Töitä, mutta mistä?

  • 331 943
  • 1 617

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
sampio kirjoitti:
Pitänee kai kokeilla tuota peräänsoittamista joskus taas. Tosin viimeksi kun niin tein, en päässyt edes haastatteluun, vaikka tyyppi langan toisessa päässä peräti innostui soitostani ja sanoi, notta sinun hakemuksen minä muistankin.

Tämäkin on semmoinen asia, että eiköhän tämä kikka ole jo melkoisen vanha ja nähty? Eikö työhönottajat tajua, että niitä vedätetään?

Mitä oikeaa asiaa sinne nyt tarvitsisi soitella?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oma viesti näköjään viimeisenä edelleen, vastauskin kysymykseeni olisi muuten ihan mielenkiintoinen.

Mutta oli minulla oikeaakin asiaa. Äsken oli reilun puolen tunnin mittainen puhelinhaastattelu ja sen perusteella, noin 10 minuuttia myöhemmin, minulle soitettiin, että tervetuloa huomenna jatkosetteihin, mitälie ne sitten ovatkaan. Melko mielenkiintoista, että päätöksen teossa kesti noinkin kauan.

Ei sekään nyt ihan selvinnyt, että kenen kanssa sitä sitten työsopimus kirjoitettaisiin. Minulle on tullut mielikuva, että kysessä olisi vain työntekijöitä välittävä firma, eiköhän se kuitenkin ole ihan normihomma eli vuokralle sitä joutuisi.

Tuskin edes haluan koko paikkaa, mutta mennään nyt kuitenkin avoimin mielin katsomaan.
 

Sörkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
pernaveikko kirjoitti:
Ei sekään nyt ihan selvinnyt, että kenen kanssa sitä sitten työsopimus kirjoitettaisiin. Minulle on tullut mielikuva, että kysessä olisi vain työntekijöitä välittävä firma, eiköhän se kuitenkin ole ihan normihomma eli vuokralle sitä joutuisi.

Itse aikaisemmin pidin välitysfirmojen tarjoamia työpaikkoja tosi tilapäisinä paskahommina.

Tällä hetkellä olen toista vuotta töissä samassa firmassa ja vakituinen homma oli hyppysissä, mutta kun haastattelu olisi ollut niin makasin TYKSissä käsi palaneena (viime huhtikuussa. Joskus vitutusketjussa on ollut vissiin juttua).

Kun sairausloman jälkeen palasin töihin ja oli buukattu uusi haastattelu (viime heinäkuussa) niin homma rapisi pahasti lattialle. Siis haastattelu meni hyvin mutta lääkärintarkastus ei. Käsi ei oikein sen työpaikkalekurin mielestä ole hyvä. Oikeastaan ihan paska. Eli vuokraorjana kelpaan kyllä mutta eivät uskalla vakinaistaa. Hauskaa sinänsä että käsi on ollut sairausloman jälkeen työkykyinen (vissiin kun eivät ole potkineet pois) ja viime kuussa TYKSissä kaydessä todettiin että "Hei. Se on nyt siinä. Olisi kiva jos pääsisit vuoden päästä näyttämään missä kunnossa se on. Olisi kiva nähdä." Tarkoittivat siis ulkomuotoa koska toiminnallisuus on hiton hyvä verrattuna siihen tapaturman jälkeiseen. Ja heinäkuussa käsi toimi työpaikkalekurintarkastuksen aikoihin melkein yhtä hyvin. On se siitä kuitenkin hieman vielä parantunut. Tai ehkä enemmänkin. Onneksi. Työpaikkalekuri vaan höpisi jostain ohuesta kämmenen ihosta josta TYKSissä ei kellään ollut mitään tietoa. Olisi voinut niitä lekureita TYKSissäkin tiedoillaan valistaa. Mutta sen firman työpaikkalekurit kyllä tiedetään...

Arvet kyllä jää mutta niitä riittää ennestäänkin.

Tällaisella rokkipunkkipaskalla niitä riittää...

Mutta edelleen saman välitysfirman kautta samaan paskapaikkaan perjantaiksi töihin. Ja vuokrafirma lupasi vuonna 2004 (elokuussa vissiin kun aloitin 2.9) työtä riittävän jopa joulukuuksi 2004...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaivetaan nyt tämäkin, vaikka jo maistuvuus-ketjuun kirjoitin, mutta monille tämäkin ketju on varmasti ajankohtainen.

Nyt tosiaan tärppäsi. Vastuuta/haasteita ei taida olla lähimainkaan riittämiin ja pomot jo palkatessakin sanoivat ihan näillä sanoilla, että saatan olla "vaarallinen rekrytointi", koska lähden kuitenkin nopeasti pois.

Enpä nyt tiedä lähdenkö, koska tuumasin, että en ainakaan ennen ensi syksyä jaksa edes etsiä mitään. Koulutukseni on korkea ja reilusti liikaa tähän, mutta eipä niitä töitä olemattomalla alan kokemuksellani löydä. En siis voisi lähteä pois, vaikka haluaisinkin.

Enää en tee hanttihommia ikinä, se ainakin on nyt varma. Ennenkään ei ole työpaikkojen pitämisessä ollut ongelmaa, ne vain ovat vaihtuneet tiuhaan milloin mistäkin syystä. Olen siis vaikka tässä hommassa sitten, raksalle tai moppaamaan en enää mene.

Minullahan saattaa olla vaikka lomaa kesällä 2007!
 

scholl

Jäsen
uutisissa tänään, että monet poliisit valmistuvat työttömiksi. Merkillinen asia, sillä valtaosassa kuntia on poliisipula. Samanaikaisesti ihmiset eivät ole kunnolla, vaan rikoksia syntyy. Pitäisi kyllä poliittisesti saada aikaan päätös, että poliiseja palkattaisiin enemmän.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
scholl kirjoitti:
Pitäisi kyllä poliittisesti saada aikaan päätös, että poliiseja palkattaisiin enemmän.

Ja erityisesti liikennevalvontaan?
 

scholl

Jäsen
msg kirjoitti:
Ja erityisesti liikennevalvontaan?

Sinne minne tarvitaan. Sinne erityisesti, missä on virkoja vapaana. Tietysti niin, että hulttiot saadaa kuriin ja rikokset selvitetään. Että ihmisillä turvallinen olo ja keltään ei varasteta. Vankilaan porukkaa. Moottoripyöräjengejäkin pitäisi MOTin mukaan kyllä tutkia.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
scholl kirjoitti:
uutisissa tänään, että monet poliisit valmistuvat työttömiksi. Merkillinen asia, sillä valtaosassa kuntia on poliisipula. Samanaikaisesti ihmiset eivät ole kunnolla, vaan rikoksia syntyy. Pitäisi kyllä poliittisesti saada aikaan päätös, että poliiseja palkattaisiin enemmän.

Tarviaisi myös nostaa poliisien palkkoja. Osa varmaan jättäytyy työttömäksi jo senkin takia, kun ei kannata lähteä töihin.
Ja sitten osa käy poliisikoulun, ja menevät yksityiselle töihin vähän parempiin hommiin.

Metrovartijat kuulemma tienaavat paremmin, kuin normaali rivipoliisi, ja vastuutakin on tavallaan vähemmän (pienen mutkan kautta minulle tullut tieto, joten en vanno sen olevan totta).

No eipä sikäli. Poliisikoulua olen kyllä itsekkin harkinnut, mutta saa odottaa ainakin pari vuotta.
 

FlaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
scholl kirjoitti:
uutisissa tänään, että monet poliisit valmistuvat työttömiksi. Merkillinen asia, sillä valtaosassa kuntia on poliisipula. Samanaikaisesti ihmiset eivät ole kunnolla, vaan rikoksia syntyy. Pitäisi kyllä poliittisesti saada aikaan päätös, että poliiseja palkattaisiin enemmän.
Aika kumma juttu.. Täälläpäin ainakin monille tuli kutsu tutustumaan poliisikoulun tarjontaan eräälle messulle.. Nauratti kyllä vähän, kutsussa luki että "Tervetuloa tutustumaan, jos et ole jo poliisin vanha tuttu."..
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Töitä vai? No ei sitten mistään..

Olisi pitänyt vain aikanaan lähteä lukemaan metallimieheksi tms. Nimittäin tämä orastava ylempi korkeakoulututkinto tuntuu lähinnä kiroukselta - meitä on aivan liikaa, osalla aloista ainakin.

Olen havainnut kaksi mallia, että miten käy jos soittelee avoimien työpaikkojen perään:

1) "Sinulla ei ole tarpeeksi kokemusta tähän paikkaan, mutta olethan kiinnostunut myös tulevaisuudessa yrityksetämme, jos sopivia paikkoja avautuu"

2) "Sinulla on koulutus kohdallaan ja kuulostat ihan pätevältä tyypiltä tähän työhön. Kuitenkin tämä paikka on tarkoitettu alemman koulutuksen saanneille - haemme pitkäaikaista työntekijää ja pelkomme on, että kokemuksen karttuessa vaihdat työpaikkaa nopeastikin"

Ns. "Entry level"-paikkoja korkeasti koulutetuille tulee auki todella minimaalisesti. Ja ongelma kasvaa kasvamistaa, joten kyllä peräisin Suomen koulutusjärjestelmään pikaista muutosta!

Eli hienoa, näinkin sitä voi pudota väliin. Ehkäpä lähden lukemaan toisen ammatin amiksesta. No ei nyt sentään vielä, ei tässä luovuttamassa olla, mutta se kuuluisa työvoimapula on hyvin suhteellista. Ei muuta kuin tulta päin ja ainahan sitä pääsee puhelinmyyjäksi ;)
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kovasti samanlaisia ajatuksia kuin terozilla tuossa ylempänä. Tänään ilmeisesti aukesi tuo kesätyönhakuhelvetti työkkärissä ja sitä kautta pitäisi kai jotain inssiharjoittelu tms. paikkaa kesäksi hakea. Useimmin tulee vastaan juuri tuo "ei ole kokemusta tästä työstä". No shit? Miten se kokemus nyt karttuikaan? Toisaalta ymmärrän työnantajia, tietenkin he ottavat sen kokeneemman kaverin, sellainenkin kun yleensä on tarjolla.

Todennäköisesti tämäkin kesä menee ns. duunari hommissa, eikä siinä sinänsä mitään vikaa ole, mieluummin opettelen jotain käytännön hommiakin. Tässä nyt vaan kolkuttelee ensi vuoden puolella viimeinen vuosi koulua, ja jos varsinaisista inssihommista ei saa kouluajalla kerättyä kokemusta ja vaikka paperit saisikin ulos, voi terozin mainitsema kohtalo 2 olla lähellä.

Kahtotaan miten käy..
 
Viimeksi muokattu:

Lexa

Jäsen
Työkokemusrasismi

Tänä päivänä on kyllä mielenkiintoista hakea töitä, koska aiempi työkokemus on niin tärkeässä asemassa. Monessa hakuilmoituksessa vaatimuslista on seuraava: ikä alle 30v (ellei ole suoraan sanottu, niin rivien välissä), vähintään 5 vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä ja korkeakoulututkinto. Ikä ja koulutusvaatimukset varmasti täyttyvät useilla hakijoilla, mutta ongelmaksi muodostuu juuri työkokemuksen puute. Aiemmasta työkokemuksestakaan on harvemmin hyötyä, ellei se ole juuri "vastaavista tehtävistä" hankittua.

Tämä näyttää omissa silmissä aika lyhytnäköiseltä toiminnalta, vaikka ymmärrän yritysten halun palkata ns. valmiita työntekijöitä. Mutta mikä sitten on yrityksen kannalta paras ratkaisu pitkässä juoksussa? Kokemattoman työntekijän sisäänajossa menee varmasti oma aikansa, mutta kuinka paljon mahdollista potentiaaalia hukataan ottamalla se turvallinen vaihtoehto? Tänä päivänä samalla nimikkeellä olevat työtehtävät voivat vaihdella sisällöltään hyvinkin paljon ja näin ollen voi käydä niin, että "konkarin" sisäänajossa menee melkein yhtä kauan kuin noviisinkin. Tämän kaiken lisäksi nuoremmilla työntekijöillä voi olla vähemmän ennakkoasenteita ja muutosvastarintaa uuden oppimiselle.

Olen tavannut jonkin verran kaupungin/kunnan hyvissä viroissa olevia henkilöitä, joiden "juna on jo mennyt". Tällaisilla tyypeillä ei olisi mitään annettavaa, varsinkaan yksityisellä puolella, mutta paperilla työkokemus näyttää hyvältä. Suurin osa näistä suojatyöpaikkalaisista tosin ymmärtää itsekin oman tilanteensa, ja keskittyy pitämään siitä kynsin ja hampain kiinni. Mutta mahdollisessa työnhakutilanteessa edellä mainitut henkilöt veisivät "junioreita" mennen tullen pelkällä työkokemuksella.

Nykyinen tilanne pakottanee monia "junioreita" miettimään vaihtoehtoisia ratkaisuja työn suhteen. Kannattaako laittaa pystyyn oma puulaaki, vai hakeutua eri alan hommiin. Moni kuitenkin varmasti haluaisi tutkailla tietyn alan töitä sisältäpäin, ennen oman firman perustamista.

Työmarkkinoilla on paljon puhuttu ikärasismista, mutta ei tietääkseni koskaan työkokemusrasismista. Kuukkeli ei löytänyt kyseistä termiä, joten otetaan sellainen nyt käyttöön. Olkoon se sitten vaikka "työkokemuksen puutteesta aiheutuvaa syrjintää".
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itsellä mielenkiintoinen prosessi menossa.
Eli joo YT:t on firmassa käynnissä, tosin itse en tule kenkää saamaan ainakaan tässä satsissa, mutta silti ottaa päähän lähestulkoon kaikki ko. firmassa.

Uuden duunin haku. Voi kyllä ihan eri mielin hakea nyt rauhassa duunia kun ei ole mitään paineita duunin saamisesta. Aika heikosti jälleen kerran mol.fi:ssä mitään, monster.fi:ssä muutamia. Sunnuntain Hesaria selatessa huomasin "Key Account Managerin" olevan kyllä 2000-luvun sana. Joka puolelle haetaan Avain Tili Manageria ja lähes jokaisessa työn kuvaukset ovat myös erilaiset.

Muutamaan paikkaan hakemus lähtenyt, eikä vielä toistaiseksi mitään kuulunut. Odotellaan rauhassa.
 

julijussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jack "matkalla" Kerouac
George kirjoitti:
No niin, itsehän on todettava ettei nykynuoria kiinnosta pistää käsiänsä ns. paskaan . Eli ,että se paska näkyy työhanskoistakin. Näillä aloilla toki suomessa iso pula tekijöistä. Tiedän työvoimapulan koska näen työmaallani aamulla sen pulan hitsareista, raudoittajista ja muotittajista.
Näihin ammatteihin vaadinkin valtiolta hetimmiten tukea jotta tekijöitä piisaa seuraavaksi 30 v. kun olen johtamassa noita edellämainittuja tehtäviä.
Otan mieluummin töihin semmosen kaverin kuka on mielestään itseoppinut ja
muut on opetettuja kuin näitä saatanan merkonemeja ketkä tulevat siivoamaan niin vastenmielisellä asenteella.
ugh, olen puhunut

Itse olen edellisessä elämässäni ollut muutavia vuosia teollisuuden kunnossapitohommissa ja siellä tilanne näytti samalta, osaavista hitsaajista tai asentajista oli huutava pula. Työntekijöiden keski-ikä on pitkänmatkaa yli 40 ja nuoria näkyi työmailla entistä vähemmän.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Lexa kirjoitti:
Tänä päivänä on kyllä mielenkiintoista hakea töitä, koska aiempi työkokemus on niin tärkeässä asemassa. Monessa hakuilmoituksessa vaatimuslista on seuraava: ikä alle 30v (ellei ole suoraan sanottu, niin rivien välissä), vähintään 5 vuoden työkokemus vastaavista tehtävistä ja korkeakoulututkinto. Ikä ja koulutusvaatimukset varmasti täyttyvät useilla hakijoilla, mutta ongelmaksi muodostuu juuri työkokemuksen puute. Aiemmasta työkokemuksestakaan on harvemmin hyötyä, ellei se ole juuri "vastaavista tehtävistä" hankittua.

Pitää nyt heti kärkeen sanoa, että ilmoituksissahan vaatimukset ovat aina lähes epäinhimillisiä. Eli harvoin työnantaja edes odottaa löytävänsä sellaista hakijaa, jota se hakee. Haastatteluun työnantaja kutsuu tietenkin hakemuksien pohjalta omasta mielestään pätevimmät/kiinnostavimmat hakijat, mutta itse työhaastattelutilanteessa väitän ainakin nimellisen kokemuksen jäävän sinne taka-alalle. Määräävänä tekijänä on se kokonaiskuva minkä hakija itsestään antaa olemuksellaan, mielipiteillään, tiedoillaan, pätevyydellään, tavoillaan jne.
 

merzyk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja Edmonton Oilers
Troy kirjoitti:
Pitää nyt heti kärkeen sanoa, että ilmoituksissahan vaatimukset ovat aina lähes epäinhimillisiä. Eli harvoin työnantaja edes odottaa löytävänsä sellaista hakijaa, jota se hakee.

Saman olen huomannut itsekin, olen hakenut aktiivisesti hommia jo viime lokakuusta koska työsuhde oli loppumaisillaan. Hakemuksia olen pistänyt menemään siitä saakka n. 20, haastatteluja on 5 paikkaan. Toistaiseksi homma ei ole tuottanut tulosta, yksi paikka roikkuu edelleen. Trendi on mennyt näitten hakujen kanssa, että ne joihin olen tehnyt (ainakin omasta mielestä) hiton hyvän hakemuksen, ei haastattelua kuulu. Haastattelupyynnöt ovat tulleet näistä paikoista, johon olen pistänyt hakemuksen meiningillä "kokeillaan tätäkin". Hulluinta on se, että hain todella vähäisellä kokemuksella erään logistiikkafirman paikkaa Pekingissä ja haastattelupyyntö tuli melkein heti! Onni nykyisessä tilanteessa on se, että entinen työnantajani on antanut mahdollisuuden tehdä 5 viikon tuurauksen. Otin homman vastaan ihan selkeästi sen vuoksi, että lainat tulee ajallaan maksettua.

Kysynkin muilta jatkoaikalaisilta, millaisia kokemuksia teillä on rekrytointifirmoista (esim. MPS, MercuriUrval)? Omalla kohdalla tuntuu siltä, että vaikka tekisi millaisen hakemuksen tahansa, niin haastatteluun ei pääse millään, jos työpaikkaa haetaan jonkun rekryfirman kautta. Ehkä hakemuksen tulostaminen vaaleanpunaiselle paperille kiinnittäisi paremmin huomiota?
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
George osui naulan kantaan! Kyllä nyt tarvisi nostaa noiden perusammattien profiileja ja jos ei muuta, niin mainostaa niitä työllistymisellä! Kyllähän sinne raksalle kaikenlaista viheltäjää saadaan, mutta juuri noita osaavia työntekijöitä kaivataan. Kun/jos se työvoimapula iskee, niin se iskee juuri noille aloille.

Koomista ajatelle, että tälläisestä ei ollut omien valintojen aikana mitään hajua. Kaikille hoettiin vain: Korkeampi koulutus = korkeampi mahdollisuus työllistyä. Tämä on osoittautunut rajoitetuksi totuudeksi.

Heh en tiedä - olen hakenut töitä myös noiden rekryfirmojen kautta ja ei ole tärpännyt. Olen jopa soitellut perään ja yrittänyt selvittää monesti epämääräisiä vaatimuksia. Kuitenkin esim. paikassa jossa ilmoitettiin kokemusvaatimukseksi vuosi-alle vuosi, sanottiin 10 kuukauden olevan liian vähän -> asian kanssa ei edetä. MercuriUrvalillahan varsinkin ja yleisestikin ko. firmoilla on tarjolla todella kovan luokan pestejä, mutta en sitten tiedä kuka ne oikein saa.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
teroz kirjoitti:
George osui naulan kantaan! Kyllä nyt tarvisi nostaa noiden perusammattien profiileja ja jos ei muuta, niin mainostaa niitä työllistymisellä! Kyllähän sinne raksalle kaikenlaista viheltäjää saadaan, mutta juuri noita osaavia työntekijöitä kaivataan. Kun/jos se työvoimapula iskee, niin se iskee juuri noille aloille.

Koomista ajatelle, että tälläisestä ei ollut omien valintojen aikana mitään hajua. Kaikille hoettiin vain: Korkeampi koulutus = korkeampi mahdollisuus työllistyä. Tämä on osoittautunut rajoitetuksi totuudeksi.

Itse näkisin, että alan firmojen pitäisi alkaa markkinoimaan näitä "kädet paskaan" -töitä sillä tavalla, että nuorille tehtäisiin selväksi mistä on kyse. Itse ainakin pidän osaavaa ammattimiestä, vaikkapa muuraria, erittäin onnellisessa asemassa olevana heppuna. Hommat on "helpot" kunhan ne oppii, ei tarvitse vastata kuin itsestään, hommia riittää sen mitä viitsii tehdä ja palkka juoksee todella mukavasti. Kuulostaa huomattavasti mukavammalta kuin joku stressin kourissa vääntelehtivä bisnesmies.
 

JanJ

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Hmm, onhan se aika naurettavaa laittaa ihan yhtenä tekstipötkönä, kun nykytekniikalla saisi vähän parempaakin aikaa, käyttämättä edes mitään turhia kikkoja.
Tulee mieleen hauska juttu muutaman vuoden takaa.
Olin vaihtamassa duunia ja pistin muutaman hakemuksen. CV oli Wordilla tehty.

No eräs espoolainen yritys vastasi jotain että "voitko muokata cv:tä siten että ensin on ensimmäinen työpaikka ja viimeisenä nykyisin, ja teetkö samalla väliotsikoita ja kuvausta jne jne". Teki mieli vastata että vedä käteen runkku, mutta jätin toki vastaamatta.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JanJ kirjoitti:
No eräs espoolainen yritys vastasi jotain että "voitko muokata cv:tä siten että ensin on ensimmäinen työpaikka ja viimeisenä nykyisin, ja teetkö samalla väliotsikoita ja kuvausta jne jne". Teki mieli vastata että vedä käteen runkku, mutta jätin toki vastaamatta.
Hiukan samanlainen juttu sattui omalle kohdalleni viime lokakuussa.
Laitoin hakemuksen ja seuraavana päivänä pyydettiin laittamaan se uudestaan. Se oli ensimmäinen kerta kun minua on pyydetty muokkaamaan hakemustani. Tein toivotut muutokset ja laitoin hakemukset menemään.
Tämän jälkeen kyseistä firmasta ei sitten mitään enää kuulunutkaan!
Vittuilua vai mitähäh?
Silloin rupesin miettimään, että miksi ihmeessä tavallinen kansalainen ei voi omistaa panssarivaunua? Kirjepommikin kävi mielessä, mutta henk.koht. taitotaso ei riittänyt sen valmistamiseen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
JanJ kirjoitti:
Tulee mieleen hauska juttu muutaman vuoden takaa.
Olin vaihtamassa duunia ja pistin muutaman hakemuksen. CV oli Wordilla tehty.

No eräs espoolainen yritys vastasi jotain että "voitko muokata cv:tä siten että ensin on ensimmäinen työpaikka ja viimeisenä nykyisin, ja teetkö samalla väliotsikoita ja kuvausta jne jne". Teki mieli vastata että vedä käteen runkku, mutta jätin toki vastaamatta.

Heh, ei ole helppoa olla Porilainen.

Oliko ko. yritys kenties Nokia?
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Lexa kirjoitti:
...voi käydä niin, että "konkarin" sisäänajossa menee melkein yhtä kauan kuin noviisinkin...

Tämä on muuten aivan totta. Itse olen huomannut parissakin työpaikassa tämän. Kuitenkin, vaikka ala olisi sama ja työnkuva lähellä CV:ssä lukevaa, on sopeutuminen ja oppiminen (kliseitä, joo) aina oma prosessinsa. Ja jos kokemusta ei vielä hirveästi ole, niin ainakin itse olen (melko vaatimattomissa) omissa töissäni pystynyt ylimääräisellä tsemppaamisella ja sykkimisellä paikkaamaan kokeneempien sällien kokemuksen tuomaa etumatkaa.

teroz kirjoitti:
Koomista ajatelle, että tälläisestä ei ollut omien valintojen aikana mitään hajua. Kaikille hoettiin vain: Korkeampi koulutus = korkeampi mahdollisuus työllistyä. Tämä on osoittautunut rajoitetuksi totuudeksi.

Kyllä, tuo on useimmiten rajoitettu totuus, mutta samaan hengenvetoon on todettava, että tietyillä aloilla tuo on myös koko totuus.

Jokainen korkeakoulutusta järjestävän yksikön olisi mielestäni ainakin jollain tavalla (nyt mitenkään väheksymättä tutkimusta) vastattava kysymykseen siitä, miten tutkinnon suorittaneet opiskelijat työllistyvät. Epäilen, ettei tähän kysymykseen löydy monenkaan esim. humanistisen alan (ok, poikkeuksia on, esim. kieltenopettajat käsittääkseni) osalta mitään uskottavaa vastausta.

Korkeakouluun sisälle pyrkivän olisi mielestäni myös itse syytä miettiä, minkälaiset mahdollisuudet työllistymiseen ko. tutkinto tarjoaa.
 

Luukkuvahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vekurinen kirjoitti:
Korkeakouluun sisälle pyrkivän olisi mielestäni myös itse syytä miettiä, minkälaiset mahdollisuudet työllistymiseen ko. tutkinto tarjoaa.

Samaa mieltä. Itse kylläkin parikymppisenä ajattelin vähän toisin kuin nyt 30:n lähestyessä. Tuolloin ajattelin, että kyllähän sitä aina jotain hommia löytää ja suuret ikäluokat pelastavat.

Onneksi heräsin todellisuuteen muutama vuosi sitten opiskeluaikana, ja aloin vähän miettiä työuraakin. Alaa en vaihtanut, mutta vähän aktiivisempi opintojen suunnittelu sekä opiskelujen oheisen työkokemuksen hankkiminen on varmasti edesauttanut, että nyt reilu vuosi valmistumisen jälkeen minulla on (pätkä)töitä. Valitettavasti monilla muilla humanisteilla ei näin ole - varsinkin jos idealismi on ajanut realismin ohitse.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luukkuvahti kirjoitti:
Samaa mieltä. Itse kylläkin parikymppisenä ajattelin vähän toisin kuin nyt 30:n lähestyessä. Tuolloin ajattelin, että kyllähän sitä aina jotain hommia löytää ja suuret ikäluokat pelastavat.

Onneksi heräsin todellisuuteen muutama vuosi sitten opiskeluaikana, ja aloin vähän miettiä työuraakin. Alaa en vaihtanut, mutta vähän aktiivisempi opintojen suunnittelu sekä opiskelujen oheisen työkokemuksen hankkiminen on varmasti edesauttanut, että nyt reilu vuosi valmistumisen jälkeen minulla on (pätkä)töitä. Valitettavasti monilla muilla humanisteilla ei näin ole - varsinkin jos idealismi on ajanut realismin ohitse.

Tämä paatunut humanisti opiskeli käytännössä vain niitä aineita, joista kuvitteli olevansa kiinnostunut. Yleisesti hyödylliset taloustieteen, tietojenkäsittelyn ja aineenopettajaksi valmistavat opinnot jätin tekemättä idealistisessa huumassani. Onnekseni sain hoidettua itselleni hieman viestinnän opintoja ja sen alan kokemusta. Näin aukesi vakituinen työpaikka humanistiretkullekin.
 

JanJ

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Oliko ko. yritys kenties Nokia?
Ei sentään, vaan olin töissä Nokialla.
Yrityksen nimeä en viitsi mainita.

Oikeasti, eiköhän kyseessä ollut lähinnä sairas huumorintaju eikä oikea kiinnostus palveluitani kohtaan :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös