Viestin lähetti JVR
-Varjo- Juu toki palkkasotilaille pitäisi maksaa "hiukan" enemmän kuin toi 3€ tai 6€ vuorokaudessa.
Mutta siltikin väitän että palkka-armeija tulisi valtiolle halvemmaksi. Perustan väitteeni sillä, että armeijajoukkojen koko olisi huomattavasti nykyistä pienempi.
*Esim. taivaalle nykyisissä loppusodissa/ampumaharjoituksissa räiskittävät miljoonat eurot pienentyisivät olellisesti.
Mut edelleen olen tämän nykyisin systeemin kannattaja;)
Onhan tämä paljon uskottavampi (siis kun otetaan myös reserviläiset laskuihin mukaan) kuin esimerkiksi 50 000-100 000 palkkasotilaan eliittijoukko.:confused:
Ollakseen uskottava, palkka-armeijan koko olisi oltava noin 350 000 sotilasta, mikä on sama määrä kuin tavoitteellinen operatiivisten joukkojen koko Suomessa vuoteen 2008 mennessä. Luku on rohkean pieni siitä syytä, että miesmäärä rivissä jää harvaksi, mutta näin joka tapauksessa kentsut ovat laskeneet. Jokainen voi sitten arvioida, millaisen rahamäärän jo yksistään palkat nielisivät moisessa ammattiarmeijassa... Palkka-armeijan palveluksessa olevat joukot eivät siis voisi olla todellakaan pienemmät (vaan paljon suuremmat) kuin nykyisen järjestelmän vai aiotko pitää noin 320 000 sotilasta pakkolomalla aina tietyn osan vuodesta? Mahtaisi olla kova tunku inttiin töihin...
Lisäksi täytyy muistaa, että myös palkka-armeijan on harjoiteltava säännöllisesti pysyäkseen iskukykyisenä, joten tuo harjoituksiin uppoava rahasummakaan ei taitaisi olla yhtään sen pienempi kuin nykyisellä järjestelmällä.
Palkka-armeija ei yksinkertaisesti sovi Suomen ratkaisuksi kalleutensa vuoksi, mikäli aiomme rakentaa puolustuksemme jatkossakin uskottavan alueellisen puolustusjärjestelmän varaan.
Myös tuosta palkka-armeijan taidollisesta ylivoimasta olen eri mieltä. Sotilaan perustaidot oppii kyllä suhteellisen lyhyessä ajassa ja kertausharjoituksissa niitä palautellaan mieliin. Miksi esimerkiksi Bosnian monikansallisten joukkojen komentaja kehui maasta taivaaseen suomalaispataljoonaa, joka koostui pääasiassa reserviläisistä? Lisäksi sellaisiakaan seikkoja, kuten maanpuolustustahto ja armeijan legitiimisyys yhteiskuntansa sisällä, ei sovi sivuuttaa keskusteltaessa armeijamuodoista.
No niin, taasko minä ajauduin tähän?