Kulttimörkö
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP ja maajoukkueet
Vai ovat bassorumpua mahdollisesti kieltämässä. Sehän se hyödyllisin rumpu on. Kieltäisivät mielummin virvelit. Niistä tulee vaan sitä kakofoniaa.
Ilmeisesti tämä IIHF-uutinen on taustalla. Eli uusia sääntömuutoksia on harkinnassa...
Olenkohan ihan kehillä tästä, kun ymmärsin uutisen niin että tämä koskee nimenomaan esim. MM-pelejä, Liigan pelithän ei ole IIHF:n alaisia tapahtumia?
Tässä on se tärkein pointti. Liigan oma sääntökirja pohjautuu IIHF:n sääntökirjaan mutta se ei ole täysin sama. Ihan varmasti tälläiset viivojen muutokset tulevat myös tänne mutta pelin kannalta epäoleelliset muutokset voivat jäädä tulematta. Sen sijaan CHL-peleissä pelataan täysin IIHF:n sääntökirjan mukaan riippumatta missä pelataan. Jos säännöissä on eroja mitä tulee esimerkiksi katsomotoimintaan, tulee se varmasti hieman sekoittamaan toimintaa. Se mikä on normaalissa liigapeleissä sallittu, ei välttämättä ole sallittu CHL-peleissä ja se jos mikä on omiaan tuomaan eripuraisuutta kannattajien ja turvallisuushenkilöstön välillä jos nämä sääntöerot eivät ole muistissa. Se taas ei ole ollenkaan turvallisuushenkilöstön vika.Tosin Liigalla on sääntöjä jotka poikkeavat IIHF:n säännöistä.
Olen täysin samaa mieltä. Pääosa kuuluu itse pelille ja pelaajille. Kaikenlainen markkinahälinä ja oheisohjelma katsomoportaikon pyllynpyörittäjineen tuntuu aivan turhalta ja päälleliimatulta urheilutapahtumassa. Nykyisin meininki jäähalleilla näyttää juuri siltä, että väkeä yritetään haalia halleihin ja viihdyttää väkisin "jokaiselle jotakin" -tyylillä. Peruskiekkokatsoja on ilmeisesti jo tottunut vaatimaan tuota oheishumua ja -sälää tai muuten kokee tunnelman valjummaksi kuin naapurihallissa, itsensä petetyksi ja rahansa huijatuksi.Nää ottelutapahtuman huonoudesta valittajat vois mennä vaikka tonne camp noulle katsomaan mistä oikeasti on kysymys. Siellä ei raikaa kaupalliset tiedotteet, eikä yleisö tule viihdytettäväksi, vaan viihtymään. Pääasiassa on, yllätys, yllätys, jalkapallo, eikä mikään halpa markkinahulina. ns. oheispalvelut on askeettisemmat kuin yhdessäkään divarihallissa edes, toki lähialueen baarit ja stadion alueen ulkopuolen kojut tarjoavat refresmenttia kansalle. Itse ainakin koin ahaa elämyksen, että tämä on oikeaa katsomokulttuuria, jossa pääasia on peli ja pelaajat, kaiki muu on turhaa.
Täällä moni puhuu että miten yleisö saadaan takaisin halliin haikaillaan jopa yli 4 000 katsoja keskiarvosta. Minkäköhän lainen joukkue siihen vaadittaisiin että se olisi mahdollista. nykyinen yleisökapasiteetti on 4 356! (joista taitaa olla n.3 300 istumapaikkoja) 4000 keskiarvo takoittaa prosenttuaalisesti 92% käyttöastetta. Minusta ei edes realistista uskoa sellaiseen, oli joukkue minkälainen tahansa. 4000 keskiarvoon taisi päästä kun kapasiteetti oli 4618 mikä tarkoitti tuolloin n 87% käytöastetta. Realistista olisi uskoa että jos halli myydään n85% on jo hyvä tulos silloin yleisömäärä pyörisi 3 700 nurkilla. kun ottaa huomioon seisomakatsomon paikkojen huonouden. Eikä kaikki istumapaikatkaan niin ihanteellisia ole. Kun JYP ilmoittaa kesemmällä tavoitteensa en usko sen olevan lähempänä 3500 kuin 4000.
Kertokaa se palloilu joukkue suomesta tai vaikka euroopasta mikä myy ottelunsa yli 90%sti.
Totta hitossa sillä on merkitystä jos kapasiteetti pienenee. Kohtuullise hyviä seisomapaikkoja muuttui istumapaikoiksi ja tämä ei ole yhde suhede yhteen määränä. Eikä välttämättä kaikki istumapaikat ole optimaalisia, kyllä noi alarivin paikat istumapaikkoina on aika syvältä. mutta parempi sekin kuin ei mitään. seisomaanhan siihen eteen ei voi ketään päästää. Ja sitten nämä istumapaikan alta olevat vakikatsojat ei välttämättä ole potenttiaalisia istumakausarin ostajia ja eivät välttämättä edes siirry niille huonomille paikolle kulmiin tolppien taakse. niin vähennys on luonnollista. koska ns tilakin ympäriltä vähenee.
Voisin ostaa kausarin, jos halli olisi parempi, ehkä tasoa hartwall.
Itse ainakin siirtäisin yhden pykän sivumpaan noita istumapaikkoja jompaa kumpaan laitaan ja muodostaisin yhden ison seisomakatsomon nykyisen hajauttamisen sijaan. Nyt äänet hajautuu ja ollaan kun kirkossa.
Pakko kuitenkin tännekin mainita että olihan tuo rumpujen kolina ja pärinä television(kin) välityksellä puolityhjässä hallissa aivan järkyttävän kuuloista. Välillä siellä toki huudettiinkin, mutta se pelkkä rumpujen hakkaaminen...hyi *piip*. Tämän mielipiteen kanssa en varmasti ole yksin.
Kannattaako tuota negaa nyt ihan oikeasti löytää nykyjypin posimeisinkisestä jatkoajasta? Itse väijyin näköradion kautta ja jälkikäteen saan vielä puhelukontaktia yhdeltä rumpuryhmän pääjehulta.
Todistan itse rumpurymmää pyhän pelissä, mutta tänään näköradion kautta nähtynä ko. paukuttaminen ei kyllä tuhonnut/saati tuonut mitään murhaavaa itse ottelutapahtumaan.
Hiljaiselta mesta vaikutti ihan ilman rummuilla nussimistakin.
Niissä harkkapeleissä, missä rumpuryhmä ei ole ollut paikalla, ei ole ollut hiljaista. Esim. Torpedoa vastaan. Se nyt menee vain niin, että ketään ei kiinnosta alkaa tekemään ääntä taputuksilla yms, kun tietää että se haudataan parin sekunnin päästä rumpujen alle. Parhaita matseja tunnelmallisesti ainakin minulle ovat olleet nuo, missä fiiliksen teko on jätetty oikealle yleisölle.Hiljaiselta mesta vaikutti ihan ilman rummuilla nussimistakin.
Niissä harkkapeleissä, missä rumpuryhmä ei ole ollut paikalla, ei ole ollut hiljaista. Esim. Torpedoa vastaan.
Kuin kirkossa olisi ollut Torpedo-pelissä. Sinä taisit olla vain kännissä ja kuulla oman huutosi.
Ok, itse ainakin keskialueella istuin ja ympärillä porukka taputti ihan hyvin ja samalla oli myös mukava kuulla jotain pelin ääniäkin, ehkeipä se sitten kuulunut sinne missä makasit sammuneena.Kuin kirkossa olisi ollut Torpedo-pelissä.