Taloyhtiöt, isännöinti ja kiinteistöhuolto

  • 57 768
  • 323

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Itseäni jaksaa ihmetyttää tiettyjen pankkien ylimääräisestä lainanlyhennyksestä veloittama kustannus, jota on perusteltu maksuohjelman uudelleen laskemisesta syntyvällä työllä. Voisi kuvitella koneen nuo laskevan... Tietysti eri asia saamatta jäävät korkotuotot, mutta miksi veloitus on pienempi korontarkistus-/lyhennyspäivinä kuin muulloin?
Niin, mutta eihän pankit pahoja ole saati missään kartellissa :) Tuossa katselin tilinpäätöstä viimeistellessäni, että onpahan aika mukavat kulut pankeilla, siis kuukausittainen palvelumaksu on taloyhtiöille moninkertaistunut muutamien viime vuosien aikana. Mutta eihän pankit pahoja, vain kartelli-isännöitsijät....
Ja voin myös omalta osaltani sanoa sen, että vastaan paljon nopeammin asukkaiden ja osakkaiden kysymyksiin ja puheluihin kuin pankit hoitavat omia asiakassuhteitaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisin kuvitella, että hinta ei sinänsä perustu paperiin, musteeseen tai suoraan siihen asiakirjan laatimiseen käytettyyn työmäärään, vaan osin myös siihen vastuuseen, että asiakirjassa olevat tiedot ovat oikein eikä tarvitse pelätä, että perästä kuuluu?

Paitsi, että issareiden tiedot ovat hyvin usein ihan päin helvettiä. Pankkiajoja ei välttämättä ole tehty päiviin tai jopa viikkoihin ja vastikkeet näyttävät olevan maksamatta, vaikka oikeasti ne on maksettu jo hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Sitten saa soitella ja vääntää siitä, että saako asiakas nyt uuden issarin veloituksetta ja onko issarissa virhe vai ei. Totta kai asiakkaan kuuluu saada korjattu isännöitsijäntodistus ilmaiseksi, koska tiedot ovat väärin isännöitsijäntoimistosta johtuvista syistä ja se selviää, kun tekevät ne pankkiajot. Että onhan heillä vastuu tietojen oikeellisuudesta, mutta se milloin tiedot on oikein, voikin olla sitten ihan toinen juttu. Mielestäni pitäisi olla ihan itsestäänselvää, että jos asiakas tilaa issarin, ennen sen laatimista tehdään kaikki toimenpiteet, jotta aineisto kootaan juuri sen hetkisistä tiedoista ja ne ovat oikeasti oikein.

Hyviä isännöitsijöitä on vaikea löytää ja ne, jotka on hyviksi havaittu, ovat usein ylityöllistettyjä. Ja aika usein ahneus vie voiton, joko isännöitsijäntoimistolla tai isännöitsijällä itsellään, jos on päättävässä asemassa, eli kun tulee lisää (liikaa) kohteita, työn laatukin kärsii. Oma varsin kokenut käsitykseni isännöitsijöistä on se, että jos isännöitsijällä on hyvä organisointikyky, maalaisjärkeä ja pelisilmää teknisen ammattitaidon lisäksi ja hän on persoonaltaan miellyttävä ja hänellä on apunaan pätevä toimistohenkilökunta, hän pystyy hanskaamaan montakin taloyhtiötä ja toiminta täyttää ns. hyvän isännöitsijän määreet. Mutta, jos noista parikin tekijää sakkaa, homma ei toimi. Ja aika usein isännöitsijältä puuttuu montakin asiaa tosta listasta ja siksi ammattikunnan maine on mitä on. Osin aiheellisesti, osin vähän aiheetta.

Mutta sekin on sanottava, että myös taloyhtiön hallituksella on joskus suurikin merkitys siihen, miten isännöitsijän kanssa asioiminen sujuu. Jos hallitus on pihalla, mutta vallanhimoissaan kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken, isännöitsijän on vaikea tehdä omaa duuniaan, kun hallitus haluaa kontrolloida kaikkea, myös niitä rutiinijuttuja, joiden hoitamisesta isännöitsijälle maksetaan. Ja kaikkein pahin on sellainen tilanne, missä osakas ja hallitus ovat molemmat kohtuuttomia ja näkemyksissään paitsi erittäin kaukana toisistaan myös isännöitsijän näkemyksistä sekä kumpikin myös totaalisen väärässä. Ainoa asia, mistä ovat yhtä mieltä on se, että isännöitsijä toimii huonosti tai jopa väärin ja on tietysti puolueellinen. Ei kai nämä kovin yleisiä tilanteita ole, mutta ei ennenkuulumattomiakaan.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paitsi, että issareiden tiedot ovat hyvin usein ihan päin helvettiä. Pankkiajoja ei välttämättä ole tehty päiviin tai jopa viikkoihin ja vastikkeet näyttävät olevan maksamatta, vaikka oikeasti ne on maksettu jo hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Sitten saa soitella ja vääntää siitä, että saako asiakas nyt uuden issarin veloituksetta ja onko issarissa virhe vai ei. Totta kai asiakkaan kuuluu saada korjattu isännöitsijäntodistus ilmaiseksi, koska tiedot ovat väärin isännöitsijäntoimistosta johtuvista syistä ja se selviää, kun tekevät ne pankkiajot. Että onhan heillä vastuu tietojen oikeellisuudesta, mutta se milloin tiedot on oikein, voikin olla sitten ihan toinen juttu. Mielestäni pitäisi olla ihan itsestäänselvää, että jos asiakas tilaa issarin, ennen sen laatimista tehdään kaikki toimenpiteet, jotta aineisto kootaan juuri sen hetkisistä tiedoista ja ne ovat oikeasti oikein.
Jos on tilannut ja maksanut, niin silloin kuuluu saada oikeat tiedot, en kai muuta ole väittänyt?

Harvaan koiranvirkaan saadaan sitä parasta ainesta. Henkisesti terveet tuskin ryhtyvät isännöintialalle. Tai lätkätuomareiksi. Tosin tiedän, että niinkin pehmeitä kavereita on, että ovat alkaneet molempiin toimiin...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Torsti , en kai väittänyt sinun väittäneen, että on ok antaa asiakkaalle issari väärillä tiedoilla? Toki lainasin viestiäsi, mutta ennemminkin vastasin siihen "vastuu"-kohtaan.

Loppuosa koiranvirasta tai isännöitsijöiden olemisesta henkisesti sairaita onkin sitten sisällöltään ihan täyttä skeidaa ja kertonee sinusta enemmän kuin paskoista isännöitsijöistä.
 

Tuamas

Jäsen
Voisin kuvitella, että hinta ei sinänsä perustu paperiin, musteeseen tai suoraan siihen asiakirjan laatimiseen käytettyyn työmäärään, vaan osin myös siihen vastuuseen, että asiakirjassa olevat tiedot ovat oikein eikä tarvitse pelätä, että perästä kuuluu?

Niin, lähinnä ajoin takaa sitä, että kyseessä on kuitenkin paperi, jossa kaikki tiedot käytännössä tulevat suoraan isännöitsijän omista järjestelmistä ja jotka saa nykyaikana (jos tehdään suoriteperusteinen reaaliaikainen kirjanpito ja on otettu käyttöön sähköiset arkistointijärjestelmät) käytännössä automaattisesti.

Ja tiedot vieläpä ovat niitä, joista isännöitsijä on käytännössä vastuussa joka tapauksessa.

Tällöin kun vastuut isännöintitodistuksen suhteen eivät ole olennaisesti kasvaneet viimeisen vuosikymmenen aikana ja todistuksen koostamiseen tarvittava työmäärä on pudonnut murto-osaan, en oikein näe perusteltuna sitä että hinta on käytännössä tuplaantunut.

Käytännössähän tuo indikoi sitä, että isännöitsijät ovat sitä mieltä, että heidän oma työnsä on paljon huonommin hoidettu kuin aikaisemmin, jonka vuoksi tulee laskea merkittävästi ylimääräistä riskipreemiota sille, että todistuksessa voi olla joku luku/tieto pielessä.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös sellaisia isännöintisoppareita ole, tai on ainakin ollut, että isännöitsijätodistuksia 1/huoneisto/vuosi sisältyy isännöintipalkkioon.
Eiköhän isännöitsijätodistuksen hinta perustu ihan vaan siihen, että se on paperi joka tarvitaan sellaisessa tilanteessa jossa löysää rahaa on käytettävissä ja joku satanen sinne tänne ei tunnu missään. Siihenhän se perustuu oikeastaan koko kiinteistönvälitystoimintakin ja jotkut pankinkin palkkiot.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Käytännössähän tuo indikoi sitä, että isännöitsijät ovat sitä mieltä, että heidän oma työnsä on paljon huonommin hoidettu kuin aikaisemmin, jonka vuoksi tulee laskea merkittävästi ylimääräistä riskipreemiota sille, että todistuksessa voi olla joku luku pielessä.

Saattaa tuossa olla totuuden siemenkin, toki isännöitsijätodistukselle nykyään tulee tietoja tarkemmin ja "riski" vahingonkorvauksiin on suurempi. Osittain hinnan nousu toki johtuu myös siitä, että ko. tuote on tietyissä tilanteissa pakko ostaa isännöintitoimistolta. Ja taloyhtiöt kysyvät tarjouksen lähes aina tehtäväluettelon mukaan, johon ei sisälly isännöitsijätodistus. Markkinatalouden näkökulmasta olisi tyhmää myydä ko. tuote silloin jotenkin erityisen halvalla? Vähän sama, kuin sähköhammasharjassa, laite on suhteellisen edullinen, mutta harjat maksaa.

Ongelma on siinä, ettei palvelua osta ostaa. Se johtuu siitä, että harva ymmärtää isännöitsijän työn sisältöä, laajuutta tai vaativuutta. Suurin osa työstä jää näkymöttömäksi. Kannatan tehtäväluetteloa, koska osa töistä on sellaisia, joita ei kumpikaan osapuoli osaa ennakoida.

Eräs rak. Inssi käytti parvekeremontin tarjouspyynnössä erillishintaa taliyhtiön eduksi. Piikkauksen juoksumetristä pyydettiin erilishinta, mutta tarjoukseen sisältyi piikkausta enemmän, kuin oli oletettua. tarjouspyynnössä oli myös mainittu, että erilishinta toimii samalla hyvityshintana. Ne, ketkä löivät kalliin juoksumetrihinnan joutuivatkin maksamaan hyvitystä.

Miltä kuulostiasi sopimus, johon sisältyy 5 remonttityöilmoitusta, 3 isännöitsijätodistusta, 4 tuntia kokouksia ja x määrä postituksia. Mikäli selvitään kahden tunnin kokouksilla, eikä tule remppailmoituksia, niin tilinpäätöksen yhteydessä toimisto tekee hyvityslaskun erillishintojen mukaan.

Tuleekohan tämän myötä kysyntää uusille toimijoille, jotka kilpailuttavat isännöintitoimistot taloyhtiöille? Nimin. Alanvaihto kiinnostaisi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tuleekohan tämän myötä kysyntää uusille toimijoille, jotka kilpailuttavat isännöintitoimistot taloyhtiöille? Nimin. Alanvaihto kiinnostaisi.
Noitahan on jo muutamat. Ei se kyllä bisneksenä voi kovin kaksista olla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eiköhän isännöitsijätodistuksen hinta perustu ihan vaan siihen, että se on paperi joka tarvitaan sellaisessa tilanteessa jossa löysää rahaa on käytettävissä ja joku satanen sinne tänne ei tunnu missään.
Ei se ihan näin ole, kun olen asiaa moneen kertaan tivannut. Olen siis kilpailuttanut muutamaan kertaan paikalliset isännöitsijät ja aika hyvä näppituntuma alkaa olla laskutusperusteista. Isännöitsijätodistukseen on siis laskettu asiakaspalvelua asunnon ostajaehdokkaille. Aika monet ostajaehdokkaat (minäkin) soittavat isännöitsijälle ja kyselevät yhtiön remonteista yms. Itse en ainakaan luottanut välittäjän höpinöihin yhtään, eikä hänellä kyllä mitään oikeaa hajua korjausrakentamisesta ollutkaan. Toki isännöitsijäkään ei välttämättä tiedä tarkemmin, mutta saattaa häneltä jotain ratkaisevaa vinkkiä silti irrota.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jape hyvä pointti tuo, että isännöitsijäntodistuksen hinta sisältää asiakaspalvelua asunnon ostajaehdokkaille.

Mitä tulee välittäjiin, niin hämmästelen kyllä sitä vallitsevaa ajatusmaailmaa, että asuntokaupat ostajana voi tehdä vain kun välissä on välittäjä. Viimeksi mainittu kun ei lopulta vastaa yhtään mistään, eikä välttämättä myöskään tiedä mistään mitään. Tai jos tietääkin, ei välttämättä ainakaan kerro. Sama toki voi päteä myyjäänkin, paitsi vastuun osalta.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Onneksi aika harva isännöitsijälle soittaa. Joskus joku välittäjä selkeästi aina ohjasi kaikki puhelut minulle. Se loppui, kun aloin luettelemaan ostajaehdokkaille mitä kaikkea korjauksia 70-luvun talossa olisi tarpeen tehdä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Isännöitsijätodistukseen on siis laskettu asiakaspalvelua asunnon ostajaehdokkaille.
Mielenkiintoinen ajatus. Tämän yhtälönhän saisi toimimaan niin että mitä vajaammat tiedot issarissa niin sitä korkeampi hinta kun soittoja tulee niin maan perusteellisesti.

Omien kokemuksieni mukaan isännöitsijät juttelevat taloyhtiön asioista kiinnostuneiden osakaskandidaattien kanssa ihan mielellään. Se kun on molemmille osapuolille eduksi kun ei tarvitse jälkikäteen ihmetellä esim kun välittäjä tai myyjä on antanut mitäsattuutietoja.
Minusta kaikki puhelimitse tapahtuva asiakaspalvelu pitäisi sisältyä kk-veloitukseen, olipa soittaja asukas, osakas, välittäjä tai joku näiden esimuoto.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee välittäjiin, niin hämmästelen kyllä sitä vallitsevaa ajatusmaailmaa, että asuntokaupat ostajana voi tehdä vain kun välissä on välittäjä. Viimeksi mainittu kun ei lopulta vastaa yhtään mistään, eikä välttämättä myöskään tiedä mistään mitään. Tai jos tietääkin, ei välttämättä ainakaan kerro. Sama toki voi päteä myyjäänkin, paitsi vastuun osalta.
Moni asunnon tai kiinteistön omistaja tietää asunnostaan vielä vähemmän kuin välittäjä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
keksitään kaikenlaisia lisälaskutuksia, joista nyt KKV on hakemassa osaa firmoista ja Isännöintiliittoa vastuuseen.

Sanoisin että alan kilpailutilanteen ja maineen on luonut ala aivan itse.
Nämä lisälaskutukset olivat meilläkin suurin syy, että miksi edellinen isännöitsijä lähti vaihtoon. Muutama tonni vuoteen oli ihan tavallista, että tuli kaikenlaista lisälaskutusta, josta ei oltu sovittu hallituksen kanssa. Kyse ei siis edes ollut mistään remonteista, vaan jopa asiakaspalvelutehtävistä. Kyseisellä firmalla tämä taisi olla oikein tapana, kun yritin isännöitsijän lisäksi saada myös firman johdolta selityksiä asiaan. Osan suostuivat hyvittämään, mutta osa mennyt kuulemma aiemminkin läpi. Myöhemmin on tullut laskutusperusteet käytyä aika tarkkaan kaikkien ehdokkaiden kanssa läpi. Yleisin vastaus näihin on, että lisälaskutusta ei juurikaan tule kokouksien ja remonttien lisäksi, ellei isännöitsijä joudu käymään kiinteistöllä.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Aika monet Isännöintitoimistot, ainakin isommat, käyttävät kiinteistöliiton (eli taloyhtiöiden etujärjestön) laatimaa isännöinnin tehtäväluetteloa. Siinä kerrotaan mitä tulisi sisältyä kiinteään maksuun ja mikä on erillisveloitettavaa... On ihan järkevää, että sellaisilta taloyhtiöiltä joissa ei jotain tehtäviä tarvi tehdä, ei laskuteta niitä osana kiinteää maksua. Aika paljon pystyy näin osakkaana vaikuttamaan myös taloyhtiölle tuleviin kuluihin, jos vähän jaksaa ottaa asioista selvää.

Hallintokulut pyörii siellä 10% nurkilla kokonaiskuluista ja tuo on aikalailla samaa luokkaa kun minkä tahansa yhtiön hallintokulut. Taloyhtiöhän on ulkoistanut hallintonsa ja pakko ei ole käyttää ammatti-isännöintiä tietenkään. Hallitus päättää ja yhtiökokous valitsee hallituksen.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Moni asunnon tai kiinteistön omistaja tietää asunnostaan vielä vähemmän kuin välittäjä.

Tämä on varsin mahdollista. Mutta virheistä taas vastaa myyjä. Jostain syystä ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että välittäjän kautta tehty kauppa on jotenkin turvallisempi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pääkaupunkiseudulla asunnon välittäjät on musiikki-ihmisiä kun joka helvetin myynti-ilmoituksessa on kitaran kuva. Mitään tietoa ei ole miten kitara liittyy ostettavaan taloon tai asuntoon.

Mitä näihin lisäkulun lisäkuluihin tulee niin nämä näkyy myös vahinkotapauksissa kuluina joita yritetään hakea vakuutusyhtiöltä, vaikka niillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä vahingon kanssa. Sitten ihmetellään kun näitä ei korvata. Voi olla että osin tätä kautta lisäkuluja on alettu huomaamaan?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei se ihan näin ole, kun olen asiaa moneen kertaan tivannut. Olen siis kilpailuttanut muutamaan kertaan paikalliset isännöitsijät ja aika hyvä näppituntuma alkaa olla laskutusperusteista. Isännöitsijätodistukseen on siis laskettu asiakaspalvelua asunnon ostajaehdokkaille. Aika monet ostajaehdokkaat (minäkin) soittavat isännöitsijälle ja kyselevät yhtiön remonteista yms. Itse en ainakaan luottanut välittäjän höpinöihin yhtään, eikä hänellä kyllä mitään oikeaa hajua korjausrakentamisesta ollutkaan. Toki isännöitsijäkään ei välttämättä tiedä tarkemmin, mutta saattaa häneltä jotain ratkaisevaa vinkkiä silti irrota.
Itse asiassa oikea syy miksi isännöitsijäntodistus maksaa, jos kysyy joltain kenelle sillä on merkitystä eli yrittäjältä on se, että koska ihmiset tekee todistuksia ja syöttää tietoja on todennäköistä, että jossain vaiheessa 10 vuoden sisällä tulee virheellinen tieto todistukselle ja siitä voi olla korvausvastuussa. Siinä sitten jos olet myynyt issäreitä 20 eurolla, saa olla myynyt aika monta, että 10 000 euron vahingonkorvauksen saa kuitattua.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Meillä on sellainen tilanne taloyhtiössä, että rivitalossa osassa osakkeita lumet tulivat kerralla alas, ja rikkoivat osan takapihan terasseista. Takapihoilla ei ole lumiesteitä, ja näistä on vuosien mittaan keskusteltu, mutta koska tämä ongelma koskee vain vähemmistöä taloista, niin yllättäen enemmistö ei kalliita lumiesteitä ole halunnut.

Eli onko tilanne vain se, että meidän pienen porukan täytyy hyväksyä se, ettei meidän takapihalla terassin aidat kestä, ja jos ne haluaa pystyttää, niin sitä sitten omalla lompakolla vuodesta toiseen korjaillaan? Voisihan ne elementtinä tehdä ja irrottaa talveksi, mutta eipä sekään kaikilta onnistu.

Hallituksen puheenjohtaja "neuvoi", ettei niihin kannata aitoja pystyttää, kun menevät keväisin rikki. Kyselin taas lumiesteiden perään, mutta on niin kallista. Pieniä on murheet, mutta vituttaahan tämä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Eli onko tilanne vain se, että meidän pienen porukan täytyy hyväksyä se, ettei meidän takapihalla terassin aidat kestä
Näinhän se pykälien mukaan menee. Taloyhtiön ei ole pakko lumiesteitä sinne asentaa. Samoin monilla esim. valokatteet menevät rikki ajoittain, mutta omat rakennelmat ovat aina omalla vastuulla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Näinhän se pykälien mukaan menee. Taloyhtiön ei ole pakko lumiesteitä sinne asentaa. Samoin monilla esim. valokatteet menevät rikki ajoittain, mutta omat rakennelmat ovat aina omalla vastuulla.

Näin ajattelinkin. Sori jos on typerä kysymys, mutta voinko minä omalla rahalla laittaa oman takapihan kohdalle lumiesteet? Vai onko kyseessä taloyhtiön omaisuutta, jota ei saa mennä omin päin tekemään.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin ajattelinkin. Sori jos on typerä kysymys, mutta voinko minä omalla rahalla laittaa oman takapihan kohdalle lumiesteet? Vai onko kyseessä taloyhtiön omaisuutta, jota ei saa mennä omin päin tekemään.

Eiköhän tuohon kannata lupa kysyä ja mielellään spostilla eli kirjallisesti.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Vai onko kyseessä taloyhtiön omaisuutta, jota ei saa mennä omin päin tekemään
Ei saa ominpäin kajota. Periaatteessa muutostyöiomoituksen kautta tai hallitukselta lupa. Lumiesteen asennus pelkästään yhden huoneiston kohdalle ei kuitenkaan ole kannattavaa, sillä lumien tullessa alas, se lumen paine kohdistuu niin pienelle alalle, että saattaa rikkoa ne lumiesteet ja pihan aidat, tulee vielä kalliimmaksi...Paras olisi, jos saisitte seinänaapurit mukaan projektiin, jotta esteet saisi laajemmalle alueelle.
 

Veijari

Jäsen
Ei kyllä kestäisi oma hermo tivitalossa asumista, jossa joutuisi tuollaisistakin asioista ”tappelemaan”.

Järki sanoo, että lumiesteet kannattaisi asentaa kaikkien kulkuväylien ja oleskelualueiden kohdille sekä lisäksi paikkoihin, joissa putoava lumi voi rikkoa rakenteita, terasseja, piha-aitoja jne. Ei ole tavatonta että putoava lumi repii mennessään katon räystäspellit ja sadevesikourut mukanaan kun koko lappeellinen lunta rojahtaa kerralla tonttiin.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Eli onko tilanne vain se, että meidän pienen porukan täytyy hyväksyä se, ettei meidän takapihalla terassin aidat kestä, ja jos ne haluaa pystyttää, niin sitä sitten omalla lompakolla vuodesta toiseen korjaillaan? Voisihan ne elementtinä tehdä ja irrottaa talveksi, mutta eipä sekään kaikilta onnistu.

Onko ne väliaidat alkuperäisiä vai rakennettu jälkeenpäin? Jos siellä on aina ollut aidat, niin niiden kunnostus pitäisi lähtökohtaisesti olla taloyhtiön vastuulla.

Lisäksi taloyhtiö vastaa siitä, ettei katolta putoava lumi aiheuta vahinkoja. Jos materiaalivahinko ei pelota hallitusta, niin kannattaa muistuttaa siitä että terassilla voi joku asukas myös jäädä alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös