Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 885 393
  • 4 117

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Normaalisti saneerauslaasti oikein laitettuna pysyy kuin tauti, siinä on niin paljon "liimaa" mukana. Itse asiassa ihmettelen, kun nykyään betonilattioitakin laitetaan saneerauslaastilla. Jos laatat joskus haluaa/joutuu vaihtamaan, niin ne eivät purettaessa lähde sormenkynttä isompina paloina. Ainut mikä mietityttää on tuo sauna ja lämpötilaerot, kylpyhuoneeseen uskaltaisin suoraan sanoa, että älä vaan lähde hiomaan mitään. Pikaisesti katsoin Kiillon saneerauslaastin ohjeesta, että kaakelin päälle laatoitettaessa pitää vaan rasva ja lika pestä maalipesulla huolellisesti pois, hiomisesta ei ollut mitään mainintaa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Normaalisti saneerauslaasti oikein laitettuna pysyy kuin tauti, siinä on niin paljon "liimaa" mukana. Itse asiassa ihmettelen, kun nykyään betonilattioitakin laitetaan saneerauslaastilla. Jos laatat joskus haluaa/joutuu vaihtamaan, niin ne eivät purettaessa lähde sormenkynttä isompina paloina. Ainut mikä mietityttää on tuo sauna ja lämpötilaerot, kylpyhuoneeseen uskaltaisin suoraan sanoa, että älä vaan lähde hiomaan mitään. Pikaisesti katsoin Kiillon saneerauslaastin ohjeesta, että kaakelin päälle laatoitettaessa pitää vaan rasva ja lika pestä maalipesulla huolellisesti pois, hiomisesta ei ollut mitään mainintaa.
Kiitos tästä! Kylpyhuoneeseen vedettiinkin laatat vanhojen päälle, sekä seiniin että lattiaan. Juuri tuo kuumuus mietityttää itseänikin. Onhan se ikävä jos saunoessa joskus alkaa laatat tippumaan seiniltä. Mitenhän joku voimaliima toimisi? Luulisi ainakin pysyvän.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ainut mikä mietityttää on tuo sauna ja lämpötilaerot, kylpyhuoneeseen uskaltaisin suoraan sanoa, että älä vaan lähde hiomaan mitään. Pikaisesti katsoin Kiillon saneerauslaastin ohjeesta, että kaakelin päälle laatoitettaessa pitää vaan rasva ja lika pestä maalipesulla huolellisesti pois, hiomisesta ei ollut mitään mainintaa.

Mielestäni tuolla nimenomaan oli maininta, että karhennus tarvittaessa.

Kiitos tästä! Kylpyhuoneeseen vedettiinkin laatat vanhojen päälle, sekä seiniin että lattiaan. Juuri tuo kuumuus mietityttää itseänikin. Onhan se ikävä jos saunoessa joskus alkaa laatat tippumaan seiniltä. Mitenhän joku voimaliima toimisi? Luulisi ainakin pysyvän.

Meillä nuo laatat on tosiaan kiinnitetty palomuuriin ihan suoraan tavallisella (muistaakseni Kiillon tuote) saneerauslaastilla ja hyvin ovat pysyneet. Kyseessä puskusaumaan asennettavat laatat. Tässä tapauksessa saunassa on tosin sähkökiuas, sillä remontin yhteydessä vanha puukiuas poistettiin.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Palomuurissa varmasti pysyykin hyvin, mutta kun laitetaan "lasi"pintaisen laatan päälle, niin en ole ihan varma. No, eiköhän se jollakin saada pysymään :)
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kevät kukoistaa niin nostetaan ajankuluksi vähän tätä ketjua. Aloin tuossa pohtimaan kun lämpöpumppu keskustelu käy taas enemmän ja vähemmän kuumana seuraavaa:

Esimerkki 1 : Osta talo ja tee siihen remppaa johon kuuluu lämmityksen vaihto suorasähköstä ilmavesilämpöpumppuun (+vesikiertoinen lattialämmitys). Hae lainaa 130.000€.
Talon energiatarve vuosittain rempan jälkeen: 15000kWh
Energiahinta: 12c/kWh
Pumpun vuosittainen hyötysuhde: 3 (laskettu alakanttiin)
Lainan lyhennys: Tasalyhennys 550€/kk
Vuosittainen maksu (energia+laina)= ~7850€

Esimerkki 2: Osta talo ja remppaa muuten samoin mutta jätä suorasähkö patterilämmityksellä. Hae lainaa 110.000€
Talon energiatarve vuosittain rempan jälkeen: 15000kWh
Energiahinta: 12c/kWh
Lainan lyhennys: Tasalyhennys 550€/kk
Vuosittainen maksu (energia+laina)= ~8950€

Pumpussa on 6 vuoden takuu, tänä kuutena vuotena se on tehnyt ~6600€ plussaa, mutta tuon voi käyttää lyhennyksen suuruuteen. Jos olen valmis maksamaan energiasta ja lainasta vuodessa noin 9000€ niin samalla summalla pumpun kanssa lyhennän lainaa 640€/kk.
Jos pumppu hajoaa heti 6 vuoden jälkeen niin olen silloin lyhentänyt lainaa 46000€ ja jos ostan samantien uuden samalla sijoituksella (10k€) niin olen lyhentänyt 36000€. Ilman pumppua olen lyhentänyt 39600€.

No tästä kun mennään jälleen 6 vuotta eteenpäin ja joudun jälleen ostamaan uuden pumpun olen tällöin lyhentänyt 72000€. Suorasähköllä olen lyhentänyt 79000€.

Tästä eteenpäin 4 vuotta ja 8kk, suorasähköinen laina on maksettu pois ja pumpullista lainaa on jäljellä 22000€. Tämä on ns. worst case scenario.

Jos muutetaan rahtu realistisempaan suuntaan niin muutetaan:
Energian hinta 13c/kWh
Pumpun hyötysuhde: 4
Ja pumpun ikä 10v


Vuosittainen maksu: 9090€/vuosi
Esimerkki 1 lyhennys: 7960€/vuosi
Esimerkki 2 lyhennys: 6600€/vuosi

10vuotta ->
Esimerkki 1 (-uusi pumppu): 69600€
Esimerkki 2: 66000€

6vuotta 8kk->
Esimerkki 1: 7400€ lainaa jäjellä.
Esimerkki 2: Laina maksettu

Vuosi->
Esimerkki 1: Laina maksettu.
Esimerkki 2: 6000€ plussaa esimerkki 1 verraten.

4vuotta -> ja kaula otettu kiinni. Koko tämänajan olen myös asunut lattialämmitys talossa, ja myyntiarvoa on enemmän. No tämä nyt vain tälläistä pohdintaa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
@SlamDunk71 hyviä laskentaharjoituksia yllä, tosin pieni huomio sähkönhintaan koskien: viimeiset 20 vuotta kokonaishinta on kohonnut vuosittain, eikä trendi vaikuta muuttuvan.
Toisena vinkkinä, mikäli aihe kiinnostaa enemmän, niin tsekkaa aurinkoenergia-vaihtoehdot. Laadukkaan järjestelmän saa jo nyt suh’t järkevään hintaan. Sijoitetun pääomantuotto ~4% ja kun tuoton pääsee hyödyntämään suoraan energiassa ei pääse verokarhukaan väliin...
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pumpun hinta toki vaikuttaa paljon, mutta onko se sitten monoblock, jonka pystyisi itse vaihtamaan jos vanha hajoaisi. Siinä tulisi säästöä jonkinverran, kun ei tarvita kylmäainepätevyyksiä.

@Aces High mielestäni aurinkoenergialla ja yleisesti tälläisissä jutuissa ROI:lla ei tee yhtään mitään, perustuen siihen että sijoitettu pääoma on usein "melkein kokonaan" menetetty. Ainoa (minun mielestäni) järkevä tapa laskea näitä, on puhtaasti takaisinmaksuaika. Ja aurinkoenergiassa tulee jonkun verran hävikkiä kuitenkin, kun sitä ei saa yleensä käytettyä kaikkea. On kyseessä sitten aurinkoenergia tai aurinkosähkö, niin hukkaan sitä pakkaa menemään. Erittäin isoissa perheissä (joissa on useita teinityttöjä) tuo nousee kuulemma kannattavaksi, kun saa käyttövettä lämmitettyä sillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainoa (minun mielestäni) järkevä tapa laskea näitä, on puhtaasti takaisinmaksuaika.

Niin minäkin sen tykkäisin ajatella, mutta asiantuntijan, vai pitäisikö sanoa alan, näkemys on tämä:
Takaisinmaksuaika ei sovi aurinkoenergiainvestointien kannattavuuden arviointimenetelmäksi
Takaisinmaksuaika ei ole yksin soveltuva menetelmä eikä anna oikeaa kuvaa aurinkoenergiainvestoinnin kannattavuudesta, koska aurinkopaneelien tai -keräinten käyttöikä on noin 30 vuotta sekä järjestelmä on teknisesti hyvin toimintavarma. Takaisinmaksuaikaa laskettaessa ei oteta huomioon investoinnin pitoaikaa eikä jäännösarvoa. Yksittäisenä investoinnin mittana takaisinmaksuaikamenetelmää voidaan puolustaa vain, jos investoinnin vanhenemisriski on huomattava.[1] Aurinkoenergiajärjestelmän laiteriski ennen takaisinmaksuajan (yleensä 8-16 vuotta) umpeutumista on erittäin pieni sekä aurinkoenergiajärjestelmien ylläpito- ja huoltotarve on hyvin vähäinen.
Kannattavuus | FinSolar

Sähkölämmittäjä minäkin (mlp), ja en ole saanut kyllä aurinkosähköjärjestelmiä perusteltua itselleni järkeväksi investoinniksi, vaikka tarjolla on useampi sata neliötä kattoa suoraan etelään. Kesällä kulutus on niin pientä ja kun suurin osa ajasta ollaan vielä mökillä (jolloin kotona kulutus ~3kWh) jossa sielläkään ei sähköä juuri paljoa kulu, ja ulos myytäväksi sähköä ei kannata tehdä.
Ja ehkä sitä tyhmästi ajattelee, että paneelien hyötysuhteet vielä paranee lähitulevaisuudessa niin isoin harppauksin, ettei kannata tehdä vielä mitään. Ison mittakaavan led-valaistuksissa kävi vähän näin; uuden sukupolven ledit on niin paljon parempia kuin edelliset, että olisi ennemmin kannattanut odottaa kuin investoida.

Toisaalta olisihan tuo ihan hauska harrastus, ja jos sen niin ajattelee niin on se järkevämpää kuin vaikka veneily (-150kWh pakollisessa min 1prom. humalassa, versus +3kWh tekemättä mitään), heehe.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos sijoitetun pääoman tuotto on vain 4% ja tuotto tulee n.30v ajalta, eli oikeaa tuottoa on vain 20% (eli alle 1% vuodessa), niin bank norwegianilta tulee tuossa ajassa isompi tuotto ja käytännössä riskitöntä. Toki kun takaisinmaksuaika on 25-35v paikkeilla, niin parempi mainostaa jotain toista laskentatapaa. Toki kotitalousvähennys ja verotus vähän muuttaa tuota laskutapaa, muttei tarpeeksi. Itselle laskin että aurinkoenergialle ainoa järkevä tapa tulee siitä että tilaisi Kiinasta/Saksasta vehkeet erikseen ja itse asentaisi. Silloinkaan tma ei asettuisi riittävän hyväksi, riskeihin nähden. Joko noita ei saa toteutettua riittävän edullisesti vielä tai sitten joku koittaa vetää välistä (yritys katteineen tai valtio veroineen). Jonkun Ilpin tma saattaa olla vain vuosi tai kaksi, loput on säästöä, sille voi laskea ROI:n mukaankin tuoton, arvioidulla eliniällä ja miinustaa siitä sidotun pääoman. Kummallakin laskutavalla se on kannattava.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
[...ja kun tuoton pääsee hyödyntämään suoraan energiassa ei pääse verokarhukaan väliin...
...siis verokarhu ei ole vielä iskenyt hampaitaan. Espanjasta moinen vero löytyy jo!

Itselle laskin että aurinkoenergialle ainoa järkevä tapa tulee siitä että tilaisi Kiinasta/Saksasta vehkeet erikseen ja itse asentaisi.
Sama lopputulos täälläkin. Omassa laskuharjoituksessani painoi lisäksi fakta, että kattoremppa/vaihto on edessä 5-10 vuoden sisään. Pääsee helpommalla, kun ei tarvise asentaa systeemiä "kahta kertaa". Plus jos kattomateriaali vaihtuu, pitäisi vaihtaa kiinnityssysteemikin.

Aurinkoa seuraavat trackerit eivät peitä kattoa, mutta "siviilimallitkin" ovat kalliita, paneelimäärä rajallinen ja asennus vaatii kattopaneeleita monimutkaisemman lupamenettelyn, ainakin kaava-alueella.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se mitä aurinkoenergia hommissa kannattaa seurata on akkuteknologia. Se ottaa harppauksia kokoajan ja sitten kun ne ovat hinta-laatusuhteeltaan hyviä niin aletaan puhua säästöistä. Niinkauan kuin aurinkoenergiaa tungetaan takaisin verkkoon ei säästöistä voi puhua.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Se mitä aurinkoenergia hommissa kannattaa seurata on akkuteknologia. Se ottaa harppauksia kokoajan ja sitten kun ne ovat hinta-laatusuhteeltaan hyviä niin aletaan puhua säästöistä. Niinkauan kuin aurinkoenergiaa tungetaan takaisin verkkoon ei säästöistä voi puhua.
Akkujen kehitys "järkevälle" tasolle vienee vielä muutaman vuoden, kapasiteetti varaukset Saksassa ennakoi 2020-luvun räjäyttävän pankin tässä asiassa. Akuissa hintaa nostaa nyt ja tulevaisuudessa turvallisuus-seikat, sähköautoissa on havaittu isoja haasteita tulipalotilanteissa mm. Norjassa...
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onko rahallisesti edullisempaa rakennuttaa avaimet käteen - ratkaisulla omakotitalo kaupungin vuokratontille kuin että ostaa jonkun vastaavan ihan parin vuoden sisään rakennetun talon?

Vai onko itse rakennuttamisen ainut hyöty se, että saa juuri sellaisen kuin haluaa?

Koska mitä nyt itse tällain todella alustavasti olen täältä Oulun seudulta katsellut, niin pieniä erillistaloja myyvät tuohon 200k pintaan, ja jos katsoo taloyritysten eri malleja niin jo 150k saisi jonkinnäköisen omakotitalon rakennutettua. Tuohon toki varmaan kun lyö vähän varustelua päälle + kaiken maailman asfaltit yms niin helposti muutama kymmentä tuhatta tulee lisää.
 

Tuamas

Jäsen
Vai onko itse rakennuttamisen ainut hyöty se, että saa juuri sellaisen kuin haluaa?

Koska mitä nyt itse tällain todella alustavasti olen täältä Oulun seudulta katsellut, niin pieniä erillistaloja myyvät tuohon 200k pintaan, ja jos katsoo taloyritysten eri malleja niin jo 150k saisi jonkinnäköisen omakotitalon rakennutettua. Tuohon toki varmaan kun lyö vähän varustelua päälle + kaiken maailman asfaltit yms niin helposti muutama kymmentä tuhatta tulee lisää.

Riippuu paikkakunnasta ja alueesta.

Tuossa vähän osviittaa kokonaiskustannuksista:
Pikakustannuslaskuri, omakotitalon kustannusarvio, KotiOptimi

150k€ saat pienen älvsbytalon, jos ei ole kauhean vaativat pohjatyöt, ei kauhean isoa tallia ja ei kauhean kallista pihaa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kaverini onnistui rikkomaan vessan oven lukon niin että lukko kyllä menee lukkoon, mutta auki sitä ei saa. Tuollaisen lukon varmaan saa itsekin vaihdettua, mutta mistä näkee minkälaisen lukkorungon siihen pitää tilata?

EDIT Ainut merkintä lukkorungossa on BODA.
 
Viimeksi muokattu:

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Pari ruuvia auki, kara pois, lukkorunko irti ,Google auki ja vertaamaan. Mitat saa samasta aparaatista...
Suurella todennäköisyydellä on tämä.

linkit ab Lukko oyn tuotteita koskeviin Google hakuihin
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Voiko rakennusalalla toimia ihan selvinpäin? Luin joku aika sitten sellaisen jutun, että jostain oli löytynyt seinäeristeistä 70-luvun Dry Vodka -pullo, jossa oli joku viesti. Olivat sitten soittaneet henkilölle, joka pullon sinne oli laittanut ja hän kertoi, että kaverinsa kanssa laittoivat niitä moniin paikkoihin. Tempaisivat ilmeisesti ensin aina vodkaa ennen kuin tunkivat eristeitä talojen seiniin.

Itse olen nähnyt viimeisen vuoden aikana samassa paikassa useasti joskus aamuysiltä raksaäijiä vetämässä lonkeroa tai bisseä ja röökiä. Jos en ole sattunut ohi kulkemaan juuri silloin kuin he ovat siinä tauolla, niin näen ainakin tyhjät tölkit. Yksi vanhempi äijä ottaa joka aamu. Ei näytä sellaiselta keski-eurooppalaiset juomatavat omaavalta henkilöltä, vaan pikemminkin sellaiselta, joka tempoo ihan juoman sisältävän alkoholipitoisuuden vuoksi. Onkohan tämä vain sellainen yksittäinen päivän oluttauko vai temmotaanko siellä aamusta alkaen jo ihan huolella, jotta on fiilistä tehdä hommia ko. toimialalla.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohan on se perinteinen tapa rakennusalalla. Kaverilla oli joskus vanhan liiton muurari laatoittamassa saunaa ja kylppäriä ja aika monta tyhjää pulloa kirkasta viinaa löytyi jemmasta kun työmaa päättyi. Ei se silti silminnähden ollut koskaan humalassa, taisi toleranssi olla aika korkealla ja alle yksi promille oli käytännössä selvin päin.

Nykyään tuota ei vissiin kovasti enää suvaita isoilla työmailla työturvallisuusyistä. Olen nähnyt puhallutusratsian työmaalla, käytössä oli nollatoleranssi ja jos viisari olisi värähtänyt, niin olisi ohjattu portista ulos ja ID lätkä leikattu mennessä kahtia. Siinä piti itsekin vähän laskea, miten monta kaljaa sopi edellisenä iltana ottaa että aamulla puhaltaa puhtaan nollan. Rakentajat olivat pääosin puolalaisia ja muita sloboja, joten ratsiat olivat siinäkin mielessä ihan ymmärrettäviä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Vanhemmat aikovat laittaa talonsa myyntiin, ja muuttavat rivariin. Kävin tänään vähän vintillä tutkailemassa mitä kaikkea se on syönyt. Talo on siis sodan jälkeen rakennettu rinteillä. Vintiltä löytyi puuhäkissä olevia, rakennusvaiheessa yli jääneitä lasi-arkkeja. Ilmeisestikin silloin ikkunoiden lasit on leikattu isoista arkeista, ja ylijääneet ovat haudattu vintille. Varmaankin markkinoita moisille löytyisi, mutta talo sijaitsee Huittisissa. Osaako joku ohjeistaa oikean kohderyhmän suuntaan ? Jos jotakuta kiinnostaa, niin arkit taisi olla pyöreästi 150*150cm, ja niitä oli ainakin kaksi kokonaista.

On muuten aivan järjetön määrä vanhaa kamaa tuollaisessa talossa, ja ajattelinkin opettaa mutsia käyttämään tori.fi- palvelua, josko kaikkea ei tarvisi painaa kaatopaikalle...
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vanhemmat aikovat laittaa talonsa myyntiin, ja muuttavat rivariin. Kävin tänään vähän vintillä tutkailemassa mitä kaikkea se on syönyt. Talo on siis sodan jälkeen rakennettu rinteillä. Vintiltä löytyi puuhäkissä olevia, rakennusvaiheessa yli jääneitä lasi-arkkeja. Ilmeisestikin silloin ikkunoiden lasit on leikattu isoista arkeista, ja ylijääneet ovat haudattu vintille. Varmaankin markkinoita moisille löytyisi, mutta talo sijaitsee Huittisissa. Osaako joku ohjeistaa oikean kohderyhmän suuntaan ? Jos jotakuta kiinnostaa, niin arkit taisi olla pyöreästi 150*150cm, ja niitä oli ainakin kaksi kokonaista.
Kuvittelisin että noita menee näille taide-esineiden (tai koriste-esineiden) värkkääjille. Nehän vievät vanhojen latojenkin ikkunat ja karmit. Osa niistä tuotoksista on kyllä hienoja ja uskoisin että nuo kelpaisivat kanssa, varsinkin jos eivät ole ihan nykyaikaista priimaa, niin sitä parempi. Eli menet itse tai käsket jonkun naispuolisen tutun mennä naamakirjaan mainostamaan noita, keksittynä esimerkkinä joku satakunnan taideryhmä, kotiaskartelijat yms, mahdollisesti myös Porin, Rauman ja Huittisten paikallisiin vastaaviin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Osaako joku ohjeistaa oikean kohderyhmän suuntaan ?

En usko, että parilla kappaleella laseja pääsee rikastumaan, mutta vanhaa tavaraa voi tarjota myös esim. Metsänkylän Navetta Jollekin vanhan talon korjaajalle joku pikkujuttukin saattaa olla kullankallis. Tosin kun itse kysyin tuolta kahta sisäkattoon tulevaa höttölevyn palasta, niin ostamatta jäi sillä hintaa mitä pyysivät.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tietyssä mielessä samaa kategoriaa tuon Evertonin mainitseman navetan kanssa lienee myös Rakennusapteekki Billnäsissä. Ei tietoa siitä, millä hintaa itselleen ostavat noita tavaroita, mutta voisi olla juurikin kiinnostusta ostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös