Töitä, mutta mistä?

  • 330 882
  • 1 617

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
mikko6000 kirjoitti:
Tuossa mainittiinkin jo muutama asia ko. firmasta. Palkka on tosiaankin jees. Itseä korpesi eniten esimiesten ns,"haista vittu"-asenne meitä peruskeräilijöitä kohtaan. Myös firman yleinen tapa käsitellä perustyöläisiä ihmetytti useasti. Varsinkin lakon jälkeen tunsi olevansa todellista paskasakkia kun pomot seurasivat nenä perseessö kiinni etsien mahdollisia virheitä, joista sitten seurasi automaattinen kirjallinen varoitus. Myös vakituisten työsopimuksia purettiin vähän miten sattui, mistä sitten muutama oikeusjuttukin käytiin. Esimerkkejä on todella paljon, lähinnä koko ilmapiiri Inexillä meni ainakin meikäläisen aikana(2001-2004) helvetin naurettavaksi. Vaihtuvuushan firmassa on vuosittain n.40 prosenttia ja saikkuprosentit noin kymmenisen prosenttia korkeammalla keskiarvoa. Eiköhän nuokin kerro aika paljon ko. lafkasta.

Ei kuulosta kyllä hirveän hyvältä tuo pomojen asenne. Ei tuommoinen asenne minua ainakaan innostaisi tekemään duuniani kunnolla.
Vaihtuvuus taitaa sitten olla yleinen vitsaus matalapalkka aloilla. Siis se käsitys minulla ainakin on, että se peruspalkka mikään kummoinen ole, mutta ilta/yö/viikonloppulisät, sitten korottavat palkkaa kivasti.

Lähinnä lisäinfo firmasti kiinnosti siksi, että hain sinne töihin reilu vuosi sitten. Soitin jopa firmaan, ja kysyin onko siellä vapaitatyöpaikkoja. Käskivät pistää hakemuksen, jonka teinkin. Mitään sieltä päästä ei sitten vain ikinä kuulunut. Tässä tapauksessa se taisi olla minun onneni.

Nyt olen ollut vartiontialalla noin 1½ vuotta, ja hetkeäkään en ole katunut. Palkkaa tulee sen verran, että ei tarvitse kaupassa miettiä ostaako kinkkua vai juustoa, kun voi ostaa molempia. Ja työilmapiiri on ainakin tässä omassa kohteessani todella hyvä.
Ja jos joku haluaa kesätöitä, niin tällä alalla niitä riittäisi. Ja muutenkin alalla on koko ajan työvoimapula. Tässä tullut itselleni taas vähän reilut 40 tuntia ylitöitä viimeiseen 2 viikkoon, kun ei toimisto saa palkattua työntekijöitä firmaan.
Ehdottomasti paraspuoli omassa työssäni kuitenkin on, että 70-80% työajasta voi tehdä omia juttujaan.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
repe_joke kirjoitti:
Ja jos joku haluaa kesätöitä, niin tällä alalla niitä riittäisi. Ja muutenkin alalla on koko ajan työvoimapula. Tässä tullut itselleni taas vähän reilut 40 tuntia ylitöitä viimeiseen 2 viikkoon, kun ei toimisto saa palkattua työntekijöitä firmaan.
Ehdottomasti paraspuoli omassa työssäni kuitenkin on, että 70-80% työajasta voi tehdä omia juttujaan.

Kysymys 1: Eikös nuo kurssitushommat ole tiukentuneet vartiointialalla, mietin vaan että mitä kesätyöntekijältä ko. hommassa vaaditaan?

Kysymys 2. Minkälaisessa tehtävässä olet, jos noin paljon jää vapaata, tuskin ainakaan myymälässä?


Ja vielä vitosen vinkki niille, ketkä harkitsevan alan vaihtoa: Nyt kannattaisi ryhtyä kaivinkoneen kuljettajaksi. Vanhat parrat jäävät pois ja kysyntää on paljon.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
dingus kirjoitti:
Kysymys 1: Eikös nuo kurssitushommat ole tiukentuneet vartiointialalla, mietin vaan että mitä kesätyöntekijältä ko. hommassa vaaditaan?

Kysymys 2. Minkälaisessa tehtävässä olet, jos noin paljon jää vapaata, tuskin ainakaan myymälässä?

1) 40 tunnin kurssin, kun käy niin saa tehdä 4kk/kalenterivuosi vartijan töitä. Kurssi itsessään ei mielestäni ole kovin vaativa, vaikka lakia joutuukin vähän pänttäämään.
Sen lisäksi jos 60 tunnin kurssin, niin saa pysyvän kortin, joka pitää uusia 5 vuoden välein. Ero tuossa kurssissa on oikeastaan vain se, että loppukokeesta pitää saada paremmat pisteet, kuin 40 tunnin kurssilta.
Näiden lisäksi vaaditaan tieteenkin suht nuhteetonta taustaa kortin hakijalta.

2) Minä teen valvomo hommia, joka käytännössä merkkaa sitä, että odotellaan, josko jotain tapahtuisi. Tämän lisäksi tehdään pari kierrosta vuoron aikana, joilla on tarkoituksena varmistaa ovien kiinniolo, ja se että kukaan ei ole pyörtynyt sisätiloihin.

Ei ehkä sovi kaikille, mutta itse kyllä tykkään katsoa töissä telkkaria, ja surffailla netissä. Ja tietenkin tänne voi ottaa mukaan omia dvd-leffoja, jos tv:n tarjonta vaikuttaa turhan vaisulta.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jääkuutio kirjoitti:
P.S. Jos tuo yksi korttisi karahtaa, nähdään kesällä Inexillä. Katotaan, jos vaikka eksytään samaan vuoroon :)

Sortsit vaan, mutta nyt kävi niin, etten ole tulossa Inexille. Kortti ei karahtanut =)
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
raisu kirjoitti:
Missä noita kursseja järjestetään?

No itse kävin kurssini Amiedussa, mutta muistaakseni myös edupoli järjestää myös kyseisiä kursseja. Amiedu toimii Helsingissä, ja tarkemmin pitäjänmäellä. Edupoli taisi olla Espoon puolella.
Myös firmat itse järjestävät noita kursseja jonkun verran, etenkin näin keväällä, että saavat tarpeeksi kesätyöntekijöitä.

Googlettamalla löytynyy myös lisäätietoa.
 
dingus kirjoitti:
Ja vielä vitosen vinkki niille, ketkä harkitsevan alan vaihtoa: Nyt kannattaisi ryhtyä kaivinkoneen kuljettajaksi. Vanhat parrat jäävät pois ja kysyntää on paljon.
No paljonkohan tuollaisena kaivinkoneen kuskina tienaisi? Siis normaalilla työajalla ilman ylitöitä.

Ja vinkkinä työnhakijoille. Tarjoilijoita kaivataan jatkuvasti ja työtä luulisi löytyvän ilman koulutustakin.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täältä löytyy myös kokemuksia turvallisuusalalta. Kun olin suorittanut tuon 40h, joka on pelkkä vitsi, kävin pistämässä kokeilumielessä yhdelle firmalle työnhakuilmoituksen netissä (firmoilla jatkuva haku, vaikka sitä ei erikseen mainittaisikaan) Seuraavana päivänä sieltä soiteltiinkin ja sovittiin työhaastattelusta. Heti työhaastattelun jälkeen tehtiin sitten se työsopimus. Kyllähän siinä välillä teki mieli vähän jarruttaa, mutta ei valittamista ;)

Alalla on tosiaankin mukavaa porukkaa. Vaatimukset ja koulutus ei ole kummoisempia, joten palkasta ei pidä kuvitella liikoja, mutta niinkuin repe_joke mainitsikin, (yli)töitä riittää halukkaille ja pyhät ym. on kiva kalastaa itselleen. Itellä mm. myymälää ja voin sanoa, että jopa Helsingin keskustassa on vähemmän actionia kuin mitä aluksi odottelin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voi helvetti. Taas olisi tämmöinen aika vuodesta, kun määräaikainen nykyisessä firmassa ei jatku. Mitähän tässä keksisi.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
pernaveikko kirjoitti:
Voi helvetti. Taas olisi tämmöinen aika vuodesta, kun määräaikainen nykyisessä firmassa ei jatku. Mitähän tässä keksisi.

Minkäslainen ala ja työnkuva on kyseessä?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Itselläkin määräaikainen loppui tuossa kuukausi sitten, ja aika hiljaista näyttää työrintamalla olevan ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla. Enpä olisi uskonut, että tällaiseen rumbaan joutuisi silloin kun TKK:lle olin kouluun menossa.

Anyway, reilun tunnin päästä alkaisi eräskin työhaastattelu. Sikäli kun käsitin oikein ilmoituksesta, niin aika dummy hommaa, mutta täytyy kuitenkin yrittää jotenkin näytellä, että olen aivan äärettömän kiinnostunut. Ja olenhan minä siinä mielessä, että pakko tässä johonkin töihin on mennä. No, olisihan siinä hyviäkin puolia. Esimerkiksi se, että päivät jää hyvin aikaa tehdä jotain muuta, kun työt ovat yöllä.

Ja määräaikainenhan tämäkin olisi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
avatar kirjoitti:
Minkäslainen ala ja työnkuva on kyseessä?

Tietokonehommia, mutta mikään superkoodari en ole. Paperit ovat ihan kohtuulliset, mutta työkokemusta ei löydy 3-5 vuotta [tähän litania erilaisia kirjainyhdistelmiä].

Valmistumisesta reilut kaksi vuotta ja tämä vuosi on nyt mennyt ei niin hyvässä paikassa, vaikka CV:hen tämän saanee kohtuulliselta näyttämään ja alakohtaista edes sentään.

Valoisalta ei tilanne tosiaan näytä. Ja määräaikainenhan joku uusikin paikka kuitenkin on.

EDIT: Ja vielä tämmöinen, voiko etunimi.sukunimi at gmail.com osoitteella hakea töitä? Ei se kuitenkaan ainakaan minun mielestä kalskahda niin pahasti kuin joku hotmail tai luukku.
 
Viimeksi muokattu:

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kah, tälläista ketjua olinkin etsinyt.

Töistä tuli monoa vajaa kolme viikkoa sitten ja täytyy sanoa, että hiljaista on. Monoa tuli siksi, että olin juuri tehnyt firman parhaan kuukausituloksen, mutta en kuulemma ollut tarpeeksi järjestelmällinen. Mitä V¤¤tua? Kysyin myös järjestelmällisyydestäni, mutta siihen en saanut vastausta. Yllätyin suuresti. Niin ja kyseessä oli siis koeajan toiseksi viimoinen viikko.

Jonkinnäköistä myyntiin liittyvää olisi haussa, mutta kun ihan mihin vaan ei haluaisi edes lähteä. Tämä ei tarkoita että olisin nirso, kyllä hakkaan vaika halkoja väliaikaisesti, mutta haluaisi kuitenkin jotain pysyvää.

Jos joku haluaa palkata/haastatella myynnillisesti reippaan ja päteävän Jatkoaika-aktiivin, niin täältä löytyy. Muitakin vinkkejä vastaanotetaan. Antaa palaa Yv:tä vaan, vaikka kiusaksi asti. Mieli palajaa töihin, kotona iskee hulluus. Onneksi ei kuitenkaan juoppo sellainen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
pernaveikko kirjoitti:
EDIT: Ja vielä tämmöinen, voiko etunimi.sukunimi at gmail.com osoitteella hakea töitä? Ei se kuitenkaan ainakaan minun mielestä kalskahda niin pahasti kuin joku hotmail tai luukku.

No varmaan voi, mutta jos nyt ei ole rahasta kiinni niin joku laajakaistan tarjoajan oma mailiboksi tyyliin @pp.inet.fi olis varmasti vähän uskottavampi.

edit: Siis rahasta kiinni sinänsä, että avaa yhden laajakaistan himaan. Tuli vaan mieleen, että yleensähän joku mailiboksi kait kuuluu kylkiäisenä näihin? Eikö? Se on vähän fiksumman oloinen kuin nämä ilmaismailit. Oli se sitten mikä tahansa ali-g-maili.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
avatar kirjoitti:
No varmaan voi, mutta jos nyt ei ole rahasta kiinni niin joku laajakaistan tarjoajan oma mailiboksi tyyliin @pp.inet.fi olis varmasti vähän uskottavampi.

Onhan minulla toki yksi osoite nikillä ja sitten yksi nimellä, mutta sekin on @kotikone.fi, mikä ei nyt mielestäni ihan paras ole ja nimi ei ole täsmälleen muotoa etunimi.sukunimi, siksi mietin vaihtoa.

Yhtä lailla voi olla, että tämmöiset asiat ei vaikuta yhtään mihinkään, kunhan osoite nyt ei ihan ole kisskiss_avatar33891 at lovemailbox.com
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Joo, kyllä vain. Määräaikaisuus loppuu vuoden vaihteessa - tarjoavat todennäköisesti määräaikaisuuden jatkoa tilalle mutta en ajatellut suostua. Tuon jälkeen se olisi kenkää kuitenkin. Turha tänne jäädä tekemään siirtymää valmiiksi uusiin järjestelmiin ja sen jälkeen saada kenkää.

Tällä alalla on kova kysynytä, niin monet osaavat käyttää tietokonetta hyvin mutta eivät ole koodareita. Pitäis olla himokoodari tai muuta. Mutta löytyy työkokemusta sentään konsultoinnista, pienimuotoisesta myyntityöstä, reklamaatioiden käsittelyistä, teknisistä hommista, asiakkuuksien hoitamisista ja tollasista.

Sunnuntai-Hesarissahan melkein joka toisessa ilmoituksessa haetaan Account Manageria, ehkä sellaiseen yrittäisi seuraavaksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Account manager = myyntireiska. Nykyään se on vaan se hieno nimi samalle asialle.

Käytännön duuni on useimmissa paikoissa kylmäsoittojen tekeminen potentiaalisille uusille asiakkaille, oman perseen tunkemista joka mestaan jne. Päälle vielä muutama pienehkö vanha asiakas niin duuninkuva alkaa olla siinä.

Mutta joillekkin se sopii erittäin hyvin, itse tein ko. duunia puoli vuotta ja totesin etten tuollaista perseduunia jaksa vääntää. Ja hyvät tyypit voivat päästä ihan hyville liksoillekkin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Nii'i. Mistähän sitä sais yksi kolmannen vuosikurssin laskentatoimen tradenomiopiskelija alan duunia. No jotain tilitoimiston elämääkin kuivempaa toimistoduunia nyt kirjanpidon saralta varmasti, mutta kun kiinnostais investointilaskenta ja operatiivinen laskenta sekä rahoitus huomattavasti enemmän. Suuri osa tuotannon laskennasta taitaa sijaita pk-seudulla ja aika satavarmasti sinnehän se on sitten muutettava kunhan valmistuu. Kiinnostais vaan jostain löytää pulju, johon voisi lopputyön tehdä vaikka investointilaskennan puolelta. Tai joku toimintolaskennan hommakin ois ihan jees. Vituttaa tää kylä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tjooh, omalta osaltani työnhaku päättyi 4 vuoden kohtuuvarmaan ja no...kiintoisaankin nakkiin, jonka jälkeen sitten voikin miettiä oikeitten töitten hakemista ylikoulutettuna tai sitten ei, ainakin TkT kalskahtaa työnhaussa paremmalta kuin FT tai FM.
Tietenkin suhteellisesta työpaikan varmuudesta ja mahdollisesti löysähköstä työtahdista saa vastineeksi huomattavasti heikomman palkan kuin teollisuuden puolella (jostain lehdestä juuri katselin, että energia-alan DI:n alkupalkka on 2900€/kk ja töitä riittää alalla, missä sukupolvenvaihdos on käynnissään...jos ala ei vain olisi oikeasti niin tylsä, niin olisi varmaan pitänyt opiskella toisin).
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Daespoo kirjoitti:
Mutta joillekkin se sopii erittäin hyvin, itse tein ko. duunia puoli vuotta ja totesin etten tuollaista perseduunia jaksa vääntää. Ja hyvät tyypit voivat päästä ihan hyville liksoillekkin.
Sama täällä. Neljä kuukautta riitti minulle pääasiassa uusien asiakkaiden kaivamista puhelimitse. Vittumaisinta oli se, että edustamillani tuotteilla oli äärimmäisen pienet ja muutenkin hankalat markkinat. Kyllä tuollasessa luukutushommassa voi tienatakin hyvin, mut se vaatii tietynlaista persoonaa. Se homma ei ole minua varten. Myyntihommat kyllä menee, mut ei tuon tyyppiset.

Nyt tässä liiton päivärahoilla katseltu uusia haasteita. Eiköhän inssille töitä löydy pääkaupunkiseudulta. Tarjonnasta pitää vaan osata karsia ne paskat firmat pois. Muutaman kerran oon tässä jo kieltäytynytkin työtarjouksista, kun firma on ollut niin epäilyttävä. Haluais kyl tässä iässä jo jotain pysyvämpää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
varjo kirjoitti:
TkT kalskahtaa työnhaussa paremmalta kuin FT tai FM.
TkT, Tietojenkäsittelyteorian Herr Doktor?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Keharikeskustelu eilen pomon kanssa ja tulos: haastavampia työtehtäviä vuoden alusta ja lisää liksaa. Olen tyytyväinen.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
sampio kirjoitti:
TkT, Tietojenkäsittelyteorian Herr Doktor?
Eiköhän tuo nyt kuitenkin ole tekniikan tohtori.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös