Noita järkeviä VILPejä saa jo kolmella tonnilla, asennettuna hinta pitäisi jäädä kevyesti alle 5 000€. Sitten tarvitaan vain tuttu putkimies kenellä on kylmäaineluvat (en tarkoita että tehdään ilman kuittia, vaan sitä että yleensä kylmäainemiehet eivät halua muiden ostamia laitteita asentaa). Nuo "avaimet käteen" 10-15k€ on mielestäni aika rankkaa kusetusta, toki riippuen tilanteesta. Mutta yhdelle tutulle maksoi Virosta pumppu karvan alle 3k€ ja hänellä oli lähipiirissään sopiva asentaja. Toki liittäminen tapahtui vanhaan kattilaan, mutta osineen päivineen maksoi nelisen tonnia.Ilmiselvänä valintana olen pitänyt ilmavesipumppua, mutta nyt olen alkanut miettiä onko siinäkään investoinnissa järkeä, kun vanhaan osaan ei ole halukkuutta asentaa vesikiertoista lämmitystä ja uuteen, nykyaikaisesti eristettyyn osaan on joka tapauksessa tulossa varaava takka, joka tullee olemaan kovalla käytöllä, joten maksaakohan tuollainen n. kymppitonnin investointi itseään ikinä takaisin näistä lähtökohdista(?) Hyötyä tulee tietysti myös ko. laitteiden avusta käyttöveden lämmityksessä, mutta siinäkin tarvitaan sähkövastusta.
Tuosta tuli jo yllä. Mutta saako tuota hyödynnettyä nykyiseen (käyttövesi)varaajaan vai tarviiko ostaa uusi? Ja jos tuo pumppu hoitaa pelkkää laajennuksen lattialämmitystä, niin katkokäyntiä saattaa esiintyä paljon. Jonkunlainen varaaja auttaisi asiaa.Vaihtoehdot siis ovat oikeastaan (vain uuden osan n. 100m2 lämmitykseen varaavan takan lisäksi):
- ilmavesipumppu sähkövastuksin
Noissa taitaa usein olla pieni varaaja sisäänrakennettu, joka vähän helpottaisi koko hommaa.- poistoilmalämpöpumppu (selviää myöhemmin vaatiiko kunta laajennusosaan koneellisen ilmanvaihdon asentamista, jos ei niin tämä on poissuljettu)
Jos kyseessä on lämmityskaapelit (eli ei vesikiertoiset), niin sitten ei tarvita varaajaa tai mitään.- suora sähkölämmitys (lattialämmitys+vesi)
Aurinkopaneelit ovat kyllä yleisesti aika kalliit, ellei itse asentele, niin ei kauhean helposti tule järkeväksi (rahallisesti). Toki tiedän muutaman kenelle tuo oli järkevä ratkaisu. Ja aurinkosähkö on ilmeisesti kalliimpi rakentaa, mutta aurinkolämpö taas vaatisi varaajan.- suora sähkö + aurinkopaneelit (etenkin kesällä säästänee hyvin käyttöveden lämmityskustannuksia)
Vaatii varaajan ja käytännössä suhteellisen ison varaajan, ettei heti lähde kiehumaan. Hintaakin tulee äkkiä.- takan kautta lattialämmitys (tämä järjestelmä on itselleni täysin vieras)
Aikas tyyris pumppu sulla. Kannattaa kysellä paikallisista putkifirmoista, sillä yleensä kiertovesipumpun hinta töineen on jotain parin sadan egen luokkaa.Nopea hintakatsaus näyttäisi, että 400-600 euron haarukasta löytyisi pumppu, plus työt päälle. Onko kokemuksia, miten massiivinen vaihtourakka tuo olisi?
Osaako joku sanoa, että onko sähkö- ja antennipistokkeen siirto vaikea ja kallis operaatio? Pitäisi siirtää kipsilevyseinässä noin 30 cm sivulle.
Tuo riippuu vähän siitä, missä kohdassa koolingit menevät. Eli jos uusi paikka osuu vanhan kanssa samaan koolausväliin, on tuo pääsääntöisesti helppo ja nopea homma.
Kai tuota on joku ammattimies/henkilö pyydettävä katsomaan ja tarvittaessa uutta pumppua tilalle. Nopea hintakatsaus näyttäisi, että 400-600 euron haarukasta löytyisi pumppu, plus työt päälle. Onko kokemuksia, miten massiivinen vaihtourakka tuo olisi?
.
Joo tuo kuulostaa ihan käyvältä hinnlta ja muistelen että aikaan samoihin hintoihin homma tehtiin meilläkin. Mutta tuo 400-600 ekee pelkästä pumpusta on melkoinen ryöstöhintaItse vaihdatin muutama vuosi sitten ja pumpun hinta taisi olla jotain 150e ja vartissa äijä sen vaihtoi. Teki tosin pari muutakin huoltojuttua, mutta ei kallis investointi ollenkaan.
Koolausjako lienee k600. Eli nurkasta lähtien rangat 60 sentin välein.
Oletan kuitenkin, että suurin ääni kantautuu poistoilmaventtiilin kautta. Näihin on markkinoilla erilaisia äänenvaimentimia. Nyt kysyisinkin onko Jatkoaikalaisilla kokemusta näiden käytöstä ja toimivuudesta?
Venttiiliksi Fläktin KSO-V + siihen se DBL-äänenvaimennin kaveriksi. Tuolla yhdistelmällä olen onnistuneesti tappanut kanavaäänet muutaman asiakkaan asunnoista. Tämä on kuitenkin karvalakkiratkaisu. Parempi tapa olisi kunnollinen kanavaäänenvaimennin, mutta se ei liene mahdollinen tapauksessasi,
Muista myös, että venttiilien ilmamäärät tulisi olla oikein säädetty koko järjestelmässä. Millainen tuo nykyinen venttiili on?
Joo, joku tuollainen oli ideana. Täytyy kokeilla ja katsoa kuin käy.Ihmettelen jos sen gyprocin saat rikkomatta jostakin sitä muovia. Helpoin tapa, jos noin meinaat poistaa tuon laatoituksen, on ottaa käsisirkkeli ja säätää terä hivenen alle tuon gyprocin paksuuden. Loppu sitten varovasti kunnon mattoveitsellä, niin jää vahingot minimiin. Kannattaa muistaa että siellä sisäpuolella menee todennänköisimmin sähköpiuhaa, joten riskiä tuohon hommaan tuolla tyylillä sisältyy.
Itse kyllä irrottelisin laatat erikseen, poistaisin risan gyprocin ja levyttäisin uudelleen. Meinaatko muuten laittaa uuden laatoituksen vai muun ratkaisun tuohon välitilaan?
Jos saa jotain suositella, niin noihin välitiloihin myydään akryyli- tai lasilevyjä, mitkä on yksinkertaisia asentaa. Pohjilla ei ole mitään väliä, kunhan takana on joku tuki. Noita myydään määrämittaan leikattuna ja värejä/ kuvioita on kymmenittäin. Löytyy myös kirkkaana jos haluaa tapetin tms.alle. Asennus on tosiaa nosto paikoilleen ja siliconia saumoihin, itselläni meni pikkukeittiön laittoon reilu tunti. Toki kulmia oli vain yksi, mutta on myös helppo poistaa jos väri rupeaa tympimään. Nuo kestää pesua ja lämpöäkin melko hyvin, toisin kuin maali. Suosittelen kuitenkin, ettet ota tuohon sitä laminaattia, koska kesto ei ole lähellekään samaa luokkaa(kulutus, pesu).
Netin kautta löytyy firmoja joista noita saa, hakuna voi vaikka käyttää "välitila akryyli".
Onko siis välittömästi gyprocin takan muovi? Käsittääkseni ainakin nykymallilla puurunkoisessa talossa muovin päälle (sisäpuolelle) tulee vielä koolaus johon gyprocci ruuvataan kiinni. Eli jos vedät gyprocin läpi mattoveitsellä, siitä on vielä 50mm matkaa muoviin, jos on rakennettu tällä tekniikalla.Pitäisi irrottaa keittiön välitilan laatat gyprocista. Ajattelin sahata levyineen päivineen reunoilta irti. Väliseinistä helpohko homma (kai?), mutta mites onnistuisi näppärimmin ulkoseinää vasten? Kun siellä on heti gyprocia vastassa muovi, eikä huvittaisi sitäkin rikkoa siinä?
Onko siis välittömästi gyprocin takan muovi? Käsittääkseni ainakin nykymallilla puurunkoisessa talossa muovin päälle (sisäpuolelle) tulee vielä koolaus johon gyprocci ruuvataan kiinni. Eli jos vedät gyprocin läpi mattoveitsellä, siitä on vielä 50mm matkaa muoviin, jos on rakennettu tällä tekniikalla.
Vaikuttaakos nuo ilmamäärät mihin kaikkeen? Kyseessä vanha huoneisto jossa läpivientejä availtu ja suljettu vähän vuosikymmenten mukaan. Ja voin kyllä varmasti sanoa, että ilmamäärät ovat miten sattuu.
Nykyinen venttiili on ihan tollainen rkt160 venttiili. Tietysti huoli on se, jos ääni ei kulkeudukaan tuota kautta, mutta olen kyllä valmis tuota kokeilemaan ja jos vaimentaa edes osan niin voisi naapurikämpän omistajalle ehdottaa samanlaista toimenpidettä josko sillä saisi ns. tuplavaikutuksen?
Mitä tuollainen kanavaäänenvaimennin vaatisi?
Ja aivan valtaisa kiitos avustamisesta tässä!
Homma tehty. Eli käsisirkkelillä vedin, about millin vajaa koko mitan läpi. Sitten toisesta päästä kunnon ote ja veto, ja levy lähtikin käytännössä kokonaisena. molempia reunoja piti luonnolisesti vielä vähän repimällä tasoitella.Ihmettelen jos sen gyprocin saat rikkomatta jostakin sitä muovia. Helpoin tapa, jos noin meinaat poistaa tuon laatoituksen, on ottaa käsisirkkeli ja säätää terä hivenen alle tuon gyprocin paksuuden. Loppu sitten varovasti kunnon mattoveitsellä, niin jää vahingot minimiin. Kannattaa muistaa että siellä sisäpuolella menee todennänköisimmin sähköpiuhaa, joten riskiä tuohon hommaan tuolla tyylillä sisältyy.
Itse kyllä irrottelisin laatat erikseen, poistaisin risan gyprocin ja levyttäisin uudelleen. Meinaatko muuten laittaa uuden laatoituksen vai muun ratkaisun tuohon välitilaan?
@Bob Rambo :lta pätevä konsti. Tässä toinen vinkki, näppärä asentaa.
Kanavaan jos vaimennusta alat asentaa, joudut pätkäisemään kanavasta pätkän pois ja laittamaan tilalle esim. tällaisen. Useimmiten suht’ vittumainen urakka noin jälkikäteen...
linkin Lindabin ja talotuotteen www-sivuille
@Jeffrey:n kämppä vielä venttiilistä päätellen painovoimaisella ilmanvaihdolla. Voi toki olla koneellinen poistokin jälkikäteen asennettuna. Painovoimaiseen noita "oikeita" vaimentimia ei tule asentaa, se DBL-palikka saattaa olla ainoa kokeilun arvoinen vaihtoehto.
Onko taloyhtiö tehnyt noille kanaville/järjestelmille mitään keskitettyä tasapainotusta tai säätöä?