Tuo kerroin riippuu alasta paljon, mutta muistaakseni 1.4-1.8 on se vaihteluväli. Eli toimistotyössä alarajalla ja olisiko ollut kirvesmiehillä tai puusepillä sitten ylärajalla. Toimistotyössäkin kustannuksia muodostuu vielä laitteista, lisensseistä, toimitiloista, kiinteistä kuluista jne. Ja toimitilat on asiantuntijatyössä yleensä hyvin pienellä käytöllä, kun miettii että liukuvalla työajallakin toimisto on käytössä 12h per päivä ja 5 päivänä viikossa, niin 168 tunnista se on 108h käyttämättömänä. Eli kun katsoo tuntipalkan, niin sen saa kertoa 3-4x että saa tietää mikä laskutus pitäisi työstä olla, tuo sisältää pitkälti jo sen joutenolo-ajan jota herkästi saattaa tulla. Varsinkin isoissa firmoissa joissa tuottavien osastojen pitää saada maksettua myös muiden osastojen kulut (esimerkiksi IT-ylläpito).Meillä töissä taas tuntuu ettei osa porukasta ymmärrä miten palkka ja muut kulut rakentuvat. Eli kuvitellaan että jos liksa on 2500€ kuukaudessa, niin 3000€ laskutettavaa työtä riittää. Ensin pitäisi liksa kertoa 1.8, sitten ottaa huomioon työauton kulut, polttoaineet, majoitukset, työkalut jne jne.
@ipaz tuohon pitäisi kyllä satsata nyt kunnolla, ja saada luotua oloshtuteet sellaisiksi, että työn perässä tuonne muuttaminen on kannattavaa. Vaikka sitten viimekädessä valtion tuettava uusien asuntojen rakentamista. Paha tuonne on lähteä, jossei ole asuntoja riittävästi.
Olen vieläkin sitä mieltä että autotehtaan sijainti on täysin perseestä, jostain Turustakin on kova paikka muuttaa Ugiin tai Laitilaan työn perässä. Sitten taas Uusikaupunki on suhteellisen kaukana Turusta, Raumasta ja Porista. Esimerkiksi Laitila omaisi heti jo huomattavasti isomman potentiaalisen työvoimavaran. Tai Naantali, Raisio, Masku ja Mynämäki. Toki näissä saattaisi tulla hieman logistisia ongelmia, mutta ei tarvitsisi samalla tavalla valittaa työvoimapulasta. Hienot perinteet autoteollisuudesta jne löytyvät kyllä Uudestakaupungista, mutta kuitenkin, sijainti on hieman ongelmallinen.Niinhän tuossa jutussa Aho sanoo, että alueen päättäjien pitäisi nyt saada aikaan investoinnit asuntoihin ja infraan. Ei pelkästään Turun tai Uudenkaupungin, vaan myös pienempien kuntien. Esimerkiksi Laitila pystyisi hyötymään isosti uusista asukkaista autotehtaan siivellä, kun välimatka autolla on alle 20 minuuttia.
Insinööri on aika laaja käsite. (Tietotekniikka, Konetekniikka, Sähkötekniikka ja Rakennustekniikka esim on kaikki täysin eri hommissa toimivia vaikka kaikki ovat insinöörejä)Meille ei taas löydy työntekijöitä. Pääkaupunkiseudulla. Insinöörejä. Vissiin liian pieni firma vielä, että ei porukka uskalla vaihtaa. Tai on noita kymmeniä jo tullut, mutta lisää tarvitaan. Joko ei ole osaaminen vaatimusta vastaavaa, tai sitten palkkatoive on joku naurettava 9000€/kk projektipäällikön hommista.
Ja Uusikaupunki kuitenkin elää pitkälle autotehtaasta, niin kova kynnys lähteä tuolta ostamaan taloa. Toki Laitila olisi sinänsä parempi, kun lyhyet matkat useampaan paikkaan. Laitila olisi kyllä monellakin tapaa hyvä kehityskohde, mutta tällä hetkellä aika hajuton, väritön ja mauton paikka. Ei mitään hajua asukasluvusta tai mitä siellä on, poislukien Laitilan Jyske + virvoitusjuomatehdas + Agrimarket/hankkija.
edit. Eli mielestäni Laitilaan kannattaisi panostaa, mieluummin kuin vaikkapa Uuteenkaupunkiin. Sitä en tiedä kuinka hyvin autotehtaan uuden nousun hyödyt ovat sataneet Laitilan laariin, veikkaisin että aika vähän.
Niin. Autotehtaan kupeeseen on rakennettu parakkeja, koska reilun parin tonnin palkalla ei vaan osteta asuntoja. Edes Uudestakaupungista tai sen lähiympäristöstä.
Nykyään on ihan realismia, että kaikki eivät voi asua samalla paikkakunnalla koko ikää. Jotkut voivat. Toki on aina mahdollisuus heittäytyä takavasemmalle ja alkaa elämäntapatyöttömäksi, jos väärä arpa sattuu käteen ja henkilöllä on vain vähän muita vaihtoehtoja työn saamiseksi.Tämähän on oikea Sipilän hallituksen unelma. Työläiset kiertävät maata työn perässä ja asuvat vuokralla vähän miten sattuu. Jossain vaiheessa pääsee sitten vielä myymään omistusasunnon kotipaikkakunnalta, kun siellä ei ehdi olla. Mutta onpahan sitten ainakin mukavasti rahaa vuokriin.
Nykyään on ihan realismia, että kaikki eivät voi asua samalla paikkakunnalla koko ikää. Jotkut voivat. Toki on aina mahdollisuus heittäytyä takavasemmalle ja alkaa elämäntapatyöttömäksi, jos väärä arpa sattuu käteen ja henkilöllä on vain vähän muita vaihtoehtoja työn saamiseksi.
En ehdota mitään, kerron vaan tämän hetken tilanteen. Olen myös tietoinen, että maapallolla kuolee nälkään ja aliravitsemukseen miljoonia ihmisiä vuodessa. En silti mene ehdottelemaan näille ihmisille mitään.Olethan varmaan tietoinen, että on myös perheellisiä työttömiä työnhakijoita? Mitä sä ehdotat, jos vaimolla on työpaikka Lappeenrannassa, jossa asunto ja lasten hoitopaikat ja mies hakee autotehtaalle töihin, asumaan parakissa? Mennään markkinoiden ehdoilla, viis perhe-elämästä? Tuleeko halvemmaksi veronmaksajalle?
En ehdota mitään, kerron vaan tämän hetken tilanteen. Olen myös tietoinen, että maapallolla kuolee nälkään ja aliravitsemukseen miljoonia ihmisiä vuodessa. En silti mene ehdottelemaan näille ihmisille mitään.
Jotain realiteettejä on otettava huomioon ja tällä hetkellä asia on niin, että ellet olet erityisen tai edes keskihaluttu tekijä työmarkkinoilla, muuttoa saattaa otta edessä, jos haluat työnsyrjässä pysyä kiinni. Olipa viisihenkistä perhettä tai ei. Kirjoittelu netissä siihen auttaa hyvin vähän.
Itsehän en ihan lähiaikoina onneksi tule olemaan tuollaisessa tilanteessa.
Niin. Autotehtaan kupeeseen on rakennettu parakkeja, koska reilun parin tonnin palkalla ei vaan osteta asuntoja. Edes Uudestakaupungista tai sen lähiympäristöstä.
Nykyään on ihan realismia, että kaikki eivät voi asua samalla paikkakunnalla koko ikää. Jotkut voivat.
Jotain realiteettejä on otettava huomioon ja tällä hetkellä asia on niin, että ellet olet erityisen tai edes keskihaluttu tekijä työmarkkinoilla, muuttoa saattaa otta edessä, jos haluat työnsyrjässä pysyä kiinni. Olipa viisihenkistä perhettä tai ei. Kirjoittelu netissä siihen auttaa hyvin vähän.
Insinööri on aika laaja käsite. (Tietotekniikka, Konetekniikka, Sähkötekniikka ja Rakennustekniikka esim on kaikki täysin eri hommissa toimivia vaikka kaikki ovat insinöörejä)
Näin tässä käy, tositarina. . Kolmen lapsen isä pohjois-pohjainmaalta, muuttanut Ukiin parakkeihin "pakotettuna".Kaksi -kolme vuotta työttömänä. vaimo (työt kotiseudulla )ja lapset jää kotiin.Olethan varmaan tietoinen, että on myös perheellisiä työttömiä työnhakijoita? Mitä sä ehdotat, jos vaimolla on työpaikka Lappeenrannassa, jossa asunto ja lasten hoitopaikat ja mies hakee autotehtaalle töihin, asumaan parakissa? Mennään markkinoiden ehdoilla, viis perhe-elämästä? Tuleeko halvemmaksi veronmaksajalle?
Meille ei taas löydy työntekijöitä. Pääkaupunkiseudulla. Insinöörejä. Vissiin liian pieni firma vielä, että ei porukka uskalla vaihtaa. Tai on noita kymmeniä jo tullut, mutta lisää tarvitaan. Joko ei ole osaaminen vaatimusta vastaavaa, tai sitten palkkatoive on joku naurettava 9000€/kk projektipäällikön hommista.
Niin. Autotehtaan kupeeseen on rakennettu parakkeja, koska reilun parin tonnin palkalla ei vaan osteta asuntoja. Edes Uudestakaupungista tai sen lähiympäristöstä.
Kokkareita en äänestä, vaikka tuleva porvari olenkin. Työtilannetta ei sanele kokoomus, Lestadiolaispääministerit, vaan enimmäkseen markkinatalous ja tekniikan kehitys."Niin, tämä on nyt vain tätä päivää, eikä sille voi mitään", terveisin Kokoomus.
Nykyajan työelämässä ei ole enää mitään inhimillisiä piirteitä. Mitään työn ulkopuolisia asioita ei oteta enää huomioon. Viis kotipaikkakunnasta ja perheestä, työn perässä on säntäiltävä sinne tänne.