Tässä ketjussa jaamme säästövinkkejä

  • 44 195
  • 257

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Paketti jauhelihaa 2,50e
700g jauhelihaa + 140g pekonia riittää vallan hyvin kolmeksi päiväksi.
Mistä saa 700 gr jauhelihaa 2,5 eurolla?

Jos menet baariin ota vain käteistä mukaan älä korttia, sillä käteistä on helpompi hallita kuin kortin vingutusta.
Tätä konstia olen joskus käyttänyt itsekin, ottanut ensin reilut pohjat ennen baaria ja mukaan 20 euroa. Nykyiseltään ei välttämättä toimi, koska lähimpään baariin on matkaa 100 metriä. Sensijaan baareissa ravaaminen on vähentynyt viimeisen 2 vuoden aikana niin radikaalisti, että ei hätää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos syö halvinta moskajauhelihaa jatkuvasti, niin se ei ole pitkän tähtäimen säästövinkki, sillä halvimmasta, yltiörasvaisesta "lihasta" saa luultavasti sydän- ja verisuonitaudin jossain vaiheessa, mikä vasta kalliiksi tuleekin.

Vähärasvaisempi jauheliha säästää myöhemmin lääkekuluissa, samoin kuin HK:n Sinisen kaltaisten jauhotuotteiden välttäminen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Säästäisin 47% jos muuttaisin asumaan rannan ääreen Malgaan, saman kokoiseen asuntoon kuin nyt on.
Vertailussa näytti että asuminen Vaasassa maksaa tuon 47% enemmän kuin Malagassa.
Cost of Living Comparison Between Vaasa, Finland And Malaga, Spain
Ongelmahan on vain duuni, eli pitäisi olla sellainen duuni jota voi tehdä etänä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos syö halvinta moskajauhelihaa jatkuvasti, niin se ei ole pitkän tähtäimen säästövinkki, sillä halvimmasta, yltiörasvaisesta "lihasta" saa luultavasti sydän- ja verisuonitaudin jossain vaiheessa, mikä vasta kalliiksi tuleekin.

Vähärasvaisempi jauheliha säästää myöhemmin lääkekuluissa, samoin kuin HK:n Sinisen kaltaisten jauhotuotteiden välttäminen.

Ja rasvaisesta jauhelihasta suurempi osa sulaa paistaessa pannulle. Joissain ruuissa rasvainen sika-nauta on paikallaan, mutta käytännössä rasvattoman naudan jauhelihan hinta on paistamisen jälkeen hyvin lähellä sika-naudan hintaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajatuskatko tuli mulla, mutten ole silti yllättynyt että Raumalla ja muualla missattiin asian pointti. Sillä ei ole suurta väliä, että maksaako 3-4 päivän ruoka 1,5e, 1,7e vai 2e per päivä.

Niin ja jauhelihani ostan joko Lidlistä tai tukusta. Alle kolmeen euroon sitä kuitenkin saa päivämäärätavarana eikä tuote ole yhtään sen huonompaa kuin "tuoreempi"
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ajatuskatko tuli mulla, mutten ole silti yllättynyt että Raumalla ja muualla missattiin asian pointti. Sillä ei ole suurta väliä, että maksaako 3-4 päivän ruoka 1,5e, 1,7e vai 2e per päivä.

Niin ja jauhelihani ostan joko Lidlistä tai tukusta. Alle kolmeen euroon sitä kuitenkin saa päivämäärätavarana eikä tuote ole yhtään sen huonompaa kuin "tuoreempi"

Hyviä meriselityksiä. Koko talo herää pian nauruun. Kovin moni mies ei pärjää yhdellä aterialla per päivä, ainakaan montaa päivää putkeen. Toiseksi, ainakin silloin kun itse opiskelin, kovinkaan moni opiskelija ei hakenut ruokiaan tukusta, kuten sinä näköjään olet tavannut tehdä.

Jos päivän kaikki ruokailut lasketaan, en muista milloin olisin päässyt päivän ruokahintakeskiarvoon 2 euroa tai alle 3-4 päivän jaksossa. Täytyy mennä varmaan johonkin aikaan, jolloin olin 1-vuotias. Vaikka jätettäisiin aamu/ilta/välipalat pois laskuista, niin ei tilanne ei muutu.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Urheiluvälineiden osto käytettynä on selvää säästöä. Fillaritorin kautta ostin pari vuotta vanhan laadukkaan hybridipyörän, kuitissa hinta 1050e, maksoin pyörästä 400e. Uudenkarheita lätkävarusteita olen ostanut Jyväskylän sporttidivarista pilkkahintaan, osapuilleen viidesosalla uuden vastaavan hinnasta, esimerkkinä vaikkapa Bauerin uutuudenjäykkä Apx-rintapanssari 30e. Tori.fi-sivuston kautta niken uudehkot nappikset ostin vitosella. Viimeisen vuoden aikana pelkästään urheilu- ja liikuntavälineissä tullut säästöä jotain tonnin ja kahden välille vain siksi, että ostan priimakuntoista second hand-kamaa. Siinä saa aika monta kertaa kaupassa miettiä kolmen euron sikanaudan ja neljän euron 10% naudan välillä, että tuon säästön saa ruokakaupassa tehtyä.
 
Viimeisen vuoden aikana pelkästään urheilu- ja liikuntavälineissä tullut säästöä jotain tonnin ja kahden välille vain siksi, että ostan priimakuntoista second hand-kamaa. Siinä saa aika monta kertaa kaupassa miettiä kolmen euron sikanaudan ja neljän euron 10% naudan välillä, että tuon säästön saa ruokakaupassa tehtyä.
Vahva sama. Parit yli 500e luistimet satasella per pari, toisilla pelattu kausi harrastetta ja toisilla ei sitäkään. Kaikki juoksukengät alle 50e / pari muutaman kerran juostuna. Juoksutakit kympillä. Nokian saappaat, ei metriäkään kävelty (Ruotsin armeijan ylijäämää) 5e. Pitää vaan jaksaa vahdata palstoja ja napata helmet pois kuleksimasta.

Jauheliha kannattaa vaihtaa soijarouheeseen tai papuihin joidenka jauhelihapakettia vastaava määrä maksaa alle euron.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Jauheliha kannattaa vaihtaa soijarouheeseen tai papuihin joidenka jauhelihapakettia vastaava määrä maksaa alle euron.

Vaihda myös sisäfileesi ruukkusalaattiin tai perunoihin. Kilohinta on paljon pienempi.

Itse nämä arjen säästöt teen lähinnä sillä, että ostan päivittäistarvikkeeni Lidlistä. Ostosten loppusumma osaa yllättää aina positiivisesti. Tarjoustuotteita, yleensä lihaa kannattaa ostaa pakkaseen, että varastosta voi ottaa tarvittaessa. Röökaaminen kannattaa myös vaihtaa sähkötupakointiin, jos kantti riittää.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Omat vinkit:

-Älä tupakoi. Olen polttanut elämäni aikana ehkä viisi savuketta, joten tämän toteutus on helppoa.

-Viinat ulkomailta ja äläkä ikinä juo baarissa. Tämän vuoden ainoa uudenvuodenlupaus oli etten osta tippaakaan alkoholia Suomesta, ja vieläkin ollaan lupaus pidetty. Kerran kaksi vuodessa tulee käytyä joko Virossa tai laivalla. Aina tarttuu mukaan 1-2 konttia lonkeroa ja sitten yksi pullo väkevämpää. Itse juon kuitenkin sen verran vähän että noilla elelee helposti vuoden. Baareille on täysi alkoholin nollatoleranssi. Baareissa käyn kyllä mutta siellä juon lähinnä vettä, limsaa tai kahvia. Muutenkin kun ikä on "jo" kolmatta kymmentä niin eipä nuo baarit niin paljoa houkuta kuin alta 20v.

-Autoilussa muutamia pieniä jippoja. Omistan saksalaisen auton, joten saan saksan ebaysta todella halvalla osia verrattuna suomeen. Esimerkiksi autostani irtosi viime kesänä ilmastoinnin kompuran magneettikytkin ja siksi ilmastointi ei toiminut. Kyseistä osaa ei saa Suomesta ostamatta 700e kompuraa. Ebaysta löysin kyseisen kytkimen ja kotiovelle tuotuna osa maksoi 55e. Sitten auton renkaat kannattaa ostaa aina sesongin ulkopuolella. Viime talvena ostin kesärenkaat -60% ja olivat kuitenkin aidot nokialaiset, viime kesän mallia tosin. Toinen mitä olen suosinut joskus on renkaiden ja vanteiden ostoa käytettynä. Välillä netistä löytää halvalla rengassarjoja jotka ovat jääneet yli kun auto on vaihtunut yms. Pintaa on ollut aina 4-6mm eli ajelee kauden pari ja hinta ei päätä huomaa. Uusimpana autoiluun liittyvänä säästämisenä olen alkanut vaihtelemaan öljyjä itse.

-Parturissa olen käynyt viimeksi tammikuussa. Ennen meni n 120e/v partureihin kun kävin kerran kolmessa kuukaudessa leikkauttamassa tukan á 30e/kpl. Nyt ostin muutaman kympin kotiparturisetin ja joku kavereista leikkaa. Lyhyt tukka nyt on muutenkin helppo hoitaa.

Tuossa nyt muutamat mitä nopeasti mieleen tuli.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Sitten auton renkaat kannattaa ostaa aina sesongin ulkopuolella.

Ylipäätään kaikki tarvittavat uutena ostettavat tuotteet kannattaa hankkia sesongin ulkopuolella jos vain mahdollista. Tällöinkin kannattaa vielä tehdä hieman hintavertailua ja tutkailla nettikauppoja, hyvin nopeasti säästöä kertyy merkittäviä summia. Jos nyt esimerkiksi helmikuussa tulee fiilis uusia talvitakki, niin parin kuukauden venailulla seuraavaa talvea varten sen takin saa yleensä halvemmalla. Toki tässäkin on hyvä pitää realiteetit mielessä. Vaikka Sodankylän SS-marketista saisi kahvipaketin halvemmalla kuin kotikaupungista, saattaa jo pelkästään bensoissa maksaa melko suuren erotuksen. Kokonaiskustannukset ratkaisevat, ei vain yksittäishinta.

Muutenkin ostosten suhteen kannattaa miettiä tarvetta. Tarvitseeko tuotetta ylipäätään? Onko tuote saatava nyt ja heti vai voiko se odottaa esimerkiksi sesongin yli, pystyykö kestämään postin/rahdin verran ja onko mahdollista löytää korvaava tuote? Rahaa menee kohtuuttoman paljon silloin, kun hankinta on tehtävä nyt ja heti eikä tulevaisuutta pysty hahmottamaan.

Noin ylipäätään voisin suositella edes pintapuoleista kirjanpitoa omien menojen arviointiin. Rahareikiä voi olla vaikea hahmottaa ilman selkeitä lukuja, noita kun kertyy vähän kuin yllättäen. Samoin säästämisen osalta ainakin itse olen kokenut erilaiset "pakkosäästöt" toimivaksi. Jos raha menee automaattisesti sivuun, se myös menee sivuun. Ja aiemmin kertoilin siitä, kuinka opiskeluaikana ruokaostokset tein aina käteisellä. Eipähän tullut hairahdettua kun käytössä oli vain ja ainoastaan tietty summa rahaa. Ei paljoa tarttunut mukaan turhaa kun vain tarpeelliseen oli rahaa mukana.
 
-Parturissa olen käynyt viimeksi tammikuussa. Ennen meni n 120e/v partureihin kun kävin kerran kolmessa kuukaudessa leikkauttamassa tukan á 30e/kpl. Nyt ostin muutaman kympin kotiparturisetin ja joku kavereista leikkaa. Lyhyt tukka nyt on muutenkin helppo hoitaa.
Tässä on muuten yksi hyvä potentiaalinen säästökohde. Oma hiustenleikkuu on tänä vuonna paikasta riippuen vaihdellut välillä 10...42e mutta laatu ei juurikaan. Ennen kävin 17e paikassa ja hykertelin tyytyväisyyttäni, mutta kun nosti kahteenkymppiin niin lähdin kilpailuttamaan ja löysin vielä paremman, tämän kympin paikan.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
-Viinat ulkomailta ja äläkä ikinä juo baarissa.

Vielä järkevämpää on lopettaa tuokin kokonaan. Vaikka en mielestäni koskaan ole ollut mitenkään erityisen ahkera juopottelija, ja vielä vähemmän baareissa kävijä, niin yllättävän paljon sitä rahaa vaan säästyy kun menee ihan nollalinjalla. Ja näköjään sitä voi nauttia elämästä ihan samalla tavalla ilmankin alkoholia, ja oikeastaan paremminkin kun lauantai-/sunnuntaiaamuisinkin on skarppi ja raikas olo eikä tietoakaan krapulasta tai siitä vähän pöhnäisestä olosta joka seuraa yleensä jo muutaman oluen jälkeen.

Hiustenleikkuu on sitten tosiaankin yksi hyvä keino säästää paljon rahaa, varsinkin kun leikkaa itse. Tuollaisella 30-40 euron koneella leikkaa helposti sen 5 vuotta (edellinen parin kympin koneeni taisi kestää 8 vuotta kovaa käyttöä) joten yhden hiustenleikkuun hinnaksi ei kyllä kovin paljoa tule kun n. kerran viikossa nykyisin leikkaan tukan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo hiustenleikkuuhommeli riippuu tietysti täysin mallista. Ainakaan oma nykyinen kuontaloni ei onnistuisi itse, vaikka toki joskus kaljua kokeillessani homma oli helppoa. Samoin pieniä siistimisiä tulee tehtyä itse. Lisäksi sekin on fakta, etteivät kaikki parturit tajua, mitä haetaan. Mulla on muutama paikka, joissa jälki on ollut hyvää, harmi tosin, että hintaa on se 25 euroa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittavista on oikeasti köyhä? Moni varmasti käy lätkämatseissa ja se jos mikä on kallista. Eipä ole moneen vuoteen ollut varaa mennä matseihin.

Monilla on myös kallis kännykkä - eikä mikään kaverilta ostettu "shitty phone". Kaikesta muusta voi tinkiä, muttei terveydenhoidosta - joka on yllättävän kallista sekin.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittavista on oikeasti köyhä? Moni varmasti käy lätkämatseissa ja se jos mikä on kallista. Eipä ole moneen vuoteen ollut varaa mennä matseihin.

Miksi tarvitsisi olla köyhä jos haluaa säästää? Säästää voit esim. Lomamatkaa, autoa tai asuntoa varten. Esim. ASP:n kerääminen, kun maksat 700€ vuokraa samalla, vaatii tinkimistä monesta asiasta, kun pitäisi esim sama summa kuukaudessa laittaa sivuun.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Miksi tarvitsisi olla köyhä jos haluaa säästää? Säästää voit esim. Lomamatkaa, autoa tai asuntoa varten. Esim. ASP:n kerääminen, kun maksat 700€ vuokraa samalla, vaatii tinkimistä monesta asiasta, kun pitäisi esim sama summa kuukaudessa laittaa sivuun.

Ehkä tämä lama johtuu siitä, että rikkaat säästävät. Raha ei liiku.
 
Miksi tarvitsisi olla köyhä jos haluaa säästää? Säästää voit esim. Lomamatkaa, autoa tai asuntoa varten. Esim. ASP:n kerääminen, kun maksat 700€ vuokraa samalla, vaatii tinkimistä monesta asiasta, kun pitäisi esim sama summa kuukaudessa laittaa sivuun.

Ehkä tämä lama johtuu siitä, että rikkaat säästävät. Raha ei liiku.

Ei säästää tarvitse välttämättä mihinkään siten että rahaa jäisi sukan varteen vaan esim. ostaa samoja tuotteita edullisemmin jolloin rahaa jää muuhunkin.
Itse olen huomannut ihan konkreettisesti sen, että kun viime vuosina esim. sähkön hinta ja asumiskulut ovat nousseet mutta palkka pysynyt suunnilleen ennallaan on varaa aiempaa vähempään. Siksi joutuu miettimään mitä kannattaa ostaa ja mistä.

Lama on suurimmaksi osaksi tuontitavaraa, kansainvälisistä suhdanteista johtuvaa. Suomessa ei edes ole niin paljoa rikkaita, että heidän kulutuksellaan olisi kokonaiskysyntään sanottavampaa merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittavista on oikeasti köyhä?
Oma rahatilanne on ollut nollilla viimeksi 2010 ja nykyään melkeinpä jokaisen vuokranmaksun jälkeen tilillä on hieman enemmän rahaa kuin edellisen vuokranmaksun jälkeen. Ehkäpä juuri säästäväisyyteen pyrkiminen on johtanut siihen, että rahatilanne on kohtuullisen hyvä, minimipalkalla kun tässä elättelen itseäni.

Itse nämä arjen säästöt teen lähinnä sillä, että ostan päivittäistarvikkeeni Lidlistä. Ostosten loppusumma osaa yllättää aina positiivisesti.
Sama juttu. Monesti loppusumman kuullessani olen ajatellut mielessäni että "niin vähän" vaikka ostosten määrä on ollut kohtalainen.

-Parturissa olen käynyt viimeksi tammikuussa. Ennen meni n 120e/v partureihin kun kävin kerran kolmessa kuukaudessa leikkauttamassa tukan á 30e/kpl. Nyt ostin muutaman kympin kotiparturisetin ja joku kavereista leikkaa. Lyhyt tukka nyt on muutenkin helppo hoitaa.
Minä olen viimeksi käynyt oikeassa parturissa 2007, olisiko ollut lokakuussa. Inttiaikana 2008 taas tuli käytyä sotilaskodin parturissa muutamia kertoja. Näiden jälkeen olen aina ajanut itse hiukseni koneella pois. Toisaalta, annan hiusten kasvaa melko pitkiksi ennen lyhennystä joten vuositasolla säästö ei ole kovinkaan suurta.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ei säästää tarvitse välttämättä mihinkään siten että rahaa jäisi sukan varteen vaan esim. ostaa samoja tuotteita edullisemmin jolloin rahaa jää muuhunkin.
Itse olen huomannut ihan konkreettisesti sen, että kun viime vuosina esim. sähkön hinta ja asumiskulut ovat nousseet mutta palkka pysynyt suunnilleen ennallaan on varaa aiempaa vähempään.

Lama on suurimmaksi osaksi tuontitavaraa, kansainvälisistä suhdanteista johtuvaa. Suomessa ei edes ole niin paljoa rikkaita, että heidän kulutuksellaan olisi kokonaiskysyntään sanottavampaa merkitystä.

No sanotaanko, että kulutuksen lasku syventää lamaa ja pidentää sitä. Kyllähän se vaikuttaa Suomen talouteen, jossei takseja käytetä tai partureissa käydä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ainakin paikallisessa Cittarissa on kohtalaisen hyvin tarjolla laadukkaita arkikenkiä alennushyllyissä sesonkien ulkopuolella erityisesti tai sitten jotain poistuvia malleja. Siis ihan laatukamaa, kuten Vikingiä, Haltia, Reebokia yms. Lapsille on usein tullut ostettua jokunen kuukausi aiemmin laadukkaat talvikengät halppisten hinnalla ja itsellekin ostin keväällä jotkut goretex-lenkkarit puoleen hintaan. Viime talvena sattui olemaan joitain hajapareja Vikingin goretex-lämpösaappaita neljäänkymppiin, 99,- normaalihinnaltaan ja viime viikolla samaiselle jannulle ostin vedenpitävät syyslenkkarit puoleen hintaan. Normaalihintaan ei perse repeisi, joten en varsinaisesti säästä, mutta saanpahan laadukkaampaa kamaa samalla rahalla. Kengissä kun muutamien kymppien ja satasen tuotteen välillä yleensä on eroa, ellei nyt puhuta puhtaasti brändin voimalla myytävästä trendituotteesta.
 
Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittavista on oikeasti köyhä? Moni varmasti käy lätkämatseissa ja se jos mikä on kallista. Eipä ole moneen vuoteen ollut varaa mennä matseihin.

Monilla on myös kallis kännykkä - eikä mikään kaverilta ostettu "shitty phone". Kaikesta muusta voi tinkiä, muttei terveydenhoidosta - joka on yllättävän kallista sekin.
Suomessa ei oikeasti ole kukaan köyhä. Suhteellisen köyhyyden mittana pidetään kuitenkin sitä, jos tienaa alle 60% mediaanitulosta, eli luokkaa 1400 e / kk tai vähemmän. Minulla on ainakin varaa asua keskustassa, käydä lätkämatseissa ja ravintoloissa, ostaa harrastusvälineitä jne. virallisesti köyhän tulotasollakin, enkä koe itseäni mitenkään erityisen köyhäksi. Mieluummin sitä ajattelee muut liian rikkaina, niin kuin todellisuus tietysti (kulutuksen kasvun ja resurssien rajallisuuden tähden) onkin.

Uusavuttomuutta ja sivistymättömyyttä jos Suomessa tarttee ittensä köyhäksi tuntea. Kaiken huippu on se, kun mediaani- tai keskipalkkaiset valittavat kun ei ole rahaa mihinkään ja ihan paska maa kun kaikki on niin kallista. Menkää vaikka tänään tonne puistoon seuraamaan romanikerjäläisten iltapuuhia, miten kouluikäiset lapset siellä jakaa paskasissa vaatteissaan vähät kertakäyttögrillissä grillatut eväät ennen kuin pusikkoon paskantamisen kautta painaa bemarin repsikkaan maate ennen huomista koul... kerjäyspäivää. Vieraassa maassa ilman kielitaitoa, rahaa, kotia, työtä tai ystäviä. Silti paras vaihtoehto. Siinä sitä aitoa köyhyyttä tarjolla nähtäväksi ihan huudeilla. Sitten kun kyllästyy tai alkaa sataa niin voikin hipsiä takaisin himaan netin ääreen avautumaan vaikka verotuksesta jos vielä tekee mieli avautua.
 
Viimeksi muokattu:

Manazeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
WC-paperista saa huomattavat säästöt, jos vähän muuttaa pyyhkimistottumuksia. Otat vaan yhden palan WC-paperia. Teet sormella keskelle reijän, niin että arkista lähtee pieni pala paperia irti. Paperista läpityönnetyllä sormella pyyhit paskat persereijästä pois, jonka jälkeen sormen ympärillä olevalla arkilla pyyhit sormen puhtaaksi. Ja sillä pienellä palalla paperia putsaat kynnen alusen.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
WC-paperista saa huomattavat säästöt, jos vähän muuttaa pyyhkimistottumuksia.
Ja jos maksat veden käytöstä, kannattaa vetää vessa mahdollisimman harvoin. Jos aamulla käyt paskalla, älä suotta vedä vessaa, vaan jätä jöötit pönttöön. Kun tulet töistä ja mahdollisesti käyt kusella, älä silloinkaan vedä pönttöä. Illalla voit sitten tyhjentää pöntön päivän tuotoksista, mutta sekään ei ole välttämätöntä. Kunno äijjjät vetää jätökset vasta sillon kun paskakasa hipoo persusta. Tässä säästää helposti ja kätevästi merkittävän määrän rahaa! Ja jos mahdolliset hajuhaitat haittaavat, voi kusta ja paskoa purkkiin ja kaataa purkin sisällön pihalle.

Juomaveden saa kätevästi taivaalta laittamalla esim. suuren astian pihalle/parvekkeelle ja yön aikana olet saanut päivän juotavasi. Myös julkisista paikoista kuten terveyskeskuksista, huoltoasemien, kirjastojen ja työpaikan vessoista voi hakea juomavedet kanistereissa tai juomapulloissa kotiin.

Pesulla voi käydä järvessä, joessa, lammessa tai meressä. Talvella tehtynä tämä tekee todella hyvää terveydellesi, joten miksi maksaa suihkussa käymisestä?

Ruoat voi dyykata kätevästi kauppojen roskiksista. TV:t, radiot ynnä muut turhakkeet voi halutessaan noutaa taloyhtiön jätekatoksesta. Netissä voi käydä kirjastossa tai käyttää naapurin nettiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös