Pikkaisen minä vain mietin tehokkuuden kannalta asiaa. Halli vetää 13 000 ja siinä pelaa kaksi joukkuetta, joiden yleisökeskiarvot ovat noin 5000.
Tapparalla ja Ilveksellä on kummallakin ollut parhaimmillaan yli 6 000 kausikeskiarvoja. (Tapparan kohdalla myös toteamus "noin 5000" on selvää vähättelyä...) Ilmeisesti kuitenkin kokemus on opettanut seurajohdolle, että ei kannata tavoitella maksimimäärää katsojia, vaan enemmän tuloja saa korkeammilla hinnoilla ja hieman alhaisemmalla katsojamäärällä.
Ja kuten ylempänä mainittiin, hyviä paikkoja ei edes ole juurikaan yli 6 000, joten aina sitä suuremmilla katsojamäärillä Hakametsässä osa yleisöstä joutuu istumaan joko näkörajoitteisilla paikoilla, tai vähintään vastustajan päädyssä. Silloin kun itse asuin viimeksi Tampereella 90-luvulla, useamman kerran jäi lähtemättä peliin, kun tiesi, että juuri omalle kukkarolle sopivimmat keskihintaiset paikat ovat varmasti loppu, vaikka huonoilla paikoilla olisi tilaa vaikka kuinka. Mielenkiintoista on myös se, kuinka kalleimmat paikat tuntuvat loppuvan ensimmäisenä...
Uskallan siis väittää, että mikäli uuteen halliin saadaan enemmän kapasiteettia "hyvän näkyvyyden paikoille", se avaa mahdollisuuden nostaa lipputuloja, vaikka itse hallia ei koskaan myytäisi täyteen. Ottaen vielä huomioon sen faktan, että ei voida rakentaa pelkästään täydellisiä paikkoja (esim. päätyjen ja erityisesti "vieraspäädyn" myyminen täyteen on aina vaikeampaa), hallin kapasiteetin on oltava selvästi suurempi kuin millaista keskiarvoa tavoitellaan.
Jos hallin muotoilulla ja katsomoratkaisulla saadaan ottelutapahtuma näyttämään tyydyttävältä 6 000 katsojalla ja hyvältä 8 000 katsojalla, niin siinä olisi minusta jo varsin onnistunut lopputulos. En tiedä mitä seurapomot tavoittelevat. On selvää, että täyteen hallia ei usein saada. Toki se varmasti houkuttaa, jos edes muutaman kerran kaudessa olisi viisinumeroinen määrä katsojia...