Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 936 652
  • 4 392

Veijari

Jäsen
Et sä iskua tarvitsekaan. Tavallinen akkukone/ruuvinväännin ja tämmönen kaakeliporanterä oikein toimiva yhdistelmä:
Matalat kierrokset ja maltillinen paine.

Laatan takana olevaan matskuun voi tietysti tarvita iskua ja asianomaisen terän
Toi kaakeliterä menee nimenomaan kaakelilaattaan, mutta jos on kuivapuristelaattaa seinässä niin suosittelen 6mm:n timanttiporanterää. Iskua ei saakaan käyttää, käytti kumpaa terää tahansa, pamahtaa laatta saletisti rikki.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toi kaakeliterä menee nimenomaan kaakelilaattaan, mutta jos on kuivapuristelaattaa seinässä niin suosittelen 6mm:n timanttiporanterää.

Tuollaisen putkimallisen timanttiterän kanssa tarvitsee luultavasti käyttää porausohjainta. Muuten on vaikea saada kaakelin pintaa rikki ja aloitettua poraamista, kun terä lähtee helposti vaan vaeltelemaan. Kun taas tuollaisella nuolenpäämallisella kaakeliporalla onnistunee ihan käsivaraltakin.

Jos haluaa terää säästellä seuraavia käyttökertoja varten, niin vesijäähdytys pidentää sen elinikää. Eli sumutinpullosta suihkii tai sienestä puristelee vähän vettä porauksen yhteydessä.
 

Veijari

Jäsen
Tuollaisen putkimallisen timanttiterän kanssa tarvitsee luultavasti käyttää porausohjainta. Muuten on vaikea saada kaakelin pintaa rikki ja aloitettua poraamista, kun terä lähtee helposti vaan vaeltelemaan. Kun taas tuollaisella nuolenpäämallisella kaakeliporalla onnistunee ihan käsivaraltakin.

Jos haluaa terää säästellä seuraavia käyttökertoja varten, niin vesijäähdytys pidentää sen elinikää. Eli sumutinpullosta suihkii tai sienestä puristelee vähän vettä porauksen yhteydessä.
Porasin just suihkusetit seinään kiinni tuollaisella timanttiterällä enkä käyttänyt mitään ohjainta. Varovasti kun aloittaa ja pitää terää aluksi n. 30 asteen kulmassa, kunnes terä on rikkonut laatan pinnan, niin hyvin lähtee porautumaan suoraan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Toi kaakeliterä menee nimenomaan kaakelilaattaan, mutta jos on kuivapuristelaattaa seinässä niin suosittelen 6mm:n timanttiporanterää. Iskua ei saakaan käyttää, käytti kumpaa terää tahansa, pamahtaa laatta saletisti rikki.
Kaakeliterä kyl menee ihan siporexiin, mutta mihinkään kovempaan ei ellei halua tuhota sitä vitosen terää.
Alku tuolla kuten sanottu ja sit iskukone kehiin oikealla kiviterällä.
- Sitten hakkaa varovaisesti vasaralla proppu siihen koloon ja kiinnittää pikkasen sen listan/kiskon mikä onkaan.
- Kato passilla kiskon/listan suoruus ja merkkaa muut porattavat, ota kisko/lista pois ja tee kaakeliterällä ja kiviterällä reiät.
- hakkaa varovaisesti vasaralla proput koloon (älä sitä kaakelia hakkaa)
- Pruuttaa saniteettisilikonia niin, että saa pursua pikkaisen ei kilokaupalla ylikin (ei normaalia silikonia).
- Kiinnitä loputkin ruuvit.
Sry Veijari, lainasin väärää :D
 

Veijari

Jäsen
Osaako joku sanoa mikä ja missä on katon kannatinniska? Ryömintätila (rossipohja) tai välikatto? KVG ei toimi.
Siis vesikatto tukeutuu yleensä ulkoseiniin ja ulkoseinän päällä on ns. yläjuoksu, tai yläohjauspuu. Kai tuotakin joku voi niskaksi sanoa? Ymmärsinköhän kysymyksen oikein?
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Osaako joku sanoa mikä ja missä on katon kannatinniska? Ryömintätila (rossipohja) tai välikatto? KVG ei toimi.
Rossipohja tai tuulettuva alapohja on rakennetyyppi talossa. Talon lattia on nostettu irti maanpinnasta ja välissä on ryömintätila, joka tuulettuu. Ryömintätila on lattiarakenteiden tarkastusta varten alhaalta päin.

Välikatto taasen on vähän vastaava tilanne vesikattorakenteiden (talon uloin ylin rakennekerros) alla. Ylimmän kerroksen sisälle näkyvän kattopinnan yläpuoli, jonka päällä on eriste ja tuulettuva tila.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rossipohja tai tuulettuva alapohja on rakennetyyppi talossa. Talon lattia on nostettu irti maanpinnasta ja välissä on ryömintätila, joka tuulettuu. Ryömintätila on lattiarakenteiden tarkastusta varten alhaalta päin.

Välikatto taasen on vähän vastaava tilanne vesikattorakenteiden (talon uloin ylin rakennekerros) alla. Ylimmän kerroksen sisälle näkyvän kattopinnan yläpuoli, jonka päällä on eriste ja tuulettuva tila.
Heh, huonosti muotoiltu kysymys, eli "katon kannatinniska" on arvoitus, nämä muut termit kyllä tiedossa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Heh, huonosti muotoiltu kysymys, eli "katon kannatinniska" on arvoitus, nämä muut termit kyllä tiedossa.
Tuossa se edellä tulikin, eli siis jos ei ole kattoristikkoa, niin ylimpien vesikattorakenteiden kannatinpalkiksikin voisi kutsua. Jos on kattoristikko, niin kutsuisin yläpaarteeksi tuota osaa.

Kysymys oli tosiaan sen verran kryptinen, että jos tarvitset lisää infoa, niin kerro tarkemmin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Enemmän se on tuossa tapauksessa tunnelman luoja ja varalämmönlähde sähkökatkossa.
Riippuen talosta, puun polttamisella on toki myös sellainen vaikutus, että se kuivattaa ilmaa ja vie sitä kautta tehokkaasti kylmän tunnetta. Itse asun liki 100-vuotiaassa hirsitalossa, joka on remontoitu perinnemenetelmillä, eli on ns. "läpihengittävä". Talo on kaukolämmössä ja lisänä kaksi tulisijaa. Erityisesti syksyllä ja syystalvella, eli lämmityskauden alussa, tällaisessa hirsitalossa on viilentyvien ilmojen ja kosteuden takia jatkuva kylmän ja vedon tunne, vaikka sisälämpötila onkin ihan reilusti päälle 20. Tähän puun polttaminen on tehokas apu ilman että tarvitsee nostaa kaukolämmityksestä lämpötilaa.

Muuten noiden tulisijojen tuoma säästö ostopuulla olisi aika marginaalinen kun asutaan edullisen kaukolämmön kaupungissa. Mutta kun puut on tähän saakka saanut oman työn hinnalla, niin kyllähän tuo puulla apuna lämmittäminen on tuonut ihan rahallistakin säästöä. Mutta ennen kaikkea meillä tuo puun polttaminen vie talosta sen vanhalle hirsitalolle tyypillisen vedon ja kylmän tunteen.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kattoremonteista kyselyjä laitettu. Hintaan isosti vaikuttaa tietty purkutyöt. Onko suurta merkitystä jättääkkö vanhan aluskatteen ja ruoteet uuden alle? Tiilikaton tilalle siis tulossa peltikatto. Ajatus olisi kyllä purkaa kaikki pois kattotuolipintaan asti.
Sanooko firmat Secatto tai Saneerauspojat mitään? Näiltä vähän pienemmiltä puljuilta on tullut parhaat tarjoukset ja kattavat kartoitukset. Referenssäjäkin löytyy ihan hyvin.
Hintahaarukka 185m2 katolle ollut nyt 18500e - 22500e, ns. all inclusve.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kattoremonteista kyselyjä laitettu. Hintaan isosti vaikuttaa tietty purkutyöt. Onko suurta merkitystä jättääkkö vanhan aluskatteen ja ruoteet uuden alle? Tiilikaton tilalle siis tulossa peltikatto. Ajatus olisi kyllä purkaa kaikki pois kattotuolipintaan asti.
Sanooko firmat Secatto tai Saneerauspojat mitään? Näiltä vähän pienemmiltä puljuilta on tullut parhaat tarjoukset ja kattavat kartoitukset. Referenssäjäkin löytyy ihan hyvin.
Hintahaarukka 185m2 katolle ollut nyt 18500e - 22500e, ns. all inclusve.
Vanhan aluskatteen purkaisin pois sieltä vähintään, se nyt lähtee puukolla hetkessä, jos ei muuta pura. Tämä mahdollistaa alhaalta päin uuden katteen tutkimisen jatkossa. Itse purattaisin myöskin vanhat ruoteet samalla. Joka tapauksessa työtä joutuu tekemään, koska katto tulee oikaissa ja yleensä tuuletusväliä korottaa hiukan.

Hinta kuulostaa olevan ilman sen suurempia tietoja ihan linjassa siihen mitä itse teetin pari vuotta sitten katon myöskin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kattoremonteista kyselyjä laitettu. Hintaan isosti vaikuttaa tietty purkutyöt. Onko suurta merkitystä jättääkkö vanhan aluskatteen ja ruoteet uuden alle? Tiilikaton tilalle siis tulossa peltikatto. Ajatus olisi kyllä purkaa kaikki pois kattotuolipintaan asti.
Sanooko firmat Secatto tai Saneerauspojat mitään? Näiltä vähän pienemmiltä puljuilta on tullut parhaat tarjoukset ja kattavat kartoitukset. Referenssäjäkin löytyy ihan hyvin.
Hintahaarukka 185m2 katolle ollut nyt 18500e - 22500e, ns. all inclusve.
Mitä sulla on tossa all inclusivessa? Nousut, lumiesteet, kulut, rännit jne, vai pelkkä peltikatto?
Jos pelkkä katto, ero hinnassa on prossina aika kova.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä sulla on tossa all inclusivessa? Nousut, lumiesteet, kulut, rännit jne, vai pelkkä peltikatto?
Jos pelkkä katto, ero hinnassa on prossina aika kova.
Juuri noi kaikki kuuluvat hintaan + tuulensuojalevyt.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ok. Mutta kuten tuossa joku jo vastasikin, aluskate veks. Ruoteita virittelevät varmaan tarpeen mukaan, kun saavat tiilet ja aluskatteen pois tieltä.
Joo näin juuri meinasin. Eli vanha katepahvi veks ja ruoteita uusitaan tarpeen mukaan. Kiitoksia vinkeistä!
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Porasin just suihkusetit seinään kiinni tuollaisella timanttiterällä enkä käyttänyt mitään ohjainta. Varovasti kun aloittaa ja pitää terää aluksi n. 30 asteen kulmassa, kunnes terä on rikkonut laatan pinnan, niin hyvin lähtee porautumaan suoraan.
Mä tein kaakeliterällä alun ja sit timanttiterällä loppuun.
Ja kun uutta kohdetta tein niin oli helppo pistää vesiletku laatan päälle tippasemaan jotta sai vähän kovemmilla kierroksilla touhuttua ilman että terä alkaa sulaa. Muuten kävi melko kuumana. Varmaan olevaan seinäänkin sais pienen vesinoron porauskohtaan järjestettyä, en olis huolissani laatan reiästä kunhan lakkaa laskemasta vettä ennen kuin lävistää laastia ja vedeneristettä. Koko seinää ei kannata suihkuttaa kun teoriassa se laasti laattojen takana saattaa kostua ja silloin vedeneristeen rikkominen ei ole ihan optimitilanne.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos vielä kaakelivinkeistä @benicio ja muut. Vedin tuolla terävällä kaakeliterällä ja sehän oli kymmenen kertaa helpompi homma kuin ajattelin. Todella paljon helpompi, kuin normaaliin betoniin vetäminen, sillä kaakelin osuus meni kuin veitsi voihin. Siitä sitten eteenpäin iskuporakoneella, vain yksi kohta oli hieman kovempaa kamaa.

Ostin myös Torista tuollaisen kevyen iskuporakoneen (Boschin Easy Impact tjsp), niin on vähän helpompaa painaa betoniin reikää. Aiempi Toolson painaa kuin synti ja vie niin paljon virtaa että sulake menee herkästi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä on pari ikkunaa alkanut menemään huuruun ulkolasin sisäpuolelta nyt loppusyksystä/alkutalvesta.

4 vuotta sitten valmistunut talo ja ilmanvaihdon suodattimet on vaihdettu 2 kertaa vuodessa, viimeksi lokakuun puolivälin jälkeen.

Mikähän tuohon auttaisi? Netistä luettuani päättelin, että jostain ikkunan raoista saattaa päästä sisäilmaa ulos.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meillä on pari ikkunaa alkanut menemään huuruun ulkolasin sisäpuolelta nyt loppusyksystä/alkutalvesta.

4 vuotta sitten valmistunut talo ja ilmanvaihdon suodattimet on vaihdettu 2 kertaa vuodessa, viimeksi lokakuun puolivälin jälkeen.

Mikähän tuohon auttaisi? Netistä luettuani päättelin, että jostain ikkunan raoista saattaa päästä sisäilmaa ulos.
Sisimmän ikkunan tiiviste vuotaa lämmintä sisäilmaa ikkunoiden väliin.
 

Horemheb18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Meillä on pari ikkunaa alkanut menemään huuruun ulkolasin sisäpuolelta nyt loppusyksystä/alkutalvesta.

4 vuotta sitten valmistunut talo ja ilmanvaihdon suodattimet on vaihdettu 2 kertaa vuodessa, viimeksi lokakuun puolivälin jälkeen.

Mikähän tuohon auttaisi? Netistä luettuani päättelin, että jostain ikkunan raoista saattaa päästä sisäilmaa ulos.

Kannattaa säädättää ilmanvaihto.
Saman ongelman kanssa painin alkusyksystä, kunnes kanavanpuhdistajat säätivät tulo ja poistoilman laitteillaan ja ongelma korjaantui.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kuten yllä mainittu, ylipaine työntää kosteuden ulospäin ja kylmälle pinnalle tiivistyy näkyväksi. Ehdottomasti kannattaa säädättää ilmanvaihto ja ehkä tsekata ikkunoiden tiivisteet myös.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuten yllä mainittu, ylipaine työntää kosteuden ulospäin ja kylmälle pinnalle tiivistyy näkyväksi. Ehdottomasti kannattaa säädättää ilmanvaihto ja ehkä tsekata ikkunoiden tiivisteet myös.
Meillä on yläkerrassa 70-lukuiset 3x lasit, moneen kertaan maalatut sisimmät pokat tuplalasein (lasien välissä alumiinilista). Kierot kuin perkeleet. Sisin poka mahdollisimman tiivis, uloin tuulettuva, eli ei tiivisteitä ollenkaan. Uloin kerää jonkin verran sisäkosteutta mikä jäätyy sisäpintaan ja sulaa aamuauringon vaikutuksesta. Saman seinän alakerran ikkunat on 2010- luvun tuotteita eikä mitään ongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös