Mielestäni havainnollisin tapa on on ottaa iso paperi ja piirtää siihen tietyllä mittasuhteella tontti. Sitten toisesta paperista leikata taloja, autotalleja, varastoja, kasveja yms. Niitä kun siirtelee siinä, niin saa ihan hyvän hahmotuksen kokoluokista ja siitä miten mikäkin mihin sopii.
Eikös sisustusvalmis ole nykypäivänä sitä, että seuraavaksi tuodaan kalusteet? Vai onko se sitten kalustevalmis? Ehdottomasti kannattaa ottaa sisustussuunnittelija mukaan projektiin ja ihan alkuvaiheessa. Niillä on hyviä näkemyksia ja sitten saatte esim. värimaailman kohdilleen. Meillä oli ja tosi hyvä lopputulos tuli. Kaupoissakaan ei tarvinnut hulluuden asteelle pyöriä vaan suunnittelija oli antanut kaksi vaihtoehtoa joista valitsimme aina hänen valitseman ykkösvaihtoehdon. Hänellä oli myös hyviä sopimuksia ja hän myös kilpailutti puolestamme. 1200€ ei mennyt todellakaan hukkaan. Liian vähän heitä käytetään, koska ammattitaitoinen sisustussuunnittelija tekee asiakkaan mukaisen lopputuloksen.
Lisäys: Hän esim. alkuvaiheessa ehdotti että leventäisimme taloamme toisesta päästä 1,5 metriä. Tämän ansiosta keittiömme leveni 1m ja pesutilat 50cm. Ilman tätä huomiota olisi kyseiset tilat olleet auttamatta liian ahtaat. Toimenpide maksoi kuitenkin vain n.3000 euroa.
Kiitos, hyviä vinkkejä. Etenkin tuo sisustussuunnittelija, yksi vaimon epäilyksistä taloprojektia kohtaan oli siinä, ettei kummallakaan meistä ole sisustussilmää ja häntä pelottaa, että asunto ei näytä miltään.
Nuo termit sisustusvalmiista, muuttovalmiista tai kalustevalmiista näyttää vaihtelevan talotoimittajasta riippuen. Lapplilla oli sisustusvalmis, joka tarkoittaa sitä, että kattopaneelitkin pitää itse kiinnittää + keittöt/kylpyhuoneet hankkia itse. Lapplilla tosin oli muutamakin malli, jotka netistä kateltuna näytti erittäin sopivalta meidän ajatuksiin.
@Veijari noinhan tuo menee, että ei voi tietää minkälainen tiimi sieltä tulee varsinaiset työt tekemään. Mutta onneksi on faija apuna valvomassa. Lähinnä pohdin, että onko kokemuksia näiden talotoimittajien kanssa toimimisesta, positiivisia tai negatiivisia.
@muti olisihan tuo vaihtoehto, mutta en halua liikaa isääni kuormittaa, kun kyseessä kohta 70-vuotias henkilö. Alunperin pohdin, että onko tuo vastaavan mestarin homma jo liikaa, mutta hän itse sitä ehdotti ja hänen vaimonsa kanssa keskusteltuani tultiin siihen tulokseen, että pitäisi olla toimiva ratkaisu.