Onko Juhani Tamminen ikinä voittanut mitään?
Ainakin Mestiksen mestaruuden viime keväänä.
Onko Juhani Tamminen ikinä voittanut mitään?
Minä autan sinua. SM-liigakarsinnan seitsemännen pelin jälkeen, mikä päättyi Sportin tappioon Porissa, Tami purki tilanteen nopeasti pukuhuoneessa. Isossa kuvassa Tamminen kertoi joukkueelle olevansa ylpeä kokonaisuudesta. Hajanaisen, epäyhtenäisen lauman kasvu joukkueeksi oli ollut häikäisevä prosessi, jossa oli ollut hieno olla mukana. Tami kiitti erityisesti kokeneita pelaajia, Jämsää, Sihvosta ja Cabanaa. Sen jälkeen hän kiitti henkilökohtaisesti jokaista huoneessa, alkaen toimitusjohtaja Saaresta aina nuorimpaan pelaajaan Samuli Kivimäkeen.
Kiitos vastauksestasi. Näin tosin ennakoinkin jo sinun vastaavan. En edelleenkään "vaivaudu etsimään mainitsemiani Tamin retosteluja", mutta sen sijaan kehottaisin sinuakin lukemaan Juha Hiitelän blogikirjoituksia aiheesta:
http://hiitela.blogspot.com/2009_10_01_archive.html.
Kannattaa lukea 16.10. postattu juttu otsikolla "Virheellsiä väittämiä", ja sieltä kommenttiosio erityisen tarkasti. Samoin 15.10. postattu kirjoitus otsikolla "Jotain taisi unohtua" kommentteineen kannattaa lukaista.
Nyt sain Tamin uusimman kirjan loppuun, paljon hyvääkin siinä oli ja kyllähän Tamilla myös kirjallinen teksti toimii samoin kuin puhe. Valitettavati vaan muutama kohta jää vähän särähtämään. Tässä muutama "retostelu"Odotan kysymyksiäsi koskien Tamin kirjaa ja väitteitäsi Tamin retosteluista. Muutamat kohdat kirjasta jo käsiteltiinkin ja sain suorista vastauksistani asianomaisilta keskustelijoilta kiitosta.
Olitkin siis lukenut Jaha Hiitelän blogia ja viittaat Hiitelän Tamin kirja-arvosteluihin. Kävin tuossa SaPKo-Sport pelin kuuntelun (radio vaasa/Pasi Roimela) erätauoilla tutustumassa Hiitelän kirjoituksiin.
Löysin pikaisesti Tamin kirjaa koskien seuraavat asiat, joita Hiitelä pitää väärin käsiteltyinä Tamin kirjassa:
1. Suljettu sarja vei SM-liigaseurojen talouden kuralle. Hiitelä on eri mieltä tästä.
2. Pelaajabudjetin määrä on ristiriitainen Hiitelän mukaanTuomas Immosen tapauksen yhteydessä verrattuna Ässien pelaajabudjettiin.
3. Mestis-seuran tulee saada karsintoihin kotiedun. Hiitelä on eri mieltä.
4. Hiitelä arvostelee Tamia, kun aina oikeassa oleva Ari Mennander saa Tamilta vuolaat kehut. Hiitelän mukaan Mennander on Tammisen ainut suosikki Yle:ssä.
5. Viime kevään tapahtumissa ja erityisesti seitsemännen pelin jälkimaininkeihin piti opuksessa varata kunnon tilat, luonnollisesti. Muiden syytä tietysti, Jääkiekkoleijona on erehtymätön. Nämä Hiitelän blogista vielä Tamin kirjaan liittyen.
Tässäkö ovat Tamin retostelut hänen uudessa kirjassaan, joihin olet jatkuvasti viitannut? Tarkistan vielä nuo Hiitelän väittämät kirjasta ja palaan asiaan.
Kiitos vain, sain jo sinulta riittävän yksinkertaisen vastauksen yksinkertaiseen kysymykseeni, eli palavin haluni lukea perusteltuja vastauksiasi on siltä osin laantunut. Saat toki palata asiaan - tai olla palaamatta - ihan miten vain. Sitä paitsi sillä kokemuksella, jonka olen tällä palstalla kommenteistasi saanut, uskon kyllä arvaavani vastauksesi etukäteen. Edelleen, sillä kokemuksella, joka kommenteistasi on tämän keskustelumme aikana itselleni muodostunut, totean, että vastauksesi tuskin ovat kovinkaan objektiivisia. Toisin sanoen, osaan jo asettaa ne omaan arvoonsa. Tosin tuo mielipiteeni sinua tuskin kiinnostaakaan.
En ole vielä vastannut kysymykseesi minulle siitä, että pidänkö Tamin retosteluja hänen uudessa kirjassaan ammattimaisena toimintana. Menit Juha Hiitelän selän taakse ja vetosit minua tutustumaan Hiitelän Tamin kirjan arvosteluihin. Et lisännyt mitään omakohtaisia kokemuksiasi Tamin kirjasta Hiitelän kirjoitusten lisäksi, joten vastaan totta kait Hiitelän blogikirjoituksiin, kun kerran olet minulle alkuperäisen kysymyksen tehnyt liittyen Tamin uuteen kirjaan. Vastaan täysin objektiivisesti kysymyksiisi, jotka luettelin aiemmassa viestissäni. Tarkistan Hiitelän sanomisia ensin Tamin kirjasta ja palaan sitten.
Tarkistan Hiitelän sanomisia ensin Tamin kirjasta ja palaan sitten.
Löysin pikaisesti Tamin kirjaa koskien seuraavat asiat, joita Hiitelä pitää väärin käsiteltyinä Tamin kirjassa:
1. Suljettu sarja vei SM-liigaseurojen talouden kuralle. Hiitelä on eri mieltä tästä.
2. Pelaajabudjetin määrä on ristiriitainen Hiitelän mukaanTuomas Immosen tapauksen yhteydessä verrattuna Ässien pelaajabudjettiin.
Tämäkin vahvistaa vaan sitä mielikuvaa, että Tammisen sana on se mikä on totta ja muiden näkemykset ovat sitten jotain muuta. Ja on se nyt yleensäkin melko mielenkiintoista, jos omia mielipiteitäänkin pitää "tarkistaa" jostain kirjasta.
4. Hiitelä arvostelee Tamia, kun aina oikeassa oleva Ari Mennander saa Tamilta vuolaat kehut. Hiitelän mukaan Mennander on Tammisen ainut suosikki Yle:ssä.
5. Viime kevään tapahtumissa ja erityisesti seitsemännen pelin jälkimaininkeihin piti opuksessa varata kunnon tilat, luonnollisesti. Muiden syytä tietysti, Jääkiekkoleijona on erehtymätön. Nämä Hiitelän blogista vielä Tamin kirjaan liittyen.
Tässäkö ovat Tamin retostelut hänen uudessa kirjassaan
Kerrotko ne muut huippuvalmentajat, joita Suomi on täynnään, jotka ovat tehneet SM-liigakarsinnoista valtakunnallisesti sen hetken mielenkiintoisimman urheilutapahtuman sen takia, että pienen pelaajabudjetin Mestis-mestari pisti lähes kaikkien yllätykseksi SM-liigajoukkue Ässät lujille.
Meinaat, että Hiitelä olisi listannut ihan jokaisen asian seikkaperäisesti. Uskoakseni Hiitelän tarkoituskin oli poimia vain muutama.
Itse voisin lisätä heti...
Kuinka monta pääsarjatason mitalia tämä huippuvalmentaja on voittanut? Ja nimenomaan valmentajana.
En nyt ihan ymmärrä mikä pakko huippuvalmentajalle on valmentaa pääsarjassa? Tottakai siellä on parhaat pelaaajat (pääsääntöisesti), hyviä ja kokeneita valmentajia, suurimmat resurssit, kovat paineet jne.
Taisit itse vastata omaan kysymykseen.
Koska jääkiekko on Suomen ykköslaji niin itse odottaisin ainakin sitä, että valmentajalla olisi oltava vähintään jonkin sortin näytöt pääsarjatasolta jotta häntä voidaan puhutella huippuvalmentajana.
Mistä niin päättelet minun meinaavan?
Sinun lisäyksesi ovat Tamin kirjasta, joten olet tustustunut siihen tarkemmin. Hyvä niin. Nyt ollaan asialinjalla, kun perehdytään "43. kauteen" Tamin kirjoittamana "Kausi elämästäni"-kirjassa. Täällähän voidaan raapaista vain pintaa Tamin kirjan annista. Vain lukemalla kirjan itse, niinkuin sinä olet tehnyt, saa käsityksen niin yksityiskohdista kuin kirjan kokonaisuudestakin.
Kyllä vastasin ja pysyn edelleen kannassani, että Mestiksen kärkiseuran valmentaminen on vähintään yhtä haasteellista ja siellä annetut näytöt esimerkiksi Tammisen kohdalla ovat viime kaudelta kovat. Hyvä esimerkki tästä on myös tapaus Suikkanen, joka oli Mestiksen huippuvalmentaja ja on nyt kovassa nousussa myös liigassa. Mestisnäytöille kannattaa siis antaa oikeasti painoarvoa ja myös täällä voi olla huippuvalmentajia.
Esittämäsi kysymyksen perusteella: "Tässäkö ovat kaikki?"
Ja kyllä, olen lukenut kyseisen kirjan, joka oli sinänsä ihan mielenkiintoinen ja kirjoitustyyliltään mukavasti luettava. Sisältöön suhtaudun kuitenkin kriittisesti.
En ole ollut kyseenalaistamassa Mestiksen arvoa tai tasoa. Kommentointini on lähinnä koskenut tuota huippuvalmentaja-termiä. Ottaen huomioon se, että ammattilaisjääkiekko on tulosurheilua, niin minun mielestäni valmentajan pitäisi olla oikeasti saavuttanut jotain (lue: mitali), jotta häntä voitaisiin puhutella huippuvalmentajana.
Juurihan edellisessä viestissä puhuit siitä, kuinka näyttöjä pitäisi olla pääsarjatasolta. Itse arvotan kyllä Mestiksen mestaruuden ja liigajoukkueen todellisen haastamisen sellaiseksi meriitiksi, jonka myötä kyseista janppaa voidaan puhutella huippuvalmentajana.
- Rasmussenin kolmikertaisen poikkarin. (Todellisuudessa ei yhtään poikkaria.)
- Tuomas Immonen pakotti Sillanpään kulmaukseen (Todellisuudessa Sillanpää pisti Immosen sille kuuluisalle kebab-kioskille.