Töitä, mutta mistä?

  • 330 174
  • 1 617

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
JanJ kirjoitti:
Oikeasti, eiköhän kyseessä ollut lähinnä sairas huumorintaju eikä oikea kiinnostus palveluitani kohtaan :)

Todennäköisesti, mutta toinen vaihtoehto on sairas kiinnostus palveluitasi kohtaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Avoin työpaikka:

SENIOR JIHAD MANAGER
Etsimme Euroopan pääkonttoriimme kokenutta Senior Jihad Manageria vastaamaan vaativien asiakasprojektien toimituksesta. Tehtäviisi kuuluu innovatiivisten Jihad-konseptien suunnittelu ja toteutus haastavassa, innostavassa ja kansainvälisessä työympäristössä.

Edellytämme hyvää Koraanin ja Sunnan tuntemusta, erinomaista englannin ja arabian kielen osaamista sekä soveltuvaa koulutusta (mullah tai mujahedeen). Olet jo osoittanut kykysi muokata pyhien kirjoitustemme merkitystä dynaamisesti muuttuvan maailmanpoliittisen tilanteen ja kulloisenkin Jihad-projektin vaatimusmäärittelyn mukaisesti. Sinulla on takanasi useiden vuosien kokemus kansainvälisen luokan aseellisista selkkauksista sekä monoteististen uskontojen käyttämisestä strategisena työvälineenä (mm. Jihad, ristiretket, terrorisminvastainen sota).

Vahva tekninen ymmärrys tärkeimmistä Jihad-teknologioista on ehdoton edellytys. AK-47 ja RPG-7 ovat sinulle tuttuja, ja tarvittaessa pystyt toimimaan myös informaatiopäällikkönä niiden tiimoilta. Arvostamme myös osaamista C-4:n käyttötoteutusympäristöstä sekä kokemusta sulautettujen järjestelmien käyttöönotosta julkisen liikenteen parissa (metrot, bussit, lentoliikenne). Ymmärrät myös yrityksen hermokeskusten suojaamisen tärkeyden termobaarisilta pommeilta.
Tehtävässä onnistuminen edellyttää asiakaslähtöistä toimintatapaa ja uskovaan kansaan vetoavien arabiankielisten palopuheiden pitämistä. Pystyt sitoutumaan sinulle asetettuihin tavoitteisiin koko elämälläsi, sinulla on yritteliäisyyttä sekä ennen kaikkea positiivinen asenne. Tarjoamme mielenkiintoisen työtehtävän kasvavalla toimialalla, kannustavassa ympäristössä ja hurskaiden työkavereiden porukassa. Etusi ovat kilpailukykyiset ja resurssiesi mukaiset, ja niiden lisäksi sinulla on mahdollisuus myös mahtaviin postuumeihin tulosbonuksiin.
Lähetä hakemuksesi ja ansioluettelosi palkkatoivomuksineen ja yhteystietoineen 1.3.2006 mennessä osoitteeseen pelulamu@low.fi.

Käsittelemme hakemuksesi mahdollisimman pian ja otamme sinuun yhteyttä, mikäli olet etsimämme henkilö.
 

scholl

Jäsen
Hesarissa oli hiljattain juttua siitä, ettei HKL pysty täyttämään bussinkuljettajan paikkoja, vaan vajausta on jatkuvasti joku 50 kuljettajaa, eikä kuljettajakursseillekaan saada tarpeeksi porukkaa. Itse en ymmärrä asiaa, että miten Suomessa voi olla paljon työttömyyttä ja sitten tollaiseen perushommaan, johon vähäm yksinkertaisemmatkin kykenevät, ei saada työntekijöitä.

Hesarissa ei kerrottu sitä, että onko ongelma taas se, että niille uusille annetaan jotain epäsopivista kellonajoista hajallaan vuoroja, jolloin luppoaikaa tulee paljon ja ansioita vähän vai mistä johtuu että jos toisin kuin poliisilla, rahaa palkkaukseen on, muttei saada kuljettajia.

Tietysti Helsingissä elinkustannukset ovat korkeammat kuin jossain muualla, mutta siitä huolimatta asuvathan työttömätkin jo jossakin. On se nyt merkillistä, jos siitä porukasta tai maahanmuuttajista ei saada riittävästi dösäkuskeja. Ainakin aikoinaanhan Helsingin kaupunki oli mukana rakennuttamassa rivareita ja vastaavia, jonne antoivat hyvillä ehdoilla omien liikelaitostensa työntekijöille mahdollisuutta ostaa asunto. Nyt taitaa olla tilanne toinen. Tai ei ainakaan porukkaa saada enää töihin. Taitaa popcorn ja olohuoneen sohva olla mieluisampaa puuhaa kuin duuninteko.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Työkkärissä on jatkuvasti 30.000 - 40.000 vapaata työpaikkaa ja varmaan samanverran on duuneja avoinna joita ei työkkäreissä ilmoitella.

Duunia on jos sitä vaan jaksaa tehdä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa se vika kuitenkin olla siinä, että iso osa ihmisistä on koulutettu muuhun työhön, kuin noihin vapaana oleviin virkoihin.

Tiedän kyllä, että nuo työt ovat sellaista, mitä kuka tahansa tekisi. Tai tekisi ainakin lyhyehköjen peruskoulutusten jälkeen. Mutta pointti lienee siinä, että suuri osa näistä työttömistä haluaa nimenomaan edes jotenkin sitä ammattia sivuavaa työtä, kuin mihin ovat saaneet koulutuksen. Aika harva viitsii hetimiten vaihtaa alaa, vaan yrittää sinnikkäästi hakea sitä oman alansa työtä. Varsinkin, jos on perhe ja ystävät ja oikeastaan koko elämä vaikkapa Pohjanmaalla. Harva sieltä viitsii muuttaa esimerkiksi Helsinkiin sellaisen työn perässä, mikä ei olisi sitä oman alan hommaa.

Itselläni on hyvin pullat uunissa, diplomityö etenee ja valmistuminen tapahtunee kevään aikana. Jatkopaikka nykyisessä työpaikassa on hyvinkin mahdollinen. Jos jatkoa ei tule, haen muualle. En kuitenkaan heti ensimmäiseksi Helsinkiin bussikuskiksi.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Ja toisekseen dösäkuskin hommaan pitää olla kuitenkin se suomalainen ajokortti - itselläni ei ainakaan moiseen ole varaa kun pääasiallinen elanto tulee työmarkkinatuesta. Olisi muuten kiinnostanut saattanut kiinnostaakin.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Daespoo kirjoitti:
Työkkärissä on jatkuvasti 30.000 - 40.000 vapaata työpaikkaa ja varmaan samanverran on duuneja avoinna joita ei työkkäreissä ilmoitella.

Duunia on jos sitä vaan jaksaa tehdä.


No joo, kallistun itse vähän samalle kannalle. Usein kun tällaisen kommentin esittää, saa niskaansa yleistäjän ja yksinkertaistajan leiman.

Minun näkökulmastani tämä "koulutusta vastaava työ"-vaatimus vaikuttaa hieman kohtuuttomalta. Ehkä syynä on se, että työtä vailla olevat eivät uskalla/halua/viitsi mennä ja hakea sellaisiin paikkoihin, joissa yleensä operoidaan määrätynlaisella koulutuspohjalla. Ihan mutu-tuntumalta näin. Itse olen nyt kahden kesän ajan tehnyt samoja töitä kuin AMK-inssit ja inssiopiskelijat, toki olen teoriapuolella valovuoden jäljessä, mutta ylimääräisellä sykähtelyllä ja hermoja raastavalla kyselemiselläkin saa jo paljon aikaan. Yhtä kaikki, kaikenlaiseen osaamiseen ja koulutukseen liittyy tarpeetonta tiedon ja taidon mystifiointia. Ok, lääkärit ja vastaavat on oma lukunsa, mutta kyllä perushommat kykenee jokainen fiksu ja oppimiskykyinen yksilö hallitsemaan.
 

scholl

Jäsen
Olisi mukava ymmärtää tarkemmin tuo koulutusta vastaava työ -ajattelutapa. Kai sitä duunia saa hakea sinäkin aikana, kun on toisessa duunissa. Eli jos nyt on tarjolla joku työpaikka, mihin ei ehkä ihan ole opiskellut niin samalla voi hakea parempaa duunia. Onhan moni jossain vaikkapa osa-aikaduunissa opiskeluaikonakin, mikä ei ehkä ole ihan koulutusta vastaavaa. Ei yhden työpaikan ole tarkoituskaan kestää koko työuraa. Monessa tapauksessa jalan saaminen jonkin firman oven väliin saattaa tarjota etenemismahdollisuuksia sen organisaation sisälläkin parempaan, omaa koulutusta vastaavaan tehtävään.

Mihin on kadonnut se entisaikojen juoksupojasta pääjohtajaksi -motivaatio.
 

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
scholl kirjoitti:
Olisi mukava ymmärtää tarkemmin tuo koulutusta vastaava työ -ajattelutapa. Kai sitä duunia saa hakea sinäkin aikana, kun on toisessa duunissa. Eli jos nyt on tarjolla joku työpaikka, mihin ei ehkä ihan ole opiskellut niin samalla voi hakea parempaa duunia. Onhan moni jossain vaikkapa osa-aikaduunissa opiskeluaikonakin, mikä ei ehkä ole ihan koulutusta vastaavaa. Ei yhden työpaikan ole tarkoituskaan kestää koko työuraa. Monessa tapauksessa jalan saaminen jonkin firman oven väliin saattaa tarjota etenemismahdollisuuksia sen organisaation sisälläkin parempaan, omaa koulutusta vastaavaan tehtävään.

Mihin on kadonnut se entisaikojen juoksupojasta pääjohtajaksi -motivaatio.

Tuo ajattelutapa ainakin minulla lähtee siitä, että sen oman alan duunin saamisen mahdollisuudet heikkenevät mitä kauemmin valmistumisesta on kulunut (ihan SEFEn tekemä tutkimus). Siis töitähän teen mielelläni ihan sama miltä alalta kunhan fyrkkaa tippuu taskuun,mutta en mä tätä koulutusta ihan hukkaan haluaisi heittää. Mä olen nähnyt vaivaa koulun eteen ja toivoisin hyötyväni siitä tulevaisuudessa mahdollisimman paljon. Mahdollisimman paljon hyötyä koulutuksestani saan oman alan duunien kautta.

Ainii, sama homma melkein kuin Sistiksellä. Gradu valmistuu ihan justiinsa, kurssit kasassa ja valmistuminen kuukauden, kahden päästä. Työnhaku koko ajan päällä (sain varmistuksen tänään, että jos ei muuta niin pääsen paperitehtaalle duuniin gradun valmistumisen jälkeen aina tuonne syyskuun alkuun saakka). Oman alan duuneista tai niistä hakuprosesseistakin kuului hyvää, sain soiton viime viikolla Skotlannista ja nyt pitäisi täytellä firman älykkyystestit netin kautta. Jos se paikka natsaa on minulla isot juhlat. Neljä muuta hakua päällä ja luulen että niistäkin pitäisi kuulua ainakin yhdestä. Joten ei paha tilanne ja varsinkin kun tuli tuo varmistus ettei rahallisesti tule ongelmia vaikkei oman alan duunia löytäisikään, hymyilee elämä näin synkässä helmikuussakin.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
scholl kirjoitti:
Mihin on kadonnut se entisaikojen juoksupojasta pääjohtajaksi -motivaatio.

Katosi tuossa "suuren kuplan" -aikaan, kun jokaisesta bitinviilaajasta piti tulla nimikkeelltään "Special Computer Manager", "Projektipäällikkö", "Very Special Project System Vice Manager" tahi joku muu vastaava...

Että silleen...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kysymys onkin siitä makaatko mielummin sohvalla ja vedät peruspäivärahaa vai ajatko bussia (esimerkiksi) ja tienaat huomattavasti enemmän.

Asennekysymys.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vekurinen kirjoitti:
Jokainen korkeakoulutusta järjestävän yksikön olisi mielestäni ainakin jollain tavalla (nyt mitenkään väheksymättä tutkimusta) vastattava kysymykseen siitä, miten tutkinnon suorittaneet opiskelijat työllistyvät. Epäilen, ettei tähän kysymykseen löydy monenkaan esim. humanistisen alan (ok, poikkeuksia on, esim. kieltenopettajat käsittääkseni) osalta mitään uskottavaa vastausta.

Korkeakouluun sisälle pyrkivän olisi mielestäni myös itse syytä miettiä, minkälaiset mahdollisuudet työllistymiseen ko. tutkinto tarjoaa.

En tiedä, millaisia hakuoppaat ovat nykyään, mutta ainakin viitisen vuotta sitten yliopistoihin pyrkiessäni Tampereen yliopiston oppaassa osui silmiin "disclaimer" etnomusikologian kohdalla, jossa lihavoiduilla kirjaimilla selvennettiin, ettei tästä pääaineesta valmistu mihinkään ammattiin. Tämä käytäntö tuntui hyvältä ja toivottavasti se on levinnyt muuallekin. Kyllä mielestäni yliopistoissa pitää harjoittaa niitäkin tieteitä, joista ei ammattiin valmistu ja ottaa niihin sisään opiskelijoita, kunhan samalla muistuttaa ettei tästä nyt sitten välttämättä kovin hyvin työllisty.

Ja kyllä humanistiselta alaltakin löytyy erittäin hyvin työllistäviä pääaineita, kuten onneksi oma pääaineeni. Oman alan kesätöitä riittää lähes kaikille heti ekasta opiskeluvuodesta lähtien, ja työelämään voisi siirtyä jo parin vuoden opiskelujen jälkeen, jos pyrkimyksenä olisi vain päästä mahdollisimman nopeasti alan töihin. Eikä tämä ole pelkästään oman pääaineeni erikoisuus meidän tiedekunnassa, vaan muitakin esimerkkejä löytyy. On toki sitten vastakkaisiakin, joille ei edes kunnolla ole olemassa oman alan töitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
FourForty kirjoitti:
Ja kyllä humanistiselta alaltakin löytyy erittäin hyvin työllistäviä pääaineita, kuten onneksi oma pääaineeni. Oman alan kesätöitä riittää lähes kaikille heti ekasta opiskeluvuodesta lähtien, ja työelämään voisi siirtyä jo parin vuoden opiskelujen jälkeen, jos pyrkimyksenä olisi vain päästä mahdollisimman nopeasti alan töihin.
Mitä opiskelet pääaineenasi, jos saan udella? Tämä ei ole siis epäily väitettäsi kohtaan, vaan ihan vilpitön kysymys.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kesätöitäkin pitäisi kohta alkaa ehtimään...

minkälaisia mielipiteitä teillä on, mikä on varmin tapa saada kesätyöpaikka?

Ottaen kenkilökohtaisesti yhteyttä, puhelimella tai esim. meilillä vai täyttää hakemus työvoimatoimistossa?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
vilperi kirjoitti:
Kesätöitäkin pitäisi kohta alkaa ehtimään...

minkälaisia mielipiteitä teillä on, mikä on varmin tapa saada kesätyöpaikka?

Ottaen kenkilökohtaisesti yhteyttä, puhelimella tai esim. meilillä vai täyttää hakemus työvoimatoimistossa?

Kesätyöpaikkoihin olisi jo kannattanut hakea, tosin vielä ei ole liian myöhäistä. Nyy mol.fi ahkerasti auki, hakemusta sisään ja soittoa perään. Kannattaa lisäksi soitella läheltä löytyviä yrityksiä läpi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tommy kirjoitti:
Kesätyöpaikkoihin olisi jo kannattanut hakea, tosin vielä ei ole liian myöhäistä. Nyy mol.fi ahkerasti auki, hakemusta sisään ja soittoa perään. Kannattaa lisäksi soitella läheltä löytyviä yrityksiä läpi.

Ei se ainakaan ennen mennyt ihan noinkaan. Tilanne oli aika hullunkurinen, kun aikoinaan itse etsiessäni isossa osassa yrityksiä naurettiin, että mitä sinä enää soitat ja lukuisissa, että mitä sinä nyt vielä soitat. Go figure.

Mitä isompi yritys sitä aikaisemmin valinnat tehtäneen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
vilperi kirjoitti:
Kesätöitäkin pitäisi kohta alkaa ehtimään...

minkälaisia mielipiteitä teillä on, mikä on varmin tapa saada kesätyöpaikka?

Ottaen kenkilökohtaisesti yhteyttä, puhelimella tai esim. meilillä vai täyttää hakemus työvoimatoimistossa?

Kokeile SKP:n puoluetoimistoa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
scholl kirjoitti:
Mihin on kadonnut se entisaikojen juoksupojasta pääjohtajaksi -motivaatio.

Tämä ajattelutapa on nähdäkseni yhtä romanttista kuin maolainen vallankumous 1960-luvulla; jos olet liian pitkälle (paradoksi?) kouluttautunut ja ns. asiantuntija, on aika saatanan vaikeaa saada alatason hommia, vaikka työnteolla arvostus ansaitaan. Yritä siinä sitten sanoa olevasi motivoitunut. Muutenhan tuo ajatus pätee, muttei meikäläisen alalla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Näköjään meitä kohtapuoliin vastavalmistuvia on useita venailemassa, josko joku taho tahtoisi palkatakin.

Omalla kohdalla toki asiat ovat kunnossa ainakin osittain, koska voin jäädä nykyiseen työpaikkaan jatkamaan tutkimusta ainakin projektin loppuun asti, mutta käytännössä kyse on silloinkin vain välttämättömän venyttämisestä.

Työpaikkoja on ja ei ole, niin absurdilta kuin se tuntuukin, Suomi ei ole tällä huipputeknologian alalla mitenkään merkittävä työllistäjä, mutta tässä vaiheessa pallo on vielä sen verran hukassa, että ei oikein viitsisi lähteä ulkomaillekaan vastavalmistuneena. Huonoa itseluottamusta, vai tervettä realismia, ota siitä selvää.

Toisaalta käytännössä maaliskuun loppuun asti olen sopinut jokatapauksessa tekeväni tätä hommaa, joten aikaakin vielä on ja sitten on tosiaan tuo jatkomahiskin olemassa. Jokatapauksessa vituttaa sinänsä se, että jos olisin opiskelija, mulla oisi tällä hetkellä kaksi varmaa kesäduunipaikkaa hyvillä palkoilla jne. tiedossa, mutta kun en oo opiskelija enää kesällä.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
Vai niin...

Kun täällä keskustellaan tuskaantuneena aiheesta töitä, mutta mistä niin minä puolestani tuskailen seuraavanlaisen ongelman kanssa:

Laitoin tässä hiljakkoin työnantajan ominaisuudessa ilmoituksen Sunnuntai ja Keskiviikko Hesariin tavoitteena palkata pari autonkuljettajaa.Tulos oli seuraavanlainen:Sunnuntaina soitti yksi hakija joka oli selvästi kännissä, Maanantaina kaksi puhelua joista kumpikin työkokemuksen puolesta sopiva,muttei kumpikaan lopulta työstä kiinnostunut.Molemmat lähinnä kyselivät,että "jos mä tulisin teille töihin niin minkälaisia etuuksia te tarjoatte ja eihän siinä työssä hirveästi rasitu?
Ai niin,ja onhan siinä työpäivässä tarpeeksi taukoja?"

Keskiviikkona ja Torstaina taas pari puhelua joilla täsmälleen sama tilanne,"älä nyt käsitä väärin, mutta mä vaan olisin kysynyt että.... Okei nyt mä tiedän tilanteen niin mä ehkä soitan uudestaan jos mua myöhemmin alkaa kiinnostaa enemmän".

Muutamassa vuodessa tilanne on muuttunut niin,että kun ennen vastaavina päivinä oli puheluita jo ennen aamukymmentä n. 50, niin nyt ei enää ketään kiinnosta oikeat työt.Pitäis saada helppo sisäduuni 7,5h , josta liksa ainakin 2500€/ kk.Huonoa palkkausta on turha syyttää meidän kohdalla,koska meillä maksetaan oikeasti hyville tekijöille keskitasoa paremmin...

Väistämättä nousee mieleen, että nyt alkaa se pleikkaritietsikasipsikokis sukupolvi olla työnhakuiässä.Onneksi kohta on työvoimaa tulossa lisää tuolta Virosta ja muista uusista EU maista.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
er_bai_wu kirjoitti:
Tämä ajattelutapa on nähdäkseni yhtä romanttista kuin maolainen vallankumous 1960-luvulla; jos olet liian pitkälle (paradoksi?) kouluttautunut ja ns. asiantuntija, on aika saatanan vaikeaa saada alatason hommia, vaikka työnteolla arvostus ansaitaan. Yritä siinä sitten sanoa olevasi motivoitunut. Muutenhan tuo ajatus pätee, muttei meikäläisen alalla.

Oikeasti kehottaisisn kaikkia jatkiksen lukijoitakin miettimään vakavasti,että kukahan tulevaisuudessa tekee ne "tavalliset" duunit kun kaikki on lukeneet itsensä joksikin helvetin asiantuntijoiksi.
Tämä kysymys on oikeasti esitetty ilman minkäänlaista katkeruutta tai tarkoitusta vittuilla kellekään,sillä itselläni on asiat hyvin ja jos voisin valita niin tuskin mitään tekisin toisin.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itse olen ollut pakettiauto kuski useampaan otteeseen (ennen/jälkeen intin, opiskelujen aikana) ja se on mielestäni aivan kivaa duunia, saa tehdä omaan tahtiin eikä kukaan ole huutamassa korvaan. Mikäs se kivempaa kuin kesällä ajaa pakua ikkunat auki, stesset täysillä ilman turhempia stressiä.

Voin suositella niille jotka etsivät kesäduunia muualta kuin 'omalta alalta'.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
jani#31 kirjoitti:
Oikeasti kehottaisisn kaikkia jatkiksen lukijoitakin miettimään vakavasti,että kukahan tulevaisuudessa tekee ne "tavalliset" duunit kun kaikki on lukeneet itsensä joksikin helvetin asiantuntijoiksi.

Ling Hang Jing sekä Markko Alamaespaiv tietenkin.

Itse menen ylihuomenna ensimmäistä kertaa varamiespalvelun hommiin. Jotain vittumaista muuttohommaa se on, mutta seuraavien parin kuukauden vuokrat on revittävä jostain kun opintotuki loppui. Hassua hakea lopputyöpaikkaa ja tehdä samaan aikaan jotain paskahommaa alle 8e/h palkalla. Tietääpähän miksi on koulunsa käynyt, eikä ainakaan ole motivaation puutetta suorittaa viimeisiä kursseja.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Työ on kallista, kun kotiin maksetaan paremmin. Eikä ihmisiä voi moittia siitä, etteivät he lähde kovin alhaisilla palkoilla töihin. Itsellä on käynyt hyvä munkki, että töitä on ollut aina ihan kiitettävästi ja kyllä r&d:n parissa, eli valkokauluspuuhia. Asioista huonosti perillä olevana kysyisin mitä esim. autokuskille pitää maksaa kuukaudessa bruttona? Riippuu tietenkin missäpäin Suomea työtä tehdään, mutta mikä on esim. autokuskin (tai kaupan kanssan jne.) keskimääräinen bruttoansio/kk? 2000 €?
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin suomalaisen keskiansio on tällä hetkellä pyöreet 2500e/kk. Käsitykseni on että perus kaupankassa joka tekee 37.5h (+30min palkaton ruokkis per päivä) viikkoa tienaa bruttona tuommoiset 1500e kuussa.

Vai missä kaupassa kassalle maksetaan 13e/h?
2000e/kk = 13e33c/h (20 työpäivää/kk 7.5h päivä).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös