Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 884 277
  • 4 114

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kellaria, 1979 rakennettu ihan perus suorakaiteen muotoinen omakotitalo ilman terassia. Pelkkää nurmikkoa koko piha, ainoa "este" on talon toisessa päädyssä oleva laatoilla päällystetty pihatie, jota pitäisi poistaa sen verran että ne salaojat sinne saa laitettua (n.15m?, ei nyt mittoja ole saatavilla).

Vaikka en asiantuntija enkä ammattilainen ole niin mielestäni varmasti yksi helpoimmista salaojarempoista mitä voi tehdä.

Avasinpahan tätä nyt sitten kuitenkin vaikka edellisessä viestissä muuta väitin..
Oukei, kyseessä lienee ns valesokkeli- talo? Kandee kysyä samalla oikealta asiantuntijalta mitä muita talon käyttöikää parantavia juttuja samalla voisi tehdä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Oukei, kyseessä lienee ns valesokkeli- talo? Kandee kysyä samalla oikealta asiantuntijalta mitä muita talon käyttöikää parantavia juttuja samalla voisi tehdä.
Ostettiin talo syyskuussa ja kuntotarkastus tehtiin ja siellä tuli kyllä mielestäni aikalailla kaikki korjaustarpeet käytyä läpi, ja salaojaremppa niistä oli se mikä olisi tehtävä. Muuten korjaukset ja parannukset suurimmalta osin jo tehty. Aina tietysti jotain pientä, mutta ei sellaista mistä ei itse selviäisi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meillä noin 80m2 torppa kellarikerroksella ja savimaa. Tarjouksia kyseltiin ensin useammalta ns. vähän isommalta firmalta, jotka kovasti salaojaremppoja mainosteli. Lupasivat ottaa yhteyttä ja yksi niistä jopa tuli käymään. Sanoi tekevänsä sitten tarjouksen, mutta eipä kuulunut mitään. Kaverilta sain sitten vinkin yhden miehen puulaakista ja homma onnistui. Ihan tarkkaa summaa en muista, mutta suurin piirtein siinä 8500 euron paikkeilla se oli. Ja siitä kotitalousvähennykset pois, joten ei jäänyt kyllä yhtään harmittamaan, ettei alettu ähräämään itse niinkuin alkuperäinen suunnitelma oli.

Summa sisälsi työt, tarvikkeet, kaivon ja pumpun sekä virolaisen apulapiomiehen. Niin ja samalla kaivuulla uusittiin myös jäteviemärin vanhat osat. Itse vastattiin sisäpuolisesta osasta, mutta urakoitsija hoiti pihan puolelta. Toki alue ja työtilanne vaikuttaa hintaan aika paljon ja meidän rempasta on jo useampi vuosi aikaa, mutta kovin kalliilta tuo tarjous äkkiseltään joka tapauksessa kuulostaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ostettiin talo syyskuussa ja kuntotarkastus tehtiin ja siellä tuli kyllä mielestäni aikalailla kaikki korjaustarpeet käytyä läpi, ja salaojaremppa niistä oli se mikä olisi tehtävä. Muuten korjaukset ja parannukset suurimmalta osin jo tehty. Aina tietysti jotain pientä, mutta ei sellaista mistä ei itse selviäisi.
Niin, toi salaojaremppa kuulostaa kirjoitettuna kovin pieneltä pikku hommelilta. Kyseessä voi kuitenkin olla rakennuksen kannalta all in asia.

Mitä se kuntokartoittaja tarkalleen ottaen kommentoi talon perustuksista/maanalaisista eristyksistä? Tontin kaadoista? Onko salaojia lainkaan? Meneekö rännivedet mihin?

Oot varmasti ostanut hyvän talon mutta ei nää jutut niin mene että kaivetaan vierustat auki ja heitetään putket ja styroxit maahan ja sorat päälle ja maksetaan lasku. Samalla kandee tsekata muitakin juttuja. Onko esim valurauta viemäriputkia joita voisi uusia samalla? Ei noi kuntokartoittajat mitään röngtenkatsetta omista.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Niin, toi salaojaremppa kuulostaa kirjoitettuna kovin pieneltä pikku hommelilta. Kyseessä voi kuitenkin olla rakennuksen kannalta all in asia.

Mitä se kuntokartoittaja tarkalleen ottaen kommentoi talon perustuksista/maanalaisista eristyksistä? Tontin kaadoista? Onko salaojia lainkaan? Meneekö rännivedet mihin?

Oot varmasti ostanut hyvän talon mutta ei nää jutut niin mene että kaivetaan vierustat auki ja heitetään putket ja styroxit maahan ja sorat päälle ja maksetaan lasku. Samalla kandee tsekata muitakin juttuja. Onko esim valurauta viemäriputkia joita voisi uusia samalla? Ei noi kuntokartoittajat mitään röngtenkatsetta omista.
Ai se taisitkin olla sinä kun kävit meillä kaffet juomassa ja tarjouksen tekemässä. Anteeksi että vein kallisarvoista aikaasi silloin marraskuussa. Ei ole vieläkään ajankohtainen se salaojaremppa, katellaan syksymmällä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ai se taisitkin olla sinä kun kävit meillä kaffet juomassa ja tarjouksen tekemässä. Anteeksi että vein kallisarvoista aikaasi silloin marraskuussa. Ei ole vieläkään ajankohtainen se salaojaremppa, katellaan syksymmällä.
Älä suutu.

Mä en vaan itse olisi ostanut 40 vuotta vanhaa taloa joka on on "muuten hyvä, mutta salaojat ovat huonot"

Stay out of the fucking kitchen. Niinku Tami sanoo.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tän ketjun paras pointti on se, että älä asu kerrostalossa. Joo, toisille sopii se ainainen kodin ympärillä puuhastelu. Mutta ei, ei yhtään vitun salaoja, nurmikon leikkuuta, lämmitystä tai jotain. Ei ikinä
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Älä lähde sinne salaojaan jos et salaojitusta kestä, älä sinne lämmitykseen puuhastelemaan mene jos et 110% antaa voi, älä sinne kepulaiseksi/kokoomuslaiseksi lähde jos et kaupunkilainen ole. Tervetuloa Hellsinkiin, meillä on ahdasta, valtuustossa vihreitä, ei mitään apuja byrokratiasta, viittu miksi täällä olen?
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Älä suutu.

Mä en vaan itse olisi ostanut 40 vuotta vanhaa taloa joka on on "muuten hyvä, mutta salaojat ovat huonot"

Stay out of the fucking kitchen. Niinku Tami sanoo.
Salaojat eivät ole huonot, ne toimii. Kuntotarkastaja suositteli uusimista kun käyttöikä alkaa olemaan lopussa. Niinkuin olen sanonut aiemmissa viesteissä, ei ole ajankohtaista uusia nyt, kunhan kuunneltiin vaimon kanssa tarjous ja nyt kysyin täältä palstalta asiasta minua paremmin tietäviltä, että miltä hinta-arvio kuulosti. Olen saanut kysymykseeni hyviä vastauksia.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tän ketjun paras pointti on se, että älä asu kerrostalossa. Joo, toisille sopii se ainainen kodin ympärillä puuhastelu. Mutta ei, ei yhtään vitun salaoja, nurmikon leikkuuta, lämmitystä tai jotain. Ei ikinä

Kyllä siellä kerrostalossakin joku leikkaa nurmikot ja tekee korjaukset. Ja joku maksaa siitä.

Eihän omikotiasujankaan ole pakko tehdä itse mitään (paitsi useimmiten hommattava tekijät). Niistä vaan maksetaan ne todelliset kustannukset sitten yhdellä kerralla, eikä vuokrana/vastikkeena kuukausittain.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitä jaksan kovasti vuodesta toiseen on tuo joidenkin into mennä katolle lumenpudotukseen. Suomessa ei tiettävästi olen koskaan pientalon katto pettänyt lumen alta. Vaurioita kylläkin on tullut kun sinne mennään huseeraamaan. Loukkaantumisriskikin on melkoinen. Outo ilmiö.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitä jaksan kovasti vuodesta toiseen on tuo joidenkin into mennä katolle lumenpudotukseen. Suomessa ei tiettävästi olen koskaan pientalon katto pettänyt lumen alta. Vaurioita kylläkin on tullut kun sinne mennään huseeraamaan. Loukkaantumisriskikin on melkoinen. Outo ilmiö.
Tuntuu koskevan ns. vanhaa ikäpolvea ja heidän "vanhan kansan tietojaan". OKT:n katto pettää lumikuorman alla, koivun täytyy kastua kolme kertaa ja havupuun kaksi kertaa ennen kuin se voidaan polttaa, syksyllä on neljä myrskyä ennenkuin tulee oikeasti talvi jne.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kerran olen käynyt katolta kolaamassa lumet. Silloin oli perusteltu syy: kattoa ei oltu rempattu ja sieltä tuli tikkaista ja ränniä alas lumen mukana. Silloin oli omavalmisteiset turvavaljaat, eli hinausköysi piipun ympärillä ja vyötäisille sidottuna. Esti kyllä putoamiseni, mutta koko ylävartalo oli myös täynnä mustelmaa ja olo kuin pahasti hakatulla.

Mutta toista kertaa en mene, eikä ole tarvettakaan. Tänä vuonna nyin suurimmat lumet räystäältä ja pääoven yläpuolelta teleskoopin kanssa, ettei valuisi ja putoilisi koko ajan, mutta muut jätin luonnon hoidettaviksi. Eilen illalla sieltä sitten rysähtikin molemmat lappeelliset, eli jokunen kuorma-autokuormallinen. Yötä myöten saiksi sitten lapioida väyliä auki.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämähän on taas ihan täyttä paskaa. Pientalojen kattoihin, mukaanlukien rivitalot, aiheutuu joka talvi lumikuormien aiheuttamia vaurioita. Rakenteet pettää ja toisinaan osa katosta romahtaa niin, ettei talossa voi enää asua.
En sitten tiedä millä tavalla sen pitäisi romahtaa, lattiaan saakka ja ihmisiä alle ennen kuin hyväksytään romahtamiseksi?
Taivas on vihreä, pinkeillä täplillä. Vesi jäätyy normaalissa paineessa 19c asteessa. Kilo terästä painaa enemmän kuin kilo höyheniä. Sähköautoilu pelastaa maailman.

Ruvetaanko esittelemään todisteita vai jatketaanko juttujen heittelyä?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vaikka mulla on tällaisesta omakohtainen kokemus, niin se ei varmaankaan teikäläiselle kelpaa? Ihan omakotitalosta joka oli rakennettu 60-luvulla. Olet varmaan insinööri, jolle on kerrottu ettei tuo ole mahdollista?
Nykyisen rivarin katto on notkolla, ei toki lumikuormien aiheuttamaa, vaan varmaan sen horminuohoojan.
En nyt näe miten se tähän asiaan liittyy? Jos sanon olevani Diplomi-insinööri, muuttaako se asiaa? Entä jos olen käynyt elämäm kovan koulun? Mikä on oma tutkintosi/ammattisi? Ei tarvitse kyllä kertoa, kun ei se tähän asiaan vaikuta. Ellet nyt satu olemaan vakuutusyhtiön tutkija?

Se, että kolmekymmentä vuotta on kattoihin laskettu reippaat varmuuskertoimet kattokuormaa varten, ei todista yhtään mitään.
Jos evidenssejä kaipailet, kysele sieltä paikallisista kattofirmoista, joutuvatko kovien lumitalvien jäljiltä oikomaan kattoja ja vaihtamaan tukirakenteita. Tai peltejä, kun se putsaamaton katto lähtee tyhjenemään kerrallaan ja vie räystäät mukanaan.
Pointti oli se että kuka tahansa voi kirjoitella tänne mitä tahansa, ilman mitään todisteita. Enkä kyllä vieläkään usko suoraan tuota mitä sanot. Sen uskon että paskaa on tehty ja kattoja on oikeasti romahtanut (saattaa olla tuo 60-luvulla rakennettu jonka itse mainitsit, jos siihen liittyy se kun eräs tee-se-itse remonttireiska tuplasi jännevälin ja teki kattotuolit itse). Jotenkin olen tyhmänä käsittänyt että väitteen esittäjä yleensä esittelee "evidenssit", ellei muuten niin helpottaisi keskustelua hieman. Mutta se että joskus jonkun talon katto on romahtanut ei tarkoita kauheasti vielä mitään.

Vaikka 99,5 % katoista kestäisi talven lumikuormat ilman ongelmia, ei lohduta sitä loppuosaa. Se on vaan maallikon huono päätellä, että onko se meidän katto tuossa puolessa prosentissa.
Nyt on kyllä kova argumentti. Heitellään satunnaisia lukuja asiantuntevasti ja todetaan että ei se nyt niitä auta kellä sattuu paska mäihä. Puoliprosenttiakin on oikeasti helvetin iso määrä, näistä lukisi lehdissä ihan kokoajan jos luku olisi edes näin iso. Niissä tapauksissa joissa katto on tullut alas on oikeasti ollut jotain vialla, kuten liian pitkä jänneväli, lahonneet puut jne. Jolloin oli vain ajankysymys koska katto tulee alas. Mutta hei, eihän se niitä lohduta.

Just nyt on pk-seudulla näiden suhteen vittumaisin keli, lunta on katoilla jopa reilu metri ja pohja jäässä. Keli meni plussalle ja räntää tulee, kattokuormaa tuon kosteuden takia ihan pirusti.
Hyvä muuten että tiedät nuo asiat paremmin kuin isännöintiyhtiöt ympäri suomen. Kannattaa lähettää kaikille tiedote, että käyttävät aivan turhaan duuniin kymmeniä miljoonia vuosittain.
Aika harvassa rivarissa kattoja putsataan lumesta tai sitten minulla on väärä käsitys. Kun isännöintiyhtiöitä harvemmin omakotitaloissa on. Mutta onhan se nyt hienoa vetää kerrostalot ja muut rakennukset, mukaan kun puhuttiin omakotitaloista (ja rivitaloista).

Kissa on oikeasti käärme-eläin. Kun ilmeisesti heitellään vieläkin juttuja ilman todisteita?

edit.:
E. Näistä romahtamisista löytuu lehtijuttuja myös Googlehaulla,vai onko nekin valeuutisia?
Et sitten viitsinyt linkata yhtään tähän näin? Vaikka viisi erillistä olisi hyvä suoritus
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyvä muuten että tiedät nuo asiat paremmin kuin isännöintiyhtiöt ympäri suomen. Kannattaa lähettää kaikille tiedote, että käyttävät aivan turhaan duuniin kymmeniä miljoonia vuosittain.

E. Näistä romahtamisista löytuu lehtijuttuja myös Googlehaulla,vai onko nekin valeuutisia?
Isännöintiyhtiöiden asiakkaista on aika vähän omakotitaloja. Rivareita toki, ja niissähän vanhoilla määräyksillä jos niilläkään tehtyjä loiviakattoja tietysti on. Samaten taloyhtiöt joutuvat pudottamaan lumia henkilö- ja omaisuusturvallisuuden takia. Laajarunkoisilta katoilta lumia kannattaa tietysti pudotella. Harjakattoisen omakotitalon katto ei kyllä lumen painosta romahda, tai sitten se on jo todella silminnähden huonossa kunnossa ja laiminlyöty.
Se on ihan varmaa että ehdoton valtaosa omatoimisesta pudottelusta on turhaa, ja siitäkin iso osa vielä lisäksi haitallista.
Pistä lehtijuttuja.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@T1971
https://www.turvallisuustutkinta.fi...tutkintaselostus/d12011y_tutkintaselostus.pdf

Linkkinä turvallisuustutkintaan näistä lumikuormista.

Pari kohtaa lainauksena tuolta

Ensisijaisesti tapahtumia seurattiin pelastustoimen Pronto-tietojärjestelmästä, josta valittiin mukaan 104 pelastuslaitokselle tehtäväksi tullutta tapahtumaa. Prontossa oli myös vähäisempiä tapahtumia, joissa vaurio oli esimerkiksi talo- tai kattotikkaiden irtoaminen, sadevesikourujen irtoaminen tai savupiipun kallistuminen. Näitä ei otettu mukaan aineistoon. Lisäksi tapahtumia tuli ilmi lehdistöseurannan kautta. Muutama tapahtuma otettiin aineistoon tutkintaryhmään tulleen yhteydenoton johdosta. Lopullinen aineisto oli 119 tapahtumaa. Koska kaikki pelastuslaitoksen tehtävät käytiin läpi, on kaikkein vakavimmat tapahtumat saatu suurella todennäköisyydellä mukaan. Sen sijaan vähäisempien tapahtumien osalta aineisto ei ollut kattava. Aineistoa voitaneen pitää melko edustavana otoksena ajallisesti, alueellisesti ja laadullisesti.

Asuinrakennuksissa on paljon ei-kantavia rakenteita, jotka osallistuvat kuormien kantoon. Yhdessäkään asuinrakennuksiin kirjatuista sortumista ei ollut kyse rakennuksen rungon sortumasta, vaan asuinrakennuksen vähäisestä osasta, kuten kuistista tai katoksesta.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Juuri olin tulossa tuon @muti :n pointin kertomaan, mutta nyt tuli vielä tutkimus-linkin kera niin vielä parempi. Tuhot mitä lumikuormat omakoti- ja tivitaloille pääasiallisesti aiheuttavat ovat juuri yllä kuvatun kaltaisia.
Vähintään vastaavat vahingot saadaan yksityis- ja kansantalouksille aikaan hyppimällä katoilla lumia pudottelemassa...
 

molari

Jäsen
Lumiesteistä - jos asentaa, niin koko räystään mitalle ja molemmin puolin vai voiko asentaa vain toiselle lappeelle ja sillekin vain osittain, ulko-oven ja terassin kohdalle. Kyse kesämökistä, jyrkkä harjapeltikatto. Että jos lumia jää katolle vain (osin) toiselle lappeelle lumiesteen asennuksen jälkeen, voiko tuohon tulla jotain "jännityksiä".
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä lainaus HS:n artikkelista asiaan liittyen ja SYKEn hydrologin kommentit:

ENEMMÄN Vehviläinen on huolissaan suurten hallien lumikuormista, varsinkin, kun tiedossa on vesisateita, jotka lisäävät lumikuorman painoa.

”Niistä pitäisi nyt lumet poistaa, jos siellä on sitä puolikin metriä. Omakotitalojen osalta ei tarvitse tehdä mitään, Suomessa ei ole koskaan tapahtunut omakotitalon katon romahdusta. Mutta hallien rakenneviat aiheuttavat nyt näillä lumikuormilla romahduksia”, Vehviläinen sanoo.

Hän kertoo juuri saamastaan puhelusta, josta ilmeni tyypillinen näkymä tämän talven lumi-Suomessa: omakotitalojen katoilla vanhemmat miehet urakoivat, mutta ketään ei näy monien hallien katoilla luomassa lumia. Toisinaan lumia siis poistetaan sieltä, missä ne eivät haittaa, mutta jätetään sinne, missä riski on jo olemassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lumiesteistä - jos asentaa, niin koko räystään mitalle ja molemmin puolin vai voiko asentaa vain toiselle lappeelle ja sillekin vain osittain, ulko-oven ja terassin kohdalle. Kyse kesämökistä, jyrkkä harjapeltikatto. Että jos lumia jää katolle vain (osin) toiselle lappeelle lumiesteen asennuksen jälkeen, voiko tuohon tulla jotain "jännityksiä".
Ei synny kuormituseroista mitään ongelmia, eli harkitse lumiestetarpeet muilla perusteilla: Henkilöturvallisuus ja se voiko lumikasoista maassa olla enemmän haittaa kuin siitä että pidättelee niitä katolla. Offtherecord en kesämökillä laittaisi lumiesteitä välttämättä ollenkaan, mutta tässä on em muuttujia.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämähän on taas ihan täyttä paskaa. Pientalojen kattoihin, mukaanlukien rivitalot, aiheutuu joka talvi lumikuormien aiheuttamia vaurioita. Rakenteet pettää ja toisinaan osa katosta romahtaa niin, ettei talossa voi enää asua.
En sitten tiedä millä tavalla sen pitäisi romahtaa, lattiaan saakka ja ihmisiä alle ennen kuin hyväksytään romahtamiseksi?

Ei ole paskaa ja tiedät sen itsekin. 1990-luvulta eteenpäin rakennetut talot kestävät lunta 2 metriä varmuuskertoimella kolme. Eli 6 metriä. Tämä on tieto.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Valistuneita arvauksia lämmitysjärjestelmän paineen heittelylle?

Kovalla pakkasella kiertävä vesi tietysti kuumenee, mistä johtuu paineennousu ja veden viilentyessä päinvastoin. Ongelma onkin siinä, että aiemmin paine on ollut tasaisesti barin luokkaa, mutta viime aikoina heitellyt 0,5 - 2,0 barin välillä, riippuen kaukolämpöveden lämpötilasta.

Kyseessä ilmalämmitys, joten vuoto ei ole kyseessä. Lisäksi lämmitysverkon vuoto laskisi painetta tasaisesti, nyt se nimenomaan seilaa ylös-alas. Paisunta-astiassa vika?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Paisunta-astian kalvo puhki tai muutoin rikki?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Paisunta-astian kalvo puhki tai muutoin rikki?

Tämä itsellänikin googlettelun perusteella tuli diagnoosiksi. Pitänee kilautella aamulla putkimiestä paikalle, omat taidot ja mielenkiinto eivät riitä pidemmälle, jos siitä kerran rahalla selviää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös