pernaveikko
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, Crusaders, Lechia
Siis kuski ei soittanut? Minulle on soittanut 100% tapauksista kun hakupisteestä on ollut jotain epäselvää.
Toinen soitti, toinen ei.
Siis kuski ei soittanut? Minulle on soittanut 100% tapauksista kun hakupisteestä on ollut jotain epäselvää.
Toinen soitti, toinen ei.
Kokeilin ekaa kertaa Suomessa Uberia vallitsevien sääolojen takia ja yllätyin kun kyyti oli Taksi Helsingin kyltillä varustettu pirssi. Ihan hyvin toimi, hintakin taisi olla sama kuin normitaksilla.
Näinhän se tuppaa aina menemään, kun säätelystä luovutaan ja kilpailua lisätään. Laatu kärsii, mutta hintojen lasku on parhaimillaankin marginaalista.
Luitko tarjoamastasi lähteestä kohdan "vielä on liian varhaista arvioida, miten taksialan vapautuminen on vaikuttanut kilpailutilanteeseen. Hän otaksuu, että vaikutuksia voi kunnolla arvioida vasta vuoden kuluttua." Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kaikki on seesteisen stabiilia ja halpaa alusta alkaen. Kyllä markkinat toimivat ja tämä hinnankorotus on vain yksi osoitus lisää sen puolesta. Hyvä osoitus myös siitä, että jollain alalla on toimivat työmarkkinat.Ei tainnut taksiuudistus ainakaan näin alkuun mennä niin kuin etukäteen kuviteltiin.
....
Lähitaksin hintojen alennus kostautui: ”Kuskit lähtivät muihin taksiyhtiöihin tai lopettivat työt kokonaan”
Näinhän se tuppaa aina menemään, kun säätelystä luovutaan ja kilpailua lisätään. Laatu kärsii, mutta hintojen lasku on parhaimillaankin marginaalista.
Kela kyytien osalta kuskeille asetettiin vaatimuksia joissa haisee pahasti kepulointi. Savonsanomien blogissa aiheesta tarkemmin: Semel-kartelli taksiongelmien syypääKELA-kyytien ja kaupunkien kuljetusten (jotka vastaavat ~50-80% normitaksin tuloista) osaltahan urpot kunnat ja vielä urpompi Kela kilpailuttivat kuljetukset siten, että se käytännössä sementoi vanhojen toimijoiden aseman.
Tämän takia Kela-kyytien ongelmien kytkeminen taksiuudistukseen on melkoista urpoilua, kun ne samat taksidatat ja muut vanhat välityskeskukset ne sopimukset saivat.
...
Kuinka paljon noita uusia takseja loppupeleissä on tullut lisää? Kovaan ääneen oli Pekka Möttö tuomassa omaa Kyyti-palveluaan (kahden euron taksit) ja Kajonilla piti olla satoja Bemareita valmiina heinäkuuksi. Lisäksi Kovasen FixuTaxin piti poistaa pöljyyden ajat jne. Onko näitä ja muita vastaavia missään näkynyt?
Tolppahomot, ne kaikkien ystävät. Ilmeisesti ei tullut mietittyä, että saako se kuski riittävää korvausta työpanoksesta. Kyllähän se tasapaino vielä löytyy, mutta ei kovinkaan nopeasti. Kelakyyditysten kilapilutukset meni samalla päin helvettiä ja yllättäen ollaan taas peukalo suussa. Rastia seinään. Oltiin taas säästävinään vähän siellä ja täällä. En kyllä ihmettele, jos vapaaehtoisia kuskeja ei helpolla löydy, kun korvaus paskavuoroista on luokkaa olematon. Mutta töitä hei olisi ja työttömiä, missä ongelma?
Fixuja on Stadissa näkynyt pääosin Taksi Helsingin ja Lähitaksin tunnuksin varustettuina, mutta myös jonkun verran ihan pelkkää fixua. Ei tosin taida olla se tehokkain rahantekoväline pelkästään omaa keikkaa ja kävelijöitä ajella?
Sama homma Menevällä, Taksi Helsingin alla suurin osa mutta jonkun verran pelkkää menevyyttä.
Jännä nähdä miten markkinat lähtee hyrrään ensikuussa, todennäköisesti viimeisetkin isommista uhoojista tulee yrittään valloittaa eri kaupunkeja olettaen että rekryissä saivat väkeä itselleen.
Tätä en kanssa oikein ymmärrä. Jos tilaan FixuTaxin niin miksi sieltä voi tulla auto joka on myös Taksi Helsinki. Tai jos tilaan Lähitaksin niin miksi sieltä voi tulla FixuTaxi.
Tuskinpa mitään ihmeempää muutosta tapahtuu. Hienoja suunnitelmia voi olla paperilla, mutta niitä satoja autoja pitäisi löytää joku myös ajamaan. Vai luuleeko joku oikeasti että tuola on satoja (tuhansia) innokkaita kuskeja jotka ovat kiltisti jaksaneet odottaa pikkujouluaikaa ennenkuin rupeavat kultaa vuolemaan?
Veikkaan että jokunen sataa on kyllä vuolemassa pikkujouluaikaan, mutta isoin ongelma lienee siinä edelleen että miten kuluttaja sitten löytää erilaiset välityskeskukset tai miten ajoa riittää jos ei näihin kuulu.
Siis uskot siihen että kun pikkujouluaika koittaa niin jostain ilmestyy satoja uusia takseja? Itse kyllä tuota vähän epäilen, mutta kohtahan sen näkee kuinka käy.
Onneksi täällä kotona maalla takseilla on sentään edes auttavaa paikallistuntemusta ja ammattitaitoa, ainakin vielä toistaiseksi. Onko helsingissä enemmänkin näitä suoraan paikallisesta vastaanottokeskuksesta reväistyjä suhareita? Tosin epäilen että tämä kaverin vastaanottokeskus ei ollut edes paikallinen, sen verta heikolta paikallistuntemus näytti.
Siis uskot siihen että kun pikkujouluaika koittaa niin jostain ilmestyy satoja uusia takseja? Itse kyllä tuota vähän epäilen, mutta kohtahan sen näkee kuinka käy.
Siis uskot siihen että kun pikkujouluaika koittaa niin jostain ilmestyy satoja uusia takseja? Itse kyllä tuota vähän epäilen, mutta kohtahan sen näkee kuinka käy.