Mainos

Taksikuskit

  • 259 862
  • 1 476

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokeilin ekaa kertaa Suomessa Uberia vallitsevien sääolojen takia ja yllätyin kun kyyti oli Taksi Helsingin kyltillä varustettu pirssi. Ihan hyvin toimi, hintakin taisi olla sama kuin normitaksilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kokeilin ekaa kertaa Suomessa Uberia vallitsevien sääolojen takia ja yllätyin kun kyyti oli Taksi Helsingin kyltillä varustettu pirssi. Ihan hyvin toimi, hintakin taisi olla sama kuin normitaksilla.

Sinällään jännä kun luulisi että Uberilla pitäisi ajaa ilman firmojen värityksiä ja taksikylttiä. Mutta toisaalta järjellä jos ajetellaan niin jos ne saa kilpailijan pidettyä pois hetken tolpalta ja saa 25% siivun ja pidettyä omaa kuskijärjestelmää pystyssä niin niille varmaan ihan sama.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo toki enemmän varmaan voisi veikata että niitä suomalaisyrityksiä haittaisi jos Uberia ajaa, täälä kun jokaisesta sopimuksesta tunnutaan pitävän aina kiini ja mielusti rangaistaan vielä rikkojaa mahdollisimman kovakätisesti. Toki Helsingissä vissiin on ollut näitä "huijaritakseja" jotka ajaa taksi helsingin väreissä ja tarrassakin värejä mutta ei ole oikeasti mitään tekemistä sen yrityksen kanssa. Voisi äkkiseltään ajatella että Uberistakin saa kannattavan sillä että käy "huijaamassa" tolpalta väkeä tarvittaessa ja sitten kun jonoja ei tolpassa vetää sillä uberilla.
 

Byvajet

Jäsen
Ei tainnut taksiuudistus ainakaan näin alkuun mennä niin kuin etukäteen kuviteltiin.

Suomen taksijärjestelmän "laatu", jonka vapauttaminen tuhoaisi, mitä se oikein on? | sivu 341 | MuroBBS

Hintoihin melkoisia korotuksia.

Lähitaksin hintojen alennus kostautui: ”Kuskit lähtivät muihin taksiyhtiöihin tai lopettivat työt kokonaan”

Näinhän se tuppaa aina menemään, kun säätelystä luovutaan ja kilpailua lisätään. Laatu kärsii, mutta hintojen lasku on parhaimillaankin marginaalista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Näinhän se tuppaa aina menemään, kun säätelystä luovutaan ja kilpailua lisätään. Laatu kärsii, mutta hintojen lasku on parhaimillaankin marginaalista.

Vedin taas pari retkeä Uberilla. Toinen kuski oli ehkä kolmissakymmenissä ja toivotteli mukavaa päivänjatkoa ja kaikki asiakaspalvelujutut selvästi mietittynä. Toinen oli vanha pappa mikä ei sanonut mitään enkä ole edes ihan varma oliko tuo muka paras reitti vaan Uberillahan sillä ei tietenkään sinänsä ole merkitystä, jos ei ole mahdoton kiire.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tainnut taksiuudistus ainakaan näin alkuun mennä niin kuin etukäteen kuviteltiin.

....
Lähitaksin hintojen alennus kostautui: ”Kuskit lähtivät muihin taksiyhtiöihin tai lopettivat työt kokonaan”

Näinhän se tuppaa aina menemään, kun säätelystä luovutaan ja kilpailua lisätään. Laatu kärsii, mutta hintojen lasku on parhaimillaankin marginaalista.
Luitko tarjoamastasi lähteestä kohdan "vielä on liian varhaista arvioida, miten taksialan vapautuminen on vaikuttanut kilpailutilanteeseen. Hän otaksuu, että vaikutuksia voi kunnolla arvioida vasta vuoden kuluttua." Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kaikki on seesteisen stabiilia ja halpaa alusta alkaen. Kyllä markkinat toimivat ja tämä hinnankorotus on vain yksi osoitus lisää sen puolesta. Hyvä osoitus myös siitä, että jollain alalla on toimivat työmarkkinat.
 

Tuamas

Jäsen
KELA-kyytien ja kaupunkien kuljetusten (jotka vastaavat ~50-80% normitaksin tuloista) osaltahan urpot kunnat ja vielä urpompi Kela kilpailuttivat kuljetukset siten, että se käytännössä sementoi vanhojen toimijoiden aseman.
Tämän takia Kela-kyytien ongelmien kytkeminen taksiuudistukseen on melkoista urpoilua, kun ne samat taksidatat ja muut vanhat välityskeskukset ne sopimukset saivat.

Lisäksi ei uudistuksen tarkoitus ole yksiselitteisesti laskea hintoja, vaan saada markkina toimimaan paremmin.
Tämä voi johtaa hinnankorotuksiin kysynnän huippuhetkinä, mutta siinä ei sinänsä ole mitään vikaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KELA-kyytien ja kaupunkien kuljetusten (jotka vastaavat ~50-80% normitaksin tuloista) osaltahan urpot kunnat ja vielä urpompi Kela kilpailuttivat kuljetukset siten, että se käytännössä sementoi vanhojen toimijoiden aseman.
Tämän takia Kela-kyytien ongelmien kytkeminen taksiuudistukseen on melkoista urpoilua, kun ne samat taksidatat ja muut vanhat välityskeskukset ne sopimukset saivat.
...
Kela kyytien osalta kuskeille asetettiin vaatimuksia joissa haisee pahasti kepulointi. Savonsanomien blogissa aiheesta tarkemmin: Semel-kartelli taksiongelmien syypää
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuinka paljon noita uusia takseja loppupeleissä on tullut lisää? Kovaan ääneen oli Pekka Möttö tuomassa omaa Kyyti-palveluaan (kahden euron taksit) ja Kajonilla piti olla satoja Bemareita valmiina heinäkuuksi. Lisäksi Kovasen FixuTaxin piti poistaa pöljyyden ajat jne. Onko näitä ja muita vastaavia missään näkynyt?
 

Glove

Jäsen
No on noita Kovasen Fixuja ainakin täällä Oulussa. En ole kokeillut. Enkä ole itseasiassa edes ollut taksissa uudistuksen jälkeen.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kajonin bemarit on pääosin vielä Hangossa odottamassa kuljettajia. Ei tunnu löytyvän ja äskettäin uutisoitiin että kuljettajien paikallistuntemus vaatimuksia ollaan höllentämässä. 1+1=?
Fixuja on Stadissa näkynyt pääosin Taksi Helsingin ja Lähitaksin tunnuksin varustettuina, mutta myös jonkun verran ihan pelkkää fixua. Ei tosin taida olla se tehokkain rahantekoväline pelkästään omaa keikkaa ja kävelijöitä ajella?
Sama homma Menevällä, Taksi Helsingin alla suurin osa mutta jonkun verran pelkkää menevyyttä.
Rautatieaseman taksiasemalla näkee erilaisia takseja pitkin etelä-suomea sekä myös outoja virityksiä ilman mitään tunnuksia. Taksikyltti toki on.
Mielenkiinnolla odotan mitä kaikkea pikkujoukuaika tuo tullessaan kun vapaan hinnoittelun nimissä kännisiä kyyditetään.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tolppahomot, ne kaikkien ystävät. Ilmeisesti ei tullut mietittyä, että saako se kuski riittävää korvausta työpanoksesta. Kyllähän se tasapaino vielä löytyy, mutta ei kovinkaan nopeasti. Kelakyyditysten kilapilutukset meni samalla päin helvettiä ja yllättäen ollaan taas peukalo suussa. Rastia seinään. Oltiin taas säästävinään vähän siellä ja täällä. En kyllä ihmettele, jos vapaaehtoisia kuskeja ei helpolla löydy, kun korvaus paskavuoroista on luokkaa olematon. Mutta töitä hei olisi ja työttömiä, missä ongelma?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipa hiljattain taksikokemus maamme pääkaupungissa. Piti päästä länsiterminaalin P4 parkkipaikalta erääseen tunnettuun hotelliin. Keskus lupasi vielä selvittävänsä kuskille että haku on nimenomaan tietyltä parkkipaikalta.

Odotin taksia keskellä päivää yli vartin ennen kuin puhelin soi. Huonolla suomen kielellä puhunut kuski ilmoitti olevansa parkkipaikalla ja kysyi että missä minä olen. Sanomattakin lienee selvää ettei kuski ollut oikealla parkkipaikalla. Kerroin odottavani parkkipaikalla P4, sain kuulla ettei sellaista ole olemassakaan, ei kuulemma navigaattorissa näy.

No päätin sitten auttaa miestä mäessä ja opastaa ulkopaikkakuntalaisena hänet omaan olinpaikkaani. Kuski alkoi vähän panikoida ja vieraan (suomen) kielen puhuminen kävi vaikeaksi. Minulta pääsi tahaton nauru kun kuski ei saanut noin minuuttiin hoettua toistuvasti muuta kuin "minä tulen, eiku, minä menen... kumpi kuuluu sanoa?".

Lopulta sain kuin sainkin opastettua tämän taksikuskin omalle parkkipaikalleni huitoen käsiäni ja kiinnittämällä muilla tavoin myös kaikkien muidenkin näköetäisyydellä olevien huomion. Näin pääsin vihdoin istumaan autoon ja ilmoitin määränpääkseni erään Helsingin isoimmista hotelleista. Vastakysymys tuli heti: " Mikä on osoite?". Navi kun kuulemma toimii vain osoitteilla.

Kun osoite oli saatu netistä haettua ja näppäiltyä navigaattoriin niin loppumatka sujuikin ihan mallikaasti, siis ajaminen. Kuski oli koko matkan niin pahoillaan jo tapahtuneesta sirkuksesta, että kysyi varmaan kymmenen kertaa että olenko myöhässä. Joka kerta vastasin ettei minulla ole sovittua menoa vaan olen menossa hotelliin vain lepäämään. Viimeisenä kuski kysyi vielä että meinaanko tehdä valituksen, en ollut mitenkään osoittanut olevani lainkaan vihainen saamastani palvelusta, lähinnä kokemus nauratti. Onneksi istuin takapenkillä, sillä kieltävän vastaukseni jälkeen kuski olisi luultavasti halannut tai suudellut minua.

Onneksi täällä kotona maalla takseilla on sentään edes auttavaa paikallistuntemusta ja ammattitaitoa, ainakin vielä toistaiseksi. Onko helsingissä enemmänkin näitä suoraan paikallisesta vastaanottokeskuksesta reväistyjä suhareita? Tosin epäilen että tämä kaverin vastaanottokeskus ei ollut edes paikallinen, sen verta heikolta paikallistuntemus näytti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka paljon noita uusia takseja loppupeleissä on tullut lisää? Kovaan ääneen oli Pekka Möttö tuomassa omaa Kyyti-palveluaan (kahden euron taksit) ja Kajonilla piti olla satoja Bemareita valmiina heinäkuuksi. Lisäksi Kovasen FixuTaxin piti poistaa pöljyyden ajat jne. Onko näitä ja muita vastaavia missään näkynyt?

Jyväskylässä ainakin on tuo Kyyti palvelu ollut toiminnassa, mutta tiedä sitten sen enempää että kuinka moni auto sitä lopulta ajaa. Jossain taisi joku ainakin kirjoitella että tilaamansa kyyti ei ollut saapunut, että ei vissii mitään jättimäärää autoja liikenteessä. Vissiin muutama "villiyrittäjä" on tuohon siirtynyt kun vapaimpia ehtojen suhteen noista palveluista joita on tulossa tai tullut. Se näissä tuppaa vähän ongelma olemaan että jos jäävät yhteiskunnan ajojen suhteen ilman ei se automäärä kovin isoksi voi kasvaa, sitten näillä yrittäjillä on niitä omiakin ajoja välillä, jos vain hiljaisina hetkinä tolppajonossa on kytkettynä palveluun niin ei sillä ihmeelisesti kateta kysyntää, varsinkin hiljaisempina aikoina.

Jännä nähdä miten markkinat lähtee hyrrään ensikuussa, todennäköisesti viimeisetkin isommista uhoojista tulee yrittään valloittaa eri kaupunkeja olettaen että rekryissä saivat väkeä itselleen. Lisäksi jos osa-aikaisesti meinaa ajaa niin periaatessa tämä Marraskuu - uusivuosi väli on se jolloin kannattaa ajaa, toinen väli ehkä kesällä jos festareita omalla alueella.

Isoin kompastuskivi tuntuu tällähetkellä olevan että vaikka mobisoitumista on näkymistä niin jotenkin puuttuu se että ajamaan pääsisi helposti omalla autolla, vaaditaan ties mitä ja provikka yrityksillä on 20-25% välityksissä ja siihen päälle mahdollisesti vielä 10e-200e kuukausimaksua. Ymmärtää ettei jonoksi asti ajajia ole jos vielä on vaatimuksia noiden lisäksi kaluston suhteen ja autolla pääsääntöisesti yksi ajaja. Taxify taisi nyt aloittaa helsingissä myös, mutta siinäkin taisi olla joku 21% provikka ja kuukausimaksua satanen päälle, kalustossa sentään taisi olla 15v asti eli viisivuotta uuberia enemmän. Jos näissä palveluissa vielä tuon provikan lisäksi kyytien hinta on hieman alle tuon entisen maksimihinnan mitä ennen uudistusta oli niin eihän siinä leivänpäälle hirveästi jää.
 

molari

Jäsen
Tolppahomot, ne kaikkien ystävät. Ilmeisesti ei tullut mietittyä, että saako se kuski riittävää korvausta työpanoksesta. Kyllähän se tasapaino vielä löytyy, mutta ei kovinkaan nopeasti. Kelakyyditysten kilapilutukset meni samalla päin helvettiä ja yllättäen ollaan taas peukalo suussa. Rastia seinään. Oltiin taas säästävinään vähän siellä ja täällä. En kyllä ihmettele, jos vapaaehtoisia kuskeja ei helpolla löydy, kun korvaus paskavuoroista on luokkaa olematon. Mutta töitä hei olisi ja työttömiä, missä ongelma?

Uudellamaalla selkeä voittaja oli kuluttajat, on mistä valita ja kalustoa riittää. Yhtä selkeä häviäjä on Taksi Helsinki, lentokentällä huono 3.s jono ja nimenomaan Keskustan tolpilla näkyy uudet yrittäjät, esim. viime yönä Tunkiolla eivät mahtuneet autot (>30) tolpalle, kun vielä "vanhaan aikaan" tuohon aikaan olisi ollut asiakasjonoa jo.

Kela purki Uudellamaalla kyytisopimuksen ja järjestää uuden kilpailutuksen. Ei vaan löytynyt autoilijoita tai kuljettajia ajamaan n. 25 %:n alennuksella. Yrittäjätoiminnassa toki pitää valita, millä hinnalla ja ehdoilla ajaa, mutta kun alennus leivottiin myös kuljettajien palkkoihin, eihän kukaan lähde alentamaan jo ennestään paskaa liksaansa.

Tässä nyt markkina jaettiin uudestaan. Varmasti tulee ylilyöntejä (kusetusyrityksiä/kusetusta), kun kaikille ei töitä riitäkään ja silti jo nyt isojen yritysten tj:t vinkuvat kilpaa, että olisi jokaisella satoja työpaikkoja auki. Unohtuu vaan kertoa, että ovat niitä huonoja vuoroja ja palkka provisio.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Fixuja on Stadissa näkynyt pääosin Taksi Helsingin ja Lähitaksin tunnuksin varustettuina, mutta myös jonkun verran ihan pelkkää fixua. Ei tosin taida olla se tehokkain rahantekoväline pelkästään omaa keikkaa ja kävelijöitä ajella?
Sama homma Menevällä, Taksi Helsingin alla suurin osa mutta jonkun verran pelkkää menevyyttä.

Tätä en kanssa oikein ymmärrä. Jos tilaan FixuTaxin niin miksi sieltä voi tulla auto joka on myös Taksi Helsinki. Tai jos tilaan Lähitaksin niin miksi sieltä voi tulla FixuTaxi.

Jännä nähdä miten markkinat lähtee hyrrään ensikuussa, todennäköisesti viimeisetkin isommista uhoojista tulee yrittään valloittaa eri kaupunkeja olettaen että rekryissä saivat väkeä itselleen.

Tuskinpa mitään ihmeempää muutosta tapahtuu. Hienoja suunnitelmia voi olla paperilla, mutta niitä satoja autoja pitäisi löytää joku myös ajamaan. Vai luuleeko joku oikeasti että tuola on satoja (tuhansia) innokkaita kuskeja jotka ovat kiltisti jaksaneet odottaa pikkujouluaikaa ennenkuin rupeavat kultaa vuolemaan?
 

molari

Jäsen
Tätä en kanssa oikein ymmärrä. Jos tilaan FixuTaxin niin miksi sieltä voi tulla auto joka on myös Taksi Helsinki. Tai jos tilaan Lähitaksin niin miksi sieltä voi tulla FixuTaxi.

Fixutaksin autot ajavat COB:n "lipun alla", joista iso osa on entisiä Kovasen tai Mankkaan taksin autoja. Näillä autoilla on sitten "korvamerkitty" osuus (osake) HTD:ssa (Kovanen) tai LT:ssa (Mankkaan taksi) ja tämä siis oikeuttaa olla ko. keskuksien välityksessä. Nythän HTD (=Taksi Helsinki) on ylimääräisessä yhtiökokouksessa päättänyt, että hallitus saa oikeuden neuvotella HTD:n myynnistä COB:lle. Jos ja kun kauppa toteutuu, mielenkiintoista nähdä, mikä on kuukausimaksu Taksi Helsingin autoilijoille jatkossa, nyt se on ollut lähinnä muodollinen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuskinpa mitään ihmeempää muutosta tapahtuu. Hienoja suunnitelmia voi olla paperilla, mutta niitä satoja autoja pitäisi löytää joku myös ajamaan. Vai luuleeko joku oikeasti että tuola on satoja (tuhansia) innokkaita kuskeja jotka ovat kiltisti jaksaneet odottaa pikkujouluaikaa ennenkuin rupeavat kultaa vuolemaan?

Veikkaan että jokunen sataa on kyllä vuolemassa pikkujouluaikaan, mutta isoin ongelma lienee siinä edelleen että miten kuluttaja sitten löytää erilaiset välityskeskukset tai miten ajoa riittää jos ei näihin kuulu. Tolpalla kun ei ole kun tietyt tunnit kuitenkin ruuhkaksi asti. Toki jos niissä pääsee ajamaan kaksinkertaisella hinnalla niin niitä alkutunteja ei niin paljon tarvitse.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Veikkaan että jokunen sataa on kyllä vuolemassa pikkujouluaikaan, mutta isoin ongelma lienee siinä edelleen että miten kuluttaja sitten löytää erilaiset välityskeskukset tai miten ajoa riittää jos ei näihin kuulu.

Siis uskot siihen että kun pikkujouluaika koittaa niin jostain ilmestyy satoja uusia takseja? Itse kyllä tuota vähän epäilen, mutta kohtahan sen näkee kuinka käy.
 

molari

Jäsen
Siis uskot siihen että kun pikkujouluaika koittaa niin jostain ilmestyy satoja uusia takseja? Itse kyllä tuota vähän epäilen, mutta kohtahan sen näkee kuinka käy.

Pasi, kuka ja miksi alkaisi taksiyrittäjäksi, ml. Uber n. 10-14 päivän takia vuodessa ja niissäkin kysyntäpiikki on vain joitain tunteja yöllä klo 01-05:n välillä. Kyllä noihin ajoihin riittää tekijöitä ja (uutta) kalustoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onneksi täällä kotona maalla takseilla on sentään edes auttavaa paikallistuntemusta ja ammattitaitoa, ainakin vielä toistaiseksi. Onko helsingissä enemmänkin näitä suoraan paikallisesta vastaanottokeskuksesta reväistyjä suhareita? Tosin epäilen että tämä kaverin vastaanottokeskus ei ollut edes paikallinen, sen verta heikolta paikallistuntemus näytti.

Tähän voidaan todeta muutoksen alkaneen jo kymmenisen vuotta sitten eikä suoraan liity vastaanottokeskuksiin.

Piti päästä Leppävaarasta Pähkinärinteeseen. Ne ketkä tietää tajuavat, että eihän tuo ole mahdollista olla tietämättä mihin ajetaan. Muille ihan tuollainen muutaman kilometrin matka mitä ei kaupunkilainen jaksanut kävellä tai tutkia linja-autoaikatauluja.

"Terve, tonne Pähkinärinteeseen"
"Terve, minne aja, okke vase"
"Ai tota no, tosta oikealle ja sitten päästään tuonne isolle tielle ja siitä vasemmalle"

Eihän tuo nyt sen enempää haitannut, mutta maailma on täynnä työntekijöitä eri aloilla mitkä saavat palkkaa, vaikka niiden ei todellakaan pitäisi ennen kuin on edes peruskuviot hallussa.

Ammattitaitoinen kuski ensinnäkin tietäisi kaikki lähiöt ja eihän niitä ihan kaikkia edes ehkä muista, mutta ainakin osaisi ajaa kolmen kilometrin päähän.

Minua ei ylipalvelu eikä pokkurointi kiinnosta, mutta on se silti mukava istua kyytiin missä kuski aivan selvästi heti tietää mihin ajetaan. Niitäkin kuskeja tosiaan on mitkä ei tiedä edes maamerkkejä, vaikka turistikin on ne jostain opaskirjasta selvittänyt.

Siis uskot siihen että kun pikkujouluaika koittaa niin jostain ilmestyy satoja uusia takseja? Itse kyllä tuota vähän epäilen, mutta kohtahan sen näkee kuinka käy.

Pitäisin mahdollisena, että nyt ensimmäisenä pikkujouluna tulee. Sitten se huomataan kuinka se ei ollutkaan kultakaivos ja ensi vuonna ei lähdetä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis uskot siihen että kun pikkujouluaika koittaa niin jostain ilmestyy satoja uusia takseja? Itse kyllä tuota vähän epäilen, mutta kohtahan sen näkee kuinka käy.

Saa nähdä, parituhatta yrittäjäähän on hakennut noita lupia mutta joitakin satoja ajaa nyt. Tietenkin moni on matkailualan yrittäjiä jotka hakee "varuulta" luvat. Tässähän on myös monessa kaupungissa ollut viimekuukaudet rekryt käynissä mutta monen yrityksen toiminta ei ole sitten lopulta niissä haetuissa kaupungeissa alkanut. Esimerkiksi täälä Jyväskylässä on melkein jokainen mahdollinen yritys rekrynoinut väkeä mutta tuo Kyyti sovellus taitaa olla ainut joka on vielä markkinoilla näiden perinteisten välityskeskuksen ja "tikkakosken uubereiden " lisäksi. Ensikuukausi on se kun ne yrittää tosissaan markkinoille kun yrittää. Sitä ehkä enemmän yritin omalla viestillä kuin sitä että jostain tyhjästä tulisi yrittäjiä. Saa vain nähdä onko oikeasti markkinoilla tilaa uusille välityskeskuksille. Selkeästi näyttäis olevan isoin puute "koko Suomen Uuberille"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös