Alustavia suunnitelmia on aloitettu. Jos puoliso ei pääse ensi keväänä Suomessa lääkikseen, on melko todennäköistä muutto johonkin päin maailmaa. Tällä hetkellä vahvimmilla ovat Australia ja Uusi-Seelanti. Kilroy avustaa mukavasti näihin maihin lähtiessä maksutta ja kielitaito ei ole ongelma. Ajatuksena olisi viettää työvaihtovuosi Australiassa, joka takaisi pysyvän viisumin ja mikäli haluaa siirtyä Uuteen Seelantiin opiskelemaan, niin se käy helpoimmin pysyvän aussiviisumin kanssa. Uudessa Seelannissa taas on Aucklandissa erittäin arvostettu lääketieteellinen, johon ei ole tolkuttoman vaikea päästä sisään. Itselläni on tavallaan varsin odottavat fiilikset ja tulevaisuus tulee olemaan varsin jännittävä. Jo monta vuotta olen haaveillut työnteosta ulkomailla, muttei ole aiemmin käynyt pienessä mielessäkään muuttaa toiselle puolelle maapalloa. Istanbulissa törmättiin kuitenkin pariskuntaan, jonka naisosapuoli on suomalainen ja illanvieton yhteydessä oli paljon puhetta Australian systeemeistä.
Onko palstalaisilla kokemuksia maista edes pidempien lomailujen suhteen? Onko muuten järkevää kuljettaa kolmea kissaa toiselle puolelle maapalloa?
Molemmat maat ovat oikeasti helvetin hienoja noin niinkuin valkoihoisen näkövinkkelistä. Mulle sopisi oikein hienosti asuminen Ausseissa jossain Brisbanen seutuvilla rannikolla. Siellä ei ole yleensä liian kuuma jos ei liian kylmäkään. Sisämaahan ei, eikä sademetsäalueelle Darviniin, Sydney ehkä kävisi, Melbourne ja Aucland Perthistä puhumattakaan ovat tammikuulla Bassin salmelta puhaltelevien etelätuulten takia sellaisia, ettei sinne oikein löydy mitään järjellistä syytä muuttaa.
Minä muutan eläkepäivikseni Las Palmasiin, jos elinaikaa riittää. Kanarialle oikeastaan kaikkein varteenotettavin vaihtoehto olisi Tasmania. Siinä on ihan vitun hieno saari, tavallaan NZ:eteläsaari pienoiskoossa. Vähän liian kylmä saattaa talvella tosin olla. Wynyardissa kyllä pitää vielä joskus käydä, eräs lempipaikkojani tällä pallolla.
t. hanu