Yleistykset on huonoja mihinkään suuntaan, mutta nykyaikaisten työmenetelmien, raaka- ja tarveaineiden, koneiden ja laitteiden haldaaminen, rakennusvirheiden ja lainsäädännön tunteminen, talotekniikan ja toimivien ratkaisujen ymmärtäminen on melkoin nen savotta, ja vie aikansa.
Joo tiedon saaminen on tärkeää. Parasta on, jos on muutama puhelinnumero johon voi kilauttaa kun menee sormi suuhun tai jokin arveluttaa. Mieluummin enemmän kuin yksi, kun näitä mielipiteitä on ammattilaisillakin monenlaisia ja jotkut ihan puuta heinää. Eräskin väitti, että lattialämpöputkien sijoittumisella valussa ei ole niin väliä, kun kuulemma "lämpö nousee kumminkin ylöspäin". Nykyään toki googlekin varmaan auttaa, samoin kuin nämä rakentaja.fi tyyliset palvelut.
Oman työn osalta pitää ymmärtää olla tosiaan kriittinen. Itse teetin mm. kattopaneloinnin ihan siksi, että kahdelta ammattimieheltä kunnon telineillä se sujui muutamassa päivässä. Olisi sen toki voinut yhtä hyvin tehdä itsekin A-tikkailta (tai vuokrata telinettä viikkokaupalla), mutta siinä olisi pitänyt olla käytännössä koko ajan kahdet kädet ja aikaa olisi kulunut huolella. Oleskelutilojen laatoituksen teetin taas siksi, että epäilin itse tehdyn lopputulosta ja epäonnistuneen laatoituksen korjaaminen olisi ollut tolkuttoman kallis juttu säästöön verrattuna.
Onnittelut kumminkin loppuun viemästäsi urakasta. Ei puhuta ihan mitättömästä satsauksesta. Itse en ole taloa rakennuttanut, mutta yhden saneerauttanut aika perusteellisesti, vanhaa jäi ulkoseinät ja kattotuolista osa. Ja porraskivi. :)
Melkein väittäisin, että kokonaan uuden rakentaminen olisi ollut helpompaa, halvempaa ja nopeampaa. Toki vanhan purkamisessa olisi ollut oma riesansa ja monesti rakennuslupaakaan ei heltiäisi.