Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 930 883
  • 4 368

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eihän tuo edes pahalta näytä. Lasivilla muuttuu mustaksi saadessaan kosteutta, homeen olemassaoloa ei kuvasta voi todentaa. Näiden tietojen perusteella etsisin mistä kosteutta on villaan päässyt, onko höyrynsulku (folio) virheellinen vai onko jostain päässyt ihan vuotamaan vettä rakenteisiin?
Joo, @444, pura nuo mustuneet&kostuneet villat ja katso sitten mikä on tilanne. Oikeastaan aika todennäköistä että ne menee tuon näköiseksi jossain kylmillään (?) pidettävässä mökissä jossa höyrynsulku. Tuo sinistäjäsienen homehduttama runkotolppakaan ei kovin dramaattiselta näytä. Uusi rakenne sitten jotain vähän paremmin olosuhteisiin sopivaa.
Ja voi toki silti olla ties millainen homepommi, kuvan perusteella sitä ei pysty sanomaan. Onko esim katto/seinävuotoja, joka villat kastellut vai jotain painesuhteisiin liittyvää juuri tuolla seinän ja katon liitoksessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444
4

444

Kiitoksia @Anonyymi ja @benicio näistä kommenteista. Kyseinen mökki on ollut kylmillään talvet, koska käyttöä ei ole juuri ollut. Suurehko ongelma lienee se, että tuolla ei ole mitään muuta tuuletusta kuin yksi tuuletusikkuna, ei siis mitään ilmanvaihtoventtiilejä missään.

Purin tuon yhden seinän vain siksi, että piti siirtää ovi toiselle puolelle mökkiä, eli aikomus ei ollut purkaa seiniä, lattiaa tai kattoa enempää. Tämä lähinnä siksi, että nuo pintalaudat on lyöty niin lujaa kiinni, ja pitkillä nauloilla, ettei ne tule sieltä ehjänä irti. Ja näin tuoreena työttömänä ei oikein inspiroi lähteä tarvikeostoksille. Mutta joo, tuota tummunutta villaa oli lähinnä tuossa kuvassa näkyvässä kohdassa, kulmissa ei niinkään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Seinä ja katonraja näyttää ainakin äkkivilkaisulla ihan terveiltä. Jostain tullut kosteutta villaan, kuten yllä sanotaan. En olisi huolissani, mutta villat tietysti vaihtoon tuosta ja kannattaa tutkia, mistä sitä kosteutta tulee. Jos on ollut kylmillään, voi johtua ihan siitäkin vaihtelusta.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Seinä ja katonraja näyttää ainakin äkkivilkaisulla ihan terveiltä. Jostain tullut kosteutta villaan, kuten yllä sanotaan. En olisi huolissani, mutta villat tietysti vaihtoon tuosta ja kannattaa tutkia, mistä sitä kosteutta tulee. Jos on ollut kylmillään, voi johtua ihan siitäkin vaihtelusta.
Ilmasta tulleesta kosteudelta tuo tosiaan melko varmasti näyttää, ihan siitä syystä, että kosteutta on koko seinän matkalta, mutta vain seinän yläosassa (missä kaksi höyrynsulkua kohtaavat). Vuoto yleensä valuttaa vedet ihan lattian rajaan asti.
Samoiten villat eihän kuvasta katsottuna näytä varsinaisesti märältä, tai edes kostealta, sekä kosteus näyttäisi rajoittuvan villan sisäpintaan, eli ns. lämpimän puolelle.
 
4

444

Revin tosiaan eilen ne villat tuolta sivustalta hiiteen. Olivat tummuneet ainoastaan sisäpuolelta, yläosasta ja tosiaan sivusuunnassa tuosta keskivaiheilta. Seinä itsessään vaikutti kuivalta, kun villat olivat veks.
Tuossa oli siis päällimmäisten paneelien alla ensin styroksia, sitten höyrysulku, tämän jälkeen villaa. Villan alla on vaakalaudoitus, jonka jälkeen näyttäisi olevan jotain muuta materiaalia ennen vuorilautoja.

[MEDIA=imgur]a/SdmI5Wq[/MEDIA]



Joskus on näemmä ollut paikka myös ilmanvaihdolle, mutta se on kai nähty sittemmin tarpeettomaksi.
 
4

444

Nyt on hauska osa takana, kun ovi vanhasta paikasta on purettu pois ja seinään on tehtynä reikä ovelle uuteen paikkaan. Toki oven karmeja en saanut irti, kun en hahmota, miten helvetissä ne on enää missään kiinni, kun kaikki näkyvät naulat (kyllä, naulat, ruuveja ei varmaan ollut keksitty tuota rakennettaessa) on revitty irti, mutta karmi ei edelleenkään edes hievahda mihinkään. Auton ollessa peurakolarin jäljiltä edelleen ehkäyksessä olin myös hieman työkalujen puutteessa, joten sahaus piti hoitaa halkosahan terällä. Hienoa hommaa.

Sitten pitäisi enää tietää, että mitenhän tuo paska lyödään enää läjään. Nää on hyviä hetkiä ihmisen elämässä, kun on aloittanut jonkun projektin ja siinä touhutessa tajuaa, ettei yhtään tiedä mitä on tekemässä. Mutta ei tää kai rakettitiedettä ole, kun oviakin on ollut jostain kivikaudelta asti.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Nyt on hauska osa takana, kun ovi vanhasta paikasta on purettu pois ja seinään on tehtynä reikä ovelle uuteen paikkaan. Toki oven karmeja en saanut irti, kun en hahmota, miten helvetissä ne on enää missään kiinni, kun kaikki näkyvät naulat (kyllä, naulat, ruuveja ei varmaan ollut keksitty tuota rakennettaessa) on revitty irti, mutta karmi ei edelleenkään edes hievahda mihinkään. Auton ollessa peurakolarin jäljiltä edelleen ehkäyksessä olin myös hieman työkalujen puutteessa, joten sahaus piti hoitaa halkosahan terällä. Hienoa hommaa.

Sitten pitäisi enää tietää, että mitenhän tuo paska lyödään enää läjään. Nää on hyviä hetkiä ihmisen elämässä, kun on aloittanut jonkun projektin ja siinä touhutessa tajuaa, ettei yhtään tiedä mitä on tekemässä. Mutta ei tää kai rakettitiedettä ole, kun oviakin on ollut jostain kivikaudelta asti.
Oven asennus on helppoa ja hauskaa! Vanha ovi on todennäköisesti uretaanilla kiinni. Jos ei tarvitse ehjänä vanhaa karmiva saada irti, niin lyö kahteen osaan jos ei muuten nöyrry. Myös kannattaa se uretaani sahata ihan kauttaaltaan esimerkiksi puukkosahalla, uretaani kun pitää jo itsessään vaikkapa välioven aloillaan ilman ruuveja.

Asennuksesta sen verran, että tapoja on monia, mutta itse teen jotakuinkin näin:

-Jos kynnyksellinen ovi, niin pienet kiilat tai ruuvit passin kanssa pohjalle kynnyksen alle sen verran, että saat eristettyä. Itse suosin kiilausta kolmesta kohdasta, jolloin ei pääse kynnys notkumaan ja narisemaan polkaistaessa.

- Saranapuolen aukon tolppaan pitkän passin (tai laserin) kanssa ruuvit 15cm ylä- ja alalaidasta keskitetysti, eli jos aukko on vaikka 1020mm karmin ollessa 990mm leveä, niin ruuvit 15mm runkotolpasta. Ei ole millipeliä, mutta helpottaa uretaanin laittoa ja vähentää virheiden mahdollisuutta asentaessa.

- Karmi paikoilleen, jos seinä jotakuinkin pystyssä, niin kannattaa jompikumpi puoli asentaa seinälinjaan (helpottaa listoitusta). Saranapuolelle ruuvit löyhästi paikoilleen, kiilaus, ja lopullinen kiristys. Passilla suoraan niin, ettei jää keskeltäkään mutkalle.

- Ovilehti paikalleen. Tässä vaiheessa siis tuo lukkopuolen karmi ei ole ruuvattu paikoilleen. Nyt se on helppo kiilojen kanssa asemoida niin, että ovea pääsee testaamaan ja tarkastelemaan rakoa karmin ja ovilehden välissä. Myös rako yläkaemiin kannattaa tarkastaa, ja mahdollisesti kiilata kynnystä ylös tai alaspäin tarvittaessa. Kun kaikki kunnossa, ei muuta kuin ruuvit paikalleen, uretaania perään ja listoittamaan!

Kiiloja siis kannattaa varata aina 2kpl ruuvauskohdan ylä tai alapuolelle, eli kun yleensä on 4kpl ruuveja puolellaan, niin 16 kiilaa minimissään. Se on sitten taas makuasia, ottaako kiilat pois ennen vaahdottamista, mutta moni nuo taitaa sinne jättääkin.

Uusissa ovissa on myös säätö mahdollisuus saranoissa, eli jos vaikkapa saranapuolella rako näyttää olevan ylhäällä pienempi kuin alhaalla, niin tuolla säädöllä pystyy pelaamaan useita millejä. Kannattaa kuitenkin passilla varmistaa, että ovilehti pysyy suorassa, jos isoa säätöä vaatii.

Hankala sepustus, mutta koita selvitä! :D
 
4

444

Oven asennus on helppoa ja hauskaa! Vanha ovi on todennäköisesti uretaanilla kiinni. Jos ei tarvitse ehjänä vanhaa karmiva saada irti, niin lyö kahteen osaan jos ei muuten nöyrry. Myös kannattaa se uretaani sahata ihan kauttaaltaan esimerkiksi puukkosahalla, uretaani kun pitää jo itsessään vaikkapa välioven aloillaan ilman ruuveja.

Asennuksesta sen verran, että tapoja on monia, mutta itse teen jotakuinkin näin:

-Jos kynnyksellinen ovi, niin pienet kiilat tai ruuvit passin kanssa pohjalle kynnyksen alle sen verran, että saat eristettyä. Itse suosin kiilausta kolmesta kohdasta, jolloin ei pääse kynnys notkumaan ja narisemaan polkaistaessa.

- Saranapuolen aukon tolppaan pitkän passin (tai laserin) kanssa ruuvit 15cm ylä- ja alalaidasta keskitetysti, eli jos aukko on vaikka 1020mm karmin ollessa 990mm leveä, niin ruuvit 15mm runkotolpasta. Ei ole millipeliä, mutta helpottaa uretaanin laittoa ja vähentää virheiden mahdollisuutta asentaessa.

- Karmi paikoilleen, jos seinä jotakuinkin pystyssä, niin kannattaa jompikumpi puoli asentaa seinälinjaan (helpottaa listoitusta). Saranapuolelle ruuvit löyhästi paikoilleen, kiilaus, ja lopullinen kiristys. Passilla suoraan niin, ettei jää keskeltäkään mutkalle.

- Ovilehti paikalleen. Tässä vaiheessa siis tuo lukkopuolen karmi ei ole ruuvattu paikoilleen. Nyt se on helppo kiilojen kanssa asemoida niin, että ovea pääsee testaamaan ja tarkastelemaan rakoa karmin ja ovilehden välissä. Myös rako yläkaemiin kannattaa tarkastaa, ja mahdollisesti kiilata kynnystä ylös tai alaspäin tarvittaessa. Kun kaikki kunnossa, ei muuta kuin ruuvit paikalleen, uretaania perään ja listoittamaan!

Kiiloja siis kannattaa varata aina 2kpl ruuvauskohdan ylä tai alapuolelle, eli kun yleensä on 4kpl ruuveja puolellaan, niin 16 kiilaa minimissään. Se on sitten taas makuasia, ottaako kiilat pois ennen vaahdottamista, mutta moni nuo taitaa sinne jättääkin.

Uusissa ovissa on myös säätö mahdollisuus saranoissa, eli jos vaikkapa saranapuolella rako näyttää olevan ylhäällä pienempi kuin alhaalla, niin tuolla säädöllä pystyy pelaamaan useita millejä. Kannattaa kuitenkin passilla varmistaa, että ovilehti pysyy suorassa, jos isoa säätöä vaatii.

Hankala sepustus, mutta koita selvitä! :D
Ei ollut uretaanilla. Oli sen verran hyvin kitattu ja maalattu naulat piiloon, ettei meinannut vielä neljännelläkään yrittämällä löytyä. Molemmista sivuista kolmella 5-6 tuuman naulalla. Yhden sain irti. Sen jälkeen otin uutuuttaan hohtavan käsisahan käyttöön, ja pistin koko paskan osiin. Naulat jäivät seiniin kiinni, kun karmi antoi periksi. Saa nähdä, yritänkö käyttää tuota raatoa vielä uudessa paikassa, vai otanko siitä vain suoraan mitat uuteen karmiin, jonka rakennan itse. Vanhan karmin hyvä puoli on se, että saranan ja lukon paikat ovat valmiina, jolloin jopa minä saatan onnistua asennuksessa yhdellä yrityksellä.

Mulla ei ole mitään hajua, kuinka vanha tuo mökkerö on. Tiedän vain, että se on joskus toiminut Vantaalla huoltoaseman työntekijöiden yöpymistilana ja on sittemmin joitain vuosikymmeniä sitten siirretty tänne Lohjalle. Alun perin oli tarkoitus tehdä tuohon toiselle seinustalle toinen ikkuna tuomaan luonnonvaloa, mutta tämä oviprojekti on saanut aikaan pientä epäilystä. :D
 
4

444

Ovi paikallaan uudessa paikassa, vähän pitää hioa jostain kohtaa, että mahtuu myös kiinni. Oli jo aiemmin sellainen, että kanitti vissiin alareunastaan, mutta nyt selvästi enemmän. No biggie. Painaa muuten ihan helvetisti tuollainen vanha ovi. Meinasi usko loppua kesken, kun yksin punnersi saranoilleen muutaman kymmenen sentin korkeuteen. Rupesin myös latomaan toiseen päähän lautoja vanhan oviaukon tilkkeeksi. Puoliväliin asti riitti ehjiä, kun eivät tahtoneet irrota toisesta päästä hyvällä. Pitää keksiä joku kikkakakkonen, miten tuon loppuosan veistää kuntoon, kun tarkoitus on pärjätä mahdollisimman vähällä määrällä uusia hankintoja.

On muuten jännä, että kuinka monta kertaa pitää lyödä päänsä niihin lautoihin siinä vanhassa oviaukossa siitä kulkiessaan ennen kuin oppii. Sattuu melko paljon, kun epähuomiossa ei kumarru tarpeeksi ja päälaki ottaa osumaa.

Sitten kun tuo jumppa on valmis, niin alkaa se hauskempi osuus eli omien kötöstysten paikkailu sisäpuolella. Tulee varmasti ikimuistoista jälkeä. Ja viimeisenä sitten maalaus. Tietenkin ennen sitä vielä päätös ikkunoiden suhteen. Nykyinen on pakko vaihtaa, koska se on rikki, mutta toisen asennus on vielä kysymysmerkki. Onneksi työttömällä on pelkästään aikaa.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Minulla on isäukolta lainassa epäkeskohiomakone yhtä projektia varten. Samalla ajattelin hioa myös saunan lauteet. En ole kyseistä hommaa kertaakaan tehnyt, joten kaipaisin vinkkejä. Erityisesti kiinnostaa miten pölyn kanssa kannattaa toimia. Hiomakone on taattua Lidl-laatua ja ei osaa itse kerätä hiomapölyjä talteen. Hengityssuojaimia kyllä löytyy kotoa. Hiomapaperit on karheudeltaan 120.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minulla on isäukolta lainassa epäkeskohiomakone yhtä projektia varten. Samalla ajattelin hioa myös saunan lauteet. En ole kyseistä hommaa kertaakaan tehnyt, joten kaipaisin vinkkejä. Erityisesti kiinnostaa miten pölyn kanssa kannattaa toimia. Hiomakone on taattua Lidl-laatua ja ei osaa itse kerätä hiomapölyjä talteen. Hengityssuojaimia kyllä löytyy kotoa. Hiomapaperit on karheudeltaan 120.

Jos vaan mahdollista niin irrottaisin lauteet ja hioisin ne jossain muualla kuin saunassa. Jos hiomakoneeseen ei saa imuria kiinni niin sitä pölyä on sitten kaikkialla (kiuaskivet saa ainakin vaihtaa).
 

Veijari

Jäsen
Minulla on isäukolta lainassa epäkeskohiomakone yhtä projektia varten. Samalla ajattelin hioa myös saunan lauteet. En ole kyseistä hommaa kertaakaan tehnyt, joten kaipaisin vinkkejä. Erityisesti kiinnostaa miten pölyn kanssa kannattaa toimia. Hiomakone on taattua Lidl-laatua ja ei osaa itse kerätä hiomapölyjä talteen. Hengityssuojaimia kyllä löytyy kotoa. Hiomapaperit on karheudeltaan 120.
Jos ei lauteet lähde helposti irti niin mahdolliset ilmanvaihtokanavien päät, ainakin poistot, kannattaa teipata kiinni. Ei tuollainen hiomakone imurilla paljoa maksa jos käy päiväksi-pariksi vuokraamosta hakemassa lainaan. Veikkaan että luokkaa kymppi-kaksi/pvä ja hakemisen vaiva.
Muoks: lauteita paikallaan hiotessa, riippuen hiomakoneesta, voi olla hankala saada lauteiden päät hiottua, jos ne ovat seinässä kiinni. Voi tulla jälkiä seinäpaneeleihin tai sitten kone ei ylety ihan lauteen päähän, jolloin hiontajälki ei ole ihan vimosen päälle.
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Ne lauteet on sellaista ylöstaitettavaa mallia, joten luulisi että niiden irrottaminen on ainakin helpompaa kuin pölyn siivoaminen.

Kiitokset neuvoista.
 

Mayday

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
En nyt tiedä olisko pitänyt laittaa tuonne televisio keskusteluun vai tänne niin laitetaan nyt tänne.

Eli ongelmana on HD kanavien löytäminen omakotitalon makuuhuoneessa. Olohuoneessa löytyvät perus YLE ja maikkarin HD kanavat mutta makuuhuoneessa ei sitten millään. TV:t on pari vuotta vanhoja eli aika uudehkoja. Ostimme talon pari vuotta sitten ja makkariin piti vetää antenni piuha kun sitä ei ennestään ollut laitettu makkariin. Olohuoneessa ollut siis pelkästään antennipaikat seinässä kun talo ostettiin. Löytyykö vinkkejä tai tietoa mistä moinen voi johtua?
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Minulla piti omakotitalossa hommata aikanaan kaapeli-tv:n kortti DNA:lta ( operaattori tällä alueella) että HD kanavat rupesi näkymään. Näkyykö olohuoneessa kuitenkin HD kanavat ?
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
En nyt tiedä olisko pitänyt laittaa tuonne televisio keskusteluun vai tänne niin laitetaan nyt tänne.

Eli ongelmana on HD kanavien löytäminen omakotitalon makuuhuoneessa. Olohuoneessa löytyvät perus YLE ja maikkarin HD kanavat mutta makuuhuoneessa ei sitten millään. TV:t on pari vuotta vanhoja eli aika uudehkoja. Ostimme talon pari vuotta sitten ja makkariin piti vetää antenni piuha kun sitä ei ennestään ollut laitettu makkariin. Olohuoneessa ollut siis pelkästään antennipaikat seinässä kun talo ostettiin. Löytyykö vinkkejä tai tietoa mistä moinen voi johtua?
Kuulostaa siltä että tarvinnet antennisignaalin vahvistimen, tai kaapeloinnissa on säästelty
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Pieni omakotitalo olisi kattoremontin (peltikaton uusiminen) tarpeessa. Ensimmäinen tarjous tuli Vesivek-nimiseltä yritykseltä; löytyykö kokemuksia?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Pieni omakotitalo olisi kattoremontin (peltikaton uusiminen) tarpeessa. Ensimmäinen tarjous tuli Vesivek-nimiseltä yritykseltä; löytyykö kokemuksia?
Ei kokemusta, mutta uutisointi tästä firmasta tuli mieleen. Minulla ainakin sellainen tuntuma, että jos esim. työturvallisuudesta ollaan valmiita tuolla tavalla säästämään, niin miksei sitten monessa muussakin väärässä asiassa.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Pieni omakotitalo olisi kattoremontin (peltikaton uusiminen) tarpeessa. Ensimmäinen tarjous tuli Vesivek-nimiseltä yritykseltä; löytyykö kokemuksia?
Kilpailuta, kilpailuta ja kilpailuta. Pyydä kaikki eriteltynä ja muista kysyy viimeinen kysymys:
Onko vielä jotain mitä maksajan pitäisi tietää? Ja pyydä sekin mustana valkoisella.
Dokumentoi urakka.

Me kilpailutettiin mökin kattoremppa (katon neliöt noin 150m2) ja lopuksi kysyttiin paikalliselta, yksityiseltä, tekijältä, että jos hoidetaan itse kamat tontille, niin mikä on työn hinta? Isot firmat laittaa kamoihinkin omat katteet ja ne ei oo aina pieniä.
Toki tarvii hieman tutustuu materiaaleihin ja tarpeisiin...läpiviennit, päätylaudat, nousut, sillat, lumiesteet...jne, jos on tarvis.
Kalleimman tarjouksen ja toteutuman ero oli 12000 euroa, eli 30000-> 18000 ja mistään ei tarvinnut reklamoida.
Tämä tapahtui 3 vuotta sitten.

Ja kaikki tehtiin siis kuitilla. ”Yhden miehen firmalla” meni noin 4,5 työpäivää (tunteja en laskenut, mutta ei ihan tainnu pysyä 8/päivä. Pari kertaa oli joku apuri siinä vanhan katon purussa ja muutenkin.
Iso firma ois laittanu 1,5 päivässä ja vieny vanhat pellit yms pois. Nyt tein sen itse kun oli mahdollisuus. Sain rompparilta vielä käteistä kouraan.
Eli kannattaa miettiä myös purku (jos on) ja vanhojen poiskuljetus (jos on).
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pieni omakotitalo olisi kattoremontin (peltikaton uusiminen) tarpeessa. Ensimmäinen tarjous tuli Vesivek-nimiseltä yritykseltä; löytyykö kokemuksia?

Vesivek osti Hämeen laaturemontin tuossa jokunen vuosi sitten. Tuo tuli Hakametsän kävijöille tutuksi "katossa reikä, eikä" mainoksesta joka pyöri aika moneen kertaan pelin aikana. Hämeen laaturemontti aikanaan virtaviivaisti kattoremontit. Tulevat isolla ja pelkästään kattoihin erikoistuneella porukalla ja pistävät päivässä katon uusiksi. Eivät siis tee muuta kuin kattoja ja Vesivekin vanhaa bisnestä eli rännejä, lumiesteitä, tikkaita ym. Naapurissa uusivat huopakaton peltikatoksi ja naapuri ainakin oli tyytyväinen toimintaan. Itse sain pienen rännimuutoksen melkein samaan hintaan verojen kanssa kuin yhden miehen firma olisi tehnyt ilman kuittia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vesivek osti Hämeen laaturemontin tuossa jokunen vuosi sitten. Tuo tuli Hakametsän kävijöille tutuksi "katossa reikä, eikä" mainoksesta joka pyöri aika moneen kertaan pelin aikana. Hämeen laaturemontti aikanaan virtaviivaisti kattoremontit. Tulevat isolla ja pelkästään kattoihin erikoistuneella porukalla ja pistävät päivässä katon uusiksi. Eivät siis tee muuta kuin kattoja ja Vesivekin vanhaa bisnestä eli rännejä, lumiesteitä, tikkaita ym. Naapurissa uusivat huopakaton peltikatoksi ja naapuri ainakin oli tyytyväinen toimintaan. Itse sain pienen rännimuutoksen melkein samaan hintaan verojen kanssa kuin yhden miehen firma olisi tehnyt ilman kuittia.
Ainakin Vesivek on ollut otsikoissa yhteisösakoistaan. Viimeisin kymmenen vuoden aikana on tainnut napsahtaa toistakymmentä yhteisösakkoa työturvallisuusrikkomuksista. Jotakuta asiakasta tuollaiset seikat voi kiinnostaa. Useimpia vain se, että työ tulee hoidetuksi nopeasti ja halvalla.

Edit. Näköjään yllä oli pohdittu samaa asiaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: #71
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Pieni omakotitalo olisi kattoremontin (peltikaton uusiminen) tarpeessa. Ensimmäinen tarjous tuli Vesivek-nimiseltä yritykseltä; löytyykö kokemuksia?

Tekivät porukoille kattorempan tänä keväänä. En mitään moitteita ole kuullut. Varmaan eri paikkakunnilla eri tekijät, niin vaikea verrata. Mutta kannattaa tosiaan kilpailuttaa niin paljon kuin jaksaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Määräyksiä pittää tietysti noudattaa, mutta kukaan, siis ei kukaan omatoimirakentaja ei varmasti tekisi varttikaton purkua asbestityönä, vaan juuri niin että koittaa purkaa levyt kokonaisina ja jos menee rikki niin seuraava sitten ehjänä hei. Vähän eri tason terveysriski kuin jotkun pöllyävät putkieristeet ahtaassa pannuhuoneessa tms.

Varttikattoa aikoinaan (80-luvulla) tehdessä on kuitenkin surutta levyjä leikattu sirkkelillä ilman mitään suojia. Ja tekijöistä osa on vielä hengissä. No tämä nyt oli tällainen aika dorka loppukaneetti, Kanadassa tapeltaisiin -tyylisesti. On se oikeasti vittumainen ja vaarallinen aine.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös