Kertokaas millä tavoin olisi viisainta hoitaa laajakaistayhteys uuteen, vielä rakenteilla olevaan omakotitaloon maaseudulla. Ainoa operaattori, joka täällä toimii, on Sonera. Puhelinliittymän hinta on erittäin suolainen; noin 2300 euroa. Mitä muita mahdollisuuksia on? Puhelinpiuha on taloon vedetty, mutta on kytkemättä.
Kokemuksia Soneran langattomasta laajakaistasta voi myös kertoa.
Äkkiseltään mieleen tulee kolme vaihtoehtoa: Laajakaista puhelinliitymän kautta, @450-laajakaista, ja langaton laajakaista (mokkula).
On näköjään aika hintava tuo puhelinliittymän kytkentä, joten jos olet operaattorien kuuluvuuskartoista tsekannut, että mokkulalla on toivoa, niin en sitä vaihtoehtoa ainakaan tyrmäisi. Sonera taitaa tarjota yhteyttä verkon maksiminopeudella (jopa 6 megaa, johon et kyllä pääse ikinä) aika kohtuuhintaan.
Itsellä on Soneran mokkula verkon maksiminopeudelle, joka hankintahetkellä oli 2,6megaa, en ole nyt koitellut, koskiko maksiminopeuksien nosto myös minua, mutta luulen, että tämä 3g-verkko jossa olen, ei ole uusinta ja nopeinta tekniikkaa. Hankin tuolta
www.3g-antennit.fi lisäantennin, joka toistaiseksi on vintillä kameran tripodin nokassa kohdistettuna "sinnepäin", kesällä zoomailen sitten ulkona paremmin kohdilleen. Samalla hankin 3g-reitittimen, eli siis mokkulani muodostaa tuon wlan-reitittimen kanssa langattoman verkon pihapiiriini. On toiminut kuin junan vessa tuo wlan, kertaakaan ei ole tarvinnut buutata.
Talo sijaitsee kartan mukaan ihan 3g-verkon rajalla, ja 3g-kännykälläkin pääsee juuri ja juuri 3g-verkon syrjään kiinni, ikkunan edessä ja 2 metrin korkeudella... Tuolla antennikaupassa lupailevat aika hurjankin tuntuisia etäisyyksiä mastoon.
Keskimäärin netin nopeus on tuolla mokkulalla+lisäantennilla ollut varmaan vajaan megan, lähelle kahta olen parhaimmillani päässyt. Odotuksissa on, että kun kesällä viritän antennin harjalle hyvin suunnattuna, nopeus vielä nousisi, varsinkin jos verkon maksiminopeus nousi.
Netin toimivuuden kanssa ei ole ollut sanottavia ongelmia, sääolot ja kellonaika tuntuvat vaikuttavan nopeuteen jonkinverran, mutta aina olen jatkoaikaan päässyt. Se kannattaa mokkulaa ja antennia hankittaessa huomioida, että ne tukevat myös 900mhz:n 3g-verkkoa, se kun on haja-asutusalueella yleistymässä ja kantavuus on parempi. Ja mokkula-kannattaa viritellä niin, että edge- tai gprs-yhteys ei sille kelpaa, niillä ei surffaa erkkikään. Luulen, että täällä mailla mokkula saattaa toimia jopa paremmin kun kaupungeissa, joissa käyttäjien määrä voi aiheuttaa ongelmia, tai ainakin porukalla on ongelmia ollut. Edellytyksenä tietysti, että 3g-verkko ylipäätään tarjolla on, täällä sattuu masto kirkolla olemaan.
edit: Jos tarkoitit tuolla soneran langattomalla laajakaistalla sitä soneran sillä nimellä myymää @450-yhteyttä, niin juuri siitä asiasta en tiedä yhtään mitään, niinkuin ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen sanoisi.