System Of A Down

  • 39 766
  • 250

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No johan pommpas!

Nyt täytyy heti tähän kärkeen tunnustaa, että olin jo aikapäiviä sitten luovuttanut siinä suhteessa, että olisin jaksanut odottaa uutta ja mielenkiintoista musiikkia elinaikanani syntyväksi. Kapeakatseisuudessani jämähdin tuonne (teinivuosieni) '80 ja '90 luvun alkupuoliskon tuotannolle, kuunnellen puhki kaikki tuon aikakuden suosikkini.

Sitten lähdin kulkemaan aikajanalla taaksepäin, '70 luvulle jne., sieltä löytyikin koko joukko pakko-ostoksia ja levykokoelma alkoi karttua yhä vanhemmilla ja vanhemmilla (uudelleen re-masteroiduilla) levyillä.

Pelottavinta tässä on se, että nyt ad.2005 on mielipiteeni alkanut järkkymään ja olen rohkeasti tarttunut myös uusiin (julkaistu vuoden 2000 jälkeen) julkaisuihin ja "pakkokuunnellut" niitä. Kotimausuusaste oli kuitenkin etusijalla ja sieltä löytyikin yllätyksekseni aivan loistavaa kamaa mm. Ensiferum, Eternal Tears Of Sorrow, Finntroll, Viikate ja tietenkin Stam1na.

Timo Rautiaisen jynkytys ja Hynynen & Co. ei vakuutta millään tavalla vielä tänäkään päivänä.

No, jotta ei ihan otsikon ulkopuolelle luiskahdettaisi, niin eilen kävelin levykauppaan ja ostin SOAD:n Mezmerize ja Hypnotize levyt. Pelottavaa se oli, siksi paljon pändiä on hypetetty lähes joka paikassa (myös täällä), että epäilykseni pändiä kohtaan olivat suuremmat, kuin odotukset.

Sitten kotiin päästyäni odotin, että muu jengi, joka samassa osoitteessa asuu kömpivät yöpuulle. Minä sytytin olohuoneen lukulampun, avasin viinipullon, laitoin kuulokkeet korville, nupit kaakkoon ja laitoin levylaitaselle M-levyn. Tiukasti lyriikoita laulajasedän perässä tavaillen huomasin heti kohta hymyileväni.

Päräytin levyn lävitse ja kuulemani jälkeen poistuin parvekkeelle Cigarillolle. Virne naamalta ei kadonnut sielläkään.

H-levylle tein saman homman, kerralla lävitse, pimeässä, yhden valon valaisemassa Koillismaan itsemurhakaamoksen yössä.

Vaikka kuuntelukertoja olikin vain yksi molemmille levyille, niin jotenkin alitajuntani järjesteli levyt kokonaisuudeksi (en tiennyt tästä tuplalevy systeemistä, muuta kuin, että näin on), esimerkiksi Soldier Side -juttu avautui heti (vasta), kun viimeiset tahdit olivat kuulokkeistani kuihtuneet, ajattelin: ...hetkinen, eikös tämä ollut tuolla alussa?

Selasin H-levyä ja en löytänyt mitään viitteitä, sananparsia, kunnes sattui käteen M-levy ja silloin napsahti. Mahtavaa!
keppimies kirjoitti:
"Tupla-albumin ensimmäinen osa Mezmerize ilmestyy toukokuussa ja jälkimmäinen puolisko Hypnotize syksyllä. Bändin kitaristin Daron Malakianin mukaan kuulijoiden keskittymiskyky ei riittäisi koko paketin omaksumiseen kerralla."
Tämä on osin totta, osin ei. Omalla kohdallani paketin ensimmäinen kuuntelu kerralla onnistui, tosin täytyy myöntää, että loppupuolella oli jonkinlaista "puutumista" havaittavissa. Äkkiseltään voisin jopa väittää, että M-levyllä biisit ovat jotenkin kuuntelija ystävällisempiä, helpohkoja ralleja. H puolestaan ei anna armoa, vaan jatkaa siitä, mihin M jäi ja menee hieman ylikin.

Täälläkin palstalla on vertailtu SOAD:n ensimmäisen kuuntelukerran tuovan mieleen FNM:n vastaavaan. Kyllä se pojat vaan niin on, että fiilikset olivat minullakin hyvin paljon samanlaiset, kuin esim. '89 FNM:N The Real Thingin päädyttyä vinyylilautaselleni, tai, kun ensimmäisen kerran kaiuttimistani pärähti soimaan Metallican Ride The Lightning -albumi. Myös YUP:n Toppatakkeja ja Toledon terästä -levy on saanut naamallani samanlaisen hymynkareen, kuin SOAD minulle viime yönä tarjosi.

Mitä opimme tästä?

Liian rohkeata olisi väittää, että uskoni 2000-luvun musiikkin olisi palannut, mutta uskottakoon nyt, että korvia ei kannata kuitenkaan sulkea kokonaan aikalaistemme tuotoksilta.

Hyvällä musiikilla on aina tapana pulpahtaa jostakin pinnalle, keinolla millä hyvänsä. Luottakaamme tähän.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Kai se on kehuttava jälleen Systemiä, vaikka hiukan yksipuoliseksi meneekin. Siis kaikki kehuvat, mutta mitäpäs tekevät hyviä levyjä..

Joten lyhyesti sanottuna Hypnotize on erinomainen levy, tasainen kokonaisuus ja omasta mielestäni hiukan Mezmerizeä tasokkaampi ehkä sen takia että täyteraidat kuten This Cocaine... ja Old School Hollywood puuttuvat tältä levyltä. Mitä tästä voi enää sanoa, koko kaksoislevy on kuitenkin loistavaa musiikkia Soldier Siden introsta Soldier Sideen. Daron Malakian taitaa olla jonkin sortin nero.
 

JoseTheodore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ei jotenkin uppoo mulle. Pari biisii on kuullu ja osa oli kyl ihan hyviä. Mikä biisi se muuten on joka pyöri Soadilta radiossa kesällä tiuhaan tahtiin?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Uskomatonta mutta totta

B.Y.O.B. jo iski. Olen vanha Ledukka/Beatles/Bob Dylan -fani ja periaatteiltani uutta USA-rockia vastaan.

Kaveri suositteli kuuntelemaan biisin "Radio/Video". Se iski vielä pahemmin kuin B.Y.O.B.

Kristus, stemmat kuin Beatlesilla ja nuottien välistä voi kuulla kyrvän otsassa!

Olen maininnut tämän jo aikaisemminkin: en olisi uskonut, että Uleåborgirin suosikkiyhtyeiden listalle voi tunkeutua nykymusiikin edustaja - etenkään amerikkalainen. Ennakkoluuloissani asetin SYOD:n samaan kastiin Creedin kanssa.

SYOD on Golden AWen sanassa HEL~WETIN hyvä bändi!
 

Cube

Jäsen
Uleåborgir kirjoitti:
en olisi uskonut, että Uleåborgirin suosikkiyhtyeiden listalle voi tunkeutua nykymusiikin edustaja - etenkään amerikkalainen.
Voi voi. Juuri Yhdysvalloista (Pohjois-Amerikasta tarkemmin) tulee monilta osin tällä hetkellä kaikkein kiinnostavinta ja innovatiivisinta tavaraa. Ainakin minun mittapuun mukaan.

Mutta hyvin rajallisiahan nämä otokset ovat, joista mielikuvat muodostuvat, joten voihan olla, että oikeasti lahjakkaat bändit tulevatkin jostain Turkmenistanista.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Uleåborgir kirjoitti:
Olen maininnut tämän jo aikaisemminkin: en olisi uskonut, että Uleåborgirin suosikkiyhtyeiden listalle voi tunkeutua nykymusiikin edustaja - etenkään amerikkalainen.

Niin.. Bändi on kyllä Armeniasta.
 
Uusi Hypnotize nousi tänään odotetusti Suomen virallisen albumilistan kärkeen debyyttiviikollaan.

Gloryhunterit herätys!
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Nuoremmalle jengille, joka System Of A Downia kuuntelee kannattaisi varmaan suositella vanhaa Bad Brainsia ja Dead Kennedysiä kuuntelulistalle. Löytyy omat rootsilevynsä nimittäin tällekin bändille.

Vaan jokohan ensi kesänä tämä ilmiö saataisiin suomifestareille? Hinku on ollut jo vuosia kova promoottorien keskuudessa.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lakaisija kirjoitti:
Niin, bändi on kyllä Los Angelesista, ovat vain Armenialaista sukujuurta nämä hemmot, yksi taitaa olla jopa syntynytkin Armeniassa.

Nimim. "Ei Puff 'P.Diddy' Daddyakaan afrikkalaiseksi mielletä."

Korjatkaa jos olen väärässä, niin eikös laulaja ja kitaristi ole kotoisin Armeniasta ja basisti ja rumpali jenkeistä.?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Padis kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä, niin eikös laulaja ja kitaristi ole kotoisin Armeniasta ja basisti ja rumpali jenkeistä.?

Bändistä en niin pidä, mutta muistelisin(ja korjaan sen varassa)että kaksi kaveria olisi armenialais sukujuuria, mutta syntyneet Libanonissa, yksi Armeniassa ja yksi jenkeissä. Kaikki siis ns. armenialaisjuuria.
 

JanJ

Jäsen
Fate chose this group of Armenian Americans, two of whom were born in Lebanon, one in Armenia and another in Hollywood, as unknowing prophets
Systemin kotisivuiltahan tuo quote napattu.
Laitetaan vielä lista:

Serj Tankian Libanon
John Dolmayan Libanon
Shavo Odadjian Armenia
Daron Malakian USA
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
JanJ kirjoitti:
Serj Tankian Libanon
John Dolmayan Libanon
Shavo Odadjian Armenia
Daron Malakian USA

Juurikin näin.

Hyvin vahvastihan bändin lauluissa tuodaan esille tuota Armenialaista-"syntyperää". Esim. uusimman levyn biisi Holy Mountains on erittäin vahva osoitus kyseisestä asiasta.
 

Cube

Jäsen
eagle kirjoitti:
Bändistä en niin pidä, mutta muistelisin(ja korjaan sen varassa)että kaksi kaveria olisi armenialais sukujuuria, mutta syntyneet Libanonissa, yksi Armeniassa ja yksi jenkeissä. Kaikki siis ns. armenialaisjuuria.
Juuria kyllä, mutta amerikkalaisia kavereita silti ehdottomasti. Bändin isä Malakian syntynytkin Los Angelesissa ja muutkin jäsenet käsittääkseni aika puhtaasti amerikkalaisen yhteiskunnan tuotoksia.
 

JanJ

Jäsen
Cube kirjoitti:
Bändin isä Malakian syntynytkin Los Angelesissa ja muutkin jäsenet käsittääkseni aika puhtaasti amerikkalaisen yhteiskunnan tuotoksia.
John on kasvanut Torontossa, ja sieltä sitten aikuisiällä Hollywoodiin.
Muuten joo, jenkkilässähän nuo kasvaneet ovat.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Cube kirjoitti:
Juuria kyllä, mutta amerikkalaisia kavereita silti ehdottomasti. Bändin isä Malakian syntynytkin Los Angelesissa ja muutkin jäsenet käsittääkseni aika puhtaasti amerikkalaisen yhteiskunnan tuotoksia.

Käsittääkseni käsittelin viestissäni(jossa korjasin vääriä tietoja joita lainasin) kavereiden syntymämaita, jotka olivat oikein ja juuria, en heidän identiteettiä. Korjaa toki jos olen väärässä.
 

Malone#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wolverhampton Wolves
SOADiin on tullut myös tutustuttua täälläkin.Toxicity on mielestäni paras levy tähän mennessä. Varsinkin Chop Suey-piisi iskee ja kovaa, ko. piisi on SE eka kipale, joka iski tajuntaan niin hyvin, että kaikki levyt on tullut hankittua sittemmin. Muita loistokappaleita Toxicityllä on Needles, Aerials, Science.

Nämä pari uudempaa ovat myös ihan hyviä, mutta eivät ne kyllä Toxicityn tasolle yllä, valitettavasti.

Tankianin ääni on loistava rock/heavy-genreen. Myös Tony Iommin kanssa tehty Patterns piisi on hyvä näyttö Tankianin laulutaidoista.
 

Cube

Jäsen
eagle kirjoitti:
Käsittääkseni käsittelin viestissäni(jossa korjasin vääriä tietoja joita lainasin) kavereiden syntymämaita, jotka olivat oikein ja juuria, en heidän identiteettiä. Korjaa toki jos olen väärässä.
Käsittääkseni en hyökännyt mitenkään viestiäsi kohtaan, vaan tarkensin niitä ihan oikein menneitä muistikuviasi lisäämällä mukaan omaa identiteettitulkintaani. Toki sinäkin tämän asian varmasti tiesit ja ymmärsit, mutta se oli vaan jäänyt ketjussa siihen asti tarkemmin mainitsematta.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Cube kirjoitti:
Käsittääkseni en hyökännyt mitenkään viestiäsi kohtaan, vaan tarkensin niitä ihan oikein menneitä muistikuviasi lisäämällä mukaan omaa identiteettitulkintaani. Toki sinäkin tämän asian varmasti tiesit ja ymmärsit, mutta se oli vaan jäänyt ketjussa siihen asti tarkemmin mainitsematta.

Jepjep. No hard feelings. Kuten sanoinkin aiemmin, niin ei minulla ole kauheasti innostusta ollut koskaan bändiä(tai sen musaa) kohtaan, niin eipä ole niin syvällisesti tullut paneuduttua kavereiden ajatuksiin.

Itse ketjun aiheesta sitten vielä hetken. Niin mielestäni ne biisit ainakin mitä tuolta uudelta on korviin kantautunut, niin eipä nuo paljoa eroa aiemmista. Siis ainakaan sillä tavoin että herättäisivät niin voimakkaita tunteita että mielessäni tuo hypetys mitä useissa paikoissa on esitetty kohtaisi oman mieleni.

edit:Lyhyesti siis, ihan kuunneltavaa musaa, mutta ei tuo nyt mikään mestariteos korvissani ole noiden biisien perusteella. Eikä bändi mitään graalin maljaa ole luonut musiikillaan.
 

Filosofem

Jäsen
Tämä bändi on kieltämättä mielenkiintoinen tuttavuus. Eräs kaverini on jo neljä vuotta yrittänyt saada minut kuuntelemaan SOADia, joten viimein annoin periksi ja ostin Mezmerize-laatan. Todella virkistävä tapaus, jo pelkästään tämän levyn pohjalta ymmärrän sitä suitsutusta bändin ympärillä. Joskaan tämä ei ole aivan minun juttuni, sillä nyt neljännen kuuntelukerran jälkeen koko touhu alkaa pahasti kyllästyttämään. Tuskin menisi edes kuvitteelliselle top-100 listalleni, mutta kuten sanoin, piristävä tuttavuus kaikesta huolimatta. Plussaa myös hienosti rustatuista, kantaaottavista sanoituksista, joskin osa niistä on poliittisesti aivan turhan sinisilmäisiä. Onkohan SOADin levyjä julkaistu vinyyliformaatissa ja myydäänkö niitä Suomessa?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Cosmo kirjoitti:
Banana banana banana nananana banana terracotta pie!

En tiedä meneekö noin, mutta aivan Huikeeta. Paranee vaan.

Mikäs tuon biisin tarkka nimi on? Pitäisi löytää ja äkkiä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös