Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 887 674
  • 4 118

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Osaisiko joku vinkata mitä huomioida aggregaatin valinnassa?

Tuli jo keväällä mietittyä varautumista erilaisiin poikkeustilanteisiin jos vaikka sähköt menisivät pidemmäksi aikaa (yli 24h) poikki. Laitatin sähkötöiden yhteydessä vaihtokytkimen sähkökeskuksen viereen ja 16A pistokkeen pihalle, kytkettynä niin että jos menee sähköt poikki saa syötettyä aggregaatilla virtaa tärkeimmille toiminnoille, eli porakaivopumpulle, jääkaappipakastimelle ja keittiön pistorasioille (mm. mikro ja kännykän lataaminen)

Mutta millainen aggregaatti tuollaisessa käytössä olisi paras? Tehoksi joku 3kW varmaan riittää mainiosti ja tietysti 16a/400v lähtö pitää olla. Mutta on dieseliä, bensaa, generaattoria, aggregaattia, sähköstarttia, invertteriohjausta, 1-vaihetta, 3-vaihetta, nelitahtia, digitaaliaggregaattia... enkä näistä mitään ymmärrä. Mikä on kaikkein varmin ettei vaan tule jotain virtapiikkiä joka voisi laitteita rikkoa, nimim. 2 x 2500e porakaivopumpun vaihtoa vuodessa riittää, kolmatta ei ole halua tehdä.

Generaattori = aggregaatti noin yleiskielessä. Aggregaatti on siis polttomoottorin ja generaattorin yhdistelmä.

Polttoaineen valinta riippuu pitkälti käytön määrästä ja tietysti polttoaineen hinnasta. Bensa-aggregaatti on halvempi ostaa, mutta jos bensa on kalliimpaa kuin diesel (tai MPö, jos sitä lähistöltä löytyy) niin myös kalliimpi käyttää. Toki tuollaisessa sähkökatkokäytössä sillä ei liene suurta merkitystä. Luotettavuudessa ei liene suurta eroa bensan ja dieselin välillä.

Perusaggregaatilta saatava virta on melkoisen likaista, eli mitää herkempää sähkölaitetta ei kannata suoraan siihen kytkeä, ja se virran "putsaaminen" hoituu siniaaltoinvertterillä. Digitaaliaggregaatti tarkoittaa sitä, että invertteri on ympätty mukaan siihen aggregaattiin.

Muut noista ovat lähinnä mukavuusjuttuja. Joissain aggregaateissa on juuri tällaiseen käyttöön automaattikäynnistys kun havaitsee sähkökatkon. Jos ei halua narua repiä niin sähköstartti on kätevä. Nelitahtimoottorit ovat yleisesti hieman hiljaisempia kuin kakstahdit.

Mikään asiantuntija en ole, mutta noilla päässee ainakin alkuun.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos tulee johonkin talon lähelle, niin äänenvoimakkuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Tietty jos tulee jonnekin vajan taakse tontin peränurkkaan, niin sama se kuinka äänekkäästi puksuttaa.

Eri valmistajat ilmoittavat teknisissä tiedoissa tehot eri tavalla. Kannattaa huomioida, että 3 kVa ei ole sama kuin 3 kW. Ja myöskin se, että jotkut laittavat ottavat aika kovan virtapiikin käynnistettäessä, tällaisessa varavoimakäytössä tulee ehkä kyseeseen se, mitä kaikkia keittiökoneita voi käyttää yhtä aikaa minkäkin tehoisella aggregaatilla.

Ilmeisesti ns. alivirta on ns. ylivirtaa yleisempi syy elektroniikkaa sisältävien laitteiden vaurioutumiseen. Kuten @Vepe21 sanoikin, niin perusaggregaatin kanssa on olemassa jatkuva riski epätasaisesta sähköstä johtuvasta laiterikoista. Huono puoli vaan, että invertteri moninkertaistaa aggregaatin hinnan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kokemuksia tai tietoa minkälainen operaatio on saada taloon rakennusluvat kuntoon jos siinä on aikanaan jäänyt lopputarkastus tekemättä?

Tuossa naapurissa on yksi talo myynnissä ja olen aika varma, että halpa hinta johtuu puuttuvasta rakennusluvasta. Huhut kertoo, että aikanaan olisi rakennettu liikaa neliöitä ja rakennusvalvonta ei suostunut päästämään läpi. Itsellä on ajatus miten tuon saisi korjattua, mutta mietityttää kuinka hankala tuollaiseen 2007 rakennettuun taloon on saada luvat kuntoon 15 vuotta myöhemmin.
 

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Onko kokemuksia tai tietoa minkälainen operaatio on saada taloon rakennusluvat kuntoon jos siinä on aikanaan jäänyt lopputarkastus tekemättä?

Tuossa naapurissa on yksi talo myynnissä ja olen aika varma, että halpa hinta johtuu puuttuvasta rakennusluvasta. Huhut kertoo, että aikanaan olisi rakennettu liikaa neliöitä ja rakennusvalvonta ei suostunut päästämään läpi. Itsellä on ajatus miten tuon saisi korjattua, mutta mietityttää kuinka hankala tuollaiseen 2007 rakennettuun taloon on saada luvat kuntoon 15 vuotta myöhemmin.
Tarkoittanet, että halpa hinta johtuu puuttuvasta lopputarkastuksesta ? Käy ensimmäiseksi paikallisessa rakennusvalvonnassa kysymässä neuvoa. Jos rakennus on toteutettu lupaehtojen vastaisesti, niin eiköhän tuolle uuden luvan voi hakea päivitetyillä suunnitelmilla, jos se muuten on rakennettu määräysten mukaisesti. Rakennusaikaisia asikirjoja noin uudesta talosta pitäisi olla paljon tallella. Muun muassa rakennustyön tarkastusasiakirja, josta ilmenee vastaavan työnjohtajan tekemät eri työvaiheiden tarkastukset allekirjoituksellaan vahvistettuna. Ole tarkkana ettet haukkaa ns. kakkaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vai rakennusoikeus ylitetty? Ja poikkeamaa ei ole hyväksytty?

Ja ei kai halvan hinnan syy voi olla tuollainen epäselvyys, tai siis kai se pitäisi sitten kertoa. Tai jos ei kerrottaisi, niin miten toimittaisiin kun ostaja reklamoisi? "No siksi se oli niin halpa, eikö muistettu mainita?"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vai rakennusoikeus ylitetty? Ja poikkeamaa ei ole hyväksytty?

Ja ei kai halvan hinnan syy voi olla tuollainen epäselvyys, tai siis kai se pitäisi sitten kertoa. Tai jos ei kerrottaisi, niin miten toimittaisiin kun ostaja reklamoisi? "No siksi se oli niin halpa, eikö muistettu mainita?"

Rakennusoikeus ylitetty. Tai tälläisen heiton kuulin toiselta naapurilta aikanaan.

Noh täytyy katsoa josko nään sen ukon niin voi haastatella.

Kiitos vinkeistä myös @Con Tsales . Ei tässä vielä tarjousta olla tekemässä, kunhan nyt ensin tutkitaan ja haaveillaan.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Talossa on betonilaatan päällä muovimatto, jonka päälle laitettu laminaatti. Muovimatosta tulee pieni mutta ärsyttävä haju toisinaan ja se pitäisi nyt poistaa. Pienen testialueen perusteella lähtee yllättävän hyvin irti.

Jos viimisen päälle haluaisi tehdä, niin betonia pitäisi varmaan hiota, jotta liima lähtee aivan viimeistä tippaa myöden irti. Onko tämä kuitenkaan erityisen välttämätön työvaihe? Päälle tulee uusi laminaatti todennäköisesti.
 

rpeez

Jäsen
Generaattori = aggregaatti noin yleiskielessä. Aggregaatti on siis polttomoottorin ja generaattorin yhdistelmä.

Polttoaineen valinta riippuu pitkälti käytön määrästä ja tietysti polttoaineen hinnasta. Bensa-aggregaatti on halvempi ostaa, mutta jos bensa on kalliimpaa kuin diesel (tai MPö, jos sitä lähistöltä löytyy) niin myös kalliimpi käyttää. Toki tuollaisessa sähkökatkokäytössä sillä ei liene suurta merkitystä. Luotettavuudessa ei liene suurta eroa bensan ja dieselin välillä.

Perusaggregaatilta saatava virta on melkoisen likaista, eli mitää herkempää sähkölaitetta ei kannata suoraan siihen kytkeä, ja se virran "putsaaminen" hoituu siniaaltoinvertterillä. Digitaaliaggregaatti tarkoittaa sitä, että invertteri on ympätty mukaan siihen aggregaattiin.

On bensa ja diesel aggregaatissa mainittava lisäksi se ero, että diesel polttoaine säilyy paljon paremmin. Itse ottaisin sen vuoksi ehdottomasti dieselin, jos tarkoitus on saada kymmenien vuosien varavoima. Nykybensat tukkii kaasarit seisoessaan pikavauhtia.

Tuon puhtaan siniaallon takia tuli jo keväällä hommattua pikku aggregaattien mersu eli Honda, jonka hinta sylettää vieläkin pelkäksi hätäavuksi. Tarkoitatko, että olisi saatavilla 220V -> 220V siniaaltoinverttereitä putsaamiseen, vai sitä että homma pyöräytetään 220V -> 12V -> 220V ??
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Talossa on betonilaatan päällä muovimatto, jonka päälle laitettu laminaatti. Muovimatosta tulee pieni mutta ärsyttävä haju toisinaan ja se pitäisi nyt poistaa. Pienen testialueen perusteella lähtee yllättävän hyvin irti.

Jos viimisen päälle haluaisi tehdä, niin betonia pitäisi varmaan hiota, jotta liima lähtee aivan viimeistä tippaa myöden irti. Onko tämä kuitenkaan erityisen välttämätön työvaihe? Päälle tulee uusi laminaatti todennäköisesti.
Kyllä kaikki liimojen ja mattojen muutkin jämät kannattaa hioa pois hyvän tasaisen pinnan saamiseksi, kun kerran päältä matto lähdetään poistamaan (alusta saa heittää pinnan alla max. 3mm 2 metrin matkalla). Lisäksi vielä nuo havaitut hajut, ettei sinne uuden laminaatin ja aluskatteen alle jää mitään vanhoja jäänteitä muhimaan, poistoa ajatellen minkä ikäinen muovimatto kyseessä jo ihan haitta-aineiden yms. vuoksi?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Talossa on betonilaatan päällä muovimatto, jonka päälle laitettu laminaatti. Muovimatosta tulee pieni mutta ärsyttävä haju toisinaan ja se pitäisi nyt poistaa. Pienen testialueen perusteella lähtee yllättävän hyvin irti.

Jos viimisen päälle haluaisi tehdä, niin betonia pitäisi varmaan hiota, jotta liima lähtee aivan viimeistä tippaa myöden irti. Onko tämä kuitenkaan erityisen välttämätön työvaihe? Päälle tulee uusi laminaatti todennäköisesti.

Tuskin se liima haisee yhtään mattoa paremmalle. Jos on tarpeeksi vanha asunto, ja alkuperäiset matot, niin niissä voi olla asbestiakin.

Noin yleisesti, remonteissa harvemmin voittaa mitään oikomalla. Hakee vuokraamosta kunnon koneen imurilla, ja se hiominen ei ole edes kummoinen homma.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Talossa on betonilaatan päällä muovimatto, jonka päälle laitettu laminaatti. Muovimatosta tulee pieni mutta ärsyttävä haju toisinaan ja se pitäisi nyt poistaa. Pienen testialueen perusteella lähtee yllättävän hyvin irti.

Jos viimisen päälle haluaisi tehdä, niin betonia pitäisi varmaan hiota, jotta liima lähtee aivan viimeistä tippaa myöden irti. Onko tämä kuitenkaan erityisen välttämätön työvaihe? Päälle tulee uusi laminaatti todennäköisesti.

Tein juuri tällaisen operaation ehkä aavistuksen oikoen mutta tein silti ja selvitin miten tämä pitäisi tehdä ja miksi. OKT.n tehtiin osto aiheessa kartoitus jossa suositeltiin muovimaton pois ottoa.

Ongelma on että kun muovimaton päällä on laminaatti muovimatto ja sen liimaus alkaa jostain syystä muodostaa yhdisteitä jotka on epäterveellisiä juuri sitä hajua. Ilmeisesti se jotenkin maton liimaus ei pääse hengittämään siellä välissä. Nykyään oikea tapa on aina ottaa muovimatto pintamateriaalin alta pois.

Periaatteessa muovimaton alta pitäisi jyrsiä joku noin 0,3 tai 0,5 mm jotta kaikki liimat ja epäpuhtaudet lähtee pois. Tämän jälkeen tasoittaa lattia ja rakentaa uudelleen. Tasoite, primerointi, solumuovi ja pintamateriaali.

Meillä oli sellainen tilanne että muovimaton kiinnityksessä ei ollut käytetty kovin paljoa liimaa joten otin liimat manuaalisesti pois pääosin. Joitakin pieniä yksittäisiä kohtia jäi lattiaan mutta itselle riitti se taso.

Tavallaan ongelma helpottuu jo sillä kun sitä mattoa ei ole enää liimauksen päällä. Se matto ja liimaus yhdessä tiiviin laminaatin/parketin kanssa aiheuttaa tuon ilmiön ja kun muovimatto on välistä pois ei tuota pitäisi siis enää tapahtua.

Itse huomasin meillä että suurin haju purku vaiheessa tuli siitä kun muovimaton ja laminaatin välissä olevat solumuovi kaistaleet oli laitettu toisiinsa kiinni pakkausteipillä. Kun se teipin repäisi irti purkuvaiheessa, koko talo haisi liimalle.

Jälleenrakennusvaiheessa joihinkin kohtiin laitoin tasoitettu, mutta sitä ei tarvinnut kovin paljoa. Meillä on kyseessä 86 valmistunut okt jonka edellinen asukas oli itse rakentanut. Tuosta liima-aineesta olisi pitänyt tehdä asbesti tutkimus mutta ei tullut tehtyä.

Kuinka välttämätöntä liimauksen ja betonipinnan hionta ja jyrsiminen on riippuu siitä kuinka hyvin tuon haluaa tehdä. Itsellä ei ole mitään yliherkkyyksiä allergioita tms. niin koin että mulle riittää tuo taso.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kyllä kaikki liimojen ja mattojen muutkin jämät kannattaa hioa pois hyvän tasaisen pinnan saamiseksi, kun kerran päältä matto lähdetään poistamaan (alusta saa heittää pinnan alla max. 3mm 2 metrin matkalla). Lisäksi vielä nuo havaitut hajut, ettei sinne uuden laminaatin ja aluskatteen alle jää mitään vanhoja jäänteitä muhimaan, poistoa ajatellen minkä ikäinen muovimatto kyseessä jo ihan haitta-aineiden yms. vuoksi?
Tuo tasaisuus ei kyllä mihinkään liimajämiin tms. Liity. Ei sitä liimaa nyt minään sentin kokkareina ole.

Muovimattohan haisee aina, oli se sitten uusi tai vanha. Puu haisee puulta ja muovi muovilta. Laminaatin alla näköjään selvästi pahemmalta kuin toisessa huoneessa jossa ei ole mitään päällä. Toki kaikkia ei pienet hajut häiritse, olen yrittänyt kysellä muilta huomaavatko hajua mutta kukaan ei tunnusta. Mutta mulla onkin raskaana olevan naisen hajuaisti.

Teen neuvojen mukaan ja fiksusti ja hion liimankin pois. Ei tartte sitten jossitella. Vaikkakin hajun lähde on pääasiassa matto eikä liima, niin en halua sitten myöhemmin arpoa että haiseekohan siellä nyt joku liimajämä vai ei.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tein juuri tällaisen operaation ehkä aavistuksen oikoen mutta tein silti ja selvitin miten tämä pitäisi tehdä ja miksi. OKT.n tehtiin osto aiheessa kartoitus jossa suositeltiin muovimaton pois ottoa.

Ongelma on että kun muovimaton päällä on laminaatti muovimatto ja sen liimaus alkaa jostain syystä muodostaa yhdisteitä jotka on epäterveellisiä juuri sitä hajua. Ilmeisesti se jotenkin maton liimaus ei pääse hengittämään siellä välissä. Nykyään oikea tapa on aina ottaa muovimatto pintamateriaalin alta pois.

Periaatteessa muovimaton alta pitäisi jyrsiä joku noin 0,3 tai 0,5 mm jotta kaikki liimat ja epäpuhtaudet lähtee pois. Tämän jälkeen tasoittaa lattia ja rakentaa uudelleen. Tasoite, primerointi, solumuovi ja pintamateriaali.

Meillä oli sellainen tilanne että muovimaton kiinnityksessä ei ollut käytetty kovin paljoa liimaa joten otin liimat manuaalisesti pois pääosin. Joitakin pieniä yksittäisiä kohtia jäi lattiaan mutta itselle riitti se taso.

Tavallaan ongelma helpottuu jo sillä kun sitä mattoa ei ole enää liimauksen päällä. Se matto ja liimaus yhdessä tiiviin laminaatin/parketin kanssa aiheuttaa tuon ilmiön ja kun muovimatto on välistä pois ei tuota pitäisi siis enää tapahtua.

Itse huomasin meillä että suurin haju purku vaiheessa tuli siitä kun muovimaton ja laminaatin välissä olevat solumuovi kaistaleet oli laitettu toisiinsa kiinni pakkausteipillä. Kun se teipin repäisi irti purkuvaiheessa, koko talo haisi liimalle.

Jälleenrakennusvaiheessa joihinkin kohtiin laitoin tasoitettu, mutta sitä ei tarvinnut kovin paljoa. Meillä on kyseessä 86 valmistunut okt jonka edellinen asukas oli itse rakentanut. Tuosta liima-aineesta olisi pitänyt tehdä asbesti tutkimus mutta ei tullut tehtyä.

Kuinka välttämätöntä liimauksen ja betonipinnan hionta ja jyrsiminen on riippuu siitä kuinka hyvin tuon haluaa tehdä. Itsellä ei ole mitään yliherkkyyksiä allergioita tms. niin koin että mulle riittää tuo taso.
Aika yks yhteen omien havaintojen ja googlausten kanssa. Tuo mystinen ilmiö juuri näyttää esiintyvän, että laminaatti maton päällä aiheuttaa hajun voimistumista. Mitään yksiselitteistä syytä siihen ei kyllä löytynyt.

Tuollaiset jyrsimiset ja suunnilleen pinnan uudelleen rakentamiset jätän kyllä suosiolla välistä. Näinhän kyllä vimosen päälle -suositus tietty on. Mutta kun jo pelkkä maton poisto vaikuttaisi ratkaisevan ongelman, niin hionta siihen päälle on varmstikin enemmän kuin riittävä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika yks yhteen omien havaintojen ja googlausten kanssa. Tuo mystinen ilmiö juuri näyttää esiintyvän, että laminaatti maton päällä aiheuttaa hajun voimistumista. Mitään yksiselitteistä syytä siihen ei kyllä löytynyt.

Voisiko olla niin ettei sitä ihan tarkkaan edes tiedetä mistä syystä noita yhdisteitä muodostuu. Tai ainakaan en itse muista siitä kuulleeni. (Mikä ei tarkoita mitään)

Olisiko se niin että se muovi ja liimat lämpenee maton alla ja koska ei pääse tuulettumaan niin sen vuoksi yhdisteitä muodostuu. Jotain tuollaista luulisin. Koska pelkkä liimattu muovimatto ei noita yhdisteitä ja liiman hajua aiheuta.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Voisiko olla niin ettei sitä ihan tarkkaan edes tiedetä mistä syystä noita yhdisteitä muodostuu. Tai ainakaan en itse muista siitä kuulleeni. (Mikä ei tarkoita mitään)

Olisiko se niin että se muovi ja liimat lämpenee maton alla ja koska ei pääse tuulettumaan niin sen vuoksi yhdisteitä muodostuu. Jotain tuollaista luulisin. Koska pelkkä liimattu muovimatto ei noita yhdisteitä ja liiman hajua aiheuta.
Tuo lämpenemisteoria voisi muuten olla ihan järkeenkäypä, mutta itse olen huomannut että haju voimistuu kylmemmässä. Jos laitan huoneiden ovet kiinni ja sinne ei pääse lämmin ilma muualta, niin kun lämpötila laskee sitten johonkin ~16 asteeseen niin haju voimistuu. Toki tässä sitten varmaan on silläkin vaikutusta, että ilmakaan ei vaihdu kunnolla.

Monta monessa, toivottavasti pian pääsen noista hajuista ja niiden ihmettelystä kokonaan eroon.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo lämpenemisteoria voisi muuten olla ihan järkeenkäypä, mutta itse olen huomannut että haju voimistuu kylmemmässä. Jos laitan huoneiden ovet kiinni ja sinne ei pääse lämmin ilma muualta, niin kun lämpötila laskee sitten johonkin ~16 asteeseen niin haju voimistuu. Toki tässä sitten varmaan on silläkin vaikutusta, että ilmakaan ei vaihdu kunnolla.

Monta monessa, toivottavasti pian pääsen noista hajuista ja niiden ihmettelystä kokonaan eroon.

Ja ne hajut on kai ihan oikeasti epäterveellisiä, vaikka niistä ei lyhyellä tähtäimellä tulisi mitään oireita niin eihän sitä koskaan tiedä mitä käy jos pidempään ovat seurana. Ilmeisesti niissä on ainakin osittain jotain alkoholiyhdisteitä tjms.

Mutta ei noista välttämättä tule yhtään mitään terveyshaittaa ikinä. Kun aika paljon tuollaisia ratkaisuja olemassa. Mutta ei kai ole kovin tunnettu tämä ongelma. En siis halua mitenkään pelotella tms. asialla. Itse kuitenkin ihan tyytyväinen että ne muovimatot tuli poistettua.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Matoissa itsessään oli 80-luvun loppupuolelle asti asbestia. Joissain pehmeä asbestimassakerros jopa erottuu pohjassa/välissä. Liimoissa mustassa pikiliimassa käytännössä aina asbestia. Muunvärisistä liimoista ei yleensä 70-luvun jälkeen löydy asbestia. Noissa vanhemmissa voi asbestia olla sekoitettuna.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Matoissa itsessään oli 80-luvun loppupuolelle asti asbestia. Joissain pehmeä asbestimassakerros jopa erottuu pohjassa/välissä. Liimoissa mustassa pikiliimassa käytännössä aina asbestia. Muunvärisistä liimoista ei yleensä 70-luvun jälkeen löydy asbestia. Noissa vanhemmissa voi asbestia olla sekoitettuna.
Rempattava kohde 90-luvun puolesta välistä, eli asbestin todennäköisyys todella minimaalinen. Ellei sitten rakennusvaiheessa ole jotain 10 vuotta vanhoja varastoja tyhjennetty.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Rempattava kohde 90-luvun puolesta välistä, eli asbestin todennäköisyys todella minimaalinen. Ellei sitten rakennusvaiheessa ole jotain 10 vuotta vanhoja varastoja tyhjennetty.
Joo, ja 1994- ei ole enää lain puolestakaan velvoitteita selvittää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Edellä keskusteltu muovimaton poisto sai nyt uuden käänteen kun kaikki oli jo suunniteltu. Revin sitä vähän lisää kokeilumielellä käsin irti. Maton alla olikin noin 1-2mm paksuinen tasoitekerros. Joissain kohdin lähti irti maton kanssa, jossain kohdasta kevyesti taltalla ja jossain kohdassa on niin saatanan tiukassa kiinni ettei tunnu lähtevän millään.

Koko tasoitekerros varmaankin järkevä poistaa. Millä?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Edellä keskusteltu muovimaton poisto sai nyt uuden käänteen kun kaikki oli jo suunniteltu. Revin sitä vähän lisää kokeilumielellä käsin irti. Maton alla olikin noin 1-2mm paksuinen tasoitekerros. Joissain kohdin lähti irti maton kanssa, jossain kohdasta kevyesti taltalla ja jossain kohdassa on niin saatanan tiukassa kiinni ettei tunnu lähtevän millään.

Koko tasoitekerros varmaankin järkevä poistaa. Millä?
Jos pinta-ala ei ole iso aloittaisin itse käsityökaluilla naputtelemalla ja saatanan tiukat kohdat Hiltin (tms.) timanttikuppilaikalla.
Vissiin alla ei ole lattialämmitysputkia, eikä riskiä siis isommasta urakasta?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jos pinta-ala ei ole iso aloittaisin itse käsityökaluilla naputtelemalla ja saatanan tiukat kohdat Hiltin (tms.) timanttikuppilaikalla.
Vissiin alla ei ole lattialämmitysputkia, eikä riskiä siis isommasta urakasta?
Urakkahan on jo suurentunut tässä huomattavasti…. Mutta joo, ei mitään putkia. Pelkkää betonia. Taltan ja vasaran kanssa naputtelemalla kyllä lähtee, mutta ikä ja terveys tuossa menee. Pinta-ala on noin 10m2.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Urakkahan on jo suurentunut tässä huomattavasti…. Mutta joo, ei mitään putkia. Pelkkää betonia. Taltan ja vasaran kanssa naputtelemalla kyllä lähtee, mutta ikä ja terveys tuossa menee. Pinta-ala on noin 10m2.
Vahva suositus painaa lähimpään Ramirenttiin tai muuhun vastaavaan ja vuokraat päiväksi piikkauskoneen. Toissakesänä mökin sauna ja pesuhuoneen lattia piti kanssa päällikerros purkaa, niin aluksi naputeltiin varmaan se 10 tuntia vasaroilla ja taltoilla. Piikauskone haettiin sitten jossain kohtaa ja sillä teki vartissa yhtä paljon mitä sai ilman aikaan koko päivänä. Muutaman kympin taisi kustantaa päivän vuokra.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos pinta-ala ei ole iso aloittaisin itse käsityökaluilla naputtelemalla ja saatanan tiukat kohdat Hiltin (tms.) timanttikuppilaikalla.
Vissiin alla ei ole lattialämmitysputkia, eikä riskiä siis isommasta urakasta?
Tuollainen pikkuinen ala lähtee kyllä tuolla timanttikuppilaikalla, haet vain kunnon imurin siihen rälläkkään. Ja tietysti sen imuriosan, joka kiinnitetään rälläkkään. Maski päähän ja imuri ulos jos mahdollista, ikkunasta letku sisälle ja homma on muutamassa tunnissa viimeisen päälle tehty.

edit. Jos yhtään enempää tuollaisia hommia, niin joku halpisporavasara ei paljoa kustanna ja saa remontin aikana vielä takuuseen jos sattuu hajoamaan.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuollainen pikkuinen ala lähtee kyllä tuolla timanttikuppilaikalla, haet vain kunnon imurin siihen rälläkkään. Ja tietysti sen imuriosan, joka kiinnitetään rälläkkään. Maski päähän ja imuri ulos jos mahdollista, ikkunasta letku sisälle ja homma on muutamassa tunnissa viimeisen päälle tehty.

edit. Jos yhtään enempää tuollaisia hommia, niin joku halpisporavasara ei paljoa kustanna ja saa remontin aikana vielä takuuseen jos sattuu hajoamaan.
Tuollaisen alle satasen poravasaran hankinta oli mielessä, voihan sillä joskus jonkun reiänkin sitten ehkä porata. Lähtisköhän sillä ohut tasoitekerros kivuttomasti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös