Ja vaikka talvella ei hirveästi olekaan urheilun saralla JYPille kilpailijaa täällä, niin yleisö on mieluummin katsonut pelejä kotoaan, koska ei tuo JYPin markkinointi ole saanut heitä liikkeelle. Monesti onkin sanottu, että JYP voisi tarvita tuollaista Vesalaisen tapaista, hieman hullua mainosmiestä. Ei vaan kerrota kaverille kassakaapin koodia.
Mikä JYPin markkinointi? Itse olen jyväskyläläinen 20-30 vuotias opiskelija sekä työssäkäyvä. JYP ei ole tullut minulle vastaan otteluilmoituksella/mitenkään muutenkaan, ei netissä eikä katukuvassakaan koko kauden aikana. Ja kyseessä on Jyväskylän suurin urheiluseura. On JYPin onni, että olen erittäin kiinnostunut jääkiekosta ja JYPistä, muuten en olisi käynyt katsomassa niitä muutamaakaan peliä paikanpäällä. Päätinkin juuri, että tästä lähtien lähden katsomaan peliä vain, jos näen tiedon ottelusta jostain JYPin tuottamasta sisällöstä, enkä oman etsinnän tuloksena. Voi olla, että pelit jäävät paikanpäällä vähiin, ottelut kyllä varmasti seuraan tavalla tai toisella reaaliaikaisesti.
JYPin tuote ei ole tällä hetkellä sen vähemmän jääkiekosta kiinnostuneen satunnaiskatsojan näkökulmasta millään tapaa kiinnostava. Ja kyse ei ole siitä että asioita tehdään väärällä tapaa, vaan siitä että ei edes viitsitä yrittää. Tai sitten ei yksinkertaisesti ole siihen osaavia henkilöitä. Jos melkein jokainen organisaatiossa työskentelevä on viimeiset 20 vuotta aikansa pääsääntöisesti hallilla viettänyt, on vaikea asettua potentiaalisen satunnaiskatsojan osaan.
JYP päättää, että otteluilmoitus luetaan aamun Keskisuomalaisesta, ja että JYPistä keskustellaan JYP-aplikaatiossa. JYPin tarkoitus ei ole näkyä ja olla siellä missä ihmiset arjessa ovat ja aikansa viettävät, vaan JYP haluaa itse päättää missä ihmisten kuuluu JYPistä lukea ja keskustella. Tässä mennään metsään pahemman kerran.
e. Korjataan, JYPin logot K-marketin kauppakasseissa, joka on hyvä ja hieno idea. Unohtui jo, kun siihen on viime vuosina jo tottunut.