Tässä ketjussa jaamme säästövinkkejä

  • 44 041
  • 257
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ei parturikäyntejä, ei parturikuluja.

Olen jo kymmenen vuoden ajan ajellut hiukseni hiusleikkureilla. Maksaahan se kone mutta vain 20-40 euroa ja tuon kymmenen vuoden aikana olen joutunut uusimaan laitteen kaksi kertaa. Vaimo ajaa hiukseni mutta pari kertaa olen itsekin kokeillut ja hoituu kyllä soolonakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos tuosta maidosta pitää laskea hintaerot sentin tarkkuudella, eikö voisi luopua sen juomisesta kokonaan?
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Jos tuosta maidosta pitää laskea hintaerot sentin tarkkuudella, eikö voisi luopua sen juomisesta kokonaan?


On tullut mieleen että lapsiperheissä se maidon kulutus vaan tuppaa olemaan aika reilua eikä niitä oikein ilmankaan kehtaa jättää..
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ennen juoksin bussin perässä töihin ja säästin näin viitisen euroa mutta nykyään juoksen taksin perässä ja säästän kaksikymmentä euroa!

Mainoksia ei kannata lukea lainkaan. Tulee ostettua turhaa roinaa vain ostamisen ja halvan tuotteen takia.

Kirjastosta voi käydä lukemassa kaiken tarpeellisen luettavan. Loput löytyy netistä. Ja niin, nettiäkään ei kannata hankkia, vaan käyttää kirjaston koneita.

Jos tekee mieli makeaa. Leivo kotona jotain. Älä käy ravintoloissa tai baariissa. Vietä kaikki vapaa-aikasi kotona tai kirjastossa. Älä ole eläinrakas vaan itserakas.

Vihaa urheilua ja TV:n katselusta. Rakasta pitkiä hiuksia ja partaa. Muuta asumaan Lapin erämaahan ja hanki ruoka vaikka kalastamalla ja marjastamalla.
Ryhdy erakoksi, jotta kukaan ei tule sinua tapaamaan, eikä sinun tarvitse tarjota mitään vieraille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On tullut mieleen että lapsiperheissä se maidon kulutus vaan tuppaa olemaan aika reilua eikä niitä oikein ilmankaan kehtaa jättää..
Voi niille juottaa myös sokeroimattomia mehuja, kivennäisvettä tai vettä. Ainakin meillä kelpaa. Toki maitoa on myös, muttei minään janojuomana tai muuten vain ruoan kanssa litratolkulla kitattavana.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Vihaa urheilua ja TV:n katselusta. Rakasta pitkiä hiuksia ja partaa. Muuta asumaan Lapin erämaahan ja hanki ruoka vaikka kalastamalla ja marjastamalla.
Ryhdy erakoksi, jotta kukaan ei tule sinua tapaamaan, eikä sinun tarvitse tarjota mitään vieraille.

Niin, jos muuttaa Lapin erämaahan, kaivaa sinne maahan käytäviä jne. Mutta päästäkseen alkuun, pitää osata elää luonnossa. Pitää tietää minne menee, ja mitä tekee. Pitää tietää kalapaikat, marjapaikat jne.

Tiedätkö paljonko kalastusvälineet maksavat? Paljon. Ja paljonko niitä pitää olla, jos haluaa ryhtyä erakoksi? Paljon. Järkevintä olisi sijoittaa kalastuksen osalta perhokalastusvälineisiin, pilkintävälineisiin sekä perhonsidontavälineisiin. Perhonsidontavälineet olisivat siinä mielessä siiman ja kairan lisäksi kaikkein tärkeimmät, ettei lähde henki jos ei syöttejä löydy. Hätätapauksia varten sitten muutama verkko silmäkoossa 50mm ja siitä alaspäin. Lapin erämaassa ei tuosta vaan kaiveta matoja. Pannaan kalastusvälineisiin pyöreästi semmoinen 1000€. Tai jos haluaa olla oikein askeettinen, niin 500€. Tonni on enemmän realismia.

Sitten tarvitaan pressuja, ainakin neljä sellaista 5x5 kokoista. Muutama rautalapio. Kivääri olisi hemmetin hyvä olla, turvallisuuden vuoksi. Kymmenkunta muovikassia, säilytykseen. Ei mene tuholaiset ruokiin. Sitten muutama suurennuslasi, sekä monta rasiaa tulitikkuja sateisille ja pilvisille päiville. Kirves ja saha. Suolaa.

Helvetisti lämpöisiä vaatteita. Useampi sata metriä narua. Muutama kyypakkaus, paljon sidetarpeita ja buranaa.

Nuo nyt tuli äkkiseltään mieleen, jos haluaisi etelän mies lähteä luontoon. Kuukauden noilla voisi pärjätä kylmiltään. Kovista kovin karju vaikka koko ikänsä. Ja kyllähän noilla pitkässä juoksussa säästää, mutta ei tuo mikään pikkusijoitus ole. 2000€ lienee alakanttiin, ellei sitten ole joku alltimespecial-martta ja neulo kaikki vaatteet itse.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Lidl myy maitotuotteensa Milbona -tuotemerkillä. Aiemmin Milbona-maito tuli suoraan Valiolta, mutta nykyään Lidl on siirtynyt pienempiin paikallismeijereihin mm. Satamaito ja Maitomaa. Ainoastaan aivan Lidlin toiminnan alussa (2001) maito tuotiin ulkomailta. Eli jos sitä lähiruokaa haluaa, niin suosi Lidliä.

Käsittääkseni edelleen Valio tekee maidon Pohjois- ja Keski-Suomen Lidleihin. Tulee Tampereen ja/tai Jyväskylän Valiolta. Ja näin on ollut vuodesta 2003. Olipa vielä monta vuotta se tilanne, että kun samalta linjalta tuli sekä Valion maito K-kauppaan, että L-kauppaan, L-kaupan maidoissa oli paremmat päiväykset koska se tehtiin tuoreemmasta tavarasta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On tullut mieleen että lapsiperheissä se maidon kulutus vaan tuppaa olemaan aika reilua eikä niitä oikein ilmankaan kehtaa jättää..
Lapsiperheet joo, mutta täällä aikuiset miehetkin kitisevät jonkun panimon maidon maistuvan huonommalle kuin toisen.
 

Molkke

Jäsen
Olen huomannut, että ostotilanteissa pelkkää korttia käyttämällä rahaa kuluu paljon enemmän, kuin pelkkää ruokaa varten nostettua käteistä käyttämällä. Itse nostan aina viikon alussa tietyn summan viikon ruoka- ja taloushankintoja varten. Tulee tarkemmin mietittyä hintoja ja rahan kulutusta. Ylijääneet rahat on helppo säästää. Toimii itselläni.

-30% ja nykyisin ainakin S-ryhmällä olevat -50% laput löytyvät parhaiten aamulla. Varsinkin sunnuntaiaamun kauppareissut ovat usein kultakaivoksia. Hienon aterian voi tehdä puolta halvemmalla, kuin yleensä.
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tyhjiä pulloja palautteassasi, mikäli käytät jotain etukorttia älä vähennä panttisummaa ostoksista vaan pyydä panttisumma rahana. Tällä toki ei ole merkitystä jos sinulla ei etukorttia ole mitä vinguttaa. Saattaa joku muu saada kassan hämilleen.

Sain viime lauantaina melkoisen mulkaisun paikallisessa marketissa kun sanoin ennen ostostapahtumaa (2,80e pantteja) että ottaisin pantit rahana ja annoin kuitin:

Maksoin kauppaostokset ja jäin odottamaan rahoja pullopanteista.
Hetken päästä sanoin sille myyjälle, että saisinko ne rahat.
Myyjä katsoi minua hetken ja totesi "Ei näitä yleensä kukaan rahana ota".
Minä siihen no minä otan, en halua vähentää niillä kertyviä bonuksia (edes sitä muutamaa senttiä).
Myyjä tokaisi että johan sinä olet saanut sen edun ostaessasi kyseiset juomat.
Hetken olin hämilläni että mitä vittua, totesinkin että olen juomat ostanut eri kauppaketjusta.

Ilmeisesti myyjälle oli jotenkin käsittämätöntä että joku haluaa pullopanteista vielä rahat (eikä vähennä ostoslaskua niillä). Harmi ettei mieleeni tullut sanoa, että tarvitsen rahaa siihen kun meillä on niin pienet lounassetelit ettei ne riitä lounaan maksamiseen (tai tylysti olisi voinut kuitata "Entäs sitten").
 

Schadowan

Jäsen
Ostakaa kanavapaketti (esim viaplay) ja jakakaa se kaverien kesken. 6 laitetta sallittu, eli helposti tuon jakaa kolmeen osaan. Kaikille jää kaksi laitetta käyttöön. Sama pätee esim netflixiin, osittain spotifyhin, ruutu.fi, hbo yms.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Ilmeisesti myyjälle oli jotenkin käsittämätöntä että joku haluaa pullopanteista vielä rahat (eikä vähennä ostoslaskua niillä).
Mulle kävi taannoin päinvastoin, kun palautin pidemmän aikaa kerätyt pullot. Pantteja oli 30-40 euroa. Ostokset olivat n. 70 euroa, ja kassatäti ei meinannut millään suostua ottamaan panttikuittia samaan laskuun, vaan mussutti hukkaan menevistä bonuksista. Sain aika tiukasti sanoa että "lyö nyt siihen, en halua käteistä". Ilmeisesti myyjälle oli jotenkin käsittämätöntä että joku ei voisi vähempää välittää muutamasta onnettomasta bonuspennistä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti myyjälle oli jotenkin käsittämätöntä että joku haluaa pullopanteista vielä rahat (eikä vähennä ostoslaskua niillä).
Joo tuolleen säästää hieman kun saa ylimääräistä bonusta.

Mä vien hylsyt yleensä Lidliin, mutta jos vien vaikka Cittariin niin otan panttirahat infopisteestä niin ei kassalla tarvitse säätää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo viinat kannattaa hakea Virosta ja saahan sieltä muitakin elintarvikkeita halvemmalla plus tavaraa vaikka rakentamiseen tai remontoimiseen. Lisäksi mahdollisesti auton huollot, lääkärijutut jne. Parturissakaan mä en ole moneen vuoteen käynyt täällä Suomen puolella. Talvisin ja varsinkin keväisin noita risteilyjä saa lähes puoli-ilmaiseksi, eikä ne kyllä muutenkaan hirveästi maksa. Auton kanssa tietenkin vähän enemmän ja päälle matkat Helsinkiin jos jossain landella asuu.

Ruokaan ei paljoa mene rahaa kunhan vähän katsoo mitä ostaa. Esimerkiksi mä ostin joskus pari viikkoa sitten Itiksen Cittarista kymmenen purkkia pastakastiketta kun niitä sai eurolla. Puoli purkkia vetäsen esimerkiksi riisin kanssa niin tossa on kahdenkymmenen päivän sapuskat. Tuorejuustoa oon reippaasti mätkässyt sekaan kun tehtaalta sain ilmaiseksi kassillisen. Ja saahan aina välillä niitä 250g jauhelihojakin eurolla, tosin se Atria on niissä paskin merkki. Mitään pottuja mä en jaksa keitellä.

Tosin safkoissa mä oon laskenut että jos vaikka jollain 6 eurolla saa jostain läheltä pizzan tai kebabin niin ei se tee viikossa kuin joku 40e.

Ja mitään lehtiä ei enää 2000-luvulla tarvitse tilailla.

Asumisessakin mä oon ihmetellyt mikä tarve ihmisillä on saada niin monta huonetta, varsinkin yksin asuvilla. Siis sähän voit olla vain yhdessä huoneessa kerrallaan ja ne muut on silloin tyhjinä, eli turhia. Ja jos miettii vaikka makuuhuonetta, niin sähän vaan nukut siellä eli olet unessa, taju kankaalla, etkä tajua mistään mitään. Ei sitä varten tarvitse omaa huonetta. Moni vielä ostaa makkariin pienemmän telkkarin ja muutkin vehkeet. Miksi tyytyä pienempiin ja miksi ylipäätänsä ostaa kahdet? Paljon helpompaa ja kätevämpää on siirtää se sänky olohuoneeseen. Silloin sulla on kaikki käden ulottuvilla, eikä turhaa tarvitse kävellä eri huoneisiin tekemään jotain tiettyä juttua.

Ja autoissakin moni ostaa liian hyvän vain pröystäilymielessä. Mikä muu sen selittäisi kun niissä on niin huono hinta-laatusuhde? Ja kaupungeissahan ei monesti tarvitse autoa ollenkaan, ainakaan täällä Helsingissä.

Harrastuksiinkin monet pistää hirveitä summia, vaikka saman ajaisi jos menisi vaikka ulos lenkkeilemään tai kotona punnertelisi sen punttisalin sijasta. Ai niin, saa Facebookiin kuvan niin voi kehuskella. Hohhoijaa.

Matkustelussakin säästää kun vähän katselee tarjouksia. Eurooppaan lentää monesti samalla rahalla kuin Suomessa teet lyhyen visiitin jonnekin hemmetin Pieksämäelle. Ja sitäkin mä olen jo pitkään ihmetellyt kun niin moni tuntuu esimerkiksi majoittuvan ja syövän reissussa paljon hienommin kuin kotona. Miksi ihmeessä?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä monet ovat vaan niin ahneita, haluavat lisää ja aina vaan paremman, ja lisäksi monella on vielä joku tarve esittää parempaa kuin mitä on...

Ei mulle ainakaan tule mieleen mitään tavaraa tai muutakaan mitä haluaisin tai tarvitsisin, vaikka kuinka katselisin mainoksia. Ruokaa vaan jos hyvää saa halvalla. Ja pillua nyt aina tekee mieli, mutta se on eri juttu.

Keep it simple stupid.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kaikki juomat kerran vuodessa Virosta ja kaikki vaatteet ym. Kulutustavarat ulkom. Verkkokaupoista. Pakolliset Ruokaostokset lidlistä.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
- jos metsästät -30% -hintalappuja, mene kauppaan illalla, jolloin nämä hintalaput kiinnitetään tuotteisiin

Mielummin suosittelen menemään kauppaan heti sen avattua ovensa. Opiskeluaikoina olin kolme vuotta kahdessa eri kaupassa töissä (K-Supermarket ja Lidl) ja kyllä nämä olivat aamuvuorolaisten tehtäviä. Eläkeläiset sen tietää.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Riippuu varmaan vähän kaupasta milloin nuo punaiset hintalaput laitetaan tuotteisiin. Ainakin omassa lähi-Alepassa olen monta kertaa nähny,t kun työntekijät laittavat ne laput joskus yhdeksän jälkeen illalla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Riippuu varmaan vähän kaupasta milloin nuo punaiset hintalaput laitetaan tuotteisiin. Ainakin omassa lähi-Alepassa olen monta kertaa nähny,t kun työntekijät laittavat ne laput joskus yhdeksän jälkeen illalla.

Kyllä niitä minunkin lähi-Salessani ilta-aikaan laitellaan. Joskus iltakahdeksalta -30% lappusia on monessa tuotteessa, niitä voi sitten poimia korin täyteen. Suurin osa elintarvikkeista on syömäkelpoisia pitkään parasta ennen -päiväyksen jälkeen, ja se viimeinen käyttöpäiväkin on monesti hätävarjelun liioittelua jos ei kylmäketju liikaa katkea. Osa tuotteista taas vain paranee päiväyksen mentyä, esimerkiksi homejuustot jatkavat kypsymistään ja ovat parhaimmillaan joskus kuukausi parasta ennen -päiväyksen jälkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikki käyttötavara ja osa elektroniikasta kannattaa tilat ebeystä, Amazonista tai jostain muusta verkkokaupasta suoraan. Usein halvinta on suoraan sieltä kiinasta niin ei ole välikäsiä ollenkaan. Kiinasta tilatessa ei usein edes postikuluja tule paitsi kalliimpiin tavaroihin mahdolliset alv ja tullimaksut.

D-vitamiinit ja muut vastaavat kannatta tilata esim. Iherb verkkokaupasta joka on suomalaisten suosiossa.
 

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ostaminen ei varsinaisesti ole säästämistä mutta tässä omat vinkit:

-moni normaalilta tuntuva perushyödyke voi olla ebaysta tilattuna kymmenen prosenttia siitä, mitä se tavallisesta kaupasta ostettuna maksaisi. Vaikka puhelimen kuoret, kattolamppu tai vaikka jotkin työkalut. Toki tämä toimintamalli ei ole kuin kuolemaksi suomalaiselle yrittäjyydelle.

-perinteinen Adsl on hitaanakin todella paljon kalliimpi kuin 3G tai 4g liittymä. Ja näihinkin saa tukiaseman jolloin kotiin saa muodostettua langattoman yhteyden kaikille laitteille.

-miettimällä jonkun ostoksen kohdalla kelpaisiko käytetty ja niiden etsiminen esim tori.fistä

-kaupassa käynti suunnitellusti ja kerralla paljon. Ja päiväykset huomioiden.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuolla säästää aika pitkän sentin. Tosin Keskolla taitaa olla pienempi valikoima niitä omia merkkejään, tai ainakin tällainen kuva on jäänyt että K- tai Citymarketeissa asiointi on lähes aina huomattavasti kalliimpaa kuin esim. S-marketeissa. Lidl taas on edullisuudestaan huolimatta huono sen vuoksi, että sieltä ei oikein löydä kaikkia taloustarvikkeita, esim. pesuaineita. Joutuu tekemään toisenkin kauppakäynnin.

Sähkösopimuksen vaihdoin viime kuussa toiseen yhtiöön. Ei tuo kyllä hirvittävän kallis ollut entinenkään, mutta kaipa tuosta jotain säästöä tulee.

Tämä halpistuotteiden edullisuus versus alkuperäiseen ei aina pidä paikkaansa.
Kävin tänään paikallisessa citymarketissa hakemassa laatikon olutta.
24:n tölkin laatikko Pirkka-olutta maksoi reilut 24 euroa (joka on Olvin valmistamaa) kun taas Olvin oma laatikko maksoi hiukan yli 22 euroa.

Mikähän järki siinäkin on että jos ostaa makaroonia niin on halvempaa ostaa kaksi 500 gramman pussia kuin yksi kilon pussi?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän järki siinäkin on että jos ostaa makaroonia niin on halvempaa ostaa kaksi 500 gramman pussia kuin yksi kilon pussi?

Samaa logiikkaa käytetään Prisman hedelmäosastollakin. Kokonainen hunajameloni maksaa reilut 2e/kg ja puolikas kelmussa (kuorineen ja siemenineen) reilut 4e/kg.

-----

Mainitaan vielä säästövinkkinä ruokien tekeminen pakastimeen:
- tekemällä itse ruokaa säästää paljon valmisruokiin verrattuna
- kotiruoka on hyvää ja terveellistä, toisinkuin suurin osa valmisruuista.
- edelliseen liittyen, itsetekemällä voi käyttää laadukkaampia raaka-aineita
- voi ostaa isompia pakkauskokoja -> halvempi hinta
- pystyy tekemään useamman päivän ruokia -> säästää aikaa
- pakastamalla ruuat annoskokoisiin pakasteaskeihin ei tarvitse syödä samaa ruokaa kahta päivää peräkkäin. Itse yleensä teen ruokaa 2-3 kertaa viikossa ja kierrätän ruokia pakastimen kautta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös