Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 533 558
  • 3 313

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eeppinen sarja nuoren Palpatinen elämästä ja poliittisesta urasta Naboon ja Coruscantin kiemuroissa ja päätymisestä pimeälle puolelle voisi olla oikealla pääosavalinnalla mestariteos. -Siis mahdollisimman vähän toimintaa ja tyypillisintä Star Wars-menoa, mutta sitäkin enemmän kovaa poliittista draamaa ja näppärää dialogia, mieleenpainuvine sivuosineen.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Kyllähän Palpatinesta sarjan ja elokuvan saisi tehtyä. Itse juuri tällä hetkellä luen James Lucenon Darth Plagueis kirjaa, jossa Palpatinen nousua käydään läpi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Episode II surkeaa kässäriä ei pelasta mikään. Katsoisin mieluummin kaksi tuntia pelkästään Jar-Jar Binksiä kuin tuota tuubaa, mitä se on puolet ajasta. Eikä episode III ihan hirveästi parempi ole.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä kuinka yksin tämän kanssa olen, mutta mulle Phantom Menacella on erityinen paikka sydämessä. Johtuu varmasti ainakin osittain siitä, että olin sen ilmestyessä iältäni elokuvan ilmeistä kohderyhmää.

Olin nähnyt alkuperäisen trilogian leffat ehkä kertaalleen ennen Phantom Menacen julkaisua, mutta en ymmärtänyt niistä kovin paljoa, eikä niistä jäänyt mieleen juuri mitään. Tietyllä tapaa Phantom Menace oli se leffa, joka sai minut innostumaan koko Star Warsista kunnolla. Jotenkin se leffa iski silloin niin kovaa, että edelleen tykkään katsella sitä uusiksi aina välillä, eli silloin kun katson koko leffasarjan uusiksi. Suosin aina kronologista järjestystä, eli Phantom Menacella lähdetään liikkeelle.

Kaikesta huonosta maineestaan huolimatta Phantom Menace onnistui mielestäni ihan hyvin siinä tavoitteessa, että se nosti Star Warsit uudelleen framille ja toi onnistuneesti uutta sukupolvea leffasarjan pariin. En muista tarkalleen millaisen vastaanoton leffa sai julkaisuaikaan, mutta muistan sen valtavan hypen, mikä sen ympärillä siihen aikaan pyöri ja johon itsekin lankesin. Ei sitä itse leffaakaan katastrofina pidetty, vaikka jakoi varmasti mielipiteitä heti alkuunsa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Suosin aina kronologista järjestystä, eli Phantom Menacella lähdetään liikkeelle.
Tämä on siinä vaiheessa hyvä jos on leffat jo aiemmin nähnyt. Mutta jos katsoo ekaa kertaa ja ei oikeasti tiedä tapahtumista mitään, niin silloin ehdottomasti ilmestymisjärjestys. Muuten menee Episodi 5:ssä oleva twisti vähän reisille...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on siinä vaiheessa hyvä jos on leffat jo aiemmin nähnyt. Mutta jos katsoo ekaa kertaa ja ei oikeasti tiedä tapahtumista mitään, niin silloin ehdottomasti ilmestymisjärjestys. Muuten menee Episodi 5:ssä oleva twisti vähän reisille...
Ei se twisti reisille mene, vaan suhtautuminen tiettyihin hahmoihin ja koko tarinaan muuttuu, jos näkee ensin episodit 1-3. Twisti ei toki pääse samalla tapaa yllättämään, mutta itse kohtaus on silti vaikuttava.

Vaikka olin nähnyt alkuperäisen trilogian myös ennen tuota 1-3 trilogian julkaisua, niin en tosiaan muistanut siitä mitään, eli oikeastaan katsoin koko leffasarjan (ep1-6) kunnolla läpi vasta joskus ep3:n julkaisun jälkeen. Hyvin se maistui myös ekalla kerralla ja leffasarjan vaikuttavimmat kohtaukset olivat edelleen yhtä vaikuttavia, vaikka ne näkikin hieman eri tavalla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Prequeleista pidin jonkin verran silloin kun olin kohderyhmää. Olin seitsemän kun Pimeän Uhka ilmestyi. Olin ne alkuperäiset nähnyt jo useamman kerran. Myöhemmät katselukerrat kuitenkin tekijät selväksi sen että Episodit 1-3 ovat hyvin pitkälti täyttä tuubaa. Kaikkea pientä kivaa niissä on, mutta ei niitä kyllä jaksaisi katsoa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei se twisti reisille mene, vaan suhtautuminen tiettyihin hahmoihin ja koko tarinaan muuttuu, jos näkee ensin episodit 1-3. Twisti ei toki pääse samalla tapaa yllättämään, mutta itse kohtaus on silti vaikuttava.
No se kai tuossa twistissähän vähän niinku ideana onkin että sen pitäisi yllättää. Tuosta löytyy itse asiassa Youtubesta ihan hyviä videoita kun esim. lapset katsoo ekaa kertaa tuota leffaa, ilmeet on näkemisen arvoisia. Jos vaan mitenkään voisin niin haluaisin kyllä katsoa tuon kohtauksen itsekin siten että näkisin sen ekan kerran.

Toki onhan se selvää että alkuperäinen trilogia ja esiosatrilogia spoilaavat toisiaan enemmän ja vähemmän, mutta kun miettii mikä se kokonaisvaltainen lataus Vaderin ja Luken välillä on siitä Imperumin vastaiskusta alkaen on, niin jos on tarinasta täysin tietämätön (mikäli se nykyään edes on mahdollista) niin ehdottomasti nuo alkuperäiset ekana. Toki jos on spoilaantunut ja tietää hahmojen taustat edes jotenkin niin ei se silloin väärin ole katsoa prequeleja ekana.

Tää on vähän sama jos Twin Peaksin pohjalta tehdyn Fire walk with me prequel-leffan katsoisi ennen sarjaa, kyllähän sekin sijoittuu ajallisesti juuri ennen TV-sarjan alkua mutta vastaavasti se spoilaa koko sarjan ihan täysin.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Harmi. "This is the way" on kyllä niin kurko sanoma, että lupaan viljellä sitä puheissani koko lopun elämäni.
Lisäisin suomennokseen ehkä vielä jonkun täytesanan kertomaan juurikin tästä tietystä tavasta, kuten "tämä on se tapa".
Itse katselen kaiken aina englanniksi niin ei jää mitään olennaista pois, kun kääntäjät tuppaavat tekemään näitä vähän kiireessä ja joutuvat tekemään paljon kompromisseja, että saavat järkevästi tekstit.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On aivan naurettavaa ja täysin ajan hengen vastaista että Disney+ ei ole kuin 2 kautta Rebels-sarjaa. Edes niihin ei ole suomenkielistä tekstiä vaan 11v-jäpikän kanssa katsotaan sitten suomeksi dubattuna nuo. Mutta sen jälkeen kaudet 3 ja 4 ei ole edes blu-raynä saatavilla niin että niissä olisi suomenkielistä tekstiä tai puhetta. Ei siinä, pärjätään varmastikin kuolematta mutta onhan tämä nyt ihan surkea esitys disneyltä, ruudulta ja kuka noita blu-ray leffoja sit ikinä vääntääkään maailmalle. En aikanaan ite edes huomannut että taisin katsoa jaksot enkkuteksteillä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
On aivan naurettavaa ja täysin ajan hengen vastaista että Disney+ ei ole kuin 2 kautta Rebels-sarjaa.

Kas, enpä ole edes huomannut.. tää on kyllä aikas karhunpalvelus noin kaanonia ajatellen ja varsinkin tulevaa Ahsoka sarjaa ajatellen, joka kaiketi on aika suoraa jatkoa Rebelssille (viimeisen kohtauksen nähneet tietävät mihin Ahsoka viittasi Mandojaksossaan)

..no sentään Obi-Wan referenssi 2. kauden finaalista on nähtävillä, vaan ei sitten esim World between worlds neloselta puhumattakaan Twin sun:s jakososta.. joten oisko se "piilossa" suunnitellutn Obi-Wan 2. kauden takia? -salaliittoteoriana-
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Harmi. "This is the way" on kyllä niin kurko sanoma, että lupaan viljellä sitä puheissani koko lopun elämäni.

Mielestäni vastasin tähän jo aiemmin, mutta näköjään en. Tapa-sanaa kun pyörittelee, niin seuraava on mielestäni hieman parempi.

Tämä on tapamme.

Tai sitten tie-sana.

Tämä on tiemme.

Lauseeseen liittyy kuitenkin tiettyä ehdottomuutta, jota on vaikea saada käännettyä tiiviissä muodossa.

Tämä on oikea tapa.

Tämä on oikea tie.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
no sentään Obi-Wan referenssi 2. kauden finaalista on nähtävillä, vaan ei sitten esim World between worlds neloselta puhumattakaan Twin sun:s jakososta.. joten oisko se "piilossa" suunnitellutn Obi-Wan 2. kauden takia? -salaliittoteoriana-
En tajunnut sanaakaan tästä. Mitä tässä niinku yritettiin sanoa?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En tajunnut sanaakaan tästä. Mitä tässä niinku yritettiin sanoa?

Nähtävissä Disney+: Rebels, kauden 2 päätös "Twilight of the Apprentice" vs. Obi-Wan kauden finaali (referenssi on selvä). Mutta toisaalta ei nähtävissä "World between worlds" 4. kauden 13. jakso joka sulkee ympyrän, joka olisi noin muuten vaan hyvä nähdä.

Rebels 3. kauden 20 jakso "Twin Suns" ei nähtävissä, joka voisi olla mahdollinen Obi-Wan sarjan kakkosiisönin aihe. -tarkoituksella pois?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jos kiinnostaa miten Obi-wan Kenobi-sarja olisi toiminut 2,5h elokuvana niin netistä löytyy googlettamalla fanin tekemä Patterson Cut, joka tiivistää tarinan kompaktimpaan mittaan.

Nyt vasta ehdin tämän katsoa, ja täytyy sanoa, ettei hehkutus ole vailla pohjaa.. on kyllä mies saanut tehtyä sarjan materiaalista elokuvakokonaisuuden. Tietysti jos tämä olisi leffaksi tehty, olis budjetti ollut eri luokkaa, mutta on tämä kyllä erinomainen. Jos siis hauaa elokuvana tän kokea, "this is the way"

www.kaipattersonfilms.com
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Disneyn Star Wars on ollut jopa oksettavaa paskaa tähän saakka, ja obi1 sarja on siitä surullinen esimerkki. Vituttaa.
Mutta sitten on Dave Filoni ja Jon Favreau jotka kannattelevat sitä aitoa liekkiä.
Pisteet tietty tämän dokumentin tekijälle ArTorrille myöskin.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös