Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 936 327
  • 4 392

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
OT: mutta pakko puuttua, miksi helvetissä jossakin talossa on 2010 vuonna vielä patterit seinässä?

Talopakettikeskusteluun lisättäköön sellainen seikka, että ei ne jotkut valmistajat ihan tuurilla ole niitä markkinajohtajia. Kyllä niille myyntiluvuille on aina omat syynsä, ja tälläisessä asiasta kun on kyse niin se syy on laatu.

Halvan ja huonon talopaketin tunnistaa jo kaukaa ulkoa.

Patterit ovat edullinen ja ihan kelpo tapa lämmittää talo. Siksi kai sellaisia vielä jossakin on. Toki vaikkapa lattialämmitys on näin äkkiseltään ajateltuna huomattavasti parempi vaihtoehto.

Voi siellä tilastojen kärjessä olla pääasiassa hintansa puolestakin... Mikäli nyt oikein olen kuulopuheita ymmärtänyt. Mutta tottahan tuo sanomasi nyt pääsääntöisesti kyllä on.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Asustelen tyytyväisenä Herrala-talossa ja suosittelin ko firmaa työkaverillenikin. Kaveri pyyteli tarjouksia eri talopakettifirmoista mm suosittelemastani. Ja kävi ilmi että parista firmasta ei edes vastattu tarjouspyyntöön. Toinen oli mainitsemani Herrala. Onko talofirmat nykyään ylityöllistettyjä vai niin persaukisia ettei edes raha kelpaa?
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Patterit ovat edullinen ja ihan kelpo tapa lämmittää talo. Siksi kai sellaisia vielä jossakin on. Toki vaikkapa lattialämmitys on näin äkkiseltään ajateltuna huomattavasti parempi vaihtoehto.
Ihan hirveä lisäkustannus ei tule vesikiertoisesta lattialämmityksestä. Itse olen tässä viime kuukaudet tutustunut eri "avaimet käteeen"-toimittajien paketteihin ja muutamaa tarjousta pyöritellyt pöydälläkin. Yleensä tuosta tulee kuluja noin 3000-5000 EUR/kerros. Sen jälkeen voikin itse valita, että millä sen veden lämmittää.
 

Veijari

Jäsen
Joo ei tässä kiirettä ole kun ei ole vielä tonttiakaan.

Itse emme kuitenkaan ala käsiämme moisessa touhussa likaamaan, vaan jonkinmoista avaimet käteen-pakettia etsitään. Onhan noita tarjoajia aika läjä. Suosituksia otetaan vastaan, sellaista modernia ilmettä haetaan.

Hankkikaa nyt se tontti ennen kuin alatte taloa miettimään. Kyllä talo pitää suunnitella tontille sopivaksi eikä toisin päin, muuten mennään ns. perse edellä puuhun.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihan hirveä lisäkustannus ei tule vesikiertoisesta lattialämmityksestä. Itse olen tässä viime kuukaudet tutustunut eri "avaimet käteeen"-toimittajien paketteihin ja muutamaa tarjousta pyöritellyt pöydälläkin. Yleensä tuosta tulee kuluja noin 3000-5000 EUR/kerros. Sen jälkeen voikin itse valita, että millä sen veden lämmittää.

Onhan tuollainen joillekin jo iso raha ja siihen päälle vielä sitten se vettä lämmittävä systeemi. Kaksikerroksisessa talossa hintaeroa tulee sitten tuolla kaavalla helposti vähintään 10 k€, millä saa jo aika paljon esimerkiksi huonekaluja... Eli kyllä tuo pattereilla tai vaihtoehtoisesti sähkökaapeleilla toteutettu lämmitys on huomattavasti vesikiertoista lattialämmitystä edullisempi vaihtoehto. Pitäisin myös säädettävyyttä parempana suoralla sähkölämmityksellä.

Siltikään en itselleni kyllä muuta vesikiertoisen lattialämmityksen lisäksi edes harkitsisi, jos nyt rakentamaan alkaisin.

Veijari tuossa jo sanoikin hyvin. Aina pitäisi hankkia ensin se tontti ja sitten vasta alkaa suunnittelemaan sitä taloa.
 
Hankkikaa nyt se tontti ennen kuin alatte taloa miettimään. Kyllä talo pitää suunnitella tontille sopivaksi eikä toisin päin, muuten mennään ns. perse edellä puuhun.

Ajattelimme kyllä pystyttää uuden talon tuohon nykyiseen pihaan venailemaan sopivan maapalasen ilmestymistä.

Kiitti vinkistä!
 

Veijari

Jäsen
Ajattelimme kyllä pystyttää uuden talon tuohon nykyiseen pihaan venailemaan sopivan maapalasen ilmestymistä.

Kiitti vinkistä!

Nänni, sarkasmi sikseen, puhuin talon suunnittelusta en hankinnasta. Tokihan sitä voi talotoimittajia kartoittaa etukäteen mutta jos teillä ei ole hajuakaan siitä minkälainen tontti tulee olemaan niin talosuunnittelu kannattaisi vielä unohtaa. Tai ainahan sitä voi unelmoida niin kuin naisetkin tekevät miettiessään verhoja siinä vaiheessa kun ollaan anturamuotteja vasta purkamassa.
 
Tai ainahan sitä voi unelmoida niin kuin naisetkin tekevät miettiessään verhoja siinä vaiheessa kun ollaan anturamuotteja vasta purkamassa.

Juu, tästä lähinnä on kysymys. Vaihtoehtojen kartoittamisesta ja jonkinmoisesta rajaamisesta.

Ja uskoisin, että meillä verhohommat ovat jo nyt aika hyvällä mallilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta kai sitä voi funtsia, millainen talo olisi mukava ja millaisia kokemuksia eri toimittajista on, sitten kartoittaa ja hommata tontin ja sen mukaan sitten muokata alkuperäisiä suunnitelmiaan. Kai tontinkin voi jossain määrin valita mieltymystensä mukaan.
 

Veijari

Jäsen
En mä täällä teitä kiellä suunnittelemasta, annan vaan vinkkiä kun on tullut allalla oltua kuitenkin toistakymmentä vuotta.
Eli funtsia voi mutta ei ehkä kannata rajata talotoimittajia vielä jos tontista ei ole mitään hajua. Talopaketteja kun ei voi muokata äärettömästi ja muokkausmahdollisuus on sekin talotehdaskohtaista.

Tontteja on myös monen muotoista, täysin flättiä peltotonttia ja jyrkkääkin rinnetonttia eli tontti antaa omat rajoituksensa. Pelkkä tontin ilmansuunta määrittelee jo aika paljon, tai siis pitäisi jos hyvin suunnitellaan. Omakotitonteilla pruukaa olemaan myös asetettu rakentamismääräyksiä jotka rajoittavat rakentamista kuten talon muotoa, kerroslukua, ulkonäköä, jopa materiaaleja ja värejä mutta nämä tietysti tiesittekin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Monivuotinen remonttiprojektimme on vakavasti muuntumassa elämäntaparemppaamiseksi. Tänä kesänä on erikoistuttu vallihaudan kaivamiseen talon ympäri ja vakaana tarkoituksena olisi asentaa uudet salaojat ja sadevesiviemäröinnit. Siihen syventyessä on jälleen törmätty tähän rakennusalan käytäntöjen ja näkemysten täydelliseen ristiriitaisuuteen. Kyse on luonnollisesti sokkelin ulkopuolisen vedeneristyksen toteuttamisesta ja siihen liittyvistä koulukuntaeroista. Ja materiaaleina olisivat patolevy, routa-styrox ja karkea sepeli.

Patolevy Jees/Nou? (sen päälle vain karkea sepeli hienojakoisesta maasta erotettuna).
Patolevy+routastyrox sen päälle Jees/Nou?

Hieman toki amatööriä ihmetyttää ne lukuisat päinvastaiset neuvot joita on tullut kuunneltua ammattilaisilta - kokeneiltakin, sekä myös materiaalivalmistajien ohjeistosta poimittuna. Mutta olisiko hyviä neuvoja, arvauksia tältä suunnalta?

Vanha järjestelmä 48 vuotta: betonisokkeli pinnalta maalattuna kukkapenkit kiinni kasvaneina, ei sepeliä, ei eristyksiä, ei sadevesiviemäröintiä, maan povessa rikkinäinen umpeen kasvanut tiilinen "salaojaputkisto". Kenties tontin viettävyydestä johtuen varsinaisia kosteusongelmia ei ole esiintynyt vaikka sokkeli parilta nurkaltaan oli jo sammaloitunut. Siis mikään pommi tämä ei ole ja oletettavasti mikä tahansa uusi järjestelmä on tuhat kertaa terveempi kuin tähän saakka vallinnut tila.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kyse on luonnollisesti sokkelin ulkopuolisen vedeneristyksen toteuttamisesta ja siihen liittyvistä koulukuntaeroista.
...
Hieman toki amatööriä ihmetyttää ne lukuisat päinvastaiset neuvot joita on tullut kuunneltua ammattilaisilta - kokeneiltakin, sekä myös materiaalivalmistajien ohjeistosta poimittuna.
Samat asiat on täällä mietintäasteella. Parhaaksi pään sekoittajaksi olen todennut rintamamiestalo.fi -foorumin Kellari ja sokkeli -osion.. Siellä on näissä vanhojen talojen maanalaisissa kosteus-, salaoja ja eristysasioissa jeesuksen asemassa heppu nimeltään Matti Alander, jonka viestejä kannattaa bongailla runsauden pulan keskeltä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samat asiat on täällä mietintäasteella. Parhaaksi pään sekoittajaksi olen todennut rintamamiestalo.fi -foorumin Kellari ja sokkeli -osion.. Siellä on näissä vanhojen talojen maanalaisissa kosteus-, salaoja ja eristysasioissa jeesuksen asemassa heppu nimeltään Matti Alander, jonka viestejä kannattaa bongailla runsauden pulan keskeltä.

Samat lähteet, samat huolet! Arvaa vaan onko niitä pyöritelty. Sitä en tosin vieläkään ymmärrä että jos asentaa patolevyn + Matin varoittaman styrox-peitteen sille niin mihin kummaan se sokkelissa jo oleva vesi(höyry) sitten siirtyy jos ei patolevyä kohden siihen pieneen ilmatilaan (ja siitä sitten joko alas tai ylös)? Kai se sokkeliin tuleva uusi kosteus väkisinkin pakottaa aiemman kosteuden johonkin päin?

Mutta yksi esimerkki siitä että hyvin yksinkertaista mutta todella tärkeää asiaa ei ilmeisesti ole tutkittu kontrolloiduissa laboratorio-olosuhteissa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Entäs jos unohdat salaojat ja vedät sokkelin ulkopintaan vesieristeen?


Kun ongelmana on tontin ylärinteestä valuva vesi joka muodostaa altaan sokkelia vasten niin tuo vaihtoehto tuntuu aika uhkarohkealta. Toisaalta voisihan siihen kesäksi istuttaa kirjolohta ja talvella saisi kivan höntsyjään.

Eiköhän näillä betonin pintaan tehdyillä eristeillä ole tapana korkkautua sisältä käsin tulevan vedenpaineen myötä irti? Ja joka tapauksessa sokkeli imisi vettä alakautta - kapillaarisesti se nousisi sieltä minne tahtoo. Ei hyvä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tuli tuossa paripäivää sitten kuningasidea rakentaa terassi. Terassista täytyy kuitenkin tehdä aika vankka ja iso, kun se täytyy tehdä aika korkealle, enkä halua siellä juoda olutta, ellei siinä ole katetta. Näillä spekseillä täytyy kysäistä, että missäköhän menee raja, kun täytyy hakea lupaa?
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vanha järjestelmä 48 vuotta: betonisokkeli pinnalta maalattuna kukkapenkit kiinni kasvaneina, ei sepeliä, ei eristyksiä, ei sadevesiviemäröintiä, maan povessa rikkinäinen umpeen kasvanut tiilinen "salaojaputkisto". Kenties tontin viettävyydestä johtuen varsinaisia kosteusongelmia ei ole esiintynyt vaikka sokkeli parilta nurkaltaan oli jo sammaloitunut. Siis mikään pommi tämä ei ole ja oletettavasti mikä tahansa uusi järjestelmä on tuhat kertaa terveempi kuin tähän saakka vallinnut tila.

Ei käynyt täysin selväksi, mutta ilmeisesti sinulla on kellarikerros? Patolevyjä ja sokkelin eristyksiä ei välttämättä joka paikassa edes tarvitse vaikka niitä työnnetään nykyään jopa näihin matalaperustus sokkeleihinkin.

Minä ehdotan seuraavaa rakennetta. Patolevy+eriste+salaojasepeli, salaojasepeli kerros pystysuorassa sekä salaojan ympärillä eroteltuna suodatinkankaalla muusta maasta.

Ja sitten sadevesiä ei johdeta salaojiin. On käsittämätöntä, että näitä virityksiä tehdään vielä nykypäivänäkin. Tai ainakin yritetään.
 
Kun ongelmana on tontin ylärinteestä valuva vesi joka muodostaa altaan sokkelia vasten niin tuo vaihtoehto tuntuu aika uhkarohkealta. Toisaalta voisihan siihen kesäksi istuttaa kirjolohta ja talvella saisi kivan höntsyjään.

Eiköhän näillä betonin pintaan tehdyillä eristeillä ole tapana korkkautua sisältä käsin tulevan vedenpaineen myötä irti? Ja joka tapauksessa sokkeli imisi vettä alakautta - kapillaarisesti se nousisi sieltä minne tahtoo. Ei hyvä.

Ei taida ylipäätään olla ideaalitilanne, että talo on alarinteessä. Kaiketi maanpinta viettää sokkelista poispäin edes jonkun matkaa?
Kapillaarinen kosteus ei myöskään häiritse, mikäli sokkelin alla on riittävä kapillaarikatkokerros. Käsittääkseni salaojat eivät poista kapillaarisen kosteuden nousua.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä ehdotan seuraavaa rakennetta. Patolevy+eriste+salaojasepeli, salaojasepeli kerros pystysuorassa sekä salaojan ympärillä eroteltuna suodatinkankaalla muusta maasta.

Ja sitten sadevesiä ei johdeta salaojiin. On käsittämätöntä, että näitä virityksiä tehdään vielä nykypäivänäkin.

Jep, kaikkiin kohtiin check eli näihin johtopäätelmiin olen itsekin taipunut. Varsinaista lämmintä kellaria meillä ei ole vaan muuta asuinrakennusta alempana on lämmin autotalli joka on vain 20% mittainen koko taloon nähden.

Noissa hulevesissä on tosiaan ajateltava omilla pienillä ryppyisillä osillaan se asia selväksi jottei tule tehtyä virheitä kaljapöhnässä. Kun takapihalle nyt on viisasta tehdä ekstrapoistoa noille valumavesille niin ajattelin tehdä vielä keskelle pihaa toisen salaojan (johon kaato seinästä pois ja ylärinteestä kohti salaojaa) jonka johdan silti sadevesikaivoon -> ojaan - eikä missään tapauksessa salaojakaivoon.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ei käynyt täysin selväksi, mutta ilmeisesti sinulla on kellarikerros? Patolevyjä ja sokkelin eristyksiä ei välttämättä joka paikassa edes tarvitse vaikka niitä työnnetään nykyään jopa näihin matalaperustus sokkeleihinkin.

Käsittääkseni kellarin vesieristys on tapana tehdä sokkelin ulkopintaan siveltävällä bitumilla eikä suinkaan patolevyllä. Muutoin nuo täytöt tehdään kaiketi ihan samalla tavalla kuin kellarittomassakin perustuksessa.

Melkeinpä satavarmasti uskaltaa sanoa, ettei tuossa noin 50 vuotta vanhassa rakenteessa mitään kapillaarikatkoja sokkelin alla ole, koska vielä 80-luvullakin täytöt tehtiin pääsääntöisesti hiekalla. Betonisokkelissa tuo katko olisi sitäpaitsi vielä huomattavasti tärkeämpi kuin vaikkapa harkoista tehdyssä. Salaojien ja ulkopuolisten täyttöjen rakentaminen nykykäytännön mukaan tuskin aikakaan heikentää tilannetta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei taida ylipäätään olla ideaalitilanne, että talo on alarinteessä. Kaiketi maanpinta viettää sokkelista poispäin edes jonkun matkaa?
Kapillaarinen kosteus ei myöskään häiritse, mikäli sokkelin alla on riittävä kapillaarikatkokerros. Käsittääkseni salaojat eivät poista kapillaarisen kosteuden nousua.

Ideaalitilanteessa talomme leijuisi ilmassa. Kun ostimme talon, ei mitään kaatoa talosta pois päin ollut. Rinteeltä valuvat hulevedet ovat imeytyneet maahan ja valuneet talon alta kallionpintaa pitkin ohi. Nyt vain parin rajumman myrskykerran myötä on käynyt niin että vettä on kertynyt 10 cm allas takapihalle joka poistuu tuskallisen hitaasti - ja on löytänyt itselleen uuden reitin autotallin kautta. Nyt ne kaadot rakennetaan ja yritetään johtaa nuo valumisvedet muutenkin pois törmäyskurssilta.

Talon sokkeli on osin valettu suoraan kallioon kiinni ja kun siinä väkisinkin muodostuu pusseja niin eipä se vesi mihinkään muualle mene kuin imeytyy betoniin. Eli jatkuva rasitus kyllä on. Täystiilitalossa se ei välttämättä ole ongelma koska vettyviä puuosia ei ole (muita kuin lattiakoolaus) ja huokoinen tiili kyllä hengittää höyryt pihalle kesäaikaan.

Tänään juuri täyttelin noita kallion ja sokkelin pussikohtia betonilla jotta saataisiin putkille tasaisempi alusta ja vedelle oikea osoite.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kapillaarinen kosteus ei myöskään häiritse, mikäli sokkelin alla on riittävä kapillaarikatkokerros. Käsittääkseni salaojat eivät poista kapillaarisen kosteuden nousua.

Salaojat ei poista kapillaarista kosteutta, mutta vähentää huomattavasti sitä rasitusta mitä sokkelille vedestä aiheutuu. Vanhaan taloon noiden kapillarikatkojen teko kuitenkin niin työlästä, että tuskinpa moni siihen ryhtyy. Salaojat on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, joita perustusten kuivatuksessa tarvitaan. Riippuu tietenkin talosta, talon paikasta, pohjaveden pinnan korosta jne.

Käsittääkseni kellarin vesieristys on tapana tehdä sokkelin ulkopintaan siveltävällä bitumilla eikä suinkaan patolevyllä. Muutoin nuo täytöt tehdään kaiketi ihan samalla tavalla kuin kellarittomassakin perustuksessa.

Niin sen kellarin seinän vesieristyksen voi tehdä sillä bitumilla, sivelyllä tai ihan oikealla bitumikermillä. Mutta sen voi tehdä myös pelkästään patolevyllä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Niin sen kellarin seinän vesieristyksen voi tehdä sillä bitumilla, sivelyllä tai ihan oikealla bitumikermillä. Mutta sen voi tehdä myös pelkästään patolevyllä.

Tokihan sen voi tehdä, mutta tarkoitus oli sanoa, että bitumilla nuo kellarit tavataan tehdä. Tämä ainakin siinä tapauksessa, että kellarissa on asuintilaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös