Töiden maistuvuus?

  • 82 825
  • 387

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pitäisköhän hakeutua palkansaajaksi johonkin yritykseen? Ei tämä yrittäjän elämä niin lokoisaa ole vaikka seitsemän vuotta tässä ollaan kiinni oltu. Voisi sitten tehdä tarvittavan duunin ja kuitata sen vakioliksan pari kertaa kuussa. Työpäivätkin viikossa vahenevät seitsemästä viiteen.

Voisi jopa työt alkaa maistumaan.
 
Kaiken nähneiltä jatkoaikalaisilta neuvoa/kokemuksia.
Työn maistuvuus on vähän niin ja näin, ja huomenna pitäisikin lähimmän esimiehen kanssa palaveerata. Pomo ei tosin vielä tiedä fiiliksistäni, ja eipä kovin tarkkaa tunne koko työnkuvaa saati mitä päiväni teen. Tämä ei tietenkään ole optimi lähtökohta mihinkään, mutta alalla jossa myllerrys on koko ajan kovaa ja oranisaatiot muuttuvat parhaimmillaan monta kertaa vuodessa, ei kovin paljon paremmasta tilanteesta ole edes tullut haaveiltua.

Tyokaverit joiden kanssa olen tekemissä töiden merkeissä arvostavat onneksi panosta, ja se onkin harvoja asioita joka jaksaa jotenkin motivoida. Ja onneksi jengi duunissa on pääosin ihan hyvää. Ongelma tulee siitä että (liian) pitkään alalla olleena en näe kovin mielekkäänä yhtään hommaa jota yrityksessä voisin tehdä.
Miten lähteä rakentamaan omaa työnkuvaa esimiehen kanssa joka on tavallaan "eri maailmasta", ja tilanteessa jossa uskot että jouluun mennessä toimit taas eri tiimissä ja eri pomon alaisuudessa? Vanha rooli ei kuitenkaan ole enää mieleinen, ei tunnu että voi enää saada siitä mitään. Tietysti voi lähteä lätkimään, mutta tällä hetkellä sekään ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta.

Luulen/pelkään että huomaan vuoden päästä olevani samassa tilanteessa. Mitä nyt tiimit/pomot vaihtuu. Näin on käynyt jo useamman kerran.

edit: Tosta ei paljon sekavammaksi viesti voi mennä, mutta pään sisällä myllertää ihan samallalailla joten olkoon.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Nojoo, itse kyllä viihdyn työssäni. Yksikään päivä ei ole samanlainen. Viime viikolla tein kauhealla kiireellä tilauksia, puhuin useita kymmenien minuuttien puheluita, selvitin ties monta asiaa.
Tällä viikolla olen ehtinyt lukemaan monenmonituista ketjua Jatkoajasta, surffaamaan netissä. Ajan tappoon ei ole tarvinnut lähteä onneksi. Aina jotain homma kehittää sitten.

Palkka on nyt ihan kohtuullinen, ensimmäistä kertaa palkasta jää jotain käteenkin. Omilla näytöilläni olen nostanut palkkaani reilussa vuodessa 500 euroa ylöspäin. Mm. tuuraamalla firman tj:tä kesäloman aikana ja pitämällä firman pystyssä samaan aikaan.

Päivitystä.

Nyt alkaa olla aika täysi ja kytkimen nosto lähellä. Vuoden 2006 alun palkasta nykyiseen hetkeen on palkka noussut 300 eurolla. Viimeksi joskus 2007 lopussa sekin nosto. Vastuuta on aivan älyttömästi nykyään enemmän ja töitä myös.

Palkankorotuksen saa ehkä jos kertoo että lähtee firmasta pois. Silloinkin tarjotaan jotain paria sataa. Jos kuulostaa ahneelle, niin palkankorotusta ei tuossa firmassa saa ellei uhkaile ja ruinaa sellaista. Ei sitäkään viitsi vuodesta toiseen harrastaa. Lisäksi firman toimintasuunnitelma vedetään hatusta aina, tai sellaista ei ole. Mennään tänään tuonne päin, ens viikolla sitten sinne ja kuukauden päästä takaisin.

Mikäli uutta työtä saan, niin lähdöstä nykyisestä firmasta tulee aika kovaa hommaa. Pomo yrittää saada mut jäämään, uhkailee ties millä että jäisin. Tarjoaa palkankorotusta, ja varmasti samassa lauseessa kertoo ettei ihan vielä olisi tähän varaa. Ehkä sitten ensi talvena.

Meikä sai viime talvena käteen kaikki huoltosopimusasiakkaat. Vastuu lisääntyi 30-40 prossaa, palkka nousi 0 prossaa. Palkankorotuksesta ei ole edes puhuttu. Juttelin tuossa kaverin kanssa ja jätkä ihmetteli että 7 vuotta olen ollut firmassa työssä ja palkkani on mitä on.

Työ sinänsä on kivaa, tykkään paljon. Asiakkaat ovat asiallisia ja mukavia. Työpaikan ilmapiiri ja johtotavat ovat välillä täysin perseestä. Välillä saa suoraa huutoa jos on unohtanut viedä paketin postiin. Tarkoitan että huudetaan pää punaisena tyylillä että firma on konkurssissa kun paketti jäi postittamatta edellisenä päivänä. Ihan tarpeeksi kuunnellut.

Mietin että nyt lienee viimeinen hetki lähteä tai sitten urautuu tuonne pysyvästi. Aamulla lähtee työnvälitysfirmalle infoa että meikää saa esitellä työmarkkinoilla.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen verran hyvin maistuu että justiinsa laittelin hakemusta muualle. Muutto Turusta pois hyvin todennäköisesti edessä, jää prkl kausaripelejä väliin. Kaverin kanssa juttelin tuntemuksistani ja se uhkasi leikkimielellä vetää mua turpaan kun olen näinkin kauan nykyisessä hommassani viihtynyt. Palkkakehityskin on ollut aivan perseestä.

Liikaa olen jo pyöritellyt erilaisia skenaarioita päässäni miten poistumiseni nykyisestä työpaikasta vaikuttaa muiden työskentelyyn ja minkälainen yllätys se tulee monelle olemaan. Tässä on kanssa se että kun asiaa on miettinyt niin päätös lähdöstä on vain vahvistunut ja motivaatio nykyisissä hommissa heikentynyt. Täytyy tsempata ettei homma mene velttoiluksi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tämä ketju tuli sopivasti pinnalle. Maanantaina on töissä edessä sitä sun tätä tiukkaa settiä ja niihin piti valmistautua viikonloppuna. Homma olisi tarkoittanut kevyttä näpyttelyä koneella etänä triplaliksalla. Mutta ei, mieluummin näköjään valokuvasin lintuja pihalla, laitoin veneen talvikuntoon, söin, saunoin ja roikuin lopun aikaa netissä. Sitä hokee melkein ääneen itselleen, että vittu on tyhmä, mutta ei vaikutusta. Työssä itsessään ja korvauksessa ei olisi mitään vikaa, mutta joku kromosomi sisällä estää tarttumasta siihen. Huomenna saa sitten sykkiä senkin edestä, improvisoida ja jättää kahvit väliin, mutta siitä sitten jostain syystä nauttii. Ihan hullua.

Noista firman jättämisajatuksista ja liksan korotuksista pari asiaa. Ensinnäkin, jos ette uskalla lähteä, eli työnsaanti paremmalla palkalla on epävarmaa, niin valitettavasti palkka on silloin kohdillaan. Jos on pienet piirit ja kapea osaaminen, niin minkäs teet. Turun seudulla oli joskus pahaa puhetta, että laivasuunnittelufirmoilla olisi ollut keskinäisiä hyshys-sopimuksia suunnittelijoiden palkoista. Kun käytännössä pari puljua suunnitteli kaikki paatit, niin noiden välillä pomppimalla ei voinut vedättää. Voi olla toki paskaakin koko juttu.

IT-alalla näyttää töitä olevan nykyään pk-seudun lisäksi kohtalaisesti myös Tampereen suunnalta. Jos ala täsmää ja kaupungin vaihto on edessä, niin Tampereella jää varmasti voitolle suhteessa liksa-elämänlaatu. Mulla oli Turussa joskus tilanne, jossa parin vuoden hiljaiselon jälkeen pyysin varovasti korotusta surkeaan palkkaan. Pomo totesi, että ei pysty. Vaikka parin satkun korotus tuskin olisi hetkauttanut elämää mihinkään, niin vitutus ja toivottomuus oli jotain aivan helvetillistä, koska vaihtoehtoja ei juuri ollut. Sitten kun tein lähtöpäätöksen, niin töissä helpotti välittömästi. Päivät kului kämppiä ja töitä katsoessa. Nelisen kuukautta meni irtisanoutumiseen, mutta se oli kevyttä aikaa, koska päätös oli oikeasti tehty.

Töiden maistuvuutta edesauttaa myös se, ettei ota itselleen esim. 20 vuoden velkataakkaa, jonka takia on tehtävä ihan mitä töitä tahansa ja siltikin liksasta jää käteen juuri sen verran, että hyvä kun kerran vuodessa pääsee Marbellalle. Yhtälö on tietty mahdoton, jos töitä on tarjolla vain pk-seudulla ja sieltä pitäisi saada tolkkuhintainen katto pään päälle. Siksi katsoisin myös muita kasvukeskuksia ja/tai nostaisin työnhaussa erittäin korkealle kriteerin etätyömahdollisuudesta. Yksikin etäpäivä on ihmeen paljon, kun sen iskee keskelle viikkoa.

Kunnon asuntolaina hartioilla syö myös tehokkaasti aseet, joilla pitää puoliaan töissä. Asuminen pitää suomalaiset nöyrinä. Jatkoajasta taitaa vielä puuttua keskustelu oravanpyörästä ja siitä pois hyppäämisestä tai edes sen jarruttamisesta. Sopisi hyvin tähän saumaan.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyviä pointteja AnaMasalta. Oma tilanne on onneksi se ettei lainoja ole eikä myöskään muita liian vahvoja siteitä Turkuun. En suoraan sanottuna ole edes oppinut pitämään Turusta. Opiskelukaupunkini Tampere on paljon mukavempi paikka ja sinne olisi vissiin pitänyt jäädä. Valmistumisen aikoihin vaan ajattelin että palaisin "kotiin" ja lähetin käytännössä yhden työhakemuksen joka tärppäsi heti, alan kouluista on kuitenkin keskitasoa paremmat näytöt. Otin paikan vastaan koska pystyin käymään kotikotoa duunissa ja säästämään ihan kivan summan siinä samalla.

Alussa näytti siltä että etenemismahdollisuuksia olisi mutta toisin on paljastunut, omaksi rooliksi on muotoutumassa firman sisäinen pikkupalkalla kustannettu "nörttikonsultti". Ei paljoa motivoi kun tyhmemmät kaverit saavat helpot hommat ja taputukset. Mutta ei tässä mitään, eiköhän tämä tästä ratkea. Onneksi sellaistakin osaamista on kertynyt mikä ei ole pelkästään tälle alalle soveltuvaa, siinä voisikin käydä huonosti äkkiä. Mitä nyt alan lehtiä olen tutkaillut niin sopivia paikkoja pitäisi olla vapaana.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Alussa näytti siltä että etenemismahdollisuuksia olisi mutta toisin on paljastunut, omaksi rooliksi on muotoutumassa firman sisäinen pikkupalkalla kustannettu "nörttikonsultti". Ei paljoa motivoi kun tyhmemmät kaverit saavat helpot hommat ja taputukset.

Semmoista vaan, että yrittäjänä tuommoiset nörttikonsultit vetelevät sellaista kohtuullista vajaa 100€/h palkkaa. Kannattaa miettiä myös tuota suuntautumista, edellyttäen tietysti että oikeasti osaat jotain.

Itsellä töiden maistuvuutta lisää olennaisesti tämän kuun lopussa napsahtavat bonukset. Normibonusten päälle tulee vielä parista projektista saatavat hyvän miehen lisät. Tosin yhdestä projektista sovittiin bonarit laitettavan kunnon bileisiin laadukkaan safkan, juoman ja seuran kera.

Vielä löytyy motivaatiota, sillä hommat ovat mielenkiintoisia ja haasteita riittää jatkuvasti. Etätöitäkin voi tehdä parikin päivää viikossa, jos ei ole asiakastapaamisia. IT-alalla joskus näinkin.

Pienenä ongelmana pitäisin offshorauksesta johtuvaa suomalaisen työvoiman katoa. Itsellä on kuitenkin kova usko töiden riittävyyteen, sillä sen verran rautainen ammattitaito on tullut hankittua, ettei offshore pojat sellaista hanki ihan heti. Lisäksi tullut tarjouksia muistakin alan firmoista.
 
Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En muista olenko tähän ketjuun avautunut ennen. Laitetetaas vähän lähtökohtia. Työpaikka on lähestulkoon varma jopa eläkeikään asti. 11 vuotta tällä hetkellä jo nykyisen työnantajan palveluksessa takana ja silti ikää ei ole, kuin 31. Työnkuvaa voisi sanoa yhteiskunnan suojaamiseksi. Useampi duunikaveri onkin sanonutkin, että olen hullu jos vaihdan työpaikkaa tai edes paikkaa oman työnantajan sisällä. Sisällä vaan liian usein kiehuu ,että jotakin pitäisi tehdä.

Suurimmat puutteet omassa työssä ovat: Vuorotyö josta nuorempana jopa nautti runsaan vapaa-ajan takia, mutta nyt perheellisenä se on rasite, eli olen paljon vapaalla silloin, kun muut ovat töissä. Lisäksi iän myötä etenkin yövuoroista palautuminen on pitkittynyt. Periaatteessa voisin edelleen työskennellä muuta, kuin virka-aikaa, mutta olen täysin kyllästynyt siihen, että työpaikalla pitää olla vain sen takia, että vuorolistassa niin lukee, vaikka omalla työpaikalla olemisella ei olisi paskaakaan merkitystä. Työ ei enää motivoi, vaan siitä on tullut pakkopullaa, vaikka rehellisyyden nimissä tässä duunissa voi päästä todella helpolla, kunhan vain hoitaa hommansa fiksusti ja osaa ottaa tämän oikein. Se ei vaan tällä hetkellä tunnu riittävän. Hyvin harvoin tulee enää tässä duunissa sellaista tunnetta, että on onnistunut työssään, vaikka tekisikin työnsä periaatteessa hyvin.

Palkka on ihan OK ja en sen takia työpaikkaa ole vaihtamassa. Palkasta voisin jopa tinkiä, jos oikeasti uskoisin viihtyväni uudessa työssä. Lisäksi oma elämäntilanne on se, että budjetti kestäisi sen, vaikka heti ei normaalille ansiotasolle pääsisi. Koulutus jäi omaa ammatillista koulutusta lukuunottamatta YO-kirjoituksiin. Avoimessa yliopistossa tuli aloitettua rikos- ja prosessioikeuden opinnot, mutta ne päättyivät aika alkumetreillä, kun tuli perheenlisäystä ja aika ei enää vaan riittänyt.

Vaihtoehdot: 1. Jatkaa nykyisessä duunissa ja katsoa jos tulisi jotain täältä tarjolle. 2. Ottaa vuorottelu-/virkavapaata ja tehdä aloitettuja opintoja pari vuotta työkseen. 3. Etsiä sellainen ala, johon tämä nykyinen duuni jotenkin liittyisi. 4. Etsiä sellainen duuni, johon kouluttaudutaan työn kautta tai jossa työnantajan tarjoaman koulutuksen kautta saa varman työn.

Onhan täältä meiltäkin vuosien mittaan lähtenyt porukkaa jos minkälaisiin työtehtäviin. En tässä oleta, että joku osaisi jotain vastauksia antaa. Kunhan avauduin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Hmm...joku varmaan lukikin vuodatustani työasioista tuolla yhessä ketjussa aiemmin. Hirveä itku kun ei maistu duuni ja viu vau. Ja meni jo toistamiseen ylennys sivu suun kun paikka täytettiin talon sisältä sillä tavalla että uusia ei palkattu ja myyntipäälliköt jakoivat tehtävät keskenään uudelleen - siis samalla tavalla taas. No.

Aluksi tuntui että otan loparit tuosta vaan, marttyyrinä otan vaan ja lähden, kadun sitten myöhemmin. No, en onneksi tuota tehnyt vaan pahimman vitutuksen hälvettyä sisäistin realiteetit ja huomasin että mullahan on tässä ihan mukava tilanne haeskella kaikessa rauhassa uutta eikä tarvitse ihan suin päin hyökätä mihin vaan johon kelpaan. Ja ihan mieletöntä! Kun tässä olen tuon pahimman pettymyksen sulatellut on duunin tekeminen maistunut taas aika hyvältä. Kai se sitten on sitä että voi tehdä tavallaan ilman paineita mihinkään suuntaan kun on päättänyt että otan vastaan uuden duunin jostain muualta kunhan vaan saan mielenkiintoisen tarjouksen. Ettei enää sitä "mä kuolen tänne kun en ikinä enää pääse uralla eteenpäin ja ahdistus ja epätoivo".

Siis työt maittaa? Jopa niin hyvin että olen tänäänkin kirjoittanut jo ainakin viiteen eri ketjuun...ihan komiaa tää tämmöinen on. Ei tarvitse rypistää mitään ihan sikana kun ura on täällä pikku hiljaa tyrehtymässä ja näin. Hoidetaan asialliset hommat ja lopun aikaa ollaan kuin ellun kanat - mitä se ikinä sitte tarkoitaakaan.

Torstaina lähden asiakkaiden kanssa risteilylle Pietariin ja lauantaina takas. Huh-huh...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Torstaina lähden asiakkaiden kanssa risteilylle Pietariin ja lauantaina takas. Huh-huh...

No nythän sulla on mainio paikka kokeilla sitä, mistä keväällä oli puhetta ;-)
Menkää ihmeessä metrolla jonnekin ja sitten liukuportaissa voit(te) naatiskella ihan vapaasti. Tosin - nyt on kyllä jo syksy ja Pietarissakin varmaan syysmuotia tytöillä päällä, mutta yrittänyttä ei laiteta.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Välillä maistuu, liian harvoin tosin. Tekisi mieltä opiskellakin jotain, mutta ei ole oikein "varaa". Kämppää on maksettava, eikä putkiremontin aiheuttama vastikkeen nousu paljon helpota. Onhan tämä vähän huono tilanne, kun palkasta ei jää käytännössä euroakaan sivuun. Kaikki menee mitä tulee, tosin, ihan mukavasti tässä kuitenkin syödään.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Välillä maistuu, liian harvoin tosin. Tekisi mieltä opiskellakin jotain, mutta ei ole oikein "varaa". Kämppää on maksettava, eikä putkiremontin aiheuttama vastikkeen nousu paljon helpota. Onhan tämä vähän huono tilanne, kun palkasta ei jää käytännössä euroakaan sivuun. Kaikki menee mitä tulee, tosin, ihan mukavasti tässä kuitenkin syödään.

Oletko ajatellut (aikuis)opiskella työn ohessa, jolloin kävisit normaalisti töissä, mutta sen lisäksi opiskelisit iltaisin/viikonloppuisin/etänä? Raskastahan se on, mutta taatusti hyödyllistä.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Oletko ajatellut (aikuis)opiskella työn ohessa, jolloin kävisit normaalisti töissä, mutta sen lisäksi opiskelisit iltaisin/viikonloppuisin/etänä? Raskastahan se on, mutta taatusti hyödyllistä.

Käynyt toki mielessä, mutta olen mieltänyt sen aika raskaaksi. En tiedä kuinka pystyisin keskittymään opiskeluun väsyneenä töiden jälkeen. Opiskelun taso ainakin kärsisi sen verran, että en tiedä maksaako vaivan. Tosin, ei opiskelusta taida koskaan haittaakaan olla?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käynyt toki mielessä, mutta olen mieltänyt sen aika raskaaksi. En tiedä kuinka pystyisin keskittymään opiskeluun väsyneenä töiden jälkeen. Opiskelun taso ainakin kärsisi sen verran, että en tiedä maksaako vaivan. Tosin, ei opiskelusta taida koskaan haittaakaan olla?

Itse olen suorittanut työn ohessa avoimen yliopiston verkko-opintojen kautta markkinoinnin aineopinnot (36 opintopistettä) ja nyt käyn tietojenkäsittelyn perusopintoja (24 opintopistettä). Onhan tuo ajoittain raskasta, mutta ihan hyvin olen kuitenkin kyennyt kurssit suorittamaan. Etäopinnot ovat onneksi useimmiten suhteellisen joustavia aikatauluiltaan. Toki näissäkin on tehtävillä määräajat, mutta kun ne pitää mielessä, voi omia aikataulujaan järjestellä.

Tsekkaile avoimen yliopiston nettisivuilta (http://www.avoinyliopisto.fi) sopivia opintokokonaisuuksia, ja kokeile vaikkapa ihan piruuttasi yhdellä yksittäisellä kurssilla sitä, miten tuo opiskelu sopisi sinulle. Tutkintoahan tuolta ei saa luettua, mutta opintokokonaisuudetkin voivat olla hyödyksi. Itse olen ainakin onnistuneesti täydentänyt osaamistani niiltä osa-alueilta, jotka omissa DI-opinnoissani jäivät aikanaan vain pintapuolisesti käsitellyiksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä maistu ja haluan kovasti vaihtaa alaa.

Olin jo kesällä vaihtamassa työtä, kun esimieheni sai puhuttua minut jatkamaan nykyisessä työssäni rahoitusalalla lisäprojekteilla ja mahdollisilla etenimisillä muutaman vuoden sisään. No loppukesästä ja alkusyksystä tuli pari pikku projektia joilla sain ajan kulumaan töissä vähän paremmin.

No nyt on muutamat viime viikot olleet taas vanhaa todella tylsää rutiinia jossa siis suurimman osan työpäivistäni joudun surffaamaan netissä jotta saan ajan kulumaan. Etenemistä ei näy vielä ainakaan vuoteen tai pariin ja sitten, kun joskus se tulee ajankohtaiseksi niin siltikään työ ei muutu sellaiseksi jota jaksaisi pidempääkin tehdä. Ja tämän hetken palkka on suht onneton ja sen ylennyksen jälkeenkään ei puhuta niistä luvuista jotka itsellä on tavoitteena.

Olen ollut nykyisessä työssäni noin. 1,5 vuotta valmistumiseni jälkeen ja tuntuu, että nyt on "viimeiset hetket" vaihtaa alaa ennen kuin jämähdän nykyiselle alalleni ns. lopullisesti.

Joten täytynee aloittaa taas hakeminen uudestaan. Esimiestehtävät tai myyntityöt lähinnä mielessä. Koulutuksena itsellä siis kv-liiketalouden tradenomi (BBA) ja tietokoneasentaja ammattikoulusta.

Tavallaan koomista, kun monet ystävät valittavat kuinka työ on hektistä ja kiireistä eikä meinaa jaksaa. Itsellä on taas täysin päinvastoin, pää hajoaa, kun ei ole mitään tehtävää tai haastetta.
 

Fordél

Jäsen
Olen ollut nykyisessä työssäni noin. 1,5 vuotta valmistumiseni jälkeen ja tuntuu, että nyt on "viimeiset hetket" vaihtaa alaa ennen kuin jämähdän nykyiselle alalleni ns. lopullisesti.

Joten täytynee aloittaa taas hakeminen uudestaan. Esimiestehtävät tai myyntityöt lähinnä mielessä. Koulutuksena itsellä siis kv-liiketalouden tradenomi (BBA) ja tietokoneasentaja ammattikoulusta.

Onko esimiestehtävät mahdollisia saavuttaa jo heti seuraavan duunin yhteydessä? Mutulla voisi sanoa, että aluksi pitää antaa uudessakin duunissa näytöt ja sitten edetään esimiestehtäviin. Ellei sulla ole tuon 1,5 vuoden lisäksi muuta työkokemusta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko esimiestehtävät mahdollisia saavuttaa jo heti seuraavan duunin yhteydessä? Mutulla voisi sanoa, että aluksi pitää antaa uudessakin duunissa näytöt ja sitten edetään esimiestehtäviin. Ellei sulla ole tuon 1,5 vuoden lisäksi muuta työkokemusta.

Joo todennäköisessä tapauksessa olet oikeassa, että näytöt pitää antaa seuraavassakin työssä, mutta joissakin tapauksissa haetaan suoraan valmistuneita esim. aluepäälliköiksi. Työkokemusta on lähemmäs viisi vuotta eri aloilta.
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Onko palstalla nykyisiä tai entisiä taksikuskeja? Minua kiinnostsisi tsksin kuljettajan ammatti, sillä tykkään ajaa ja pitää huolta autostani, ja tuntuisi sopivan itselle tuo ammatti. Mutta se palkkaus. Kuinka paljon taksikuski tienaa suunnilleen kuukaudessa ? Riippuu varmasti aktiivisuudesta paljon, mutta keskimäärin? Aluksi tienestit tuskin ovat kovin suuria kuitenkaan.. mutta mielelläni ottsisin mielipiteitä vastaan kyseisestä ammatista. Pahoittelut kirjoitusvirheistä, lähetin puhelimella. :)
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Itse vaihdoin työpaikkaa n. vuosi sitten. Kyse on IT-alan hommista.

Aluksi uusi duuni ja uudet työtehtävät olivat tosi jees. Ja on ne tavallaan vieläkin, vaikka nyt moni meneekin jo rutiinilla. Ongelma on sitten seuraava; tuntuu, että mun työtäni ei firman sisällä arvosteta. Varsinkaan about samaa duunia tekevien työkavereiden keskuudessa. Ihan ok väleissä ollaan ja jutellaan jne, mutta juurikaan koskaan ei tule esimieheltä ja työkavereilta kehuja hyvin hoidetuista hommista tai mitään sympatiaa yms jos on saanut tarpeettomasti paskaa niskaan jostain suunnasta. Mutta heti kun on joku ongelma tai joku homma rästissä, niin kyllä tullaan sanomaan ja yleensä aika suoraviivaisesti viitataan siihen, että pitäisi olla kunnossa.

Hauskaa tässä on se, että osa mun hommista on sellaisia, että kukaan muu ei niitä täällä pysty tekemään. Joko ei ole aikaa tai sitten ei ole osaamista. Joten periaatteessa olen hieman korvaamaton, joskaan ei täysin.

Eli mun työ on ihan mukavaa, ei siinä mitään. Palkkakin menettelee. Mutta tuo muiden välinpitämättömyys alkaa risoa hetki hetkeltä enemmän. Omituista tässä on sekin, että olen aina ollut pidetty henkilö ja tosi sosiaalinen. Heitän läppää ja kaikki muut työkaverit (eli ne, joiden ongelmia joutuu ratkomaan plus muutama asiakas) ovat tosi tyytyväisiä mun työhön.

Mitä tässä nyt sitten tekisi? Ottaa asia esille kehityskeskustelussa? Hoitaa vaan omat duunit ja antaa toisten hoitaa omansa? Mä oon vaan yleensä sellainen tiimihenkinen, että tykkään keskustella eri ratkaisuista ja antaa ja ottaa neuvoja.

Välillä tekisi vaan mieli tehdä kaikki hommat ihan muiden tietämättä ja sitten jäädä tylysti lomalle ja sanoa, että "hei, tsemppii ny sitten, kai täällä joku hoitaa mun duunit seuraavan parin viikon ajan." Siinäpähän olisivat.
 

Rocco

Jäsen
Tällä hetkellä työt maistuvat erinomaisesti. Itsenäinen työ, hyvä raha, rauhallinen työympäristö, ajankäytön hallinnassa hyvät mahdollisuudet, viikonloput aina vapaat... Ei voi muuta toivoa kuin sihteerin. Sitä tosin ei töiden takia tarvitse.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko palstalla nykyisiä tai entisiä taksikuskeja? Minua kiinnostsisi tsksin kuljettajan ammatti, sillä tykkään ajaa ja pitää huolta autostani, ja tuntuisi sopivan itselle tuo ammatti. Mutta se palkkaus. Kuinka paljon taksikuski tienaa suunnilleen kuukaudessa ? Riippuu varmasti aktiivisuudesta paljon, mutta keskimäärin? Aluksi tienestit tuskin ovat kovin suuria kuitenkaan.. mutta mielelläni ottsisin mielipiteitä vastaan kyseisestä ammatista. Pahoittelut kirjoitusvirheistä, lähetin puhelimella. :)

Olen ajanut opiskelujen ohella osa-aikaisesti neljä vuotta Vantaalla, joten jotain kommentteja pystyn heittämään.

Palkka riippuu täysin tosiaan itsestäsi. Siitä kuinka paljon jaksat ajaa ja mitä vuoroja valitset / pääset valitsemaan. Myös vuoden ajat vaikuttaa paljon, tammikuu ja kesä-heinäkuu ovat hiljaisia. Käsittääkseni ahkerat kuskit pystyy tienaamaan 2000-3000 euroa kuukaudessa suhteellisen helposti. Toki työpäivät ovat usein 10-12 tuntisia. Kovimmat jätkät ajaa yli 4000 euron tuloja, mutta tuo vaatii jo taitoa ja osaksi myös tuuria sekä työnarkomaanin luonnetta.

Ammattina ihan ok kuvittelisin. Jos teet töitä hyvälle isännälle, niin saat aika vapaasti valita työvuorosi ja itse työvuoron aikana pystyy päättämään kaiken itse, että koska pidät tauot jne. Ja jos kunnolla innostut alasta niin käsittääkseni noin. kahdeksan vuoden ajamisen jälkeen pystyt hankkimaan omat luvat ja pyörittää omaa taksia.

Mutta kysele ihmeessä lisää.
 

Fordél

Jäsen
Ja jos kunnolla innostut alasta niin käsittääkseni noin. kahdeksan vuoden ajamisen jälkeen pystyt hankkimaan omat luvat ja pyörittää omaa taksia.

Mulla ei ole mitään tietoa ko. alasta, mutta onko tosiaan noin, että kahdeksen vuoden ajamisen jälkeenp pystyy vasta hankkimaan omat luvat?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tavallaan koomista, kun monet ystävät valittavat kuinka työ on hektistä ja kiireistä eikä meinaa jaksaa. Itsellä on taas täysin päinvastoin, pää hajoaa, kun ei ole mitään tehtävää tai haastetta.

Tähän on sanottava, että samoin minulla. Ihmettelen suuresti muutamaa työkaveriani, kun heillä on aina kova kiire, eikä hommia saada normi työpäivän aikana hoidettua, siis mitä vittua. Ainoa homma mitä suurinpiirtein on, niin on istua naamakirjassa, mutta kun koneita on vain kaksi ja työntekijöitä välillä ihan liikaa, niin meinaa päivät mataa. Ja joo, lisää ollaan palkkaamassa työntekijöitä lorvimaan sinne.
Sinänsä pitäisi olla tyytyväinen, että saan urani parasta palkkaa, tekemättä oikeasti yhtään mitään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla ei ole mitään tietoa ko. alasta, mutta onko tosiaan noin, että kahdeksen vuoden ajamisen jälkeenp pystyy vasta hankkimaan omat luvat?

No riippuu toki alueesta, mutta ainakin oma käsitys on, että pk-seudulla keskimäärin vasta 8 vuoden jälkeen saa ne omat luvat.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko palstalla nykyisiä tai entisiä taksikuskeja? Minua kiinnostsisi tsksin kuljettajan ammatti,

Täällä on yksi entinen taksikuski. Jos tykkäät itsenäisestä työstä, autolla ajamisesta ja ihmisten kanssa olemisesta, niin työ sopii sinulle kuin nakutettu. Samaan pakettiin tosin kuuluu se, että jos sinulla on perhettä/asunto- ym. lainaa ja meinaat tienata elämiseen vaadittavan määrän rahaa, niin silloin työvuorot ovat n. 12 tuntisia, päivävuoroja ei kannata tehdä vaan pelkkää iltaa/yötä ja vapaat viikonloput ja juhlapäivät voit unohtaa ja viikon vapaapäivät on maanantai ja tiistai, jos nekään. Myöskin ne ihmiset siellä takapenkillä voi välillä olla "hieman" rasittavia ja pään kannattaa olla kunnossa noin muutenkin sillä todella moni käyttää taksikuskia matkan aikana terapeuttinaan.

Jos taasen olet sinkku, vailla mitään sen suurempia velvoitteita niin taksinkuljettajan ammatti on ihan pätevä valinta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös