mutta tuo edellä mainittuhan oli taas siffamainen totuus = mutua, koska hän ei taatusti tiedä aikookoo KooKoo hankkia vielä vahvistuksia vai ei. Ja lisäksihän tuossa taas siffamaisesti vain todetaan nykyinen tilanne, mutta onneksi pitkällä tähtäimellä Lehkosen tulo poikkoihin ja nykyinen yhteistyö lähiseurojen kanssa tulee vaikuttamaan positiivisesti alueen juniorityöhön. Jo nyt on nähty ensimmäisiä viitteitä Lehkosen positiivisesta vaikutuksesta, varsinkin kun Kolekin maine tässä kohdin oli mitä oli.
 

papera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Voitaisiinko tämän ketjun nimi muuttaa? Ehdotuksena esimerkiksi: "Yleistä keskustelua Mestis-kiekosta, Ässä-kannattajien katkeroitumisketju, Sport 2012-2013 - aika ilman Tammista, liigaosakekuviot...".

Tammisen Opel pois Vaasa Areenalta -ketju olisi enemmän kuin paikallaan.

Jatkakaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tammisen Opel pois Vaasa Areenalta -ketju olisi enemmän kuin paikallaan.

Tästähän on kyse tässä ketjussa. Tammisen Opelin oleminen Vaasa Areenan parkkipaikalla on yhtä tärkeä nyt kuin silloin, kun tämä ketju avattiin. Itse olen joutunut perustelemaan Tamin tärkeyttä vaasalaisen jääkiekkoilun eteenpäin viejänä monien esimerkkien avulla. Tamille ja ennen kaikkea joukkueelle on taattava nyt rauha kevään ratkaisupeleihin saakka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös