En tiedä kuinka yksin tämän kanssa olen, mutta mulle Phantom Menacella on erityinen paikka sydämessä. Johtuu varmasti ainakin osittain siitä, että olin sen ilmestyessä iältäni elokuvan ilmeistä kohderyhmää.
Olin nähnyt alkuperäisen trilogian leffat ehkä kertaalleen ennen Phantom Menacen julkaisua, mutta en ymmärtänyt niistä kovin paljoa, eikä niistä jäänyt mieleen juuri mitään. Tietyllä tapaa Phantom Menace oli se leffa, joka sai minut innostumaan koko Star Warsista kunnolla. Jotenkin se leffa iski silloin niin kovaa, että edelleen tykkään katsella sitä uusiksi aina välillä, eli silloin kun katson koko leffasarjan uusiksi. Suosin aina kronologista järjestystä, eli Phantom Menacella lähdetään liikkeelle.
Kaikesta huonosta maineestaan huolimatta Phantom Menace onnistui mielestäni ihan hyvin siinä tavoitteessa, että se nosti Star Warsit uudelleen framille ja toi onnistuneesti uutta sukupolvea leffasarjan pariin. En muista tarkalleen millaisen vastaanoton leffa sai julkaisuaikaan, mutta muistan sen valtavan hypen, mikä sen ympärillä siihen aikaan pyöri ja johon itsekin lankesin. Ei sitä itse leffaakaan katastrofina pidetty, vaikka jakoi varmasti mielipiteitä heti alkuunsa.