Töitä, mutta mistä?

  • 331 234
  • 1 617

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
tuuski kirjoitti:
Jaa, no täytyy sitten elää pelossa vielä.

Onkohan Kela ehkä niin jäykkä firma, että sinne ei voi itse ottaa yhteyttä ja kysyä tilannettaan? Ei yllättäisi yhtään, jos siellä sanottaisiin jotain, että kyllä siitä kirje tulee, jos on tullakseen. Jos sinulla on rahat olemassa, niin kannattaisi varmaankin maksaa suosiolla pois. Kela ottaa aivan varmasti omansa (mikä on tietysti aivan oikein, ottamatta kantaa rajojen järkevyyteen), itsekin jouduin palauttamaan.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Rumble kirjoitti:
KELA:
"Jos tulot ylittävät vapaan tulon enintään 170 eurolla, liikaa maksettua tukea ei peritä takaisin."
Tämä on ilmeisesti jotain Kela-logiikkaa. Miksei niitä rajoja ole voitu laittaa 170 euroa suuremmiksi?

No, tuuskille hyvä uutinen joka tapauksessa. En ole moisesta säännöstä kuullutkaan.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Oman alan töitä riittäis kyllä aivan jumalaton määrä, jos vaan haluaisi ottaa vastaan. Onneksi on tuo koulutus johon vedota ja voi sen avulla poimia itselle parhaiten sopivat työtarjoukset päältä. Raha ei lopu kesken köyhältä opiskelijapojalta ja jos kassavarannot ehtyy, niin töitä saa tavallisesti suht nopealla aikataululla. Opintolainaakaan en ole ottanut, mutta nyt voisi toukokuun lopussa nostaa tuon 1500 euroa ylös kesähurvitteluja varten, kun tulevaisuuden näkymät ovat taatut, vaikkakin aika kapealeipäiset.
 

Wolves

Jäsen
Soittaako vai odottaako soittoa...

On taas lähellä vitutusketjun tekstiä, mutta alan pikkuhiljaa ihmettelemään työnantajien ajatuksenjuoksua.

Olen viimeaikoina hakenut yhtä jos toista paikkaa. Osasta on tullut kutsuja työhaastatteluun, osasta ei...ja tälläkertaa puhun näistä paikoista mistä ei ole tullut kutsuja.

En kuitenkaan missään nimessä ole kirjoittamassa tätä siksi, etten päässyt haastatteluun vaan siksi, etteivät suomen työnantajat (tai ainakaan ne joiden kanssa olen ollut tekemisissä) ilmoita millään tavalla, etten tullut valituksi.

Ei luulisi olevan hirveä vaiva laittaa vaikka sähköposti ei-valituille hakijoille. Jossain tapauksissa olen soittanut työnantajalle ja tiedustellut tilannetta, jolloin minulle on kerrottu etten tullut valituksi. Mutta onko työnantajan kannalta edullisempaa lähettää postia hakijoille vai odottaa kun puhelinvaihde tukkeutuu?

Jos paikalla on työnantajien edustajia (Ja luultavasti onkin), niin selventäisikö joku minulle miksi tälläinen käytäntö on pesiytynyt Suomeen. Olemmeko niin juroja, ettemme uskalla lähettää huonoa viestiä, sen vuoksi, että joku saattaisi ampua viestinviejän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Master God kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti jotain Kela-logiikkaa. Miksei niitä rajoja ole voitu laittaa 170 euroa suuremmiksi?

No, tuuskille hyvä uutinen joka tapauksessa. En ole moisesta säännöstä kuullutkaan.

Kyllä tämä on ihan lainsäätäjän logiikkaa, eikä Kelan keksintö. Kela ei säädä lakeja. 170 euroa tulee siitä, että tässä vuositulomallissa raja oli alunperin 1000 markkaa - ilmeisesti on ajateltu, että pienet vahinkoylitykset eivät aiheuttaisi perintää, koska pelkän byrokratian kustannukset ovat kohtuuttomat suhteessa perittävään summaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Työnhaku alkaa virallisesti nyt,
kesällä olen työtön. Valitsin irtisanomisen sisäisen siirron sijaan.

Joten te kaikki Jatkoajan big chiefit jotka olette siinä asemassa että pääsette valitsemaan työntekijöitä - pistäkää rohkeasti YV:tä tulemaan.

scholl? Anyone?
 

scholl

Jäsen
Tommy kirjoitti:
Työnhaku alkaa virallisesti nyt,
kesällä olen työtön. Valitsin irtisanomisen sisäisen siirron sijaan.

Joten te kaikki Jatkoajan big chiefit jotka olette siinä asemassa että pääsette valitsemaan työntekijöitä - pistäkää rohkeasti YV:tä tulemaan.

scholl? Anyone?

Sorry scholl on yrittäjä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tommy kirjoitti:
Työnhaku alkaa virallisesti nyt,
kesällä olen työtön. Valitsin irtisanomisen sisäisen siirron sijaan.

Oikeasti aika rohkea päätös. No, toivottavasti onnistut jotain löytämään.

Itsekin tekisi mieli tehdä samat, mutta työtilanteen ollessa mikä on niin ei oikein uskalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itsellä ei kesätyönhaku tärpännyt Suomessa joten päätin hakea duunia USA:sta. Sieltähän se irtosi sitten koulutusta vastaava duuni kesäksi (touko-syyskuu).

Yleensäkin jos ei meinaa Suomesta löytyä niin kannattaa ehdottomasti katella ulkomaita. Siellä suomalaista koulutusta ja osaamista arvostetaan. Toki riippuu paljon henkilöstäkin jne. mutta yleinen käsitys minkä olen saanut on tälläinen. Saapahan kielitaitoa ja uutta perspektiiviä elämään ja muutenkin vaihtelua.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Jii kirjoitti:
Oikeasti aika rohkea päätös. No, toivottavasti onnistut jotain löytämään.

Itsekin tekisi mieli tehdä samat, mutta työtilanteen ollessa mikä on niin ei oikein uskalla.

Joo no lähtöä olen miettinyt jo pitkään ja nyt kun vielä maksavat minulle ihan tuntuvasti siitä että lähden niin mikäs siinä. Riskejähän on otettava, tai jotain?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Turder kirjoitti:
Yleensäkin jos ei meinaa Suomesta löytyä niin kannattaa ehdottomasti katella ulkomaita. Siellä suomalaista koulutusta ja osaamista arvostetaan. Toki riippuu paljon henkilöstäkin jne. mutta yleinen käsitys minkä olen saanut on tälläinen. Saapahan kielitaitoa ja uutta perspektiiviä elämään ja muutenkin vaihtelua.

Niinhän sitä luulisi, lähinnä ulkomailta tulee geneerisiä "we prefer candidates with PhD jaadijaadijaadi"-vastauksia ja vaikka paikkoja on huomattavasti enemmän vapaina, niin aika järjestään vaatimukset ovat sellaisia, ettei oikein vastavalmistuneena ole järkeä hakea.
Noh, onneksi ei vielä ole kriisi päällä, mutta hiljakseen vitutuskäyrä on noussut ja itsetunto kadonnut, kun mistään ei paikkaa tunnu aukeavan.
Hakemusten tekemisestäkin on tullut enemmänkin pakkopullaa ja sen sitten huomaa virheissä, joita syntyy, kun ei vain jaksa keskittyä tekemiseen.

Tämä siis huipputeknologian alalla, jossa substanssiosaamisella on enemmän merkitystä, kuin sillä miten hyvin itseään onnistuu markkinoimaan.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
pernaveikko kirjoitti:
Olet koeajalla lupautumaasi firmaan tai oikeammin ei työsuhde ole edes alkanut, ei sinun ole sinne mikään pakko mennä. Tietenkin otat parhaan paikan, niinhän työnantajakin valitsee kenet haluaa. Jos työt on jo ehtinyt alkaa voi lähteminen olla hieman hankalampaa, mutta itse en ainakaan stressaisi tippaakaan ilmoittaa tässä vaiheessa, että en tulekaan kesällä.
Suomessa on niin pienet piirit etten minä ainakaan kenellekään suosittele siltojen polttamista. Riippuu tietty työnantajasta mutta jos kuvitellaan että palkataan kesätyöntekijä vaikka jo maaliskuussa ja ko henkilö ilmoittaisi toukokuun puolessavälissä ettei tulekaan niin kyllä luulen että aika moni laittaisi ns nimen muistiin. Sama koskee varmaan niitä jotka lähtevät koeajalla. Tai mistäs minä mitään tiedän.

SaiPa2000 kirjoitti:
Ei luulisi olevan hirveä vaiva laittaa vaikka sähköposti ei-valituille hakijoille. Jossain tapauksissa olen soittanut työnantajalle ja tiedustellut tilannetta, jolloin minulle on kerrottu etten tullut valituksi. Mutta onko työnantajan kannalta edullisempaa lähettää postia hakijoille vai odottaa kun puhelinvaihde tukkeutuu?
Tyylikkäämpi tapa on ainakin minun mielestä postittaa vastaus. Mutta kun yhtä ja samaa työpaikkaa voi hakea useampi sata tai jopa yli tuhat(!) työnhakijaa niin ei se vastaaminen aina ihan kahdessa viikossa onnistu, varsinkaan jos sitä ei sähköpostitse hoideta. Allekirjoittaneella on tuttuja jotka ovat jo joulukuussa saaneet kesätyöhakemuksia. Mitä sitten kuuluisi tehdä, säästetäänkö hakemus vaikka maalis-huhtikuulle jolloin päätökset tehdään vai ilmoitetaanko jo tammikuussa ettei sinua valittu? Eihän siinä vaiheessa voi tietää tulevien hakemusten määrää/laatua.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nikke kirjoitti:
Suomessa on niin pienet piirit etten minä ainakaan kenellekään suosittele siltojen polttamista. Riippuu tietty työnantajasta mutta jos kuvitellaan että palkataan kesätyöntekijä vaikka jo maaliskuussa ja ko henkilö ilmoittaisi toukokuun puolessavälissä ettei tulekaan niin kyllä luulen että aika moni laittaisi ns nimen muistiin. Sama koskee varmaan niitä jotka lähtevät koeajalla. Tai mistäs minä mitään tiedän.

Ei tuossa ole mielestäni kyse mistään siltojen polttamisesta jos ilmoittaa työnantajalle ettei tarjottu työ kiinnostakaan vaikka olisikin jo aiemmin ilmoittanut ottavansa vastaan kyseisen työn. Kyllä tätä tapahtuu normaalisti enkä usko, että työnantajatkaan hernettä nenäänsä vetävät - etenkään jos peruminen tapahtuu jo huhtikuun alkupuolella.

Yhtälailla noihin koeajalla työn keskeyttäneisiin törmää aina silloin tällöin, työ ei joko ollut sitä mitä odotti, työ on rasittavuudeltaan sellaista minkä tähden siihen ei kykene tms. Siksi koeaika on olemassa, että työntekijä(kin) pääsee työstä eroon kivuttomasti - toki tuolloin on fiksuinta hoitaa homma asiallisesti ja vaikka vedota siihen, että on vielä koeajalla jolloin työn saa lopettaa kulumassa olevan työvuoron päätyttyä, näin homma muistaakseni menee.

Omalla työpaikallani olen nähnyt useampia tällaisia tapauksia ja he yleensä ilmoittavat, että lopettavat työt koeajalla joko sen työvuoron päätyttyä tai tiettynä päivänä.

vlad.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On mahtava aika olla rakennusmies, nuorikin. Persettä revitään joka suuntaan semmoisella kiireellä että jo vähän hirvittää. Melko hyvää tiliäkin tulee. Kesällä kun vielä viikonloppuisin tekee jotain pientä pimeää niin tulot nousevat melko mukaviksi.

Työpaikoissa on valinnankin varaa ja työnantajat maksavat vapaaehtoisesti hyvääkin palkkaa koska osaavista ja mielenkiintoa työtä kohtaan omaavista työntekijöistä on järkyttävä pula.

Voin väittää että kaikilla ihmisillä joilla hiukankin on mielenkiintoa tehdä hieman likaisempaa ja raskaampaa työtä, ei ole pelkoa ainakaan työttömyydestä.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
vlad kirjoitti:
Yhtälailla noihin koeajalla työn keskeyttäneisiin törmää aina silloin tällöin, työ ei joko ollut sitä mitä odotti, työ on rasittavuudeltaan sellaista minkä tähden siihen ei kykene tms. Siksi koeaika on olemassa, että työntekijä(kin) pääsee työstä eroon kivuttomasti - toki tuolloin on fiksuinta hoitaa homma asiallisesti ja vaikka vedota siihen, että on vielä koeajalla jolloin työn saa lopettaa kulumassa olevan työvuoron päätyttyä, näin homma muistaakseni menee.

Tässä on totuuden siementä. Koeajan funktio on nimenomaan se, että työnantaja ja myöskin työntekijä voivat päättää työsuhteen välittömin vaikutuksin, jos työn luonne/työntekijä ei ole sitä, mitä halutaan. Uskon, että tämän asian useimmat työnantajat ymmärtävät, joskin tulevat mahdollisuudet juuri ko. firmassa ovat varmaankin olemattomat.

Kuitenkin on työntekijänkin hyvä muistaa se, että koeaikanakaan ei työsopimusta saa purkaa epäasiallisin perustein, jollaiseksi on katsottu mm. pelkästään se seikka, että työntekijä saa parempaa vastiketta toisesta paikasta (KKO 1993:42). Mutta kuten vlad tuossa jo totesikin, pääsääntö on se, että koeaikana suoritettua työsopimuksen purkua ei tarvitse kummankaan osapuolen ihmeemmin perustella.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vekurinen kirjoitti:
Mutta kuten vlad tuossa jo totesikin, pääsääntö on se, että koeaikana suoritettua työsopimuksen purkua ei tarvitse kummankaan osapuolen ihmeemmin perustella.
Korjataan tuosta vielä sana "ihmeemmin", sanaksi "mitenkään".
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo pitäis munkin alkaa etsii kesätöitä. Yleensä oon alkanut etsimään vasta kun keväällä koulu loppuu, mut tänä vuonna vois olla ajoissa liikkeellä.

No joo. Mä vaan tarkoitin sanoa ettei mulla oo tapana nuoleskella kenenkään perseitä. Eikä semmoinen itseni kehuminen esim työhaastattelussa oikein oo mun tyylistä. Ehkei välttämättä kaikkein fiksuinta työn saannin kannalta, mutta minkäs teet.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Pete2004 kirjoitti:
Joo pitäis munkin alkaa etsii kesätöitä. Yleensä oon alkanut etsimään vasta kun keväällä koulu loppuu, mut tänä vuonna vois olla ajoissa liikkeellä.

No joo. Mä vaan tarkoitin sanoa ettei mulla oo tapana nuoleskella kenenkään perseitä. Eikä semmoinen itseni kehuminen esim työhaastattelussa oikein oo mun tyylistä. Ehkei välttämättä kaikkein fiksuinta työn saannin kannalta, mutta minkäs teet.
No sanoisin että vaikeaksi menee, jos et vielä ole mitään hakenut. Luulisin, että 95% työnhauista on jo umpeutunut. Jos kesäkuussa hakee niin ilman suhteita ei ole mitään saumaa, koska toukokuun puolella täytetään varmaan suurin osa paikoista.

Noista työhaastatteluista sen verran, että aika vähän itse olen joutunut itseäni kehumaan. Muutama juttu kannattaa valmistella ennakkoon, mutta aika pitkälle se ainakin minulla on mennyt vastailemalla kysymyksiin. Perseennuolenta-kommenttia en tuossa yhteydessä ymmärrä ollenkaan.

Tämä viimeisin "työhaastattelu" ei oikeastaan ollut mikään pudotuspeli, vaan työnantaja kyseli pari ihan perusjuttua koulusta ja kielitaidosta ja sen jälkeen käytiinkin jo työtehtäviä läpi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
vlad kirjoitti:
Ei tuossa ole mielestäni kyse mistään siltojen polttamisesta jos ilmoittaa työnantajalle ettei tarjottu työ kiinnostakaan vaikka olisikin jo aiemmin ilmoittanut ottavansa vastaan kyseisen työn. Kyllä tätä tapahtuu normaalisti enkä usko, että työnantajatkaan hernettä nenäänsä vetävät - etenkään jos peruminen tapahtuu jo huhtikuun alkupuolella.
Korjataan hieman omia sanomisia. Eli tietenkään se ei (ainakaan minua) haittaa jos hyvissä ajoin ilmoittaa ettei tulekaan. Mutta on näitä juttuja kuullut henkilöistä jotka soittavat 10 min ennen ekan vuoron alkua etteivät tulekaan.

Koeajasta kirjoitin hieman huolimattomasti. Ilman muuta minäkin olen sitä mieltä että sen tarkoitus on juuri katsoa löytyykö yhteinen sävel.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Työnantajat tuntuvat olevan hölmöjä...

... kun antavat niin suuren toimivallan rekrytointifirmoille. Näillä rekrytointifirmoilla ei puolestaan riitä useinkaan asiantuntemus tai resurssit arvioimaan kovinkaan syvällisesti, kuka paikkaa hakeneista _oikeasti_ olisi paras vaihtoehto. Todellista osaamista kun harvoin mitataan papereilla tai yksinkertaisilla psykologisilla testeillä. Itse olin aikanaan 90-luvun lopussa eräässä tällaisessa testipäivässä, jossa henkilökohtaisen haastattelun tehnyt rekrytointifirman konsultti oli itse luvalla sanoen pihalla. Kiva tilanne hakea työhön, joka kiinnosti...

Usein rekrytoijilla myös tuntuu vaakakupissa painavan enemmänkin osaaminen jostain sinänsä toissijaisesta asiasta kuin se, millainen hakija muuten on soveltuvuudeltaan. Toisaalta itsekin osaa varoa hakemasta paikkoihin, jossa mainitaan osaamisvaatimuksena vaikkapa office-ohjelmien käyttö, vaikka työkuva muutoin olisikin haastava ja mielenkiintoinen.

Oma tilanne on sellainen, että olen toiminut reilun kolmen vuoden ajan itsenäisenä konsulttina ulkomailta palattuani. Viimeisen reilun puolen vuoden aikana olen hakenut seitsemää paikkaa muiden palveluksesta. Olen pärjännyt yrittäjänäkin, mutta veri vetäisi päästä jälleen tekemään 'isompia juttuja' koska nykyisessä työssä asiakaspohja koostuu 80%:sti PK-sektorin yrityksistä ja liiketoiminnan kasvattaminenkaan -ainakaan kovin nopeasti - ei ole mahdollista. Kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta on kyllä tätä ennen, ja nyt yrittäjänäkin olen päässyt johtamaan muutamia mielenkiintoisia projekteja/hankkeita. (sen vuoksi mielenkiinto palata palkolliseksi heräsikin).Toisin sanoen yrittäjyyttä edeltävä työkokemus on vahva ja minulla on omasta mielestäni pätevä ansioluettelo.

Mikä onkaan ollut haun tulos? Kolmesta paikasta sanottiin, että katsovat kokemukseni ja osaamiseni liian kovaksi (ilmeisesti pelkäävät, että häipyisin nopeasti parempiin hommiin) hakemaani tehtävään. Sinänsä kummallista, että työkuvauksen perusteella en itse kokenut osaamiseni ja koulutukseni olevan mitenkään ylimitoitettuja? Toisekseen kyseessä oli sen verran isoista firmoista, että luulisi talon sisällä riittävän etenemismahdolisuuksia, jos/kun joku valittu henkilö osoittautuu poikkeuksellisen eteväksi.

Kahdesta hakemastani paikasta en ole sen koommin kuullut mitään. Vain kahdessa olen päässyt työhaastatteluun saakka, jossa toisessa todettiin, että sustanssiosaamisesta on jo kulunut sen verran aikaa, että he päätyivät toiseen valintaan (Niin, ilmeisesti neljän vuoden yrittäjyys ei kasvata osaamista... ) ja toisella perustelut valitsematta jättämiseen olivat siinä, ettei minulla ole työkokemusta tehtävään kuuluvan tietyn osa-alueen operationaalisesta toiminnasta; Kokemusta, jonka jokainen motivoitunut normaajärkinen oppii muutamassa kuukaudessa?

Tietenkin on aina mahdollista, että työnanatajat ovat vain löytäneet minua pätevämmän hakijan tehtäviin, ja esim. em. kommentit olivat vain tekosyitä? Mutta miksi silloin valehdella? Perusteluina ne ainakin tuntuivat kummallisilta? Lisäksi 5/7 työnantajista ei tiedä minusta ihmisenä mitään ansioluetteloa enempää, kun en edes päässyt henkilökohtaiseen haastatteluun?

Onko palstalla ketään henkilöstörekrytointeja työkseen tekevää? Olisi mukava kuulla - vaikka yksityisviestein jos ei muuten kehtaa - mitä ovat ne asiat, joita rekrytoijat sitten arvostavat hakijoissa? Itsekin olen aikanaan palkannut ihmisiä työhön (ennen yrittäjyyttä) ja kyllä minulla ainakin silloin ratkaisi enemmän henkilö, kuin paperit. Tosin vielä kymmenen vuotta sitten yrityksissä ei noudatettu yhtä orjallisesti näiden rekrytointifirmojen prosesseja kuin nykyään tuntuu olevan tapana.

Suomalaisilla työnantajilla tuntuu olevan vara muutoinkin hukata kovan luokan osaamista (en puhu nyt itsestäni). Tuttavan poika valmistui kansainvälisesti erittäin arvostetusta huippu-yliopistosta alalle, jossa töitä pitäisi kaiken järjen mukaan olla tarjolla. Poika päätti hakea Suomesta töitä. Opintojen aikana alan työkokemustakin oli kertynyt opiskelijalle hyvinkin vastuullisista tehtävistä, ei tosin Suomessa. Kolmen kuukauden tuloksettoman työhaun jälkeen hän palasi takaisin opiskelumaahansa, josta sai saman tien töitä erittäin arvostetusta globaalista rahoitusalan yrityksestä.

Itsellä on toki siinä mielessä hyvä tilanne moniin verrattuna, että töitä riittää omastakin takaa. Enpä vain olisi uskonut työnhaun olevan näin vaikeaa tällä kokemuksella ja koulutuksella. Vuonna 2000 kun viimeksi olen hakenut työtä, niin silloin tuskin ehti send-näppäintä painaa, kun jo perään soitettiin. Toki ajat olivat erit silloin, mutta kuitenkin...

Kyllä yrittäjyys taitaa vieläkin olla kirosana Suomessa - ei sitä ainakaan arvosteta työkokemuksena? Sillä onhan tämän päivän vaatimuksena työtä haettaessa sisäinen yrittäjyys, kyky itsenäiseen työskentelyyn, paineensietokyky, asiakkuuden hallinta, myyntitaidot jne; ominaisuuksia, jotka yrittäjyydessä ovat ilmeisesti ihan toisarvoisia...? Tämän viestin olisi kyllä voinut lähettää vitutusketjuunkin!
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
tuuski kirjoitti:
Noista työhaastatteluista sen verran, että aika vähän itse olen joutunut itseäni kehumaan. Muutama juttu kannattaa valmistella ennakkoon, mutta aika pitkälle se ainakin minulla on mennyt vastailemalla kysymyksiin. Perseennuolenta-kommenttia en tuossa yhteydessä ymmärrä ollenkaan.
Itsellänikin on jostain syystä vaikea markkinoida itseäni. Vastailen mieluumin kysymyksiin asiallisesti. Jostain syystä Suomeenkin on pesiytymässä sellainen amerikkalainen kulttuuri, että kaikkien pitäisi olla vähintään hyviä mainosmiehiä ja loput onkin sitten kuriositeettia. En edes ymmärrä, mitä rekrytoijat luulevat saavuuttavansa kysymyksillä "miksi meidän pitäisi valita juuri sinut?" ym. Toki voidaan ajatella, että jokaisessa työssä pitäisi pystyä myymään ajatuksiaan muille, ja siksi pitäisi osata myydä edes itsensä. Mutta toisaalta, en minä ainakaan voi ajaa esim. yhtään sellaista toimintamallia, johon en tiedä tarvittavia taustatietoja. Enhän minä tiedä, keitä muita on hakenut, jolloin em. kysymykseen on täysin mahdotonta vastata totuudenmukaisesti.

kettu666 kirjoitti:
Työpaikoissa on valinnankin varaa ja työnantajat maksavat vapaaehtoisesti hyvääkin palkkaa koska osaavista ja mielenkiintoa työtä kohtaan omaavista työntekijöistä on järkyttävä pula.
Eivät ne mitään vapaaehtoisesti maksa. Ne maksavat, jotta saisivat työntekijötä. Tämä on sitä markkinataloutta, johon muillakin aloilla päästäisiin, jos ay-liike lopettaisi junttaamisensa ja valtiovalta yleissitovien TESsien tukemisen.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Prof. Puck kirjoitti:
...ja toisella perustelut valitsematta jättämiseen olivat siinä, ettei minulla ole työkokemusta tehtävään kuuluvan tietyn osa-alueen operationaalisesta toiminnasta; Kokemusta, jonka jokainen motivoitunut normaajärkinen oppii muutamassa kuukaudessa?
Tätä on itsekin ihmetellyt yliopisto-opinnot pian päättävänä tulevana työnhakijana. Eli koko nuoruus on kulunut opiskelun merkeissä, joten luulisi että oppimiskykyä löytyy jatkossakin.

Mutta oma tilanne lähentelee sinun tilannettasi, eli suunnitelma B (konsultointi) on laatikossa jos työnhaku ei tärppää. Samoilla linjoilla, eli kasvun varaa ei siitä paljoakaan löydy (eli yhden miehen show), mutta eiköhän sillä leivän tienaa...
 

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Master God kirjoitti:
Ne maksavat, jotta saisivat työntekijötä. Tämä on sitä markkinataloutta, johon muillakin aloilla päästäisiin, jos ay-liike lopettaisi junttaamisensa ja valtiovalta yleissitovien TESsien tukemisen.

Jos valtiovalta lopettaisi yleissitovien TES:ien tukemisen ja ay-liike lopettaisi junttaamisensa, niin muillakin aloilla päästäisiin markkinatalouteen, jossa työnantajat maksaisivat hyvääkin palkkaa, jotta saisivat työntekijöitä?

En ymmärrä. Voitko hieman selittää? Kuulostaa kyllä ihan mielenkiintoiselta väitteeltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös