Tapparan taloudesta ei juuri keskustelua ole ollut pariin vuoteen. Nyt kun ei edes huhuja pyöri tulevan kauden joukkueesta, niin onko mitään näkemystä seuran taloudesta?
Kausi oli ilmeisesti plus-merkkinen, vaikka 3 runkosarjan ottelua (+ 1 CHL) pelattiin tyhjille, ja joitain rajoitetulle yleisölle.
CHL meni voiton puolelle, oletettavasti, kakkossijan myötä.
Play-off potin myötä hallituksen puheenjohtaja heitti 400k tulosta plussalle kauden ollessa kesken.
Kinnusen NHL-sopimuksen myötä jotain korvausta tulee myös siitä suunnasta.
Halpahan menneen kauden joukkue ei ollut, ja puhuttiin n. 3 miljoonan pelaajabudjetista.
Lisämausteensa tuovat aitiotulot, jotka jatkuvat MM--kisojen ajan, ja tilikauden yli, ja toki kaikissa Areenan tapahtumissa. Tokihan noita aitioita vuokrataan kaikkiin muihinkin tapahtumiin, joten tuleeko sieltä sitten tuloa jatkossa, tietysti liikesalaisuus, ja minkä verran antaa selkänojaa?
Sen verran tiedän, että ei Mikki, eikä Arokaan, lyö mitään all-in-budjettia pöytään ensi kaudeksi. Ja lisäksi minne asettuvat yleisökeskiarvot? Uudella Areenalla pelaaminen on klassisesti se "uhka tai mahdollisuus" , koska järjestämiskulut nousivat huomattavasti, mutta samaan aikaan myyntipotentiaali kasvoi merkittävästi.
17-18 Tappara oli siihen astisista kallein joukkue, Leinosen mukaan, mutta luulen 2022-mestaruusjoukkueen ottaneen "kruunun."
Omistava taho ei mitään merkittäviä osinkoja odota saavansa, ja omavaraisuus on hyvällä asteella. Siihen päälle, että Tappara on edellisten kausien voittojaan sijoittanut kiinteistöpuolelle, mm. pystyen vuokraamaan omille pelaajilleen itse omistamiaan kiinteistöjä, eli tarjoamaan uudehkoja "sijoitusasuntoja" varsin hyville vuokralaisille, eli pelaajille.
Se, mitä itse tiedän, on pähkinänkuoressa, että syksyllä sinne hallille, ja parasta toivoen tamperelaisille yrityselämälle, joka on hienosti ollut aina mukana, ja matka menestykseen on vasta hyvässä alussa.
Urheilullinen menestys ja taloudellinen menestys kuitenkin keskipitkällä trendillä seuraavat toisiaan.
Ja vajaan ymmärrykseni mukaan Tappara tulee lähtemään ensi kauteen 3-3,2 miljoonan pelaajabudjetista, hakien taas kerran sitä maltillisen voitollista tulosta, joka edellyttää hyvää runkosarjaa ja ensimmäisen kierroksen play off-otteluita. Ja siitä eteenpäin taas vahvistetaan tasetta ja omavaraisuutta, antaen pelivaraa tulevaisuuteen.