Nyt on hauska osa takana, kun ovi vanhasta paikasta on purettu pois ja seinään on tehtynä reikä ovelle uuteen paikkaan. Toki oven karmeja en saanut irti, kun en hahmota, miten helvetissä ne on enää missään kiinni, kun kaikki näkyvät naulat (kyllä, naulat, ruuveja ei varmaan ollut keksitty tuota rakennettaessa) on revitty irti, mutta karmi ei edelleenkään edes hievahda mihinkään. Auton ollessa peurakolarin jäljiltä edelleen ehkäyksessä olin myös hieman työkalujen puutteessa, joten sahaus piti hoitaa halkosahan terällä. Hienoa hommaa.
Sitten pitäisi enää tietää, että mitenhän tuo paska lyödään enää läjään. Nää on hyviä hetkiä ihmisen elämässä, kun on aloittanut jonkun projektin ja siinä touhutessa tajuaa, ettei yhtään tiedä mitä on tekemässä. Mutta ei tää kai rakettitiedettä ole, kun oviakin on ollut jostain kivikaudelta asti.
Oven asennus on helppoa ja hauskaa! Vanha ovi on todennäköisesti uretaanilla kiinni. Jos ei tarvitse ehjänä vanhaa karmiva saada irti, niin lyö kahteen osaan jos ei muuten nöyrry. Myös kannattaa se uretaani sahata ihan kauttaaltaan esimerkiksi puukkosahalla, uretaani kun pitää jo itsessään vaikkapa välioven aloillaan ilman ruuveja.
Asennuksesta sen verran, että tapoja on monia, mutta itse teen jotakuinkin näin:
-Jos kynnyksellinen ovi, niin pienet kiilat tai ruuvit passin kanssa pohjalle kynnyksen alle sen verran, että saat eristettyä. Itse suosin kiilausta kolmesta kohdasta, jolloin ei pääse kynnys notkumaan ja narisemaan polkaistaessa.
- Saranapuolen aukon tolppaan pitkän passin (tai laserin) kanssa ruuvit 15cm ylä- ja alalaidasta keskitetysti, eli jos aukko on vaikka 1020mm karmin ollessa 990mm leveä, niin ruuvit 15mm runkotolpasta. Ei ole millipeliä, mutta helpottaa uretaanin laittoa ja vähentää virheiden mahdollisuutta asentaessa.
- Karmi paikoilleen, jos seinä jotakuinkin pystyssä, niin kannattaa jompikumpi puoli asentaa seinälinjaan (helpottaa listoitusta). Saranapuolelle ruuvit löyhästi paikoilleen, kiilaus, ja lopullinen kiristys. Passilla suoraan niin, ettei jää keskeltäkään mutkalle.
- Ovilehti paikalleen. Tässä vaiheessa siis tuo lukkopuolen karmi ei ole ruuvattu paikoilleen. Nyt se on helppo kiilojen kanssa asemoida niin, että ovea pääsee testaamaan ja tarkastelemaan rakoa karmin ja ovilehden välissä. Myös rako yläkaemiin kannattaa tarkastaa, ja mahdollisesti kiilata kynnystä ylös tai alaspäin tarvittaessa. Kun kaikki kunnossa, ei muuta kuin ruuvit paikalleen, uretaania perään ja listoittamaan!
Kiiloja siis kannattaa varata aina 2kpl ruuvauskohdan ylä tai alapuolelle, eli kun yleensä on 4kpl ruuveja puolellaan, niin 16 kiilaa minimissään. Se on sitten taas makuasia, ottaako kiilat pois ennen vaahdottamista, mutta moni nuo taitaa sinne jättääkin.
Uusissa ovissa on myös säätö mahdollisuus saranoissa, eli jos vaikkapa saranapuolella rako näyttää olevan ylhäällä pienempi kuin alhaalla, niin tuolla säädöllä pystyy pelaamaan useita millejä. Kannattaa kuitenkin passilla varmistaa, että ovilehti pysyy suorassa, jos isoa säätöä vaatii.
Hankala sepustus, mutta koita selvitä! :D