Mainos

Tamhockey Oy

  • 98 291
  • 227

Kukko

Jäsen
Toteutunut liikevaihto jääkiekon osalta oli Kärpillä lopulta 11,2 miljoonaa.

Tapparan hallin oheismyynti ei tuloudu liikevaihtoon, kun katteen osalta (Restel). Mm fanituotemyynti ei ole myöskään taseessa (eriyhtiö). Todellisuudessa jos katsottaisiin Tapparan ympärillä pyörivää liikevaihtoa, niin jo tänä päivänä puhuttaisiin Kärppien tasosta. Tuohon uuden hallin nousua on arvioitu noin 3 milj
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sopisiko Tapparalle nikkelinjalostus? Olen kuullut, että sieltä saisi hyviä pääomia kiekkobisnekseen.
Heh, Tappara on terästä - ja siinä on myös faktaa takana. Tampellan "terästuotteilla" se Pojukin on ensimmäiset miljoonansa tienannut...
 

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
Minkä kokoinen halli Tampereelle on luvassa?

Suomen uudella ykkösareenalla voidaan järjestää jääkiekko-otteluiden lisäksi maailmanluokan konsertteja ja kongresseja. Jääkiekko-otteluissa katsomoon mahtuu jopa 13  000 ihmistä, joten paikallisottelut saavat Tampereen Ilveksen ja Tapparan välillä saavat lisää tunnelmaa. Konserteissa halli vetää jopa 14  000 fania paikalle.

Täältä lisätietoa: Kansi ja Areena - Tampereen uusi maamerkki - Kansiareena.fi
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suomen uudella ykkösareenalla voidaan järjestää jääkiekko-otteluiden lisäksi maailmanluokan konsertteja ja kongresseja. Jääkiekko-otteluissa katsomoon mahtuu jopa 13  000 ihmistä, joten paikallisottelut saavat Tampereen Ilveksen ja Tapparan välillä saavat lisää tunnelmaa. Konserteissa halli vetää jopa 14  000 fania paikalle.

Täältä lisätietoa: Kansi ja Areena - Tampereen uusi maamerkki - Kansiareena.fi
Kiitos tiedosta ja linkistä. Minua kiinnostaisi kovin tietää, minkälainen rahoituspohja projektissa on? Mikä on Ilveksen ja Tapparan rooli, eli ovatko osakkaita vai ainoastaan vuokralaisia? Hurjan isoltahan tuo halli liigajoukkueelle vaikuttaa. Toivotaan, että käyttöaste on Tampereella parempi kuin Helsingissä, Turussa ja Espoossa. Yhtäkaikki, hieno halli on Tampereelle tulossa!
 

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
Toivotaan, että käyttöaste on Tampereella parempi kuin Helsingissä, Turussa ja Espoossa. Yhtäkaikki, hieno halli on Tampereelle tulossa!

Hesassa halli on etäällä Pasilassa, Turussa ihan helvetin kaukana kaikesta Artukaisissa ja Espoossa se on... no Espoossa.

Tampereella halli ja koko muu kompleksi tulee aivan ydinkeskustaan, kuten Ruotsissa ja muualla Euroopassa menestyneet isot areenat.

Ja kannattaa tutustua, miten kiekkopeleissä katsomoalueita aiotaan rajata tunnelman takaamiseksi. Normihommaa uusimmilla huippuareenoilla ja nykytekniikalla.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kiitos tiedosta ja linkistä. Minua kiinnostaisi kovin tietää, minkälainen rahoituspohja projektissa on? Mikä on Ilveksen ja Tapparan rooli, eli ovatko osakkaita vai ainoastaan vuokralaisia?

Vuokralla tietyin etuuksin ja velvollisuuksin. Sen verran iso juttu ettei tuohon hommaan riitä kummankaan natsat.

Toki tuo ei mielestäni olisi myöskään kummankaan seuran etu.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hesassa halli on etäällä Pasilassa, Turussa ihan helvetin kaukana kaikesta Artukaisissa ja Espoossa se on... no Espoossa.

Tampereella halli ja koko muu kompleksi tulee aivan ydinkeskustaan, kuten Ruotsissa ja muualla Euroopassa menestyneet isot areenat.
Totta, hallin sijainti on tärkeä. Espoossa ja Turussa mentiin metsään. Helsingissä sijainti sen sijaan on hyvä. Tampereella se tulee olemaan erinomainen.
Ja kannattaa tutustua, miten kiekkopeleissä katsomoalueita aiotaan rajata tunnelman takaamiseksi. Normihommaa uusimmilla huippuareenoilla ja nykytekniikalla.
Toki voi rajata, ei siinä mitään. Pikkaisen minä vain mietin tehokkuuden kannalta asiaa. Halli vetää 13 000 ja siinä pelaa kaksi joukkuetta, joiden yleisökeskiarvot ovat noin 5000.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vuokralla tietyin etuuksin ja velvollisuuksin. Sen verran iso juttu ettei tuohon hommaan riitä kummankaan natsat.
Tiedätkö tarkemmin omistuspohjasta eli kenen vuokralaisia Ilves ja Tappara ovat? Mitä ovat nuo maitsemasi etuudet ja velvollisuudet?
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tiedätkö tarkemmin omistuspohjasta eli kenen vuokralaisia Ilves ja Tappara ovat? Mitä ovat nuo maitsemasi etuudet ja velvollisuudet?

Etuudet liittyvät lähinnä Areenalla järjestettävien muiden tapahtumien hyödyntämiseen myös Ilveksen & Tapparan toimesta (esim aitiot & led mainostaulut) .
Velvoitteet nyt hieman ehkä väärä sana, mutta tällä tarkoittaen että seurat ovat itse vastuussa oman infran rakentamisesta uudelle Areenalle.

Omistajatiedot löytyy netistä.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pikkaisen minä vain mietin tehokkuuden kannalta asiaa. Halli vetää 13 000 ja siinä pelaa kaksi joukkuetta, joiden yleisökeskiarvot ovat noin 5000.
Tapparalla ja Ilveksellä on kummallakin ollut parhaimmillaan yli 6 000 kausikeskiarvoja. (Tapparan kohdalla myös toteamus "noin 5000" on selvää vähättelyä...) Ilmeisesti kuitenkin kokemus on opettanut seurajohdolle, että ei kannata tavoitella maksimimäärää katsojia, vaan enemmän tuloja saa korkeammilla hinnoilla ja hieman alhaisemmalla katsojamäärällä.

Ja kuten ylempänä mainittiin, hyviä paikkoja ei edes ole juurikaan yli 6 000, joten aina sitä suuremmilla katsojamäärillä Hakametsässä osa yleisöstä joutuu istumaan joko näkörajoitteisilla paikoilla, tai vähintään vastustajan päädyssä. Silloin kun itse asuin viimeksi Tampereella 90-luvulla, useamman kerran jäi lähtemättä peliin, kun tiesi, että juuri omalle kukkarolle sopivimmat keskihintaiset paikat ovat varmasti loppu, vaikka huonoilla paikoilla olisi tilaa vaikka kuinka. Mielenkiintoista on myös se, kuinka kalleimmat paikat tuntuvat loppuvan ensimmäisenä...

Uskallan siis väittää, että mikäli uuteen halliin saadaan enemmän kapasiteettia "hyvän näkyvyyden paikoille", se avaa mahdollisuuden nostaa lipputuloja, vaikka itse hallia ei koskaan myytäisi täyteen. Ottaen vielä huomioon sen faktan, että ei voida rakentaa pelkästään täydellisiä paikkoja (esim. päätyjen ja erityisesti "vieraspäädyn" myyminen täyteen on aina vaikeampaa), hallin kapasiteetin on oltava selvästi suurempi kuin millaista keskiarvoa tavoitellaan.

Jos hallin muotoilulla ja katsomoratkaisulla saadaan ottelutapahtuma näyttämään tyydyttävältä 6 000 katsojalla ja hyvältä 8 000 katsojalla, niin siinä olisi minusta jo varsin onnistunut lopputulos. En tiedä mitä seurapomot tavoittelevat. On selvää, että täyteen hallia ei usein saada. Toki se varmasti houkuttaa, jos edes muutaman kerran kaudessa olisi viisinumeroinen määrä katsojia...
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja kuten ylempänä mainittiin, hyviä paikkoja ei edes ole juurikaan yli 6 000, joten aina sitä suuremmilla katsojamäärillä Hakametsässä osa yleisöstä joutuu istumaan joko näkörajoitteisilla paikoilla, tai vähintään vastustajan päädyssä. Silloin kun itse asuin viimeksi Tampereella 90-luvulla, useamman kerran jäi lähtemättä peliin, kun tiesi, että juuri omalle kukkarolle sopivimmat keskihintaiset paikat ovat varmasti loppu, vaikka huonoilla paikoilla olisi tilaa vaikka kuinka. Mielenkiintoista on myös se, kuinka kalleimmat paikat tuntuvat loppuvan ensimmäisenä...

Tässä todella hyvin kiteytetty Hakametsän ongelma, eli on liian paljon paikkoja joissa hinta ja laatu etenkään nykypäivänä eivät enää kohtaa.

Huono näkyvyys, huonot penkit, ja heikot muut tilat karkoittavat hyvin monet Hakametsästä kotisohville.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä todella hyvin kiteytetty Hakametsän ongelma, eli on liian paljon paikkoja joissa hinta ja laatu etenkään nykypäivänä eivät enää kohtaa.

Areenassa paranevat totta kai myös tavisten olosuhteet, mutta isoin parannus tulee vip- ja yrityspuolelle. Nykyisenä vip-tilana toimiva kellaribunkkeri ja ahtaat aitiot eivät ihan vastaa nykypäivän vaatimuksiin yritysten viihdyttämisessä. Yritysmyynnin puolelta tulee isoin kasvu. Nykyään jopa Ilvekselläkin on pelejä, joissa joutuu myymään eioota aitioissa, vaikka muuten halli ei olisikaan täysi. Tuota kautta tulee isoa kasvua, mutta se ei juurikaan näy yleisömäärissä.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uuden areenan fasiliteetit tulevat olemaan parhaat mitä tästä maasta löytyy. Ainoastaan parkkipaikka tilanne tulee olemaan mielenkiintoinen haaste. Itse uskon että se tulee verottamaan katsojia. Kuinka moni viitsii lähteä tiistai peliin marraskuun pimeinä ja sateisina iltoina joukkoliikenteen kyydillä tai toisaalta maksamaan nykyisiä hintoja parkkihalleissa.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uuden areenan fasiliteetit tulevat olemaan parhaat mitä tästä maasta löytyy. Ainoastaan parkkipaikka tilanne tulee olemaan mielenkiintoinen haaste. Itse uskon että se tulee verottamaan katsojia. Kuinka moni viitsii lähteä tiistai peliin marraskuun pimeinä ja sateisina iltoina joukkoliikenteen kyydillä tai toisaalta maksamaan nykyisiä hintoja parkkihalleissa.

No veikkaisin, että ne jotka kaupungin bussien alueella asuu (A ja B vyöhyke) kuten minä, ihan hyvin viitsii, jos nyt ylipäätään viitsi ollenkaan lähteä. Eri se on sitten niille, jotka tulee vaikka ympäryskunnista.
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun Euroopan suurkaupungeissa kymmmeniä tuhansia ihmisiä vetävät jalkapallostadionit saadaan täyteen ilta toisensa jälkeen ilman erillisiä parkkitiloja ja julkisia käyttäen niin eiköhän se onnistu jääkiekkoväeltä Tampereellakin. Jos julkisilla tai omalla lihasvoimalla ei kykene, on parasta jäädä kotiin. Näin autottomana nuo autollisten hankaluudet tuppaa huvittamaan.
 

Paarma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Oilers
...Eri se on sitten niille, jotka tulee vaikka ympäryskunnista.
Kyllä täällä radanvarsi kunnissa odotetaan vesikielellä uutta Areenaa. Uskoisin että kävijämäärät kasvaa selvästi Hakametsän vastaaviin verrattuna ainakin Lempäälä, Viiala, Toijala, Nokia, Vammala, Parkano, Orivesi -faneilla. Ensimmäistä kertaa kausikortin hankkiminen vahvasti mielessä, jos saavat vähänkin järkevät juna-aikataulut aikaan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun Euroopan suurkaupungeissa kymmmeniä tuhansia ihmisiä vetävät jalkapallostadionit saadaan täyteen ilta toisensa jälkeen ilman erillisiä parkkitiloja ja julkisia käyttäen niin eiköhän se onnistu jääkiekkoväeltä Tampereellakin. Jos julkisilla tai omalla lihasvoimalla ei kykene, on parasta jäädä kotiin. Näin autottomana nuo autollisten hankaluudet tuppaa huvittamaan.

Tietysti herää kysymys, onko kuitenkin helpompaa täyttää se areena jatkuvasti, jos kaupungissa asuu se 5 milj. ihmistä + lähiympäristöstä tulee se 15-20 milj. täyteen. Tuolla yleisöpotentiaalilla on tilanne vähän toinen kuin verrata reilun 200 000:n Tamperetta, jonka lähikunnista muodostuu korkeintaan kymmenes Suomen n. 5 miljoonan väkiluvusta.

Itsellänikään ei autoa ole, mutta nähdäkseni vertaukset iso maailma vs. Suomi on vähän köyhiä, kun puhumme kuitenkin niin paljon pienemmästä maasta. Koska meillä on sitä tilaa niin olisi kyllä kaiken järjen mukaan ihan mahdollista suunnitella ihmisten liikkumista autolla vähän paremmin. Kannattaa huomioida, että Suomi on keskittynyt maa kaupunkien ulkopuolella eli ihan pelkästään autosta luopumalla ongelmat ei lopu.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä täällä radanvarsi kunnissa odotetaan vesikielellä uutta Areenaa. Uskoisin että kävijämäärät kasvaa selvästi Hakametsän vastaaviin verrattuna ainakin Lempäälä, Viiala, Toijala, Nokia, Vammala, Parkano, Orivesi -faneilla. Ensimmäistä kertaa kausikortin hankkiminen vahvasti mielessä, jos saavat vähänkin järkevät juna-aikataulut aikaan.

No hyvä huomio, ei tulleet radanvarsikunnat mieleen, kun itse 25 vuotta lapsuutta ja nuoruutta Ylöjärvellä viettäneenä sen voi sanoa olevan sellainen radanvarsikunta, että jos junalla haluaisi jonnekin mennä, niin radanvarteen siinä kyllä jää :).
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koska meillä on sitä tilaa niin olisi kyllä kaiken järjen mukaan ihan mahdollista suunnitella ihmisten liikkumista autolla vähän paremmin.

Nyt halli tehdään ihmisten luo, sinne missä suurin osa ihmisistä asuu. Ymmärtääkseni se ei voi heikentää suuren yleisön mahdollisuuksia päästä paikalle. Lisäksi julkiset vie reunoilta sinne ytimeen, mikä myös parantaa saavutettavuutta. Tässä on siis selkeetä liikenteellistä ja maankäytöllistä järkeä ja mahdollisuus minimoida sitä oman koslan tarvetta, vaikka automiestä tietysti ahdistaa. Ihmisten liikkumista pitää suunnitella nimenomaan niin, että omia autoja ja parkkitilaa ei tarvita.

Kun meillä on tilaa, on tietysti mahdollista tehdä, niinkuin meillä Suomessa on tapana eli viedä kaikki palvelut taajamia ympäröiville pelloille päivittäistavarakauppoja myöten. Näin esim. Turussa missä iso halli tehtiin Kupittaan sijaan jonnekin Artukaisiin, jonne suurin osa ajaa molempiin suuntiin omalla autolla helvetillisessä ruuhkassa kilometrikaupalla. Jos Tepsi on häviöllä 10 minuuttia ennen summeria, porukka lähtee autoilleen välttääkseen ruuhkat mieluummin kuin jännittää loppuun saakka. Mutta helvetisti on parkkitilaa datsun-miehille ja matsibussilla pääsee ytimeen hyvässä lykyssä alle tunnin ottelun päättymisestä.

Kyse on kulttuurista ja tottumuksista. Kyllä sinne Camp Noullekin tullaan todennäköisesti kahta korttelia kauempaa vaikka 100 000 ihmisen katsomot saataisiin varmaan täyteen neliökilometrin alueelta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Tollanen herää kyllä kysymys, että noinkohan. Minulla ei ole autoa, mutta ymmärrän kyllä heitä, jotka autolla liikkuvat. Suomessa on tapana romantisoida aika rankasti ulkomaita. Kyllä Espanjassa ja Saksassa autoja riittää ja niiden iloisia käyttäjiä. Suomi on aikamoinen vaihtoehdottomuuden supermaa, kun kaikkien pitää tehdä samoin. Eiköhän se suurin saavutettavuus sunny siitä, kun pääsee julkisilla ja omalla autolla.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No kai sinne nyt joku parkkihalli tulee? Hartwall-areenallakin on, ja sillekin on käyttöä, vaikka niin ikään pääsee junalla, bussilla ja raitiovaunullakin.
 

Tompsoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No kai sinne nyt joku parkkihalli tulee? Hartwall-areenallakin on, ja sillekin on käyttöä, vaikka niin ikään pääsee junalla, bussilla ja raitiovaunullakin.
Tulee tulee. Siihen vielä päälle lähellä olevat Hämppi, Koskikeskus, Ratina, Tulli, Tullintori ja sen sellasia, niin ei ainakaan lopu vaihtoehdot ja (hyvin todennäköisesti) kapasiteetti kesken. Varsinkin jos kausikortilla/ottelulipulla pääsee bussilla/ratikalla/lähijunalla hallille ja takaisin.

Ja jos eräs Periviita osaa katsoa Exceleitä pidemmälle, niin palauttaisi matsibussit myös lähiöstä hallille, eikä vain pois hallilta.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mitäs veikkaatte, kenelle parkkihalliosakkeet menevät, kun samassa kompleksissa on muutama asuinkerrostalo ja pari hotellia. (Ei mene areenalle). Eiköhän Hämppiä laajenneta lähivuosina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös