Niin kyllähän nuo +100e hinnat käytetyistä perus-mankelista ymmärtäisi, jos ne olisivat siistejä. Mutta kyseiset pyörät mitä olen itse nähnyt ovat tasoa pullonkerääjän polkupyörä.
Muutenkin tässä ketjussa voitaneen valittaa miten kirpputorit ovat internetin yleistyttyä muuttaneet merkitystään. Ennen kirpparit olivat paikkoja, jonne laitettiin omat ylimääräiset tavarat pois ja mahdollisesti ostettiin jonkun toisen turhia tavaroita. Hinnat olivat tasoa että kunhan jotain saa pois. Nykyään taas kirpputorit ovat eräänlaista bisnestä, jossa on vain tavoitteena nykiä itselle verotonta tuloa. Tämä taas näkyy siinä, että pöydät ovat täynnä ylihintaista tavaraa. Tässä kerran kävin pitkästä aikaa erään kaupungin kirpputorilla pyörimässä. Sattumalta olin juuri 5min aiemmin käynyt paikallisessa "tarjoustalossa" joka sijaitsi 300m päässä kirpputorista. "Tarjoustalossa" oli todella iso ns "euron tori", eli laatikot täynnä kaikenmaailman krääsää pelikorteista ruutuvihkoihin ja kaikilla hintaa euro. Joku oli haistellut markkinaraon ja ostanut pari laatikollista kaikenlaista tavaraa tuolta euro-torilta ja kantanut ne 300m päässä olevalle kirpputorille, poistanut hintalaput (parhaimmissa liimajäljet paistoivat vielä) ja hinnoitellut tuotteet 2-5e/kpl. Ihan sattumalta oltiin osuttu kaverin kanssa kiertämään tuo "tarjoustalo" juuri aiemmin ja tunnistettiin että tavarat oli kiikutettu sieltä. Samoin netti nostaa myös käytettyjen tuotteiden pyyntejä, joku katsoo tuotteen X maksavan (tai oikeastaan hintapyynnin, ei myyntihinnan) jonkun summan ja usein mielletään että tämä on sen tuotteen virallinen arvo. Sitten vielä yleensä nähdään oma tuote pikkaisen parempana ja siihen hintaan laitetaan vielä vähän extraa, ja toivotaan että joku sattuisi ostamaan. Esimerkkinä tätä näkee etenkin lasituoppien kanssa, ja nekin sattuvat yleensä olemaan joko baarista varastettuja muovisia Koff-tuoppeja tai sitten Mäkkäristä aterian yhteydessä saatuja kokis-laseja. Usein vielä hintalappuun laitetaan joku iso hinta ja loppuun teksti "harvinainen tuoppi". Vaikka niitä olisi lähipubit täynnä, tai Mäkkärissä olisi edelleen kampanjat voimassa, jossa aterian kylkeen saa kyseisen lasin.
Sama juttu on myös näissä netin ilmaisissa myyntipalveluissa kuten Tori.fi. Koska ilmoittaminen ei maksa mitään, lyödään "koko omaisuus" nettiin ja laitetaan joku suuri summa hinnaksi, jos vaikka joku ostaisi sen. Ilmeisesti yh-mammat ja muut kotiäidit harrastavat tätä enemmänkin. Sinänsä palveluntarjoajan kannalta vähän huono asia, ainakin itse olen lopettanut kirpputoreilla käymisen lähes nolliin, eikä Toriakaan jaksa ikinä huvin vuoksi seurailla, koska todennäköisyys löytää jotain halvalla on aika pieni.
Palataan vielä poliisihuutokauppaan. Itselle tuli myös mieleen että joku kenellä on aikaa ja tilaa rakennella polkupyöriä olisi tehnyt tänään hyvän tilin. Pakun tai peräkärryn kanssa ostanut kymmenisen pyörää ja kunnostanut niitä (rikkinäiset renkaat ehjiin, uutta satulaa, jarrujen säätöä, rasvausta jne). Syksyllä pyörien hinnat ovat varmasti alempana kuin keväisin, joten nyt vaan vajat täyteen halpoja pyöriä, jotka parsitaan talven aikana kasaan. Keväällä myyntiin Toriin ja kaupan ilmoitustauluille. Eiköhän siinä jonkun verran voittoa tekisi.