Mainos

Taksikuskit

  • 259 868
  • 1 476

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotkut hommat onnistuu, monet ei ja mitään varmoja takeita ei voi antaa. Vaikka järjestelmät olisi miten erilaisia eikä liittyisi toisiinsa, niin maailmanlaajuisestikin nämä yksikertaisesti usein kusee.

Tähän kun vielä lisätään kilpailutus ja halvimman toimittajan valitseminen niin ollaankin aika lähellä varmoja ongelmia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulostaa yhtä hyvältä paperilla kuin kaikki Hiltonitkin.
En epäile yhtään etteikö sinun kohdalla käy ainakin niin että über vie sut oikeaan osoitteeseen mutta väärään kaupunkiin Tai maahan
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En epäile yhtään etteikö sinun kohdalla käy ainakin niin että über vie sut oikeaan osoitteeseen mutta väärään kaupunkiin Tai maahan

Kaipa se on mahdollista. Vajaa pari vuotta sitten tilasin puhelimitse taksin Puolassa ja ei alkanut puoleen tuntiin kuulua, niin soitin uudelleen.

Tyttö selvitteli asiaa ja auto löytyi samasta osoitteesta 300 kilometrin päästä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli 3 kilometriä ja 10 minuuttia on n. 9 €, siitä Uberille 25 %:a, kuskille jää vajaa 7 €. Siitä sitten alv 10 %, työnantajamaksut ja yli 2 000 € vakuutusmaksu
Vanhaan hyvään aikaan kuski kuunteli radiota taksitolpalla tuon kymmenen minuuttia ajamatta metriäkään ja saamatta senttiäkään. Se oli varmasti paljon kannattavampaa .
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juu, vaan 50€/h tuolla taksalla (jos kokoajan olisi noita ajoja). Toki on tyhjää ajoa ja odottelua, mutta eipä tuo toisaalta kauhean huonolta kuulosta.

Ei ole ainakaan mun taksiuran aikana vielä kertaakaan tuollaista tilannetta sattunut, että sitä mukaa, kun edellinen asiakas hyppää pois, seuraava hyppää tilalle. Toki ruuhka-aikoina tulee uutta tilausta perään, mutta kyllä siinä aina paljon tyhjää ajoa tulee ennen kuin mittarin saa taas lyödä päälle.
 

molari

Jäsen
Juu, vaan 50€/h tuolla taksalla (jos kokoajan olisi noita ajoja). Toki on tyhjää ajoa ja odottelua, mutta eipä tuo toisaalta kauhean huonolta kuulosta.

Niin kuskille tuossa jää teoriassa 40 €/h, käytännössä 25/h € on hyvä saavutus, siihen sitten kaikki muu päälle. Aika pitkältä aikaa on tietoa, mitä kuljettaja eri vuoroissa ajaa, mitä auto tuottaa, mitkä ovat kulut.

Toisaalta ei Uber kovin halpa ole tässä vertailussa;

Taksilaskuri v0.1
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin kuskille tuossa jää teoriassa 40 €/h, käytännössä 25/h € on hyvä saavutus, siihen sitten kaikki muu päälle. Aika pitkältä aikaa on tietoa, mitä kuljettaja eri vuoroissa ajaa, mitä auto tuottaa, mitkä ovat kulut.

Toisaalta ei Uber kovin halpa ole tässä vertailussa;

Taksilaskuri v0.1
Paitsi täällä suunnassa. Jos tuo pitää paikkansa niin nykyiset hinnat ovat 25% korkeammat kuin aikaisemmin ja uber olisi täällä 20% halvempi kuin vanha taksi.

edit. Mites tulevaisuudessa muuten taksin reitti? Jos hinta per km on täysin selvä, voiko kuski ajaa ilman asiakkaan suostumusta pidempää (ja nopeampaa reittiä)? Eli heikkenikö asiakkaan turva tältä osin?
 

molari

Jäsen
Vanhaan hyvään aikaan kuski kuunteli radiota taksitolpalla tuon kymmenen minuuttia ajamatta metriäkään ja saamatta senttiäkään. Se oli varmasti paljon kannattavampaa .

Se kyydin odottaminen ei lopu koskaan, koska se tarkoittaisi, että asiakas odottaa. Siitä on ihan tolkuttomasti tutkimuksia ja tilastoja, mitä kestää taksin saapuminen tilauksesta. Mutta tämä on jo täälläkin kaluttu monta kertaa. Massat liikkuvat tiettyihin suuntiin tiettyinä aikoina, sitä sitten yritetään hoitaa. Parhaimmat kuskit nuo jutut tietävät ja hankkivat sitten hyvin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Massat liikkuvat tiettyihin suuntiin tiettyinä aikoina, sitä sitten yritetään
Ja niissä tilanteissa nuo esille tuomasi hinnat eivät überilläkään enää ole voimassa
 

molari

Jäsen
Paitsi täällä suunnassa. Jos tuo pitää paikkansa niin nykyiset hinnat ovat 25% korkeammat kuin aikaisemmin ja uber olisi täällä 20% halvempi kuin vanha taksi.

edit. Mites tulevaisuudessa muuten taksin reitti? Jos hinta per km on täysin selvä, voiko kuski ajaa ilman asiakkaan suostumusta pidempää (ja nopeampaa reittiä)? Eli heikkenikö asiakkaan turva tältä osin?

Se ei kai yllätys ole, että syrjäseuduilla hinnat nousevat, pl. kilpailetut yhteiskunnan osin/kokonaan sponsoroimat reissut.
Asiakas aina viime kädessä päättää reitin. Itse asiassa nyt on mukavampi ajaa kiinteähintaisia lentokenttäkyytejä, kun voi tuolta osin valita itse reitin (neuvottelematta).

Ja niissä tilanteissa nuo esille tuomasi hinnat eivät überilläkään enää ole voimassa

Tuo on totta kyllä. En Uberin edellisen yrityksen ajan hintoja tai surgeja tiedä, mutta pirusti sitä kalustoa oli kytiksellä odottamassa tilauksia eri paikoissa (lentokentän ympäristö, Areenan ympäristö, satamat).
 

Grafix

Jäsen
Kuulostaa yhtä hyvältä paperilla kuin kaikki Hiltonitkin.

Uberin asiakaskokemukseen tutustuminen olisi ihan hyvä oppitunti monelle toimijalle, alasta riippumatta. Varmaan myös hiltusen hotellibisnekselle. Itse olen käyttänyt Uberin kyydityksiä noin 3-4 vuotta, eikä kohdalle ole osunut yhtään ongelmatilannetta, saapumatta jäänyttä autoa tai muutakaan hämäryyttä. Päin vastoin, homma toimii niin hyvin, että eipä juuri tee mieli hypätä normitaksiin kuin pakon edessä.

Sitä en tiedä kuinka riistoa tuo on kuljettajille, mutta tuskin he nyt ase ohimolla autojaan ajavat. Toisaalta en tiedä sitäkään, millaisissa riisto-olosuhteissa tämäkin tietokone on valmistettu ja ihan iloisena näpyttelen sitä tässä kuitenkin.
 

molari

Jäsen
Uberin asiakaskokemukseen tutustuminen olisi ihan hyvä oppitunti monelle toimijalle, alasta riippumatta. Varmaan myös hiltusen hotellibisnekselle. Itse olen käyttänyt Uberin kyydityksiä noin 3-4 vuotta, eikä kohdalle ole osunut yhtään ongelmatilannetta, saapumatta jäänyttä autoa tai muutakaan hämäryyttä. Päin vastoin, homma toimii niin hyvin, että eipä juuri tee mieli hypätä normitaksiin kuin pakon edessä.

Sitä en tiedä kuinka riistoa tuo on kuljettajille, mutta tuskin he nyt ase ohimolla autojaan ajavat. Toisaalta en tiedä sitäkään, millaisissa riisto-olosuhteissa tämäkin tietokone on valmistettu ja ihan iloisena näpyttelen sitä tässä kuitenkin.

Niin pääsääntöisesti tuota vapaaehtoisesti tehdään, jos sitten paljon on ollut (USAssa) juttua Uber-kuskien lakoista, mielenilmaisuista, vast., että Uber on yksipuolisesti laskenut hintoja ja/tai lisännyt autoja, jos jm. ihmettelen, Uberiahan pääsevät kaikki ajamaan, jotka yhtiö ottaa mukaan, sehän on homman perusidea. Onko tuota sitten edes koskaan tarkoitettu työksi/yrittämiseksi, joka voi olla päätoimi. Mutta onhan se melko ainutlaatuista "alihankintaa", että kuski ei tiedä millä hintatasolla ajetaan, miten niistä päätetään, jne. Että menisit aamulla töihin alihankkijana, ilman sopimusta, tietoa mitä saat työstäsi veloittaa, jne. Tuo kuljettajan arvostelujärjestelmä on raadollinen, etenkin silloin, kun asiakkaat ovat aineissa.
 

Grafix

Jäsen
Onko tuota sitten edes koskaan tarkoitettu työksi/yrittämiseksi, joka voi olla päätoimi. Mutta onhan se melko ainutlaatuista "alihankintaa", että kuski ei tiedä millä hintatasolla ajetaan, miten niistä päätetään, jne. Että menisit aamulla töihin alihankkijana, ilman sopimusta, tietoa mitä saat työstäsi veloittaa, jne. Tuo kuljettajan arvostelujärjestelmä on raadollinen, etenkin silloin, kun asiakkaat ovat aineissa.

Voisin arvella, että homma on varmaan alkanut suhteellisen samankaltaisesti kuin AirBnb:llä ja muilla alustatalouden ensimmäisillä isoilla toimijoilla. Eli tarjolla on yksi uusi tulonhankkimisväylä, jonka ei ole ollut tarkoitus olla pääasiallinen leipätyö. Ja siihen suuntaahaan ainakin itse uskon ihmisten tienestien kertymisen suuntautuvan tulevaisuudessa. Tehdään siis useita erilaisia asioita päällekkäin ja näistä kertyy se ihmisen kokonaistyötulo. Valitettavasti vaan yhteiskunnan lainsäädäntö ei ole ihan pysynyt tuossa muutoksessa mukana verotuksen, sosiaaliturvan jne jne osalta.

Omasta mielestäni tuo molempipuolinen arvostelujärjestelmä nimenomaan takaa homman toimivuuden näissä alustatalouspalveluissa. Ihan hyvin tuo reittaus on myös korreloinut palvelun laatua ainakin omien kokemuksieni perusteella. Säätäjät tippuvat aika nopeasti pois, molemmilta puolilta.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Niin kuskille tuossa jää teoriassa 40 €/h, käytännössä 25/h € on hyvä saavutus, siihen sitten kaikki muu päälle. Aika pitkältä aikaa on tietoa, mitä kuljettaja eri vuoroissa ajaa, mitä auto tuottaa, mitkä ovat kulut.

Toisaalta ei Uber kovin halpa ole tässä vertailussa;

Taksilaskuri v0.1
Kiitos linkistä. Tuosta käy ilmi, että Lähitaksi (joka täällä Vantaalla on aina ollutkin) on halvin (en aio ainakaan Suomessa uberia kokeilla eikä se edes kuin mitättömästi halvempi), joten käytän jatkossakin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos linkistä. Tuosta käy ilmi, että Lähitaksi (joka täällä Vantaalla on aina ollutkin) on halvin (en aio ainakaan Suomessa uberia kokeilla eikä se edes kuin mitättömästi halvempi), joten käytän jatkossakin.
Ainakin ruotsissa uberin kautta tulee ihan nomaali taksi joku taksi stockholm tms. Kysymys on vain tavasta välittää tilauksia. Luulen, että jos vaikkapa Taksi Helsinki kieltää kuskejaan ottamasta uber kyytejä, niin ei se aivan laillista ole ja näin tulee käymään täälläkin.

Ei ole ainakaan mun taksiuran aikana vielä kertaakaan tuollaista tilannetta sattunut, että sitä mukaa, kun edellinen asiakas hyppää pois, seuraava hyppää tilalle. Toki ruuhka-aikoina tulee uutta tilausta perään, mutta kyllä siinä aina paljon tyhjää ajoa tulee ennen kuin mittarin saa taas lyödä päälle.
Joka tapauksessa, koko homman pihvi noin kuskin kannalta pitäisi olla se, että kun hinnat, varsinkin lähtömaksu, pienenevät, niin käyttäjiä tulee paljon enemmän. Itsellä on matkaa lähibaariin jotain 1,5 kilsaa ja uberin toimiessa menin aina uberilla kun se maksoi jonkun vitosen, mutta normitaksilla yli kympin. Uberilla mentiin sitten autoja täynnä olleen tolpan ohi. Sen ajan pitäisi olla ohi. Toki ylihinnoitteluun tottuneet kuskit, varsinkin omistajakuskit, ovat huuli pyöreänä, että eikö sitä 9 euroa tulekaan enää ennakkotilauksesta. Onkohan tuo ennakkotilausmaksu muuten olemassa vielä jossain? Ainakin omassa prosessiymmärryksessä, pitäisi ennakkotilauksesta saada alennusta, eikä lisähintaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Laittaisivat nyt Jatkiksen säppeen, niin voisi lataa softan ja alkaa tutkia sitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uberin hinta (ilman surgea):
Lähtö 3 €
Kilometri 1,1 €/mm + 0,3 €/min
Minimihinta 6 €

Eli 3 kilometriä ja 10 minuuttia on n. 9 €, siitä Uberille 25 %:a, kuskille jää vajaa 7 €. Siitä sitten alv 10 %, työnantajamaksut ja yli 2 000 € vakuutusmaksu. En kyllä kehtaisi tuollaista palvelua ostaa tai teettää, vähän kuin käyttäisi lapsiprostitoitua.

Sama matka normaaleilla hinnastoilla taitaisi olla 11e luokkaa (JYTAKSIN mittarin mukaan 5,90 lähdöllä). Jos ajat renkinä niin keskiarvopalkka taitaa olla 35% alvittomasta kassasta. Toki monessa pääkaupungin paikassa hinnat tainnut tippua jopa tuon uuberin alle että koittaapa siinä sitten jonkun renkinä ajella.

Vakuutusmaksu on noin 400e kuukaudessa, YEL 120e minimi uusi yrittäjä, auton kuoletus alkaen 100-200e/kk 36kk, Bensat, alv ja uberin 25% riippuu sitten ajon määrästä. Näin alkuun ennenkuin uudet taksikuskit saa lupia ja vanhoja kun samaan tahtiin lopettaa niin enemmän varmaan uberilla on ajettavaa ja tienattavaa kun renkinä heikompia vuoroja jollain yrittäjällä joka mahdollisesti vielä polkenut hinnat uberinkin alle. Enkä mä nyt meinaa että jonkun pitäisi läpi vuoden alkaa ammatikseen ajella mutta tässä on varmaan loppuvuoteen asti hyvä mahdollisuus kohtalaisiin tuloihin ainakin verrattuna normaaleihin renkikuskeihin. Eikä mikään myöskään taida Uber kuskeja kieltää ajamassa öisin myös taksitolpalla osan ajoista kunhan vaan ei käytä sitä uberia ja pistää sen taksikuvun katolle. Periaatessa ajella alkuillat ihmisiä uberilla baariin ja sitten tolpilta ruuhkahuippuja isoin hinnoin baarista kotiin. Kaikkea ei tarvitse välttämättä sillä 25% ajolla ajaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Periaatessa ajella alkuillat ihmisiä uberilla baariin ja sitten tolpilta ruuhkahuippuja isoin hinnoin baarista kotiin.
Überin hinnat eivät ole kiinteitä. Kannattaisi oikeasti kokeilla sitä toimintaa muutaman kerran ennen kuin mitään mielipiteitä lähtee jakamaan eteenpäin.

Vähän kuin Elop Nokialle tullessaan kauhisteli sitä etteivät nokialaiset olleet kokeilleet iPhonen käyttämistä itse .. Ja kaikki muistanee miten nokialaisille matkapuhelimille sitten kävi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kannattaako Uberiin rekisteröityä omalla nimellä? En oikein keksi miksi kannattaisi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Überin hinnat eivät ole kiinteitä. Kannattaisi oikeasti kokeilla sitä toimintaa muutaman kerran ennen kuin mitään mielipiteitä lähtee jakamaan eteenpäin.

Vähän kuin Elop Nokialle tullessaan kauhisteli sitä etteivät nokialaiset olleet kokeilleet iPhonen käyttämistä itse .. Ja kaikki muistanee miten nokialaisille matkapuhelimille sitten kävi.

Niin uber ei nyt vaan satu toimimaan kun tietyissä kylissä niin paha kokeilla, mutta edelleen väitän että vaikka joku yritys vie 25% välityksessä niin ei se välttämättä ole maailmanloppu ja voi vertailla lapsiprostituutioon. Enemmän ratkaisee millä tavalla saa enemmän liikevaihtoa mistä alkaa pottia ottamaan. Vaihtoehdo jos on olla sen taksikorttinsa kanssa työttömänä kotona, ajamassa uberia huomenna tai huomenna ajamassa satunnaista renkivuoroa niin välttämättä se uberi huonoin noissa ole, varsinkin nyt tämän sodan alkuun. Ei sillä välttämättä elätä itseään esimerkiksi tammikuussa mutta nyt kun 10 ajajaa on.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Varmaan siksi, että sinne on syötettävä luottokorttitiedot.

Juuri tuota mietin, mutta kokeilepa joskus, pääsääntöisesti Aku Ankka käy mihin vain. Sama kai se on omallakin olla, jos tulee Suomessa käytettyä.

Voi toki olla, että kuski näkee vain etunimen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
PayPal / Apple Pay käy toki myös. En tosin tiedä miksi tuonne ei voisi omalla nimellään kirjautua. Varmaan joku folioteoria toki taustalla. Puolin ja toisin näkee vain etunimet, kai sekin jollekin skeptikolle on liikaa.

Eihän siinä mitään taustalla ole, mutta eipä täälläkään juuri kukaan etunimellään kirjoittele. Se nyt on vain aivan turhaa jonkun kuskin sitä tietää.

Ei minua ainakaan kiinnosta marketissa mikä sen myyjän nimi on ja silti pitää nimikyltit olla.
--

Mutta nyt on softa tulilla ja aika kätevältähän tuo näyttää. Nykyään minun ei tarvitse juurikaan toimistolla notkua eli tässä voi käydä niin, että loppuu tuo ratikoissa istuminen kokonaan ja autolla vain tehtaalle, kun hintaa katsoo. Kuukausilippua ei taida muutenkaan olla järkeä enää ostaa, kun näillä on sen verran halvat kertaliput.

Vähän tuota tosin joutuu opettelemaan, kun en ainakaan pääse tutkimaan mitään kuskien tietoja. Ymmärsin, että voisi vähän valita kuka ajaa, vaikka arvostelujen perusteella.

Nyt osoitteen jälkeen ruutuun tulee vain valinta UberX tai Select ja sitten on Confirm-nappula. Jotenkin tuntuu, että sitä ei kannata painaa, jos ei ole minnekään menossa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
PayPal / Apple Pay käy toki myös. En tosin tiedä miksi tuonne ei voisi omalla nimellään kirjautua. Varmaan joku folioteoria toki taustalla. Puolin ja toisin näkee vain etunimet, kai sekin jollekin skeptikolle on liikaa.

Ainakin ulkomailla kuskin nimi näkyy kokonaan. Viimeksi viikonloppuna käyttäneenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös