Mainos

Taksikuskit

  • 259 931
  • 1 476

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tutkin Uberin tarjontaa FakeGPS:n avulla ja tarjonta ja hinnat on kyllä todella loistavat. Esimerkiksi Moskovassa kaupungin toiselta puolelta kämpille kahdeksan euroa.

Stadissa ei näkynyt ainuttakaan autoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tutkin Uberin tarjontaa
...ja mikä parasta, ei turistina tarvitse miettiä millä tavalla se kuski tällä kertaa yrittää kusettaa, kuten tietyissä maissa on usein tapana. Enkä sano nyt että tarkoitan itä-blokin maita, mutta juurikin niissä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taas tuli todettua kun oli Jyväskylässä Suomipop että taksia ei oikein mistään saa kiini ja jonot isot. Tuo ei koskenut myöskään pelkästään sitä aikaa kun festarit päätty vaan alkoi jo tunteja enne pääesintyjää. Jonoa alkoi myös aamulla syntyä viiden jälkeen kun valtaosa kuskeista oli häipynyt kotiin niin taksia ei meinannut enää silloinkaan saada mutta jonoa tolpalla . Kyllähän tuo ala tarvitsisi paljon näitä jotka kävisi muutaman tunnin ruuhkahuippuna ajamassa osa-aikaisena. Yksi huomionarvoista oli myös se että kukaan ei jonossa jäänyt kyselemään hintoja vaan nätisti hyppäsivät taksiin, toki 99% takseista olikin jytaksin takseja yhtä vanhaa mersukuskia lukuunottamatta.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Taas tuli todettua kun oli Jyväskylässä Suomipop että taksia ei oikein mistään saa kiini ja jonot isot. Tuo ei koskenut myöskään pelkästään sitä aikaa kun festarit päätty vaan alkoi jo tunteja enne pääesintyjää. Jonoa alkoi myös aamulla syntyä viiden jälkeen kun valtaosa kuskeista oli häipynyt kotiin niin taksia ei meinannut enää silloinkaan saada mutta jonoa tolpalla . Kyllähän tuo ala tarvitsisi paljon näitä jotka kävisi muutaman tunnin ruuhkahuippuna ajamassa osa-aikaisena. Yksi huomionarvoista oli myös se että kukaan ei jonossa jäänyt kyselemään hintoja vaan nätisti hyppäsivät taksiin, toki 99% takseista olikin jytaksin takseja yhtä vanhaa mersukuskia lukuunottamatta.

Siitä vaan näyttämään esimerkkiä ja ajamaan ruuhk-ajoja, kun se on niin mukavaa ja tuottoisaa toimintaa. Vai koskeeko tämä vaan muita? Siis sillä tavalla, ettei nyt itseänsä voisi vähempää tuntemattomien kännisten kuskailut kiinnostaa siitä saatavalla korvauksella, mutta muita pitäisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nythän tuo korvaus on vapaammin sovittavissa, joten jos kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin hinnan pitäisi joustaa ylöspäin kunnes halukkaita löytyy. Näinhän markkinatalous toimii. Henkilökohtaisesti uskon, että homma vielä opitaan Suomessakin kun hetki harjoitellaan, käytännöt muodostuvat ja luvat yms järjestyvät halukkaille. Eiköhän tuollaiset festarit yms massatapahtuma ole tulevaisuudessa vähintään parinkolmen sadan euron päiviä kuskeille ja houkuttele hieman kauempaakin halukkaita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siitä vaan näyttämään esimerkkiä ja ajamaan ruuhk-ajoja, kun se on niin mukavaa ja tuottoisaa toimintaa. Vai koskeeko tämä vaan muita? Siis sillä tavalla, ettei nyt itseänsä voisi vähempää tuntemattomien kännisten kuskailut kiinnostaa siitä saatavalla korvauksella, mutta muita pitäisi.

Lähinnä meinasin että olisihan tuossa voinut varmaan lainsaadännössä olla paikka vaikka niille alle 10 000e kuskeille tai vastaavaa, juurikin näissä isommissa tapahtumissa eri kaupungeissa sitä ajoa olisi varmaan moninkertaisellekin määrälle kuskeja mutta nyt moni sitten kävelee, ajaa pyörällä tai menee pimeellä kyydillä/kaverin kun ei taksit liiku.

Itse tosiaan monta kuukautta sitten jo pohtinut taksiuraa mutta isoin ongelma tällähetkellä on ettei tilauskeskuksia ole jolla saisi kyytejä, itse toimimalla puhelimen kautta ei itseä ainakaan kiinosta (pakolliset puhelut toki hoituu mutta että jos ainut välitys on puhelinnumero niin siitä ei tulisi mitään).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nythän tuo korvaus on vapaammin sovittavissa, joten jos kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin hinnan pitäisi joustaa ylöspäin kunnes halukkaita löytyy. Näinhän markkinatalous toimii. Henkilökohtaisesti uskon, että homma vielä opitaan Suomessakin kun hetki harjoitellaan, käytännöt muodostuvat ja luvat yms järjestyvät halukkaille. Eiköhän tuollaiset festarit yms massatapahtuma ole tulevaisuudessa vähintään parinkolmen sadan euron päiviä kuskeille ja houkuttele hieman kauempaakin halukkaita.

Isoin kuluhan on tuo vakuutus sen jälkeen kun pakolliset perustamis ja hankintakulut tehty. Tulevaisuudessa se voi olla joitakin kymppejä lisä normaalin vakuutukseen nähden jos vain sen yhden viikonlopun osa-aikaisena ajaa. Jos ajaa vaikka kolmenpäivän festareiden aikaan +500e päiväkassaa niin kyllähän siitä jotain alkaa jäämäänkin käteen. Varsinkin jos ei mene kuukausimaksua välityskeskukseen tai maksa 25% vaikka uberille (kun korkeintaan osasta ajosta).

Sitä juuri omalla kommentilla minkä tuossa eilen pistin oli että kyllähän noihin ruuhkahuippuihin enemmänkin mahtuu ajamaan. Olisi myös jännä nähdä jos pihaan ajaisi vaikkapa 10 vuotta vanhalla "uber autolla". jos normaali taksa olis 20e niin maksaisiko joku 200 metrin jonossa johon yksi auto tulee 5 minuutin välein vaikkapa 40-50e tai jopa enemmän. Monesti ainakin tuntuu että se hintakaan ei aina ratkaise jos joku haluaa päästä sillä taksilla nopeasti kotia. Eli nykyisin se kasvuvarakin mikä taksialalla on juurikin näissä ruuhkahuipuissa jolla pystyisi varmaan satoja elättämään ilman että vaikuttaisi vielä nykyisiin kuskeihin ja niiden tienesteihin. Tietenkin koko taksi-alasta nuo yhteiskunnan ajojen ulkopuoliset ajot on vain joitakin kymmeniä prosentteja.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nythän tuo korvaus on vapaammin sovittavissa, joten jos kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, niin hinnan pitäisi joustaa ylöspäin kunnes halukkaita löytyy. Näinhän markkinatalous toimii. Henkilökohtaisesti uskon, että homma vielä opitaan Suomessakin kun hetki harjoitellaan, käytännöt muodostuvat ja luvat yms järjestyvät halukkaille. Eiköhän tuollaiset festarit yms massatapahtuma ole tulevaisuudessa vähintään parinkolmen sadan euron päiviä kuskeille ja houkuttele hieman kauempaakin halukkaita.
Eikös alunperinkin kaiken hintajouston ole "tuhonnut" nuo välityskeskukset. Kaikilla ole ennen maksimihinta ja nyt on taas ilmeisesti suhteellisen kiinteät hinnat eri välityskeskuksilla (niihin kuuluvilla/liittyneillä takseilla siis). Tekee muuten hintajouston vaikeaksi ja monella paikkakunnalla noilla on käytännössä monopoliasema.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikös alunperinkin kaiken hintajouston ole "tuhonnut" nuo välityskeskukset. Kaikilla ole ennen maksimihinta ja nyt on taas ilmeisesti suhteellisen kiinteät hinnat eri välityskeskuksilla (niihin kuuluvilla/liittyneillä takseilla siis). Tekee muuten hintajouston vaikeaksi ja monella paikkakunnalla noilla on käytännössä monopoliasema.
Minä en ole asiantuntija mutta kuvittelin, että nuo uberit ja jäljittelijät toimisivat tarjouksiin perusteella ja ratkaisisivat ongelmaa.

Minä itseasiassa latasin viime viikolla ensimmäistä kertaa Uberin ja MyTaxin appit mutta joukkoliikenne on ollut niin edullista ja toiminut niin hyvin, että neitsyys on vielä tallella.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ei varmaan tälle kesälle ehdi, mutta eiköhän ensi kesänä ole jo kesätyöläisiä, jotka tekee ihan hyvää tiliä kiertämällä viikonlopputapahtumia. Ainakin, jos aloittamis- ja muut kustannukset ovat siedettävällä tasolla.
 

12961

Jäsen
Turussa ei vielä ole Uberissa tai MyTaxissa ainuttakaan autoa. Kumma, ettei nykyisiä yrittäjiä kiinnosta kilpailu. Mittarihinnat eivät siis ainakaan vielä ole laskeneet.

Viime lauantaina törmäsin sen sijaan yrittäjään, joka olisi perinyt lennosta otettaessa 20€ aloitusmaksun. Onneksi olin hereillä ja liki selvinpäin, ei mennyt kusetus läpi. Tuossa ei taida olla ihan hirveästi tehtävissä jos olisi hypännyt kyytiin ja auto olisi ehtinyt liikkeelle mittari päällä. Olisi ollut kallis 2km matka...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turussa ei vielä ole Uberissa tai MyTaxissa ainuttakaan autoa. Kumma, ettei nykyisiä yrittäjiä kiinnosta kilpailu. Mittarihinnat eivät siis ainakaan vielä ole laskeneet.

Toki Uber ei pitäisikään toimia pääkaupunkiseudun ulkopuolella, saa nähdä onko sillä tarkoitus laajentua vielä esim. turkuun ja tampereelle. Kajber ja taxifyn pitäisi vissiin koko Suomen alueella toimia mutta ei niistäkään ole 1.7 jälkeen oikein kuulunut. Odotellaanko taustalla uusia yrittäjiä vai onko hankkeista luovuttu lopulta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pahaa joulua Tallinnan Uberista. Tilaat kyydin tunnin päähän ja viisi minuuttia ennen aikaa tulee viesti hinta onkin muuten tänään tuplat.

Euromääräisesti pieni raha, mutta näin tämä ei voi olla. Eihän lentokentälläkään sanota check-inissa lippu ei kelpaa, mutta tällä hinnalla saattaisit ehkä päästä jonnekin.
 

molari

Jäsen
Turussa ei vielä ole Uberissa tai MyTaxissa ainuttakaan autoa. Kumma, ettei nykyisiä yrittäjiä kiinnosta kilpailu. Mittarihinnat eivät siis ainakaan vielä ole laskeneet.

Viime lauantaina törmäsin sen sijaan yrittäjään, joka olisi perinyt lennosta otettaessa 20€ aloitusmaksun. Onneksi olin hereillä ja liki selvinpäin, ei mennyt kusetus läpi. Tuossa ei taida olla ihan hirveästi tehtävissä jos olisi hypännyt kyytiin ja auto olisi ehtinyt liikkeelle mittari päällä. Olisi ollut kallis 2km matka...

Turussa pyörii myös Tesla, jossa lähtömaksu on n. 20 euroa ja km-veloitus 3,5 euroa. Tämä toki lukee ikkunassa, mutta kuka sitä pimeässä katsoo. Hinnat taisivat nousta kaikkialla muualla paitsi pk-seudulla, mikä oli odotettavaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hinnat taisivat nousta kaikkialla muualla paitsi pk-seudulla, mikä oli odotettavaa.
Oli helposti odotettavaa, johtuen välityskeskuksista. Poislukien ilmeisesti ainakin pk-seutu, niin nuo ovat käytännössä monopoleja. Jollei kuski liity noihin, niin ei tule kauheasti kyytejä, joten pakko liittyä. Kun olet liittynyt niin hintojen polkemisessa ei ole hyötyä.

Viime lauantaina törmäsin sen sijaan yrittäjään, joka olisi perinyt lennosta otettaessa 20€ aloitusmaksun. Onneksi olin hereillä ja liki selvinpäin, ei mennyt kusetus läpi. Tuossa ei taida olla ihan hirveästi tehtävissä jos olisi hypännyt kyytiin ja auto olisi ehtinyt liikkeelle mittari päällä. Olisi ollut kallis 2km matka...
Lukiko tuo ikkunassa tai sanoiko kuski siitä? Mietin että eikö hinnasto pitäisi olla näkyvillä tai matkan hinta sopia etukäteen yms.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kajber ja taxifyn pitäisi vissiin koko Suomen alueella toimia mutta ei niistäkään ole 1.7 jälkeen oikein kuulunut. Odotellaanko taustalla uusia yrittäjiä vai onko hankkeista luovuttu lopulta.

Eiköhän se suurin ongelma ole se mikä on taksialalla ollut jo vuosia, eli ei niitä kuskeja tunnu mistään löytyvän. Vaikea siinä on muutamalla osa-aikaisella kuskilla laittaa mitään valtakunnallista Kajber -palvelua pystyyn.
 

Glove

Jäsen
Eiköhän se suurin ongelma ole se mikä on taksialalla ollut jo vuosia, eli ei niitä kuskeja tunnu mistään löytyvän. Vaikea siinä on muutamalla osa-aikaisella kuskilla laittaa mitään valtakunnallista Kajber -palvelua pystyyn.

Käsi ylös kaikki jotka olisivat halukkaita olemaan töissä lauantaina ja sunnuntaina klo 3-5. Niin, sitä minäkin. Entä jos taksin saaminen tuohon kellonaikaan maksaisi saman verran kuin putkimiehen saaminen kotiin tuolla kellonlyömällä? Riittäisikö satanen? Vai kaksi?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsi ylös kaikki jotka olisivat halukkaita olemaan töissä lauantaina ja sunnuntaina klo 3-5. Niin, sitä minäkin. Entä jos taksin saaminen tuohon kellonaikaan maksaisi saman verran kuin putkimiehen saaminen kotiin tuolla kellonlyömällä? Riittäisikö satanen? Vai kaksi?
Hinnoittele ihmeessä kyytisi miten haluat. Markkinat kyllä kertovat onko hyvä veto.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käsi ylös kaikki jotka olisivat halukkaita olemaan töissä lauantaina ja sunnuntaina klo 3-5. Niin, sitä minäkin. Entä jos taksin saaminen tuohon kellonaikaan maksaisi saman verran kuin putkimiehen saaminen kotiin tuolla kellonlyömällä? Riittäisikö satanen? Vai kaksi?
Olisin opiskeluaikana voinut tuota hyvin tehdä jos korvaus olisi kohdallaan ollut silloin kun olisin selvinpäin ollut. Mitä noita teinejä olen katsellut, niin sen ikäiset eivät muutenkaan silloin välttämättä ole edes nukkumassa.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Käsi ylös kaikki jotka olisivat halukkaita olemaan töissä lauantaina ja sunnuntaina klo 3-5. Niin, sitä minäkin. Entä jos taksin saaminen tuohon kellonaikaan maksaisi saman verran kuin putkimiehen saaminen kotiin tuolla kellonlyömällä? Riittäisikö satanen? Vai kaksi?
Kyllähän opiskeluaikoina itsekkin tuli kuskina oltua useita kertoja ja "työajat" olivat illasta yöhön, eli ei sinänsä mitään ongelmaa. Aika moni joutuu tekemään yövuoroja ihan muutenkin, myös viikonloppuisin, ei se ole mikään taksikuskien oma erikoisuus. Vaikka varmaan tuntuu mahdottomalle että joku täyttää ABC:ssä hyllyjä ja toimii kassalla yöaikaan ja jopa viikonloppuisin, eikä silti pääse putkimiehien hälytyspalkkioihin.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän opiskeluaikoina itsekkin tuli kuskina oltua useita kertoja ja "työajat" olivat illasta yöhön, eli ei sinänsä mitään ongelmaa. Aika moni joutuu tekemään yövuoroja ihan muutenkin, myös viikonloppuisin, ei se ole mikään taksikuskien oma erikoisuus. Vaikka varmaan tuntuu mahdottomalle että joku täyttää ABC:ssä hyllyjä ja toimii kassalla yöaikaan ja jopa viikonloppuisin, eikä silti pääse putkimiehien hälytyspalkkioihin.

Kyllä niitä kuskeja vaan aika vaikea on viikonlopun yövuoroihin saada. Arkivuorot saisi myytyä kuskeille oikeastaan koska tahansa, mutta viikonloput ja juhlapyhät onkin sitten toinen juttu. Tietty määrä kuskeja kelpuuttaa vuoron kuin vuoron ja nämä kuskit varataankin aika nopeasti puoleksikin vuodeksi eteenpäin. Puhun nyt siis vain oman alueeni tilanteesta. Isoista kaupungeista ei tietoa ole.
 

Glove

Jäsen
Kyllä niitä kuskeja vaan aika vaikea on viikonlopun yövuoroihin saada. Arkivuorot saisi myytyä kuskeille oikeastaan koska tahansa, mutta viikonloput ja juhlapyhät onkin sitten toinen juttu. Tietty määrä kuskeja kelpuuttaa vuoron kuin vuoron ja nämä kuskit varataankin aika nopeasti puoleksikin vuodeksi eteenpäin. Puhun nyt siis vain oman alueeni tilanteesta. Isoista kaupungeista ei tietoa ole.

Sama tilanne oli sielläkin missä itse aikanaan toimin. Kuljettajia ei tahtonut saada edes päivävuoroihin, saati päivystyksiin tai juhlapyhiin. No, ajelin sitten kaikki vuorot niin kauan kuin kroppa kesti. Kohta tulee pari vuotta täyteen mitä olen elellelyt veronmaksajien rahoilla mahdollista työkyvyttömyyseläkettä odotellessa. Että nyt vaan sinne ajamaan kun niin perkeleesti uhoatte.
 

scholl

Jäsen
Minä en ymmärrä, miksei maahanmuuttajia saada rekrytoitua noihin ajoihin. Samalla tavalla en ymmärrä sitä, ettei maahanmuuttajia saada Keski-Suomeen ajamaan roska-autoa, vaan roskat mätänevät ympäriinsä. Minusta yhteiskuntaan ja työelämään kiinni pääseminen edellyttää sitä, että on valmis joustamaan alkuvaiheessa. Samalla tavalla kuin edellä mainittiin, että opiskeluaikana on tullut tehtyä tuollaista työtä, niin yhtä lailla sen pitäisi olla tapa esimerkiksi juurikin maahanmuuttajille päästä mukaan työelämään. Taksikuskin ei tarvitse opiskella viittä vuotta yliopistossa tai vastaavaa. Niinhän se jenkeissäkin on, että kuskit ovat tulleet jokainen ties mistä. Onhan niitä tosiaan muitakin yöhommia kuten vaikkapa kaljatuoppien kerääminen baarissa pöydistä, mikä ei ole ihan makeinta duunia, mutta jonkun se on tehtävä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sama tilanne oli sielläkin missä itse aikanaan toimin. Kuljettajia ei tahtonut saada edes päivävuoroihin, saati päivystyksiin tai juhlapyhiin. No, ajelin sitten kaikki vuorot niin kauan kuin kroppa kesti. Kohta tulee pari vuotta täyteen mitä olen elellelyt veronmaksajien rahoilla mahdollista työkyvyttömyyseläkettä odotellessa. Että nyt vaan sinne ajamaan kun niin perkeleesti uhoatte.
Olen kyllä jo vuorotyöni tehnyt sekä pääasiassa juhlapyhätkin. Eipä enää nykyään ole tarve kumpaankaan, välillä kiireellisissä tapauksissa juhlapyhinä joutuu töihin. Mutta ihmettelen, ilkeästi sanottuna, ulinaa noista yövuoroista tai juhlapyhistä. Aika monessa muussakin työssä noita nimittäin tulee, ei tuo ole mikään taksikuskien ikioma "työhaitta".

Mutta vaikka taksitoimintaa vapautettiin, niin suurin ongelma kilpailulle on vielä taksikeskukset ja niiden paikalliset monopolit, isossa osassa Suomea. Mielenkiintoista nähdä miten Uber alkaa toimimaan, onko mahdollisuuksia levitä jopa koko maahan? Ja ilmeisesti nyt on tulossa jo hieman halvempia vakuutuksia näille "satunnaisille" taksikuskeille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta vaikka taksitoimintaa vapautettiin, niin suurin ongelma kilpailulle on vielä taksikeskukset ja niiden paikalliset monopolit, isossa osassa Suomea. Mielenkiintoista nähdä miten Uber alkaa toimimaan, onko mahdollisuuksia levitä jopa koko maahan? Ja ilmeisesti nyt on tulossa jo hieman halvempia vakuutuksia näille "satunnaisille" taksikuskeille.
Oletko tehnyt laskelmia olisiko kilpaileville keskuksille liiketoiminnallisia edellytyksiä näissä yli sadantuhannen asukkaan maaseutukaupungeissa? Hieman mielessä on käynyt, mutta en ole osannut tehdä laskelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös