Meillä homma perustuu tarkkaan kirjanpitoon ja vertailuun aiempiin vuosiin (kulutuksen poikkeamat kuten tämän kesän viilennys kuuman jakson takia on erikseen merkitty), toisilla ILP on kytketty kulutusmittariin joka näyttää suorat luvut. Kun oma elämä muuten on melko vakioista, eikä uusia muuttujia tulee hallitsemattomasti, niin kyllä nuo yksittäiset poikkeamat näkee hyvin selvästi sähköntarjoajan palvelusta (seuraaminen on mahdollista jopa tunnin tarkkuudella). Lämpöpumppufoorumilta löydät HC-tyyppien raportit joissa jokikinen watti on logattu ja ihan samoilla linjoilla ovat ne mittauksetkin. Suomen oloissa asunnon viilennykseen saa vuositasolla menemään n.40 e ja siihen asuntokohtaiset parikymmentä prossaa vaihteluväliä.
Kiitos hyvästä vastauksesta, tiedot perustuu siis pidempiaikaiseen seurantaan sekä siihen että ILP:n kulutus on luettavissa mittarista.
Aasinsillan kautta pääsen aiheeseen jota olen miettinyt ja johon olen yrittänyt saada vastausta eri lähteiltä, esim alan firmoilta mutten ainakaan mitään selkeää vastusta ole ikinä saanut, en edes kelvollista "suuntaa antavaa vastausta".
Kuvailen ongelmaani esimerkillä. Oletetaan että olen rakentamassa vaikkapa 160m2 kokoista omakotitaloa (oikeasti en ole). Minulla on kolme mahdollista lämmitysvaihtoehtoa:
1. suora sähkölämmitys (rakennuskulu 5.000€)
2. ilma-vesilämpöpumppu (rakennuskulu 10.000€)
3. maalämpö (rakennuskulu 15.000€)
Jos nyt haluan tietää, kuinka suuren sähkölaskusäästön kWh/vuosi saan tapauksessa 3 ja tapauksessa 2 verrattuna tapaukseen 1, en saa selkeää vastausta. Ainoastaan saan vastauksia tyyliin "maalämpö säästää itsensä 7-10 vuodesssa) mutta en tarkempaa. Oletetaan että rakennan talon periaatteella 3, katson vuoden kuluttua paljonko sähköä on kulunut mutten saa mistään tietää paljonko olisi kulunut jos olisin rakentanut tavalla 1.
Tiedän että sähkönkulutukseen vaikuttaa elämäntavat, perheen koko jne mutta edes mitään keskiarvolukemia en saa tyyliin "keskimääräinen sähkönkulutus 160m2, neljän hengen perheellä on:
1. 30.000kWh
2. 25.000kWh
3. 20.000kWh
Joku tuollainen esitys minua kiinnostaisi mutta mitään tuollaisia keskimääräis-laskelmia en ole onnistunut saamaan niistä firmoista joista olen kysynyt. Sen ne toki ovat osanneet sanoa että "maalämpö säästää itsensä X vuodessa". Kai se lause johonkin perustuu vaikkeivat osaakaan sanoa että mihin. Firman asiakaspalvelijat on koulutettu sanomaan kyseinen lause kyselijöille?
Missä on lämpöpumppufoorumi (löytynee googlella?) onko siellä kyseisen kaltaista pohdiskelua? Tai onkos Yläpesällä taikka jollakin muulla palstalaisella muuta vastausta kysymyksiini, esim nettisaittia josta vastaus olisi kaivettavissa?
Ja edelleenkin se tärkeämpi pointti asiassa on, että viilennykseen käytetty raha ei ole pois ilpillä talvikaudella saavutetuista säästöistä vaan erillinen satsaus asumismukavuuteen ja mielenterveyteen.
Onnittelen sinua valinnastasi.