Nussitaan nyt pilkkua sen verran, että on olemassa myös ihan täysin "kovaa" scifiä. Tai täysin ja täysin, toki mikä hyvänsä riittävän edistynyt teknologia jne kuten kirjoitit; mutta että pohja on tieteessä kuten me sitä tällä hetkellä ymmärrämme. Asimovin "Itse jumalat" vaikkapa.Jos taikasauva on puuta, niin silloin se on fantasiaa. Jos taikasauva on hämmästyttävä teknillinen midikloriaani-trikooderi, niin sitten se on scifiä. Miten se sanonta menikään, että mikä tahansa tarpeeksi edistynyt teknologia on noituutta niille, jotka on alemmalla teknologisella tasolla.
Eli pohjimmiltaan scifillä ja fantasialla ei ole eroa. Kyse on vain esitystavasta, onko se teknologisluonteinen vai maalaisromanttinen.
Eikö ketään muuta häirinnyt kääntäjän hienot oivallukset kuten ”Artoo” ja ”Treepio”? Tai, että rise oli käännetty lepää?
-kele, kun meni hermot.
Vai pitikö vaan sisällöstä keskustella? Väärä ketju?
-h-
No nyt tuli puskista. Kiitos tästä!Alkuperäisen 1977 leffan alkuperäisessä kässärissä R2 on kirjoitettu muotoon Artoo ja tätä käytetty myös joissain VHS suomennoksissa eli se on sieltä peruja. Samoin Threepio ja Artoo Detoo.
Linkki vie kässärin kuvaan kässärin sivusta. https://i.pinimg.com/originals/03/e0/88/03e088a305153d6a866c755ba12ca44c.jpg
Olin joskus Markku Soikkelin Tieteiselokuvan käsikirjan julkkareissa. Siellä oli jonkin verran akateemista vääntöä siitä, kuuluuko Star Wars ylipäänsä kyseiseen kirjaan. Siellä se joka tapauksessa on, ja minustakin se sinne kuuluu, vaikka fantasia onkin hallitsevana.Nussitaan nyt pilkkua sen verran, että on olemassa myös ihan täysin "kovaa" scifiä. Tai täysin ja täysin, toki mikä hyvänsä riittävän edistynyt teknologia jne kuten kirjoitit; mutta että pohja on tieteessä kuten me sitä tällä hetkellä ymmärrämme. Asimovin "Itse jumalat" vaikkapa.
Star Wars ei ole ikinä ollut sitä, ihan avaruusoopperaa se on ollut koko ajan. Mutta ainakin teorian tasolla voi olla kyse eri asioista.
Nussitaan nyt pilkkua sen verran, että on olemassa myös ihan täysin "kovaa" scifiä. Tai täysin ja täysin, toki mikä hyvänsä riittävän edistynyt teknologia jne kuten kirjoitit; mutta että pohja on tieteessä kuten me sitä tällä hetkellä ymmärrämme. Asimovin "Itse jumalat" vaikkapa.
Star Wars ei ole ikinä ollut sitä, ihan avaruusoopperaa se on ollut koko ajan. Mutta ainakin teorian tasolla voi olla kyse eri asioista.
Interstellar taitaa olla aika "kovaa" scifiä. 2001: Avaruusseikkailu, Solaris, Blade Runner ja varmaan monta muutakin. Sinällään haluaisin scifini ilman fantasiaa.Interstellar ym. myös fantasioiksi. Kovaan scifiin jää Gravity ja tällaisia?
Interstellar taitaa olla aika "kovaa" scifiä.
Tää on kyllä jännä homma. Nimittäin oli elokuva mikä tahansa, niin katsoja tietää aina, ettei hänen näkemänsä ole todellisuutta. Elokuvasta nauttiakseen tämä tieto on kuitenkin haudattava taka-alalle ja on lapsen tavoin teeskenneltävä ja uskoteltava itselleen, että valkokankaan tapahtumat, hahmot jne. ovat totta. Elokuvan ja sen katsojien välillä on ikään kuin tuollainen kirjoittamaton sosiaalinen sopimus.Oon huomannut, että Star Wars on scifiä niille, jotka eivät muuten katso scifiä ja varsinkin niille, jotka eivät pidä scifistä yhtään. Heti jos ollaan vähänkään jossain avaruudessa niin on tullut kommentti "scifipaskaa", mutta Game Of Thronesit menee samoille tyypeille lohikäärmeineen ja taikoineen kun pysytään ns. maanpinnalla. Niin ja tietenkin kun "niissä sentään pannaan".
En siteerannut koko viestiäsi, mutta asiaa kirjoitat, ja olen samaa mieltä (ja sivuhuomiona olen itse ehkä liian tosikko, mutta en musikaaleista pääosin perusta juuri tuon takia - Rocky Horror on kyllä kova). Alkuperäinen pointti itsellä lähinnä oli, että ei fantasiaa ja scifiä voi kategorisesti tiputtaa samaan lokeroon, niissä voi olla eroa. Ei välttämättä ole.Tää on kyllä jännä homma. Nimittäin oli elokuva mikä tahansa, niin katsoja tietää aina, ettei hänen näkemänsä ole todellisuutta. Elokuvasta nauttiakseen tämä tieto on kuitenkin haudattava taka-alalle ja on lapsen tavoin teeskenneltävä ja uskoteltava itselleen, että valkokankaan tapahtumat, hahmot jne. ovat totta. Elokuvan ja sen katsojien välillä on ikään kuin tuollainen kirjoittamaton sosiaalinen sopimus.
Ehkä tuo on myös vähän sukua tälle juoniaukkojen ja logiikan perään ylihuutelemiselle. Miksei vaikka Looperissa nämä aikamatkaamisen ja teleportaatioon kykeneet palkkamurhaajat vain tiputtaneet uhrejaan keskelle merta? Noooh, koska tätä loistavaa elokuvaa ei olisi täten olemassa? Miksei kauhuelokuvassa päähenkilö tee sitä ja tätä? Noooh, tarkoitus on varmaankin luoda mahdollisimman pelottava ja tehokas säikäytys, mikä on varmaan vähän niinku se syy, minkä vuoksi näitä katsotaan? Samalla tavalla nämäkin on vain osattava siirtää syrjään mielestä ja keskityttävä nauttimaan itse asiasta.
Esim. kukaan ei tietenkään oikeasti usko, että Tähtien sodan tapahtumat ovat oikeaa historiaa kaukaisesta galaksista kauan, kauan sitten. Selvästi kyseessä on satu.
Noita käytettiin jo 70-luvulla joissain yhteyksissä. En nyt enää tähän hätään muista, mikä lehti/julkaisu oli kyseessä.Eikö ketään muuta häirinnyt kääntäjän hienot oivallukset kuten ”Artoo” ja ”Treepio”?
Prequeleista täysin samaa mieltä. Trilogian tärkein hahmo on castattu aivan päin persettä. Ja tuo kässäri on kyllä niin kalkkunaa, että täytyy oikeasti olla fani, että noita viitsii toista kertaa katsoa. Onneksi siellä on sentään Neeson, McGregor ja Portman. Mulla ei sentään ole mitään Jar-Jaria vastaan, mutta muuten se CGI-runkkaus meni överiksi jo remasteroitujen IV-VI kohdalla. Ne eivät olleet rikki. Miksi piti korjata?Prequel-trilogia kuitenkin loppupeleissä kertoi tarinan osan joka kiinnosti kaikkia, valitettavasti vain a) George Lucaus sekosi kun tajusI mitä kaikkea voi toteuttaa CGI:llä ja unohti käsikirjoittaa tarinan kunnolla b) Paska castaus Anakinin kohdalla, Hayden Christensen saattoi olla komea kuin Hasselhoff, mutta Natalie Portman ei ole KITT joka peittää vastanäyttelijänsä pökkelyyden. C)Lucas ei osannut ohjata tai käsikirjoittaa uskottavaa ihmissuhdetta/ihmisen kasvutarinaa. Siltikin prequel-trilogiassa on hyvätkin puolensa, kuten Imperiumin synnyn kertominen, joka hiukan peittyy Vaderin paskan syntytarinan taa.
Jatkotrilogiassa ei sitten ollut sitäkään vähää hyvää, vaan koko homma haisi osasta VII lähtien siltä että Disney haluaa rahastaa vielä osista IV-V-VI tutuilla hahmoilla ennenkuin alkuperäiset näyttelijät puskevat horsmaa. Tuohon osaan VII ei viitsitty edes kirjoittaa uutta käsikirjoitusta, vaan vedettiin osan IV kässäri copy-pastella uudestaan. Ai niin, lisäsihän se Disney siihen päälle tyttö/poikahahmot joiden perinteinen Disneyn "rakkaustarina" sai loppunsa Rise Of Skywalkerissa. Vähän tietysti Disney antoi homagea Lucakselle vastaamalla tuohon pääpahanpojan rooliin komean pökkelön että saadaan syitä otattaa tuo Vadermainen kypärä pois ja näyttää asia minkä Adam Driver osaa näyttelijänä parhaiten: Itkuisen koiranilmeen.
Jotenkin vaikea kuvitella, että oli tiedossa. Eiköhän se mennyt juuri niin, että Johnson ryssi tokalla osalla kaiken, ja Palpatine ja Reyn sukulaisuus käsikirjoitettiin vasta kolmanteen osaan. Edelleenkään en ymmärrä, miksei koko trilogiaa käsikirjoitettu pääpiirteissään valmiiksi ennen mitään kuvauksia. Tai jos käsikirjoitettiin, niin miten toinen osa kertoo niin eri tarinaa ja kolmas suorastaan kumoaa sen kertomusta minkä ehtii?Sitten taas en muuten vaan tykkää siitä, että Reyn voimilla ja kehityksellä ei ollut mitään rajaa kahdessa ekassa osassa. Kolmannessa ne tavallaan selitettiin, mutta jos se sukupuu oli alusta lähtien tiedossa, niin musta olisi ollut reilumpaa antaa hiukan vihjeitä matkan varrella.
Ehkä he halusivat tällä tavoin kunnioittaa alkuperäistä trilogiaa toimimalla samoin.Edelleenkään en ymmärrä, miksei koko trilogiaa käsikirjoitettu pääpiirteissään valmiiksi ennen mitään kuvauksia.
Joo, tiedän tämän tarinan. Eihän ollut mitään takeita edes jatko-osista, kun epäonnistuminen olisi voinut kaataa koko Lucasin uran tai ainakin hidastaa merkittävästi. Siltikin luulen, että isot viivat olivat selvillä kuitenkin, vaikkei kässäreitä ollut.Ehkä he halusivat tällä tavoin kunnioittaa alkuperäistä trilogiaa toimimalla samoin.