Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 930 335
  • 4 368

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko tehty Radon mittaus? Meille suositeltiin Radon-putken laittoa kaiken varalta kun rakennettiin. No laitoin sen sepelin joukkoon, koska kustannus oli varsin pieni ja sit nyppäsin sen ylös teknisestä tilasta jätten se siihen. Tilasin mittauspurkit ja oliko ne 6 kk vai vuoden ja tulos oli negatiivinen. En siis vienyt sitä putkena katon läpi, mutta olisin voinut jos testi olisi ollut positiivinen.

Eli siis onko teillä Radonista tulokset? Monessa talossa on putki vaikka tarvetta ei olisikaan.

Ei ole tehty mittauksia ja kuvittelisin että paksun savikerroksen päälle rakennettaessa määrä ei ole haitallisissa lukemissa, mutta tosiaan rakennustöiden yhteydessä on halpa ja helppo tehdä ja kuivattaa myös alapohjan sepelikerrosta jos sinne jostain kosteutta pääsisi, eli sikälikin hyvä olla olemassa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli siis onko teillä Radonista tulokset? Monessa talossa on putki vaikka tarvetta ei olisikaan.

Itsellä kanssa radonin tuuletusputki tulpattuna teknisessä tilassa. Radon-mittaus tehty ja kirkkaasti alle rajojen jäi arvot. Periaatteessa radonia voisi tulla ihan täyttöhiekastakin, ainakin niin itseäni varoiteltin. Suomalainen kallioperä on vanhaa ja uraanipitoista ja soraharjut heikkolaatuista uraanimalmia. Käytännössä sitä kuitenkin on kuorma-autolla tuotuna sen verran vähän, että radonia ei isoja määriä synny.
 

Veijari

Jäsen
Mistä mahtaa johtua, kun rakenteilla olevassa omakotitalossa radon -putken kattoläpivienti tiputtaa vettä yläpohjaan.
Kosteuden kondensoitumiselta vaikuttaa? En ihan päässyt käsitykseen, tihkuuko vettä putken sisä- vai ulkopinnalta? Saattaa olla, että hormivaikutuksen vuoksi tuolla putkessa kulkee lämpimämpää ilmaa ulospäin, vaikka moottori ei pyörikään, ja jos et ole eristänyt putkea niin se alkaa kondensoimaan tuolla vesikatolla.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
jos et ole eristänyt putkea niin se alkaa kondensoimaan tuolla vesikatolla.

Jos radonputki on jätetty eristämättä niin varmasti kondensoi.

Kondensoi kyllä, mutta lämpimälle, eli putken sisäpuolelle. Eli ihmetystä aiheuttaa miksi putken sisäpuolinen kosteus ei tuuletu putkesta vesikatolle, vaan aiheuttaa tilanteen jossa kondenssivesi valuu/tiputtaa putken ulkoreunaa ja aluskatteen läpivientikappaleen reunoja pitkin, eli kostea ilma pääsi jostain syystä tiivistymään pellin/aluskatteen alapintaan. Toivottavasti osasin nyt selittää.

Ja tietysti putken eristän, mutta haluan ensin olla täysin varma siitä mistä tiputtelu johtuu, koska eristyksen jälkeen vesi valuu putkieristykseen ja sitä pitkin höyrynsulkuun asti havaitsemattomasti, jos vuoto ei sillä lopu.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
@septi myös aluskatteen alapintaan kosteus voi kondensoitua sopivalla kelillä, varsinkin meren rannalla ja rannikolla, jossa ilman kosteus on suurempi kuin mantereella. Vaikea tietää kun ei ole näkemässä mutta muutama varmistava kyssäri vielä;
Onko aluskate asennettu hieman "löysälle" ja niin, että läpiviennin kohdalla läpivientikappale on kiinnitetty aluskatteen läpi menevään putkeen siten, ettei aluskatteen yläpintaa pitkin valuva kondenssivesi keräänny läpiviennin kohdalle? Eli sillä läpivientikappaleella tuo putken ja aluskatteen liitoskohta on asennettu ylemmäs kuin se roikkuvan aluskatteen alin kohta.
Onko aluskatteen alapinta sellainen nukkapintainen? Sen nukkapinnan pitäisi ainakin teoriassa sitoa kondenssikosteutta, josta kosteus ajan kanssa haihtuu eikä pääse tiputtamaan sitä vettä rakenteisiin.
 
4

444

Meille isketään ensiviikolla Hansgrohen raindance 300mm lautasella kylppäriin pikku rempan yhteydessä. Lähti netraudasta ihan ok hintaan. Tämä: Suihkusetti Raindance Select S 300 Showerpipe, DN15, yläsuihkulla ja käsisuihkulla (27114000)

Ovh:t on näissä kylppärikamoista revitty aina jostain toisesta ulottuvuudesta. Niihin ei kannata takertua liikaa.
Etenkin Netrauta / Taloon.com on oivallinen eskmerkki henkselihinnoittelusta. Kaikista tuotteista on aina massiiviset ”alet” ja silti saman mööpelin löytää normaalihintaan halvemmalla jostain muualta. Toki olen noista itse ostanut joskus jotain tiettyjä verhotankoja sun muita, jotka olivat oikeasti alennusmyynnissä tuolla. Hintoja kannattaa kuitenkin ehdottomasti vertailla, koska ne ovh:t on todella kiskottu jostain todella mystisestä paikasta.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Etenkin Netrauta / Taloon.com on oivallinen eskmerkki henkselihinnoittelusta. Kaikista tuotteista on aina massiiviset ”alet” ja silti saman mööpelin löytää normaalihintaan halvemmalla jostain muualta. Toki olen noista itse ostanut joskus jotain tiettyjä verhotankoja sun muita, jotka olivat oikeasti alennusmyynnissä tuolla. Hintoja kannattaa kuitenkin ehdottomasti vertailla, koska ne ovh:t on todella kiskottu jostain todella mystisestä paikasta.
Joo...köh...työskentelen yhden kilpailijan pääkonttorissa verkkokauppahommissa niin tiedostan kyllä. Ihmettelen miten nämä poikkeavat Suomi-Soffan aikanaan vetelemistä uhkasakko ruksihommista. Tällä kertaa sattui olemaan edullisin mitä kellään löytyi hyllystä.

Luulen tietäväni kyllä logiikan mikä noiden ”normaalihintojen” takana on ja se on täyttä kusetusta. Ainakin eräällä firmalla on käytäntö että kaivavat normaalihinnaksi kalleimman hinnan mitä tuotteen elinkaaren ajalta markkinoilta löytävät ja saavat sillä paskan tarjouksen pikavilkaisulla näyttämään hyvältä. Siinähän sitten selittelevät vertailua tekevälle asiakaskunnalla että miksi helvetissä muut mainostavat paljon pienemmällä lähtöhinnalla ja myyvät parempaan hintaan.

Voihan tavaranvalmistajalla toki olla hinnastossaan tuollainen svh mutta kylpyhuonekamoissa ne on revitty jostain ulkoavaruudesta aina eikä kukaan kehtaa putkiliikkeitä lukuunottamatta niistä moisia hintoja edes pyytää.
 
Viimeksi muokattu:

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Mikäs ratkaisuksi seuraaviin ilmanvaihtoon liittyviin ongelmiin:

1) 10m2 varasto, joka 20 asteen lämmössä sähköpatterilla. Etätyötoimistona ja punttihuoneena toimii, eli arkisin tulee vietettyä aikaa täällä 8-10h. Ovessa alhaalla ja ylhäällä räppänä, mutta tuntuu että ilma ei kierrä kunnolla ja on melko tunkkaista. Poistoräppänä oli jäässä, sulatin sen ja aukasin räppänät kokonaan auki. Tuntuu vaan että poistossa ei ole kovinkaan suurta virtausta. Olisiko joku halpa tuuletin siihen, tai sitten johonkin ylemmäs vastaseinälle uusi reikä?

2) samankokoinen kylmä varasto, mikä on kyllä mahdollista lämmittää. Ovessa samaan tapaan räppänät, mutta nämä jäätyvät samantien. Tänne tulee vietyä lastenrattaita yms, eli lunta/kosteutta tulee niistä. Pitäisiköhän tuolla pitää jotain pientä lämpöä ensinnäkin? Ilma ei mahda kiertää ollenkaan kun on jäässä aukot.

Molemmissa ongelmana betonimainen haju mikä tarttuu vaatteisiin. Rakennettu vuosi sitten ja kylmässä primeri, lämpimässä laminaatti.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@septi myös aluskatteen alapintaan kosteus voi kondensoitua sopivalla kelillä, varsinkin meren rannalla ja rannikolla, jossa ilman kosteus on suurempi kuin mantereella. Vaikea tietää kun ei ole näkemässä mutta muutama varmistava kyssäri vielä;
Onko aluskate asennettu hieman "löysälle" ja niin, että läpiviennin kohdalla läpivientikappale on kiinnitetty aluskatteen läpi menevään putkeen siten, ettei aluskatteen yläpintaa pitkin valuva kondenssivesi keräänny läpiviennin kohdalle? Eli sillä läpivientikappaleella tuo putken ja aluskatteen liitoskohta on asennettu ylemmäs kuin se roikkuvan aluskatteen alin kohta.
Onko aluskatteen alapinta sellainen nukkapintainen? Sen nukkapinnan pitäisi ainakin teoriassa sitoa kondenssikosteutta, josta kosteus ajan kanssa haihtuu eikä pääse tiputtamaan sitä vettä rakenteisiin.

Aluskate on asennettu löysälle jo nostettu läpivientitiivisteellä ylös, niin että aluskatteen päälle valuva kondenssivesi ei valu läpiviennistä. Aluskate on nukkapintainen (MX turva kondenssialuskate). Tiputtelu oli suurimmillaan silloin kun putken jatkoin sisätilasta, jossa se oli tulpattuna, vesikatolle, vaikka lämpötilaero oli silloin max 10 astetta, nyt tuo tipottelu on vähentynyt huomattavasti, kun varmasti suurimmat kosteudet sepelikerroksesta ovat poistuneet. Täytyy jatkaa tilanteen seuraamista ja huomioida tarkemmin myös se vaihtoehto että kosteus pääsisi jotenkin aluskatteen päältä tuohon läpivientiin. Kiitoksia vinkeistä.


Etenkin Netrauta / Taloon.com on oivallinen eskmerkki henkselihinnoittelusta. Kaikista tuotteista on aina massiiviset ”alet” ja silti saman mööpelin löytää normaalihintaan halvemmalla jostain muualta. Toki olen noista itse ostanut joskus jotain tiettyjä verhotankoja sun muita, jotka olivat oikeasti alennusmyynnissä tuolla. Hintoja kannattaa kuitenkin ehdottomasti vertailla, koska ne ovh:t on todella kiskottu jostain todella mystisestä paikasta.

Black Fridayna kyttäilin rakennustarviketarjouksia, Taloon.com mainosti hansgrohen vesikalusteita 60% alennuksella. Tutkailin muutamaa vaihtoehtoa ja koitin etsiä samalla nimellä vastaavan tuotteen hintaa muualla. Nimellä ei löytynyt, mutta LVI-numerolla löytyi ja oliko nyt K-Rauta vai Stark jonka sivuilla sama hana oli eri nimellä ja hieman edullisemmin perushinnallaan kuin Taloon.comin alennuksessa. Tuo oli jo mielestäni hyvin härskiä harhaanjohtamista kun vaikutti että tuotenimiä oli sillä tavalla muokattu ettei niitä heti googlettelemalla löydy.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Black Fridayna kyttäilin rakennustarviketarjouksia, Taloon.com mainosti hansgrohen vesikalusteita 60% alennuksella. Tutkailin muutamaa vaihtoehtoa ja koitin etsiä samalla nimellä vastaavan tuotteen hintaa muualla. Nimellä ei löytynyt, mutta LVI-numerolla löytyi ja oliko nyt K-Rauta vai Stark jonka sivuilla sama hana oli eri nimellä ja hieman edullisemmin perushinnallaan kuin Taloon.comin alennuksessa. Tuo oli jo mielestäni hyvin härskiä harhaanjohtamista kun vaikutti että tuotenimiä oli sillä tavalla muokattu ettei niitä heti googlettelemalla löydy.
Toisaalta nuo on edelleen Google optimoinnissa omalla sarallaan piikissä. Eli ihan mitä tahansa eivät hekään voi syöttää nimikenttiin tai ne tippuu hakutulosten toppilistoilta ulos. Tuotteiden nimeämisessä on ketjuilla aavistuksen näkemyseroja mutta silloin puhutaan esim. siitä nimetäänkö vaikka suihkusetiksi/suihkukokonaisuudeksi vai lyödäänkö pelkällä valmistajan tyyppinimellä(yleensä ei kovin hyvä vaihtoehto). Noilla ajetaan takaa ajatusta siitä millä nimillä kuluttajat orgaansilla hauilla tuotetta Googlesta etsisivät. Toki siellä on aika härskejäkin googletemppuja/ostoja välillä kun Googleen syötät hakukenttään kilpailijan nimen niin maksettuna tyrkytetään omaa saittia. Sen tiedän ettei me eikä ilmeisesti Keskokaan ole omillaan tuohon lähtenyt.

Yksi bravuuri hämy noilla on ilmaisten kuljetusten kampanjointi esim piharakennusten osalta. Käytetään mikroskooppisen pienellä kuvausta ”säästä jopa” ja isketään tauluun kissankokoisin numeroin vaikka shokeeraavaa 799€ rahtihinta. Tuo rahtihinta on toki todellinen mutta vain pohjoisen 90000-alueille kohdistuva. Etelän alueille Jyväskylään asti hinta voi ollakin sitten vaikka 199€. Säästöä toki sekin mutta yleensä kilpailijalta saatkin sitten rahteineen edullisemmalla kokonaishinnalla.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rakennustarvikkeiden hinnoittelusta vielä: Myös sellainen tarunhohtoinen asia on olemassa kuin tukkurin listahinta. Kukaan urakoitsija ikinä missään koskaan ei ole tukkurille putkenpätkästä sitä hintaa maksanut joka hinnastossa on, vaan se koko hinnasto on käytännössä olemassa vain tilaajan kusettamista varten. Eli että tilaajalta voidaan yrittää veloittaa sen mukaan, tai laittaa laskulle jopa extra special -15% alennus tarvikkeista. Hinta on siltkin n tuplat siihen mitä kuluttaja siitä rautakaupassa tinkaamattakin maksaa, puhumattakaan siitä mitä urakoitsija siitä itse maksaa. Listahinta -15% vrt ostonetto +20%, ensinmainittu varmaan keskimäärin sen tuplat . Ilmiöön kuuluu myös olla laittamatta laskuun LVI- tai sähkönumeroita. Ammatikseen rakennuttavat nyt varmaan ovat näistä hököllä ja isommissa urakoissa ehdot sovitaan etukäteen, tai näin voisi ainakin toivoa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hinta on siltkin n tuplat siihen mitä kuluttaja siitä rautakaupassa tinkaamattakin maksaa, puhumattakaan siitä mitä urakoitsija siitä itse maksaa.

LVI-tuotteiden hinnoittelu on kyllä jotain käsittämätöntä. En tiedä, onko se muuttunut viimeisen 15 vuoden aikana, mutta aikoinaan kaverilla oli hyvä tuttu Riisto-Raudan (tunnetaan myös K-Raudan nimellä) LVI-osastolla töissä. Kävi hakemassa remonttia varten putkitavaraa tuolta kaverilta, joka pisti tutunkauppaa 60% alennuksen ja vieläkin kuulemma jäi ihan hyvin katetta. Jossain Onnisella se listahinta oli vielä enemmän, mutta eihän sieltä kukaan listahinnalla osta yhtään mitään. Kai ne urakoitsijat katsovat vaan, saako Dahlilta vai Onniselta paremmat prosentit ja ostavat pelkkien prosenttien mukaan.

Itse sain junailtua paikallisen rautakaupan kanssa sopparin, että voin ostaa talopaketin urakoineen firman prosenteilla kun kuskaan muka heille tavaraa. Tuolla diilillä säästin pitkän pennin normaalin rakentajakortin alennuksiin verrattuna ja samalla selvisi, minkälainen kaksihintajärjestelmä rautakaupassa on käytössä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse sain junailtua paikallisen rautakaupan kanssa sopparin, että voin ostaa talopaketin urakoineen firman prosenteilla kun kuskaan muka heille tavaraa. Tuolla diilillä säästin pitkän pennin normaalin rakentajakortin alennuksiin verrattuna ja samalla selvisi, minkälainen kaksihintajärjestelmä rautakaupassa on käytössä.
Nuorna poikana kun olin rautakaupan pihalla töissä (eli se kaveri kun ajaa trukilla asiakkaita karkuun), niin henkilökunnan hinnat oli sisäänostohinta + 6%. Jossain puutavarassa saattoi hintavaihtelutkin olla isompia, eli lautaa sai käytönnössä halvemmalla kuin mitä rautakauppa oli siitä maksanut. Olisi kannattanut kyllä rakentaa niin maan perusteellisesti, mutta eihän sitä silloin. Tutuille toki samalla prosentilla. Ja lähetteet sai vielä itse tehdä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Asunnon yksi sisäovi aiheuttaa mielipahaa ja harmitusta. Kun sen laittaa kiinni, niin lukon kieli ei aina mene upotukseen kokonaan. Sitten menee kun ovea nykäisee/painaa, mutta kun sen taas avaa, niin kieli päästää upotuksesta poistuessaan ärsyttävän rämähtävän äänen. Sen verran saatan asiasta ymmärtää, että ovi ei mene tarpeeksi paljon kiinni juuri lukon kohdallta. Onko tuohon mitään kikkakolmosta olemassa, eli jotain lukon tai saranan säätömahdollisuutta, vai pitääkö vaan karmeja hiukan hioa? Kaikki neuvot tervetulleita, kaikkiin tarkentaviin kysymyksiin vastaan niin hyvin kuin osaan.
 

Veijari

Jäsen
Pitkällä vatupassilla tai laudalla helppo katsoa onko ovilehti käyristynyt. Karmissa olevaa lukon vastarautaa siirtämällä voi oven saada toimimaan nätimmin. Käyrää ovea ei korjaa muuten kuin vaihtamalla uuden.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Onkos täällä kenelläkään kokemuksia Sun Saunan laudepaketeista?

Sinänsä myöhäistä kysellä, kun laudepaketti on tuolta jo tilauksessa, mutta kyselenpä silti. Työn pyrin tekemään itse, mutta perheen hallituksen kanssa päädyttiin tilamaan hieman "paremmat" lauteet lähinnä esteettisistä syistä. Toivoa sopii että myös laatu on kohdillaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Onko ovi käyrä? Eli jos karmi on liian tiukka ja ovi on käyristynyt/pullollaan ulospäin, niin käyttäytyy noin silloin.
Taitaa se hiukan käyrä olla. Kiinni ollessa ottaa ylhäältä ja alhaalta karmiin kiinni, mutta keskeltä on jokusen millin irti karmista. Tohtisikohan karmia hiukan hioa, se voisi olla helpompaa kuin vastaraudan siirtäminen. Tulisi samalla hyvä syy maalata karmi uudelleen.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Löytyykö kokemuksia Yale doorman älylukosta ja erityisesti sen keskusyksiköstä?

Asuntoomme tulee oviremontin yhteydessä kyseinen lukko ja ainakin ohjeiden mukaan avaimet ohjelmoidaan itse lukkoon.

Tuoko tuo keskusyksikkö arvonsa verran lisäarvoa, että se kannattaa hankkia kun tarkoitus ei ole asentaa hälytysjärjestelmää sen ympärille?

Ainakin keskusyksikön kautta lukkoa pystyy ohjata etänä ja tarvittaessa jopa avata se etänä mutta onnistuuko avainten hallinta sen kautta?
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiitoksia @T1971 Ärsyttää se, ettei valmistajan sivulta löydy ohjeita miten noita hallinnoidaan. Ohkohan taustalla se, että halutaan rahastaa asennuspalvelulla?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Löytyykö kokemuksia Yale doorman älylukosta ja erityisesti sen keskusyksiköstä?

Asuntoomme tulee oviremontin yhteydessä kyseinen lukko ja ainakin ohjeiden mukaan avaimet ohjelmoidaan itse lukkoon.

Tuoko tuo keskusyksikkö arvonsa verran lisäarvoa, että se kannattaa hankkia kun tarkoitus ei ole asentaa hälytysjärjestelmää sen ympärille?

Ainakin keskusyksikön kautta lukkoa pystyy ohjata etänä ja tarvittaessa jopa avata se etänä mutta onnistuuko avainten hallinta sen kautta?

Ilmeisesti systeemi on sit erilainen kuin mutsilla on, koska sillä ei ole mitään avainta siihen?
6 numeroinen koodi näppäillään ulko-oven zydeemiin ja ovi aukeaa kahvaa painamalla. Lukkoon menee kun sisältä käännetään "lukon kliparetta tjsp", en keksinyt parempaa nimeä.
Ovi aukeaa tosiaan helposti, painaa vaan kahvaa.
Huono homma pienten muksujen kanssa, kuten veli @T1971 mainitsee ylempänä.
Mutsilla on kyllä kanssa joku hälytyshommeli siinä mut eipä se sitä kummemmin ole käyttänyt.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Idea tuohon vaihtamiseen ovat kulkulätkät rauta-avaimien sijaan kun jälkipolvi kuitenkin hukkaa niitä, niin on edullisempaa hankkia 10€ lätkä ja poistaa vanha järjestelmästä kuin sarjoittaa rauta-avainlukko uudelleen.

Saa tuohon myös ohjelmoitua yhden 6 numeroisen masterkoodin ja väliaikaisia 4 numeroisia koodeja.

Lähinnä noiden koodien ja lätkien hallintaan kaipaisin selvennystä.

Meillä jälkikasvu ei oikein oma-aloitteellisesti poistu asunnosta, joten tuo sisältäpäin kahvalla avaus ei ole ongelma (hymiö)
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Meille isketään ensiviikolla Hansgrohen raindance 300mm lautasella kylppäriin pikku rempan yhteydessä. Lähti netraudasta ihan ok hintaan. Tämä: Suihkusetti Raindance Select S 300 Showerpipe, DN15, yläsuihkulla ja käsisuihkulla (27114000)

Ovh:t on näissä kylppärikamoista revitty aina jostain toisesta ulottuvuudesta. Niihin ei kannata takertua liikaa.

Tuo on kelpo tuote. Laitettiin meille pari vuotta sitten. Silloin piti tilata Amazon.de:stä (about 600€) kun ei meillä saanut juurikaan alle tonnilla. Nyt kun rakennetaan uutta taloa, niin ei enää otettu tuota sadesuihkua. Aika vähän sitä on tullut käytettyä lopulta ja hintaero oli melkoinen.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kiitos kaikille vastauksista, lopulta suihku meni taloyhtiön piikkiin. Muuten olisimme päätyneet Oraksen perus suihkusettiin eli sadesuihkua emme kokeneet +400€ arvoiseksi versus perus Oraksen suihkusetti.

Tänään kuulimme että saunastamme on löytynyt kosteutta. Ei ole vielä meillä tietoa mistä ja kuinka paljon mutta kosteutta kuitenkin. Eikös tässä tilanteessa osa remontista mene taloyhtiön vakuutuksen piikkiin? Mites tällöin sijaisasunto ja sen kustannukset menee? Onko jollain tietoa?

Alkuperäinen remontti alkoi siitä kun omistamamme huoneiston kylppärin seinä oli pullistunut ja osa kaakeleista oli halkeillut. Syyttivät rakennustavirhettä seinässä ja yhdessä toisessa huoneistossa oli ollut sama ongelma ja se oli aikaa sitten korjautettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös